Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Du menar man inte känner sig som en man om man har en stark kvinna?
...
...
...
Du skämtar va?
Det är väl det bästa som finns om gumman fixar däckbytena själv eller drar fram gräsklipparen och kör över gräsmattan medans man själv får sitta på verandan och dra en whisky och göra jack shit? Knyter man upp sin maskulinitet kring att man behöver känna sig behövd då riskerar man ju bara att bli manipulerad och och gå omkring med ett uppblåst ego och är in facto ett mähä. Är väl bättre då att man kommer till terms med sig själv och ser sin manlighet utifrån sitt egenvärde i sig?
Jag skulle aldrig låta en kvinna eller någon annan man för den delen få definiera min manlighet det är ju att reducera sig till ett offer i min värld. Man skall se på sig själv i spegeln och alltid vara jävligt nöjd med det man ser, vare sig man är fet eller smal, muskulös eller spinkig, rik eller fattig, frisk eller sjuk för det är ju inget sådant som definierar ens manlighet, allt det är ju bara omslagspapper till vad som finns innanför och det är ju där manligheten sitter.
Så jobba med det som handlar om din självsäkerhet och din självkänsla så kommer självförtroende och en själslig balans som ett brev på posten. Låter du utomstående faktorer definiera din manlighet vad gör du då om dessa försvinner? Då blir du ju bara helt ställd och nästan grips av panik och vad du skall göra nu då? Vad skall du ersätta detta med då?
Med det inte sagt att du inte skall träna, satsa på en karriär, äta sunt eller hålla dig frisk men låt fasiken inte detta påverka din självbild och maskulinitet för då är du ute på ett snabbt sluttande plan.
Jag motsäger inte det du skriver men undrar givetvis hur du definierar din manlighet.
Och vad du bygger din självsäkerhet och självkänsla på?
Lätt att visa på fel väg, svårare att peka på rätt.