2016-05-11, 15:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag motsäger inte det du skriver men undrar givetvis hur du definierar din manlighet.
Och vad du bygger din självsäkerhet och självkänsla på?

Lätt att visa på fel väg, svårare att peka på rätt.
Min manlighet definierar jag med att jag kan göra och vara vad jag vill utan att bry mig om vad andra tycker om det hela inom begränsningen att det inte skadar andra mer än nödvändigt.
Skulle jag tycka broderi och tvätta kläder var det roligaste som fanns så gör jag det.
Vill lillan leka med sina dockor med pappa hela dagen och jag har tid (och i ärlighetens namn ork) så gör jag det och har inga problem att berätta för kompisar att jag har gjort det eller hoppa över en fisketur eller ett jaktpass för att jag har lovat det.
Så man kan säga att manlighet är för mig att våga stå upp för sina värderingar och våga hävda dem om så behövs och stå för det man säger och i förlängningen då vad man lovar det är nog det bästa jag kan precisera det som. MachoLasse-attityder de hör inte hemma i detta tvärt om faktiskt.
Att hoppa i vattnen i badshorts utanför Sydafrikas kust och spana på vithaj eller jaga grizzlybjörn med morakniv, är inte macho enligt mig det är enbart korkat.

Insåg väldigt tidigt i livet att antingen gillar och accepterar folk en för den man är, de som inte gör det kan man ägna hur mycket tid som helst åt att försöka få dem att ändra uppfattning och lyckas man behöver man oftast bara göra ett fel så är man ofta tillbaka på ruta ett igen. Så de är inte lönt att ödsla tid på imho, bättre då om man känner behov att lära känna andra människor istället då.

För behandlar man folk bra och låter dem få ta plats, dvs normal social kompetens och sunt förnuft så gillar folk en inte då, så då är det inte mig det är fel på i alla fall.
Når man den insikten så blir man väldigt trygg i sociala relationer enligt min erfarenhet.

Sedan att man duger som man är och att man inte ska låta något annat få definiera en kommer ju som en effekt av ovan och troligen att jag alltid förlitat mig på vad som är logiskt och rationellt i väldigt hög grad också. Det är bara inte vettigt att jag låter säg X få tala om för mig vad jag är och rättar mig efter hens åsikter. Finns det något jag kan tycka är objektivt så lyssnar man ju givetvis annars är man ju korkad men är det bara subjektivt tyckande så går det bara ut genom andra örat.

Livet är på tok för kort för att man skall leva det för någon annan än sig själv och till en stor del med sin familj men det senare är ju ett val man själv gjort i livet att dela det med dem. Men även där så har man rätt till att få egentid till att göra och vara den man vill och är. (Skulle frugan trycka stenhårt på t.ex att jag måste sluta med jakten och fisket låg skilsmässopappren inne hos tingsrätten dagen därpå.)

På samma sätt accepterade jag att hon nu skulle få chansen att satsa på sin karriär och jobba med det hon ville när jag fått göra det tidigare och tillbringar mer tid hemma med barnen och sköter markservicen för henne som hon tidigare gjort för mig.

Andra skakade på huvudet åt det hela men jag bryr mig inte ett dugg och det handlar om att man har den tryggheten man har och kan fatta de beslut som känns rätt för oss i familjen och en själv.

Det är nog allt det finns att säga om det hela, tämligen elementära saker kan jag tycka.
Citera
2016-05-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar man inte känner sig som en man om man har en stark kvinna?
...
...
...

Du skämtar va?
Det är väl det bästa som finns om gumman fixar däckbytena själv eller drar fram gräsklipparen och kör över gräsmattan medans man själv får sitta på verandan och dra en whisky och göra jack shit? Knyter man upp sin maskulinitet kring att man behöver känna sig behövd då riskerar man ju bara att bli manipulerad och och gå omkring med ett uppblåst ego och är in facto ett mähä. Är väl bättre då att man kommer till terms med sig själv och ser sin manlighet utifrån sitt egenvärde i sig?

Jag skulle aldrig låta en kvinna eller någon annan man för den delen få definiera min manlighet det är ju att reducera sig till ett offer i min värld. Man skall se på sig själv i spegeln och alltid vara jävligt nöjd med det man ser, vare sig man är fet eller smal, muskulös eller spinkig, rik eller fattig, frisk eller sjuk för det är ju inget sådant som definierar ens manlighet, allt det är ju bara omslagspapper till vad som finns innanför och det är ju där manligheten sitter.

Så jobba med det som handlar om din självsäkerhet och din självkänsla så kommer självförtroende och en själslig balans som ett brev på posten. Låter du utomstående faktorer definiera din manlighet vad gör du då om dessa försvinner? Då blir du ju bara helt ställd och nästan grips av panik och vad du skall göra nu då? Vad skall du ersätta detta med då?

Med det inte sagt att du inte skall träna, satsa på en karriär, äta sunt eller hålla dig frisk men låt fasiken inte detta påverka din självbild och maskulinitet för då är du ute på ett snabbt sluttande plan.

Störtlöjlig läsning. Jag funderar på om du är slav åt staten i något hänseende. Eller så kanske du verkar som psykolog, socionom etc. Precis allt du skriver är skrattretande klyschor. Så jag kan bara tolka det som att du helt saknar självrespekt och heder. Och sådana som du ska föra talan för vad som är vettigt i vårt land. SJUKT!
Citera
2016-05-11, 15:46
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Det går inte särskilt bra hittills.
Jag skrev att det inte var roligt att bli våldtagen. Men det blir inte bättre av att jag slutar skriva på internet det kan lika väl hända i verkligheten. Men det bryr sig väl inte du om bara jag ska vara tyst. Så det räcker inte för mig iaf att jag slutar skriva här när det lika väl kan hända sånt utanför. Du är väldigt bra att tala om vad du vill ha av mig men inte tvärtom. Blir jag våldtagen ska jag bara vara tyst så att ingen stackars man får skulden för något han gjort men som inte han förstår att det var något fel.
Citera
2016-05-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Jag skrev att det inte var roligt att bli våldtagen. Men det blir inte bättre av att jag slutar skriva på internet det kan lika väl hända i verkligheten. Men det bryr sig väl inte du om bara jag ska vara tyst. Så det räcker inte för mig iaf att jag slutar skriva här när det lika väl kan hända sånt utanför. Du är väldigt bra att tala om vad du vill ha av mig men inte tvärtom. Blir jag våldtagen ska jag bara vara tyst så att ingen stackars man får skulden för något han gjort men som inte han förstår att det var något fel.

Tvärtom som i vad jag inte vill ha? Först naturligtvis syftningsfel, det vill jag inte ha. Sedan hela det citerade stycket, det är också exempel på vad jag inte vill ha.
Citera
2016-05-11, 15:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Tvärtom som i vad jag inte vill ha? Först naturligtvis syftningsfel, det vill jag inte ha. Sedan hela det citerade stycket, det är också exempel på vad jag inte vill ha.
Ja du vill att jag ska vara tyst och inte berätta hur det är på riktigt så att män kan ljuga om att de är så fina och oskyldiga och att allt var mitt fel.
Citera
2016-05-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ja du vill att jag ska vara tyst och inte berätta hur det är på riktigt så att män kan ljuga om att de är så fina och oskyldiga och att allt var mitt fel.

Jag tycker du representerar vad som är sämst på internet, stollar som kommer in och skriver stolligheter i affekt. Du är ett klockrent exempel på att age aint nothing but a number, för 18-årsgränsen här är väl menad att stoppa det mesta av den typ av strunt som kommer från dig, men vad ska man göra med dem som är över 18 i passet men inte i sinnet?

Man kan göra som jag gör nu, be dem sluta samtidigt som man fördriver tiden.
Citera
2016-05-11, 15:55
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag tycker du representerar vad som är sämst på internet, stollar som kommer in och skriver stolligheter i affekt. Du är ett klockrent exempel på att age aint nothing but a number, för 18-årsgränsen här är väl menad att stoppa det mesta av den typ av strunt som kommer från dig, men vad ska man göra med dem som är över 18 i passet men inte i sinnet?

Man kan göra som jag gör nu, be dem sluta samtidigt som man fördriver tiden.

Okej men jag tycker det sämsta är män som går fram och säger något otrevligt sen ljuger i ett annat sällskap om att jag var en hora. Riktigt äckligt. Du vill inte det ska komma fram vad som har hänt och det ska se ut som det var mitt eget fel.
Citera
2016-05-11, 15:56
Medlem
Citat:
Okej men jag tycker det sämsta är män som går fram och säger något otrevligt sen ljuger i ett annat sällskap om att jag var en hora. Riktigt äckligt. Du vill inte det ska komma fram vad som har hänt och det ska se ut som det var mitt eget fel.

Sämre än Hitler?
Citera
2016-05-11, 15:58
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Sämre än Hitler?
Ungefär samma vissa har ju Hitler som en förebild och kallar sig för mini-hitler. Så det är inget man kan säga det är dåligt tydligen.
Citera
2016-05-11, 16:01
Medlem
Har ännu inte sett några belägg för att feminister skulle bete sig annorlunda än kvinnor i stort, dvs man söker ut män med högre inkomst och/eller social status än en själv.
Citera
2016-05-11, 16:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Har ännu inte sett några belägg för att feminister skulle bete sig annorlunda än kvinnor i stort, dvs man söker ut män med högre inkomst och/eller social status än en själv.
Ja hurra man ska peka ut allt fel på kvinnor men aldrig något fel på män. Ser inte det dumt ut?
Citera
2016-05-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ja hurra man ska peka ut allt fel på kvinnor men aldrig något fel på män. Ser inte det dumt ut?
Var pekade jag ut något fel på kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in