Har nu gått igenom denna resningsansökan med sina fullmatade 80 sidor.
Får lov att säga att advokat Kyrö har gjort ett kanonjobb. Det är inte ofta man får anledning
att uttrycka sig i så positiva ordalag när det kommer an till resningsansökningar.
Detta nu aktuella arbete formar sig till en ganska svidande kritik av en mordutredning.
Det har underlåtits att göra saker och ting, påstås det, och manipulerats med bilder med mera.
Med detta sagt kvarstår jag själv ändå i övertygelsen om att rätt man sitter.
Kyrö gör onekligen sitt bästa för att rikta sökarljuset mot någon annan, men trots sina
ansträngningar i den vägen räcker det inte till för att förmå lyfta av skulden från den
som redan är dömd för brottet i Boden för drygt tre år sedan. Det anser jag. Andra anser
säkert annorlunda.
Jag utesluter emellertid inte alls att Kyrös ambitiösa arbete kröns med framgång och
Kristoffer Johansson får sin efterlängtade resning i målet.
Det redovisas några nya omständigheter och det kan kanske räcka.
Ps. Planteringsresonemangen som advokaten är tvungen att brassa på med för att lyckas få bort
sin klient och få in sin alternative snubbe i bilden, ställer jag mig helt kallsinnig inför.
Som jag alltid ställer mig inför dylikt. Hör mest hemma i fiktionens värld det där med att
smyga omkring och dutta blod från mordoffer för att sätta dit någon annan för sitt eget brott...
I bakluckor och lägenheter och allt vad det kan vara...