Citat:
Viktigt i rättsfall LH är att den inriktas från början mot en viss gärningsman. Vi har i Finland diskuterat nio år i ett liknande fall. Diskussionen i den största siten <murha.info> omfattar 100.000 inlägg - längst 220 trådar. I bägge fallen den åtalade har inte egenskaper som stämmer med åtalet. Jag tror att i dessa fall ska mera vikt ges för sund förnuft, men alla vittnesmål och tekniska fynd ska noggrant granskas.
Jag själv som är docent i socialpolitik har medverkat under 4,5 år sammanlagt nästan 3.000 inlägg. Slutresultatet var att den utpekade GM friades i HD, ingen aning om vem är den riktiga GM.
Gränsen på vem får sitta i fängelset i livstid och vem går fri är hårdfin. Det löses på ett sätt som inte vinner allmänt godkännande. Därför själva juridiska processen är ett intressant föremål till undersökning, dock utan att överväga alternativa GM.
Jag har satt mig in i materialet här och vill gärna diskutera den juridiska hanteringen av fallet LH. Om detta är möjligt kommer jag också att relatera till andra liknande fall, bl.a Thomas Quick.
Jag själv som är docent i socialpolitik har medverkat under 4,5 år sammanlagt nästan 3.000 inlägg. Slutresultatet var att den utpekade GM friades i HD, ingen aning om vem är den riktiga GM.
Gränsen på vem får sitta i fängelset i livstid och vem går fri är hårdfin. Det löses på ett sätt som inte vinner allmänt godkännande. Därför själva juridiska processen är ett intressant föremål till undersökning, dock utan att överväga alternativa GM.
Jag har satt mig in i materialet här och vill gärna diskutera den juridiska hanteringen av fallet LH. Om detta är möjligt kommer jag också att relatera till andra liknande fall, bl.a Thomas Quick.
Ja, vem som ska avtjäna straffet avgörs ju hur väl åklageriet lyckas sälja in sin gärningsbeskrivning och få den godkänd hos underrätterna. Tyvärr är det inte alltid detsamma som ett allmänhetens godkännande vilket vi ser exempel på i denna tråd.
Förutom TQ-fallet seglar nu Boden-fallet, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) , upp med en häpnadsväckande resningsansökan som belyser problemen med den juridiska hanteringen i avgörande punkter.
Nog verkar det som att åklagarna har ett tidsmässigt och därmed ofta avgörande övertag i förhållande till den tid försvaret har för utredning innan MGM ställs inför skranket.
Detta blir mycket tydligt när man ser vad Jan Kyrä kan plocka fram tack vare intresse, tid och resurser som i normalfallet aldrig hinner presenteras i underrätterna:
https://minfil.org/G1R4m3b9bf/HD___2149-16_Aktbil_1.pdf
Frågan blir om du tror att en framtida resningsansökan i Lisa-fallet kan resultera i liknande scenario då tid och resurser fått verka obegränsat?
Tveksamt emellertid om det går att diskutera i den här tråden öht då tråden tyvärr degenererat till de sista fanatikernas tvångsmässigt hätska och meningslösa angrepp på varann.