2016-05-10, 02:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på det. Tack.

http://profileengine.com/groups/profile/426231186/bensin-skattsuppror#/people/21386739/matte.bergman
(Polisen i utredningen, Mattia* Bergma* (**=s,n) är här vän med alternativa GM; MB)

Och nu kan du ju kolla up Matte B i FUP och i resningsansökan och se hur mycket han haft med utredningen att göra, ganska mycket kan jag tala om för dig!

Och; to whom it may concern; jag har tagit screen dumps av detta, så det hjälper inte att ta bort MB/MB vänskaps kopplingen.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-10 kl. 02:31.
Citera
2016-05-10, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Har du också Asperger och inte kan förstå vissa ord i särskilda sammanhang? Med bekväm menar jag förstås att jag tror att rätt person är dömd förstår du.
Hur har denna kalkylerande gärningsman gjort för att förhindra koalugering menar du?

Jag tolkar inte allt bokstavligt men ett sådant uttryck implicerar en oseriös inställning. Jag menar om man skall bli bekväm med något i bemärkelsen att man är övertygad, ja då måste det ju finnas bevis.

Du menar alltså att planteringsteorin faller på att blodet skulle koagulerat. Jag är dock inte alls så säker på det. Om man snabbt tömmer en person på blod ner i en hink så hinner det inte bildas så mycket koaguleringsämnen, dessutom finns det flera läkemedel som förhindrar koagulering. Som Warfarin och även vanlig hederlig Acetylsalicylsyra.
Citera
2016-05-10, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Har nu gått igenom denna resningsansökan med sina fullmatade 80 sidor.
Får lov att säga att advokat Kyrö har gjort ett kanonjobb. Det är inte ofta man får anledning
att uttrycka sig i så positiva ordalag när det kommer an till resningsansökningar.
Detta nu aktuella arbete formar sig till en ganska svidande kritik av en mordutredning.
Det har underlåtits att göra saker och ting, påstås det, och manipulerats med bilder med mera.
Med detta sagt kvarstår jag själv ändå i övertygelsen om att rätt man sitter.
Kyrö gör onekligen sitt bästa för att rikta sökarljuset mot någon annan, men trots sina
ansträngningar i den vägen räcker det inte till för att förmå lyfta av skulden från den
som redan är dömd för brottet i Boden för drygt tre år sedan. Det anser jag. Andra anser
säkert annorlunda.

Jag utesluter emellertid inte alls att Kyrös ambitiösa arbete kröns med framgång och
Kristoffer Johansson får sin efterlängtade resning i målet.
Det redovisas några nya omständigheter och det kan kanske räcka.

Ps. Planteringsresonemangen som advokaten är tvungen att brassa på med för att lyckas få bort
sin klient och få in sin alternative snubbe i bilden, ställer jag mig helt kallsinnig inför.
Som jag alltid ställer mig inför dylikt. Hör mest hemma i fiktionens värld det där med att
smyga omkring och dutta blod från mordoffer för att sätta dit någon annan för sitt eget brott...
I bakluckor och lägenheter och allt vad det kan vara...
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-10 kl. 02:55.
Citera
2016-05-10, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://profileengine.com/groups/profile/426231186/bensin-skattsuppror#/people/21386739/matte.bergman
(Polisen i utredningen, Mattia* Bergma* (**=s,n) är här vän med alternativa GM; MB)

Och nu kan du ju kolla up Matte B i FUP och i resningsansökan och se hur mycket han haft med utredningen att göra, ganska mycket kan jag tala om för dig!

Filmen jägarna var inte långt från sanningen. Det förekommer en hel del nepotism där uppe av någon anledning. Kanske är det just för att det är så glesbefolkat och långt från Fjollträsk.
Citera
2016-05-10, 02:29
Medlem
Theforeigners avatar
Nu får man ju då bara hoppas, och be till, att domarna i HD som ska ta ställning till om KJ ska beviljas resning, att dom inte är kompisar, på ena eller andra sättet, med poliser och åklagare etc, med anknytning till fallet
Citera
2016-05-10, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
och manipulerats med bilder.

Vet du vilken bild de syftar på?
Citera
2016-05-10, 02:43
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tolkar inte allt bokstavligt men ett sådant uttryck implicerar en oseriös inställning. Jag menar om man skall bli bekväm med något i bemärkelsen att man är övertygad, ja då måste det ju finnas bevis.

Du menar alltså att planteringsteorin faller på att blodet skulle koagulerat. Jag är dock inte alls så säker på det. Om man snabbt tömmer en person på blod ner i en hink så hinner det inte bildas så mycket koaguleringsämnen, dessutom finns det flera läkemedel som förhindrar koagulering. Som Warfarin och även vanlig hederlig Acetylsalicylsyra.

Nej, det finns flera orsaker till att det är osannolikt, men koaguleringsproblemet ser jag som den största.
En hink? Skämtar du? Det tar ungefär 15-20 minuter för blod att koagulera helt om jag har förstått det rätt, så det gäller ju att vara snabb med hinken. Man kan ju inte direkt gömma hinken i städskrubben och vänta på tillfälle utan måste då döda i närheten av KJs bil, fylla hinken med blod, skynda till bilen, hälla i blodet för att sedan återgå till styckning och hanterande av kroppen. Detta utan att någon ska se en mystisk man med en hink full med blod.

Jag har svårt att tro att läkemedel funkar på enbart blod utan behöver en levande kropp och fungerande organ, men jag är inte expert så jag kanske har fel. Vem vet, kanske räcker det att slänga ner en Treo i blodhinken.
Citera
2016-05-10, 02:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Och om det var noga planerat så kan man ju komma ihåg att MBs fru AN, som till och med postade ilskna och hatiska inlägg genimot VB, i dagarna efter VB försvunnit, dvs innan VB hittades död, att AN jobbade på sjukhus och därför lätt kunnat sno ett par provrör med heparin som hindrar blodet i att koagolera.

Förresten så tror jag faktiskt att AN var skitfull när hon postade de 3 oerhört avskyvärda, ilskna och hatiska inlägg på facebook, både pga av deras avskyvärda innehåll men också iom att hon började posta dom kl 04:43 på natten (den 10 Maj), och så kan man ju tänka sig att hon bara fortsatt dricka under dagen, för vem vid sina fulla 5 sinnen skriver något sådant ?
Vad antigen man har med mordet att göra eller inte, det gör man bara inte med mindre man är påverkad av droger och/eller sprit eller är rent av sinnessjuk.

Fredagen den 10:e Maj på Missing Poples Facebook skriver MBs fru AN så här:

04:43 kanske inte vid liv

15:23 jag fäller inte en tår

15:47 jag skulle inte offra en minut för en kackerlacka
Citera
2016-05-10, 05:35
Medlem
En större mängd blod tar längre tid än 15-20 minuter att torka. Koagulera gör blodet redan efter någon enstaka minut. När en större mängd blod koagulerar ser det ut ungefär som en gele klump, det är lätt att göra den flytande igen genom att man skakar/rör runt.
Torkat blod kan man få flytande genom att blanda med vatten, ej varmt då proteinet isåfall stelnar. Men då kommer blodet att bli utspätt.
Exempel på mycket utspätt blod fanns tex. på arbetshandskarna i KJ bagage.
Citera
2016-05-10, 07:25
Medlem
rayraviolis avatar
Det är ett rätt imponerande arbete. Man får nästan känslan av att någon av trådens mer begåvade alternativteoretiker fått gå lös i slasken. Men där ser jag också problemet. Den nya bevisningen är som ett duggregn av iakttagelser som lyfter fram felaktigheter här och där i polisens arbete. För att använda vädermetaforen igen borde den nya bevisningen vara som en blixt som slår ner i gällande dom, men den biten saknar jag. Kommer det räcka med en sandig strumpa, några damtrosor i skogen, slarviga spaningsprotokoll, skumma typer kring den dömdes bil, nya tejphypoteser mm?
Citera
2016-05-10, 07:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är ett rätt imponerande arbete. Man får nästan känslan av att någon av trådens mer begåvade alternativteoretiker fått gå lös i slasken. Men där ser jag också problemet. Den nya bevisningen är som ett duggregn av iakttagelser som lyfter fram felaktigheter här och där i polisens arbete. För att använda vädermetaforen igen borde den nya bevisningen vara som en blixt som slår ner i gällande dom, men den biten saknar jag. Kommer det räcka med en sandig strumpa, några damtrosor i skogen, slarviga spaningsprotokoll, skumma typer kring den dömdes bil, nya tejphypoteser mm?

Är det inte tvärtom? Dessa 100 fel/misstag/undanhållande som bidragit till utredningen gör väl att HD får svårare att bara arkivera denna ansökan. Hade nu ansökan bevisat vilket mordvapen som använts, var mordplatsen var belägen och detsamma för styckningen så hade det varit en annan femma. Fast att detta ska uppenbaras flera år senare är inte så troligt.

Tycker att vittnesuppgiften om skriken vid Rödberget är väldigt intressanta. Minst lika intressant som ev skrik från Flottiljvägen.

Var VBs dödsförlopp utdraget är det troligt att hon skrek mer än en gång.
Citera
2016-05-10, 08:12
Medlem
zero73s avatar
Är imponerad av Kyrö. Har ögnat igenom resningsansökan, och den är välskriven.

Ett flertal resningsgrundande skäl är uppnådda. De viktigaste punkterna, enligt mig.

1) Selinis vittnesmål är... konstruerat. Exempelvis påstås man spana på MB, samtidigt som de befinner sig i Lakaträsk.
2) Undanhållande av "extra sidomaterialet".
3) Manipulation av bilder i FUP.
4) KJ har befunnit sig i hemmet och suttit och surfat natten mot den 5 maj.
5) GPS-koordinater styrker att KJ befunnit sig i bostaden/föräldrahemmet, när polisen påstås spanat på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in