2016-05-10, 20:21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, det räcker inte att efterfrågan är större än utbudet för att priset ska öka. Låg ränta är idag ett absolut krav för stigande bostadspriser. Utan lån till låg ränta så kan inte köparna langa upp tillräckligt mycket pengar för att köpa bostaden hur mycket de än vill det. Då går priset ner.

Jag pratar naturligtvis om långsiktiga stigningar. En dipp kommer alltid, men över tid ökar bostadspriserna om efterfrågan är högre än utbudet. Så enkelt är det.

Sverige i sin helhet är mer inne i en deflation än inflation. Men på bostadsmarknaden råder inflation. Hur ska det då bli när Sverige når inflationsmålet?
2016-05-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag pratar naturligtvis om långsiktiga stigningar. En dipp kommer alltid, men över tid ökar bostadspriserna om efterfrågan är högre än utbudet. Så enkelt är det.

Sverige i sin helhet är mer inne i en deflation än inflation. Men på bostadsmarknaden råder inflation. Hur ska det då bli när Sverige når inflationsmålet?

Du får det att låta så trivialt, "en dipp kommer alltid"

Kan en dipp vara i 10 år?

Mänskligheten kommer långsiktigt att överleva, men det betyder inte att den enskilde individen är särskilt förtjust i tanken på att dö.
2016-05-10, 23:21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du får det att låta så trivialt, "en dipp kommer alltid"

Kan en dipp vara i 10 år?

Mänskligheten kommer långsiktigt att överleva, men det betyder inte att den enskilde individen är särskilt förtjust i tanken på att dö.

Min poäng är att priserna ökar över tid om efterfrågan konstant är högre än utbudet.
2016-05-11, 01:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Min poäng är att priserna ökar över tid om efterfrågan konstant är högre än utbudet.
Jag tror förvirringen uppstår av att den poängen är så meningslös. No shit.

Däremot behövs inga miljonprogram för att lösa situationen. Miljonprogram är en kortsiktig paniklösning, så det är snarare ett slags undantag och inget man behöver stirra sig blind på.

Tittar vi på Sveriges bostadsmarknad handlar det om ren via negativa. Det finns inget naturligt dysfunktionellt med marknaden, det dysfunktionella har uppstått via planekonomiska ingrepp. Dvs "problemen" är skapade. En direkt lösning är alltså att sluta skapa problemen. Nu lever vi i en planekonomisk kultur så det är inte säkert att vare sig politiker eller befolkning vill sluta med detta, men det visar hur befängt det blir att tro att miljonprogram är den självklara lösningen.
2016-05-11, 07:02
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag tror förvirringen uppstår av att den poängen är så meningslös. No shit.

Däremot behövs inga miljonprogram för att lösa situationen. Miljonprogram är en kortsiktig paniklösning, så det är snarare ett slags undantag och inget man behöver stirra sig blind på.

Tittar vi på Sveriges bostadsmarknad handlar det om ren via negativa. Det finns inget naturligt dysfunktionellt med marknaden, det dysfunktionella har uppstått via planekonomiska ingrepp. Dvs "problemen" är skapade. En direkt lösning är alltså att sluta skapa problemen. Nu lever vi i en planekonomisk kultur så det är inte säkert att vare sig politiker eller befolkning vill sluta med detta, men det visar hur befängt det blir att tro att miljonprogram är den självklara lösningen.

Meningslös eller ej, titta på hur verkligheten ser ut.
Hur länge har det varit bostadsbrist?
Hur länge har efterfrågan varit högre än utbudet?
2016-05-11, 07:07
Medlem
Citat:

Knappast tillräckligt länge för att bygga empiriska förklaringsmodeller där värdet bara kan öka och öka.

Den takt vi haft senaste 15 åren är inte långsiktigt hållbar.
2016-05-11, 07:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Knappast tillräckligt länge för att bygga empiriska förklaringsmodeller där värdet bara kan öka och öka.

Den takt vi haft senaste 15 åren är inte långsiktigt hållbar.

Ok, så när Sverige går bra igen och köpkraften ökar. Då går bostadspriserna ner?

Hur löser vi bostadsbristen anser du?
2016-05-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ok, så när Sverige går bra igen och köpkraften ökar. Då går bostadspriserna ner?

Nu förstår jag inte vad du är ute efter, du menar att jag ska förklara hur vi löser problemen på bostadsmarknaden?

Det har jag aldrig påstått att jag kan, det jag däremot vet är att prisökningar som ökar långt mer än lönerna under en längre tid inte är hållbara.
2016-05-11, 10:53
Medlem
Citat:
Det var då ett jäkla tjat om att marknaden är "överhettad". Vad betyder det?
Så länge efterfrågan är större än utbudet kommer priserna att stiga. Så länge räntan är låg spär det på den effekten. Med tanke på inflationsmålet är det i dagsläget en omöjlighet att höja räntan, då hamnar vi definitivt i en kris som Sverige aldrig tidigare skådat.

Det enda som kan få bostadsbristen att sjunka är att staten går in och bygger "miljonprogram". Det kommer dröja minst 15 år innan bristen är borta.
Och ändå så har boräntan konstant stigit de senaste månaderna så "omöjligt" att höja räntan var det tydligen inte.
2016-05-11, 11:00
Medlem
Citat:
Finns ingen bostadsbrist i Sverige, däremot finns brist på bostäder på vissa orter.
Allt eftersom utvecklingen går framåt så kan folk jobba hemifrån, få allt de behöver skickat till dörren efter de beställt via nätet.
Så då blir alla kassörskor arbetslösa i Stockholm och flyttar hem till bruksorten där de föddes. Alla IT-bolag, ekonomi- firmor behöver heller inte sitta och trängas i Stockholm , utan alla kan jobba hemifrån och väljer självklart då att bo i ett stort hus på landet istället för att sitta i en cell på 50-60 m2 i betongcity.
2016-05-11, 11:03
Medlem
Citat:

Sverige går extremt bra ekonomiskt just nu, svensken har aldrig haft högre lön än nu. Tyvärr har det heller aldrig varit billigare att låna än vad det är nu, och de lågbegåvade med dålig karaktär har belånat sig till taknocken och de kommer få problem förr eller senare. Var samma personer som var toppbelånade förra gången när nittiotalskrisen kom, en del lär sig aldrig.
2016-05-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var samma personer som var toppbelånade förra gången när nittiotalskrisen kom, en del lär sig aldrig.

Nej inte samma personer, samma personlighetstyp kanske.

Men dom som hamnade i rävsaxen sist får inga nya lån då de skulder dom har räcker för livet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in