2016-05-11, 13:25
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Viktigt i rättsfall LH är att den inriktas från början mot en viss gärningsman. Vi har i Finland diskuterat nio år i ett liknande fall. Diskussionen i den största siten <murha.info> omfattar 100.000 inlägg - längst 220 trådar. I bägge fallen den åtalade har inte egenskaper som stämmer med åtalet. Jag tror att i dessa fall ska mera vikt ges för sund förnuft, men alla vittnesmål och tekniska fynd ska noggrant granskas.

Jag själv som är docent i socialpolitik har medverkat under 4,5 år sammanlagt nästan 3.000 inlägg. Slutresultatet var att den utpekade GM friades i HD, ingen aning om vem är den riktiga GM.

Gränsen på vem får sitta i fängelset i livstid och vem går fri är hårdfin. Det löses på ett sätt som inte vinner allmänt godkännande. Därför själva juridiska processen är ett intressant föremål till undersökning, dock utan att överväga alternativa GM.

Jag har satt mig in i materialet här och vill gärna diskutera den juridiska hanteringen av fallet LH. Om detta är möjligt kommer jag också att relatera till andra liknande fall, bl.a Thomas Quick.

Ja, vem som ska avtjäna straffet avgörs ju hur väl åklageriet lyckas sälja in sin gärningsbeskrivning och få den godkänd hos underrätterna. Tyvärr är det inte alltid detsamma som ett allmänhetens godkännande vilket vi ser exempel på i denna tråd.

Förutom TQ-fallet seglar nu Boden-fallet, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) , upp med en häpnadsväckande resningsansökan som belyser problemen med den juridiska hanteringen i avgörande punkter.
Nog verkar det som att åklagarna har ett tidsmässigt och därmed ofta avgörande övertag i förhållande till den tid försvaret har för utredning innan MGM ställs inför skranket.
Detta blir mycket tydligt när man ser vad Jan Kyrä kan plocka fram tack vare intresse, tid och resurser som i normalfallet aldrig hinner presenteras i underrätterna:
https://minfil.org/G1R4m3b9bf/HD___2149-16_Aktbil_1.pdf

Frågan blir om du tror att en framtida resningsansökan i Lisa-fallet kan resultera i liknande scenario då tid och resurser fått verka obegränsat?

Tveksamt emellertid om det går att diskutera i den här tråden öht då tråden tyvärr degenererat till de sista fanatikernas tvångsmässigt hätska och meningslösa angrepp på varann.
2016-05-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... . Mördaren och djurplågaren Ulf Olsson hade en golden retriever som han avgudade.
.

Du refererar till Ulf Olsson. Efter att ha last lite om Ulf Olsson ser jag inte att han har några nämnvärda likheter med NB? Väldigt manga upplevde UO som annorlunda, obehaglig och manga kallade honom "psykopaten". För övrigt: När man laser om UOs familjehistora vill man för allt I världen höja anslagen till socialtjänsten så att inte barn skall behöva växa upp i en sådan miljö.
Men visst, jag vet väldigt lite om NB. Han kanske är psykopat, men jag tycker inte man kan saga det baserat på det lilla vi vet om honom. Om han är en UO-typ skulle det finnas mycket, mycket mer att gräva fram.

Saxat ur aftonbladet:

Vår uppväxt var en mardröm. Det fanns inga lyckliga stunder, ingen familjegemenskap. Vi kunde få tio rapp av mamma med mattpiska, fler om vi skrek, säger en bror.
- Det är förklaringen till att allt det här kunde hända, säger en av bröderna till polisen.
Tidigt i tonåren började Ulf rymma hemifrån.
-Han levde i skogen, åt bär. Våra föräldrar frågade aldrig var han hade varit när han kom hem, säger ett annat syskon
.
Ulf Olsson hoppade av skolan. Började jobba som springpojke. Fortsatte att rymma, kunde vara borta veckor i sträck. Han blev mer och mer förvirrad. Blev inlagd på psyket i Lund där han behandlades i två månader.
Ulf gick till sjöss när han kom ut igen, på en båt mellan Brasilien och Japan.
Han skulle senare, för bekanta och socialsekreterare, berätta att han mördat en eller möjligen två män under dessa år. Ibland var det i Asien, ibland i Marocko.
1976 går han en kurs för blivande verktygsmakare i Malmö.
-Ulf var duktig och gick ut som kursetta. Men han var väldigt konstig, säger Åke.
-Jag och min sambo kallade honom psykopaten. Han var så hatisk. Han hatade Olof Palme, han hatade kvinnor, han hatade invandrare.
Åke berättar att en gång när han och hans flickvän bjöd Ulf på middag så hade han egen mat med sig. Han sa att han bara åt mat han lagade själv.
Vi sitter hemma i Åkes villa. Han vill inte vara med på bild, han vill inte ha sitt efternamn i tidningen.
Det är så med människor som haft med Ulf Olsson att göra. Om de över huvud taget vill prata med journalister så ska det vara anonymt.
Åke blev inte förvånad när han förstod att det var Ulf Olsson som var misstänkt för de två morden.
-Det fanns ju ett skäl till att vi kallade honom psykopaten.
I februari 1977 träffade Ulf Olsson Anna som han flyttade ihop med i Tyringe utanför Hässleholm. Hon har i förhör berättat att förhållandet utvecklade sig till en skräckupplevelse med misshandel och terror.
En gång satt de vid köksbordet då Ulf Olsson plötsligt slog till henne.
Hon sprang ut på toaletten. Han kom efter och dunkade hennes huvud i väggen.
De hade en blandrashund som Ulf Olsson tog med och sköt ihjäl på en skjutbana
.
-Det kändes väldigt onödigt och obehagligt, säger kvinnan.
Förhållandet tog slut 1980. Men Ulf Olssons våldsamhet mot kvinnor skulle fortsätta.
Och han skulle fortsätta att plåga djur.
……..
En ingift släkting till Ulf Olsson berättar:
-Varje gång jag läste om Helén-mordet har jag undrat om det inte var han. Jag kan inte förklara varför, det var bara en känsla lag hade.
- Ulf är udda och aggressiv på ett konstigt sätt. Grov i munnen
.
En arbetskompis från Höör hade också på känn att Ulf Olsson kunde vara den skyldige.
-Han var så egendomlig. Han nedvärderade kvinnor hela tiden. Om någon tjej på jobbet inte skrattade åt ett av hans skämt så kunde han kalla henne subba.Sonen föddes.-Vi hade varsin västgötaspets. Ulf gick ut med dem en kväll innan vi flyttade. Han kom bara hem med min. Han sa att han hade knäckt nacken på den andra.
Lena säger att han dödade även hennes hund i Vimmerby. Han påstod att den attackerat en granne i tvättstugan.
-Varje gång jag läste om Helén-mordet har jag undrat om det inte var han. Jag kan inte förklara varför, det var bara en känsla lag hade.
- Ulf är udda och aggressiv på ett konstigt sätt. Grov i munnen.
En arbetskompis från Höör hade också på känn att Ulf Olsson kunde vara den skyldige.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10506431.ab
2016-05-11, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Du refererar till Ulf Olsson. Efter att ha last lite om Ulf Olsson ser jag inte att han har några nämnvärda likheter med NB? Väldigt manga upplevde UO som annorlunda, obehaglig och manga kallade honom "psykopaten".
Jag refererar till en annan mördare och sexualsadist - som är djurplågare. Jag skriver sen att psykopater ser andra som objekt eller ägodelar om det så är en katt, sitt barn eller en sko.
Jag skriver att det inte säger ett skit om NB gullar med (eller grinar över) en katt. Att leka med en kattunge är inte ett ultimat tecken på empati.
Katten kan uppfylla en roll i ett enda stort skådespel: "Kolla vilken fin person jag är. Jag älskar djur."
... och det säger sig självt när man ser mordets utförande. Oavsett om inte en PCL-R är gjord (än) kan man räknat ut med arslet att hissen inte går ända upp.
2016-05-11, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Frågan blir om du tror att en framtida resningsansökan i Lisa-fallet kan resultera i liknande scenario då tid och resurser fått verka obegränsat?
Tveksamt emellertid om det går att diskutera i den här tråden öht då tråden tyvärr degenererat till de sista fanatikernas tvångsmässigt hätska och meningslösa angrepp på varann.
Tråden har degenererat när man inte begriper att domen har fallit. Trippelfalt.
Här finns ingen resningsansökan, det fall du nämner har en egen tråd och syvende och sist:
Det finns inte minsta likhet gällande fallen (varken Qvick eller Boden-fallet) och dess tekniska bevisning. Men jag håller med, du har valt rätt ordval:
Citat:
häpnadsväckande resningsansökan
Senast redigerad av develi 2016-05-11 kl. 14:22.
2016-05-11, 14:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, men de allra flesta mord begås bland personer som känner varann. När sinnet rinner till, är det de närmaste (oavsett om de hjälpt till att framkalla det eller ej) som får ta smällen.
Att en man 35 år mördar en helt obekant flicka 17 år är ytterst sällsynt i verkligheten. Rent av osannolikt

Ja sällsynt-men inte omöjligt.

Så du menar att Ted Bundy var bekant med sina offer?
Antalet varierar mellan 26 och 100 men den allmänna åsikten är 35 mord, enl wikipedia.
2016-05-11, 15:09
Avstängd
Magictrixs avatar
I FBIs "bibel" om gärningsmannaprofiler slår man fast att mord av den här typen sällan eller aldrig är en engångsföreteelse. Det är en psykopat som av olika skäl (ofta själva utsatta i barndomen) vill visa samhället vad de är kapabla till. Ibland är drivkraften sexuell, ibland är det en hämnd.

Det vanligaste är att det är en fix idé som blir till en inre röst. De förbereder sig minutiöst och väldigt vanligt är att man börjar träna på husdjur som hundar och katter, för att senare gå över på större boskpasdjur som hästar och kor. (Läser man kvällstidningarna hur många boksapsdjur som knivhuggs eller dödas årligen blir man mörkrädd...)

När tiden är mogen så finns det redan en utsedd plats där offret ska avrättas eller hållas fången. Sedan finns även en plan för var man ska gömma liket. Det kan vara en symbolisk plats, antingen för mördaren eller för offret, beroende på.

Jag ställer mig undrande till ifall det finns någon förstagångsförbrytare som hänger en ung flicka och ställer sig och onanerar medan hon dör? Han borde ha gjort sånt här förut i så fall, men det verkar inte finnas några sådana kopplingar? Sedan skulle han aldrig ha gömt kroppen som han gjorde. Jag ska inte säga att det är omöjligt, men jag tror inte det är han som gjort det.
2016-05-11, 15:49
Bannlyst
Psykopat är inte en diagnos och det är inte biltjuv heller. Men bägge kan dömas när de begår brott. Biltjuven kanske åker fast på grund av sitt modus operandi och fingeravtryck men psykopaten kan förändra sitt beteende och spela helt frisk i tex en personundersökning och uppenbart går även tränade personer på det. Precis som en del i Blomberg inte trodde att den trevliga snickaren kunde göra detta. Trodde de att han satt och runka sin kuk och spermade i väggen mot Café på klostret då, sket i ladan, eller brukade leta efter slagsmål på fyllan i sin ungdom..

En framgångsrik psykopat verkar vara allt annat & är svår att se
https://leb.fbi.gov/2012/july/looking-behind-the-mask-implications-for-interviewing-psychopaths

Ett helt nummer om just psykopaten
https://leb.fbi.gov/2012/july/leb-july-2012
Med bland annat artikeln ovan

http://t.sr.se/1WmHmA6
Citat:
Journalisten Pernilla Wadebäck har följt varenda steg i fallet Lisa Holm. Hon var där när sökandet började på Kinnekulle och när domen föll i hovrätten. Nu har Pernilla gjort en dokumentär för Kaliber i P1.

Vad har påverkat dig mest?
– Det var nog pappans ord när han beskrev sista mötet med sin dotter, hur hon var så glad över att hon hade sommarjobb och var på väg ut i vuxenlivet. Jag har själv barn i samma ålder och känner igen mig i det han berättar, säger Pernilla.

Kanske ska man läsa den översta artikeln eller mitten pdf innan man går vidare till dokumentären för att få ett större djup och en bättre behållning i vad som sägs. För faktum är igår liksom idag när vi står mitt framför psykopaten kan det vara mycket svårt att veta det. Däremot kan det visa sig efter en tid för de som är riktigt nära och kan se in i händelsernas centrum.

Den med bäst tillgång på frön planterar bäst
Det mest grundläggande faktumet när det gäller all plantering är att det är den som har plantagen som alltid planterar bäst. Men den lilla karamellen verkar inte uppskattas av planteringsteoretikerna i församlingen. Tänk också på att om Nerijus var ensam på toaletten då han satt och runkade, det är hans ensak för det har han sagt själv!

Fup 1623
Citat:
Mmm, så det finns ingen anledning för dig och fråga henne om vägen?
-Verkligen inte

Nej, eh i ladan som ligger mitt emot kafet där Lisa jobbade och där handsken och det hittats så har man ju anträffat ett antal fläckar som man har uppfattat som sperma, tre av dom här fläckarna har man topsat eller gjort prov på, eh det vill säga det finns betydligt fler fläckar än vad man gjort prov på, och alla tre eh, dom här fläckarna är efter dna test sperma från dig, eh du har sagt vid häktningsförhandlingen att du inte haft någon sådan verksamhet därinne, du får gärna berätta hur du tror eller vad du vet om de spermafläckarna hur de har hamnat där?

-Nej, jag har inte sagt att jag inte har haft någon verksamhet där, det är åklagare helt enkelt fråga om jag har onanerat där

Mmm, har du gjort det?
-Nej (NB)

Nej, hur har det kommit eh sperma där efter dig då?
-Eh, det är min personlig grej det var för länge sedan(NB)
Förhörsledaren erkänner att de oturligt varit Nerijus DNA i samtliga tre analyserade fläckar. Nerijus svarar ett det är personligt, men passar för säkerhets skull på att lägga till att det var längesedan trotts att ingen har efterfrågat när han runkade sin kuk i utrymmet med utsikt mot café på klostret.

Beviset för vem som planterar
intentionen i meningen klarlägger exakt ingenting Men kan tolkas som att den här personen inte heller har den avsikten. Om han inte har runkat där på stället så måste han väl runkat kuken på annat ställe och sedan kommit dit till rummet med avsikt att plantera sperma på väggen. Det är ett indirekt erkännande till frågan vem som planterar om inte annat. Och erkännandet kommer direkt från Nerijus kuk så håll tillgodo.

Det är inte mitt språk det är talröret för hans handlingar ... det finns ingen anledning att försköna dessa handlingar. Och hans mun har fortfarande inte förklarat hur sperman kom dit
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-05-11 kl. 16:09. Anledning: Freudiansk mammut på grönbete
2016-05-11, 17:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Viktigt i rättsfall LH är att den inriktas från början mot en viss gärningsman. Vi har i Finland diskuterat nio år i ett liknande fall. Diskussionen i den största siten <murha.info> omfattar 100.000 inlägg - längst 220 trådar. I bägge fallen den åtalade har inte egenskaper som stämmer med åtalet. Jag tror att i dessa fall ska mera vikt ges för sund förnuft, men alla vittnesmål och tekniska fynd ska noggrant granskas.

Jag själv som är docent i socialpolitik har medverkat under 4,5 år sammanlagt nästan 3.000 inlägg. Slutresultatet var att den utpekade GM friades i HD, ingen aning om vem är den riktiga GM.

Gränsen på vem får sitta i fängelset i livstid och vem går fri är hårdfin. Det löses på ett sätt som inte vinner allmänt godkännande. Därför själva juridiska processen är ett intressant föremål till undersökning, dock utan att överväga alternativa GM.

Jag har satt mig in i materialet här och vill gärna diskutera den juridiska hanteringen av fallet LH. Om detta är möjligt kommer jag också att relatera till andra liknande fall, bl.a Thomas Quick.

Jag har fetat var jag uppfattar dig ha din grund?

Var den dömde (friade) i Finland också en kringflackande individ, i vuxen ålder inte stationär mer än 3-5år innan det var dags att flytta på sig?

Om jag ska avslöja min poäng i förväg, är det ingen som riktigt vet vad NB tidigare haft för sig i vuxen ålder.
Man kan ju undra varför en hantverkare inte stadgar sig på en plats, eller ens i ett land. Speciellt när syftet som uppvisats , verkar vara att just arbeta.

Överkurs.
Jag har hört att docenter, oavsett gebit, är duktiga på att begrunda.
Det går inom ditt gebit, kanske att begrunda det här:
http://www.expressen.se/nyheter/detta-har-svenska-folket-googlat-mest-pa/
Citat:
Men det som har engagerat svenskarna mest om man ska tro Google är mordet på Lisa Holm.
Under de senaste sex åren har jag inte hittat något som har ökat i den omfattningen som Lisa Holm gjorde i år.

Frågan är alltså?
Senast redigerad av rotesau 2016-05-11 kl. 18:09.
2016-05-11, 17:32
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Du förstår knappast frågan till sisotalo när din rigida intressesfär begränsas till NB's handel och vandel.

Sisotalo som har ett bredare perspektiv, kunnande och förståelse för behovet av allmänhetens socialpolitiska rättvisekrav kan säkert förklara varför även dina eviga problem med andras oförståelse uppkommer och består trots din snart årslånga kamp, dygnet runt, mot alla som tvivlar eller ifrågasätter.
Att du fortfarande anser dig tvingad att omvända alla skeptiker visar ett stort behov en diskussion för att få förståelse av detta fenomen som endast kan ha sin grund i andras rättsosäkerhet viket inte alls är bra.

Frågan gäller inte likheter mellan fallen idag utan om de likheter som ev kan uppdagas i framtiden när en driven jurist som Kyrä kommer in med en resningsansökan i L-fallet. Vad som framkommer där vet vi inte men vi vet att den kommer.

Det skulle göra dig gott med en välförtjänt långsemester develi. Alla vet vad du skrivit och kommer att skriva. Vägs ände. Du når inte längre och ingen förväntar sig heller det.

Har du varit och letat ord på Wikipedia för att låta mer märkvärdig?
Vad bygger DU dina tvivel om NB:s oskuld på egentligen?
Har du en egen hypotes om vad som har hänt istället för det han är dömd för?
Så du har hittat en ny frälsare som ska fixa så att NB blir fri i Kyrö?
Då är det väl bäst att du hoppas på att han är smartare än vad Hurtig var med sin ansökan om PT.
Hur vet du förresten att en resningsansökan kommer?
Det finns väl inte ett skit som talar för att så blir fallet.
Och även om den skulle komma så lär det ju inte göra någon skillnad.
NB sitter där han hör hemma och när han kommer till Litauen så får vi hoppas
att någon tar hand om honom där på samma sätt som det han utsatte Lisa för.
2016-05-11, 17:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du förstår knappast frågan till sisotalo när din rigida intressesfär begränsas till NB's handel och vandel.

Sisotalo som har ett bredare perspektiv, kunnande och förståelse för behovet av allmänhetens socialpolitiska rättvisekrav kan säkert förklara varför även dina eviga problem med andras oförståelse uppkommer och består trots din snart årslånga kamp, dygnet runt, mot alla som tvivlar eller ifrågasätter.
Att du fortfarande anser dig tvingad att omvända alla skeptiker visar ett stort behov en diskussion för att få förståelse av detta fenomen som endast kan ha sin grund i andras rättsosäkerhet viket inte alls är bra.

Frågan gäller inte likheter mellan fallen idag utan om de likheter som ev kan uppdagas i framtiden när en driven jurist som Kyrä kommer in med en resningsansökan i L-fallet. Vad som framkommer där vet vi inte men vi vet att den kommer.

Det skulle göra dig gott med en välförtjänt långsemester develi. Alla vet vad du skrivit och kommer att skriva. Vägs ände. Du når inte längre och ingen förväntar sig heller det.

Vad i helsike är "allmänhetens socialpolitiska rättvisekrav"? Det låter som rent snömos på mig. Jag tror i vart fall inte det finns någon bred opinion för att fria alla grova brottslingar som nekar till brott och där det saknas videoinspelning av brottet, mordvapen med mördarens fingeravtryck, minst två oberoende vittnen som sett mordet och dessutom tidigare dokumenterade hotelser från mördaren till offret.

Jag har sagt det förut och säger det igen: Alla jämförelser med Quick är något så inihelvete korkade (om det inte är medvetet vilseledande) när det handlar om nekande GM och ett försvar som inte är intresserat av att samarbeta med åklagarsidan. Rättsrötan i Quickfallet hade helt andra orsaker - rättsapparaten var inte utrustad med ett kontrollsystem för när parterna började samarbeta och dessutom drabbades av groupthink-fenomenet. Att åberopa Quick i tid och otid blir därmed bara klassisk anekdotisk bevisföring (=skit): Rättssystemet hade fel en gång - det bevisar att rättssystemet rent allmänt inte är att lita på.

LH-fallet och VB-fallet (som jag bägge följt noga) har heller inte särskilt stora likheter. Jag är övertygad om att rätt mördare sitter inlåst i VB-fallet och jag anser att summan av indicierna i målet är tillräckliga för fällande dom. Men jag erkänner att det är ett fall på marginalen. Inte i den meningen att det finns någon rimlig anledning att förmoda att den dömde KJ kan vara oskyldig. Men om man utan mordplats och mordvapen med offrets blod i bakluckan på den åtalades bil + ett antal mer eller mindre besvärande omständigheter som samlad bevisning ska kunna dömas för mord när det ändå finns en person i bakgrunden som skulle kunna vara en alternativ kandidat: Det är en fråga som inte har ett självklart svar. Vilket inte är något argument MOT fällande dom, för var man än drar gränsen så kommer det alltid att finnas fall på marginalen. Ett faktum som alternativteoretiker inte kan eller vill förstå.

LH-fallet däremot har en solid bevisning och jag är fortfarande förvånad över att så många på fullt allvar har argumenterat för att den inte skulle räcka till fällande dom. Naturligtvis kan det inte uteslutas att någon entusiastisk advokat gräver fram några fel i förundersökningen och kommer med en resningsansökan om 2-3 år. Men jag tror inte det är särskilt sannolikt. Än mindre att man skulle kunna rota fram något som skulle kunna vända upp och ner på hela bevisläget. Något som för övrigt advokat Kyrö inte lyckats med i VB-fallet heller. Även om flera individer önsketänker om motsatsen.
2016-05-11, 19:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Välkommen till tråden, vi ser fram emot att få höra mer om dina teorier och idéer gällande detta fall. Som docent i socialpolitik och med erfarenhet från hanteringen kring andra rättsfall kommer din kompetens vara väldigt värdefull.
2016-05-11, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och då skulle de ha raglat förbi kaféet och råkat få syn på LH precis när hon rundade husknuten? - Eller hade de rentav lurpassat på henne i något närliggande buskage? - Hur visste de att hon skulle åka moped hem och att ingen skulle komma och möta henne? Jobbade de på taket mitt emot under lördagen hade de ju sett att LH:s mor hämtade och lämnade LH med sin bil.

Kan man fastslå något med säkerhet? – Brottet ägde rum på en söndag och det var första gången LH skulle åka moped hem. Brottet ägde vidare rum i så pass nära anslutning till att flickorna låst dörren till kaféet och LH strax därpå sms:at att hon nu skulle börja fara hemåt, att gm bör ha känt till vissa saker: Gm visste när LH slutade, han visste att ingen skulle komma och möta henne, och han visste också med stor sannolikhet att flickorna slutade sitt jobb vid samma tid. Men bara en moped stod parkerad bakom kaféet, och gm drog slutsatsen att denna moped tillhörde LH. – Men han hade ett problem: Skulle LH hinna åka i väg innan hennes kollegor lämnade kaféet? – Här tvingades han chansa och hoppas på det bästa för egen del.

Fråga uppstår nu hur gm kan ha känt till allt detta. Kan man tänka sig att någon annan än en person som denna söndag själv besökt kaféet och talat med LH; sett var hennes moped stått parkerad (och om det stått två mopeder på baksidan av kaféet så hade i vart fall den ena hunnit lämna stället en viss tid före LJ), sett parkeringsplatsen, registrerat hur det såg ut i omgivningarna mm, kan komma i fråga? – En kille som LH känt/känner skulle denna söndag ha behövt åka till kaféet för att åtminstone rekognoscera, innan han satte sin plan i verket – och inte ens då kunde han veta om den var möjlig att genomföra. Därför är det föga troligt att en bekant till LH gjort sig besväret att enkom åka till platsen för något han hade anledning räkna med ej skulle vara realiserbart, och gm torde därför vara att söka bland kaféets senkomna gäster; de gäster som befann sig inne i kaféet när det började bli tunnsått med folk – vilket ingen kunde ha vetat på förhand. Det är då, och närmare bestämt kort tid före eller under den inledande städningen av lokalen, gm kan ha bytt några ord med LH och fått reda på att hon snart skulle åka hem, osv.

Brottet företer en del tecken på att vara något av en ögonblickets ingivelse; en chans som aldrig skulle återkomma för gm om han inte var snabb nog att agera.
Ögonblickets ingivelse förstärks ofta av vad som rymms inom ramen för vart ögonblick. Så visst isar det i ådrorna att se hur SH blivit vänligt men bestämt ombedd av LH att åka hem, för hon var jätteglad kände sig vuxen och stark

Alltså i varje fall på ytan något väldigt intressant för en person som blir hög av att sänka någon annan.

Det enda vi i övrigt kan fastslå som fakta är att vi inte med säkerhet kan fastslå något som fakta. Men som faktum har alla faktum säkert undantag, vilket också gäller detta faktum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in