2016-05-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fanns tidigare på Jula. SKL köpte en rulle för jämförelse men det var inte likt. Kallades sårtejp och jag köpte en själv.

Någon sån här kirurgtejp:
http://www.nichiban.co.jp/en/products/medical/surgical/nichiban_surgical_tape_21n.html

Tejpen du länkar är inte av samma typ som den i KJs lägenhet.

Den du länkar är tunnare, smidigare och mer "tygaktig" i stukturen och känslan. Färgen är dessutom mer vit än frostat transparent.

Tejpen i lägenheten är tjockare och som mjuk plast i känslan. Naggat mönster (ej genomgående perforering) för att vara lätt att riva på bredd och längd.

3M kallar den Transpore, men finns i många olika fabrikat.

Jag skulle säga att den inte alls är lämpad för tejpning av fingrar, tår mm. i sportsammanhang. Används framförallt som fixeringstejp till att hålla förband och dylikt på plats och återfinns i förbandslådor samt på varenda sjukvårdsinrättning.

https://www.3mstore.cl/media/catalog/product/7/0/70200739582.jpg

https://livingwithburkitts.files.wordpress.com/2012/12/286.jpg?w=1026

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/881047.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcol or=white

Citat:
Polyester är plast.
Normalt är polyester i form av tråd som man väver t.ex skortor av. Denna tejp var dock inte vävd av polyestertråd utan gjord direkt till plåster.
Materialet tror jag är polyetylen, inte polyester.

Citat:
Fotot på bilden är fotad med fel vitbalans. Det finns en bild i ett tilläggsprotokoll och där är den vit och är lik den jag länkade.
Håller med om att vitbalansen förefaller vara fel i den bilden.
Sådan tejp är inte gulaktig (om den inte är åldrad och solpåverkad) utan nästintill transparent ungefär som lätt frostat glas i färgen.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-09 kl. 12:00.
Citera
2016-05-09, 12:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Norrbottens Läns Landsting köpte in den här tejpen, tillverkad av 3M.

Den fanns sannolikt på sjukhus, läkarmottagningar, distriktsköterska,
skolsköterska mm.

SKL däremot kunde inte hitta den, dom jämförde med andra tejper.

Sannolikheten för att tejpen på VB kommer från rullen i badrummet är
större än att den kommer från vilken annan sorts tejp som helst,
inklusive svart eltejp. Ungefär vad SKL säger, om man vill va lite elak.
Men ok, dom ger den en +1=tyder i någon mån.
Dom har inte insett hur vanlig tejpen är.

Sen påstår åklagarna att det är samma tejp, detta i slutplädering i TR.

Allt finns i tråden om någon vill leta

Som jag minns så jobbade MBs fru AN på sjukhus.
Undrar om polisen kollade om dom hade just den typen tape på det sjukhus hon jobbade på?

Jag hittade själv den exakt samma typ tejp + samma papp-innerrulle på en website som sålde tejpen till tatovörer. Finns ett inlägg jag postat här i tråden med länk till den website, jag ska försöka hitta den.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-09 kl. 12:36.
Citera
2016-05-09, 12:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Undrar om polisen kollade om dom hade just den typen tape på det sjukhus hon jobbade på?

Jag hittade själv den exakt samma typ tejp + samma papp-innerrulle på en website som sålde tejpen till tatovörer. Finns ett inlägg jag postat här i tråden med länk till den website, jag ska försöka hitta den.

Är ju lite märkligt att de inte kollade på det sjukhus som ägaren av SAABen uppgav att han eller hans fru jobbade på. KJ hade ju tagit en rulle ur hans bil.

Tror dock inte att resningen är baserad på sådana detaljer som tejpen.
Citera
2016-05-09, 12:55
Medlem
Citat:
Är ju lite märkligt att de inte kollade på det sjukhus som ägaren av SAABen uppgav att han eller hans fru jobbade på. KJ hade ju tagit en rulle ur hans bil.

Tror dock inte att resningen är baserad på sådana detaljer som tejpen.

Tejpen har ju varit känd länge så den går det nog inte om.
Något nytt ska det va, årsfärskt om jag inte misstar mig.

Han uppgav att han hade tejpat en bössa, den letade
man inte heller upp så vitt jag vet.
Citera
2016-05-09, 13:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Jag hittade själv den exakt samma typ tejp + samma papp-innerrulle på en website som sålde tejpen till tatovörer.

Finns ett inlägg jag postat här i tråden med länk till den website, jag ska försöka hitta den.

Här är inlägget jag postade den 28 Feb 2014:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag har gjennom någon tid sökt hvilka sortens personer som använder den sortens tejp som hittades på VB´s krop/hår och som fans på KJs badrum skåp

Jag fann att TATOVÖRER använder en sådan tejp.

Så jag sökte tatovör tejp på Google och hittade denna tejp märket "Defend" som säljs på intenätet (USA baserad affär) :
Klicka på bilden så blir den större så att ni kan se att det är samma typ tejp som i detta fall.

http://defendtattoo.com/transparent-adhesive-tape

Transparent Adhesive Tape
Defend Tattoo brand transparent tape is high quality, clear and strong and still easy to tear. The 1" X 10 yards/roll – 12 rolls/box. The 1/2? X 10 yds/roll – 24 rolls/box.
PP-1100 1" X 10YDS 12 ROLLS /BOX
PP-1210 1/2? X 10YDS 24 ROLLS/BOX

Bemärk att just denna tejp INTE har någon skrift på innersidan av rullen, präcis som tejpen i detta mordfall.

Sendan sökte jag om just detta exakta tejp fabrikat säljes i Sverige, och ja det är mycket möjligt, i alla fall så förhandlar en svensk internät affär som säljer utrustning till tatovörer, detta fabrikat "Defend" och på samma sida som man hittar div förmål av just det fabrikat finns ochså Kirurgisk Tejp som liknar "Defend" tejpen på en prick, har heller inte någon skrift på innersidan av rullen :

http://tattoosweden.se/category.php?...id_category=10

Kirurgisk Tejp 12 rullar 25mm

Så nu kan man kanske fråga sig; finns det någon tatovör, eller familj/vänn till en tatovör i Boden som man skulle kunna koppla till VB eller KJ?
Citera
2016-05-09, 16:05
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kommentarer till ovan fetade:

1) Verkligen? Var det samma tejp? Är inte rätt formulering snarare liknande tejp, eftersom SKL fick det till en +1? (Ledtråd: Spår 23 och 34)

2) Vore tacksam om du kan meddela tråden vilken sida i FUP denna okända hund blodmarkering är omnämnd? Ange även den aktuella hundens målsubstanser. (Ledtråd: 3 st)

3) Källa på att lägenheten blivit ommöblerad? (Här antar jag att du avser i samband med VBs försvinnande) Lista gärna också de möbler och inredningsartiklar du påstår är borta.

4) Vissa i tråden saknar uppenbara kunskaper i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och gör gärna en höna av en fjäder. En rimlig förklaring till denna "felsägning" är att KJ antar att polisen hittat blod i bagageluckan, eftersom han inte sett något blod i kupén på bilen.

5) Jaså? Var KJs fingeravtryck på plastpåsen i VBs blod? Det var nyheter! Har du också någon källa på detta påstådda blodiga fingeravtryck?

6) Hur många av dessa av KJ raderade sms återskapades? (Ledtråd: börjar på AL och slutar på LA)

7) Delge gärna tråden tidpunkten för utplaceringen av benen i ödehuset och kroppen på FP2. Gärna också vilka pejlingar du avser.

8) Se fråga 1. Bonuspoäng: Hur identifierade Kristoffer tejpen? (Ledtråd FUP sidan 1667-1668)

9) Verkligen? Var det inte en +1:a?

Väntar spänt på dina svar. Vi vill ju inte förvränga sanningen, inte sant?

1. Ja, det är samma tejp. Det faktum att SKL ger +1 på det samt att det är hennes blod och DNA på tejprullen gör att möjligheterna att det inte skulle vara samma tejp är försvinnande små. KJ medger också att det är hans tejp, samt att den delat sig på längden på samma sätt som hans tejp gjort. Till det kommer att tejpen på VBs kropp är av i princip samma längd och bredd som tejpen som fattas från rullen.

2. Söket går att läsa om på sidan 379 i FUP.

3. På WLs skiss över KJs lägenhet på s 1316 så ser du att det som fattas på skissen i jämförelse med den lägenhet som finns fotad i protokollet är en säng och en bokhylla. I det förhöret pratar också W om den kniv med 25 cm långt blad som ingen vet var den är (trots att det är KJs favoritkniv). Jag vet inte om någon frågat KJ om duschdraperiet, men borta är det och funnits har det antagligen eftersom ringarna efter det ligger på badrumsskåpet bredvid tejpen.

4. Om KJ hade varit oskyldig så hade han över huvud taget inte tittat efter blod i bilen. Det gör helt enkelt ingen normalt funtad människa. Dessutom är kupéutrymmet i en normal personbil flera gånger större än bagageutrymmet, och dessutom möblerat med stolar och skit. Att då hålla kolla på kupén men inte bagaget är minst sagt orimligt.

5. Okej, förlåt. Fel av mig. Det är VBs blod på påsen och KJs fingeravtryck på den, s 308 i FUP.

6. Det är inte de återskapade sms:en som är av vikt över huvud taget, utan beteendet. Varför skulle sms:en vara viktiga? Ingen normalt funtad människa tar bort en kontakt som man tycker om och vill ha sex med från sin telefon, för att sedan låtsasringa (i motsats till att faktiskt ringa) denna kontakt när andra ber om det.

7. Benen hamnade i huset någon gång mellan morgonen den 18e och kvällen den 20e maj. Under denna period finns också flera långa luckor i Kibbas telefonaktivitet. Kroppen placerades antagligen ut samtidigt eller natten efter. De ligger också nära varandra och det går att köra mellan platserna.

8. Vad har det med saken att göra?

9. +1 är det starkaste indikation du kan få på den typen av test.
Senast redigerad av judenheten 2016-05-09 kl. 16:07.
Citera
2016-05-09, 17:00
Medlem
MrFolds avatar
Är det ingen som har försökt skaffa fram kopia av resningsansökan från HD?

Det vore ju onekligen lite mer konstruktivt och intressant än att tjafsa sida upp och sida ner om kirurgtejp
Citera
2016-05-09, 18:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Det som är absolut konstigast är så klart att KJ är så rörig att han inte ens kan städa sin lägenhet, har ett badrum som städades i samband med Bockstensmannens pubertet och inte tycks ha förmåga att förstå enkla samband mellan saker.
Killen är stendum, slarvig och möjligen även extraordinärt lat.
Det är alltså han som ska ha mördat en person utan att en mordplats hittats - trots att offret var hemma hos honom - och därefter styckat och dumpat kroppen utan att lämna ett hårstrå, fingeravtryck eller fotavtryck på platsen?

För mig går det inte ihop. KJ hade dräpt henne i bostaden om han gjort det och då hade bostaden varit nedlusad med spår.
Säkert fullt medveten om att folk har just den bilden av honom, att han är till vardags
tämligen ostrukturerad, slarvig, lat, bekväm, föga ordningsam och låter den ligga till
grund för en uppfattning att en sån slarvpelle kan väl inte för allt i världen ha fixat att
döda någon och undanröja så gott som allt av spår, så kan han ha tänkt att det är ju
till hans fördel i denna mordiska hantering. Många kommer aldrig att övertygas om hans
skuld då han är som han är.
Han är knappast oförmögen att skärpa till sig rejält vid behov, i ett skarpt läge som vid
ett litet kvällsmord, och då kan det nog plockas fram både det ena och det andra.
Som en skurhink, starka rengöringsmedel med mera som kan behövas för att avlägsna
besvärande spår efter en gärning som den mot Vatchareeya.
När det kniper är han nog fanken kapabel att uträtta ett och annat av praktiska göromål.
Du kallar honom "stendum" men det tror jag inte alls han är. Jag tror att han kan vara rätt slug,
handlingskraftig och kallhamrad när det gäller.

Nu behöver ju inte styckningen ha skett i lägenheten. Men dödandet av Vatchareeya har
väl troligen i alla fall ägt rum där.

Det här är vidare en kille som före mordet intresserat sig för "perfekta mord" om jag inte
missminner mig alldeles. Snackat med kompisar om hur man bäst går tillväga för
att minimera spåren efter sig och så vidare.
Själv har jag inget tvivel om att det var han som var gärningsmannen men utesluter inte
möjligheten av att någon bistått honom med handräckning i något skede av "processen."

Nu märker man för övrigt att det är lite igång igen med hetsen mot ett visst par.
Vissa tycks ha sin uppfattning klar när det gäller blodspåren i KJ:s bagageutrymme; de
är planterade.
Låt oss säga att man hittat blodspår i motsvarande mängd i MB:s bil istället; hade det då
också kunnat varit planterat?
Det ska väl kunna gälla åt båda hållen i konsekvensens namn får man hoppas?
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-09 kl. 18:58.
Citera
2016-05-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Säkert fullt medveten om att folk har just den bilden av honom, att han är till vardags
tämligen ostrukturerad, slarvig, lat, bekväm, föga ordningsam och låter den ligga till
grund för en uppfattning att en sån slarvpelle kan väl inte för allt i världen ha fixat att
döda någon och undanröja så gott som allt av spår, så kan han ha tänkt att det är ju
till hans fördel i denna mordiska hantering. Många kommer aldrig att övertygas om hans
Han är knappast oförmögen att skärpa till sig rejält vid behov, i ett skarpt läge som vid
ett litet kvällsmord, och då kan det nog plockas fram både det ena och det andra.
Som en skurhink, starka rengöringsmedel med mera som kan behövas för att avlägsna
När det kniper är han nog fanken kapabel att uträtta ett och annat av praktiska göromål.
Du kallar honom "stendum" men det tror jag inte alls han är. Jag tror att han kan vara rätt slug,

Nu behöver ju inte styckningen ha skett i lägenheten. Men dödandet av Vatchareeya har

Det här är vidare en kille som före mordet intresserat sig för "perfekta mord" om jag inte
Själv har jag inget tvivel om att det var han som var gärningsmannen men utesluter inte
möjligheten av att någon bistått honom med handräckning i något skede av "processen."

Nu märker man för övrigt att det är lite igång igen med hetsen mot ett visst par.
Vissa tycks ha sin uppfattning klar när det gäller blodspåren i KJ:s bagageutrymme; de
är planterade.
Låt oss säga att man hittat blodspår i motsvarande mängd i MB:s bil istället; hade det då

Vilken mängd skulle vara motsvarande?
Citera
2016-05-09, 19:25
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

är planterade.

Om jag inte minns fel så avled hans hund under oklara omständigheter. Av att ha bitit i en elkabel. En Hollywood-version som ingen veterinär riktigt tror på. Han har också googlat på hundanatomi i anslutning till hundens död. Allt det här bevisar naturligtvis ingenting, men gärningsmannens personlighet är inte helt oviktig i indiciemål. Det ringer vissa varningsklockor.
Citera
2016-05-09, 20:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vilken mängd skulle vara motsvarande?
Ja, det framstod kanske som att det var en hel del blod som hittades i bakluckan, men
det var ju rätt lite i själva verket. Men det som fanns räckte ju...
Mindes fel. Är ju inte igår direkt man sysslade med det här fallet så det kan lätt bli
något galet med detaljerna...

På tal om annat: Åklagare Schönbeck tyckte ju efter den överraskande hovrättsdomen
att man nog borde försöka med att få prövningstillstånd ty tydligt missnöje rådde men
det blev ingenting av det emellertid.
Citat:
Ulrika Schönbeck, en av två åklagare i målet, ville att hovrätten skulle skärpa straffet till 18 års fängelse.
Hon är väldigt överraskad över dagens dom.
Jag tycker den är märklig. Det måste ha varit ett utdraget dödsförlopp. Hon har fått ett stort antal hugg mot rygg och bröst och han borde kunnat besinna sig under tiden. Det är fastställt genom det rättsmedicinska protokollet, säger hon.
Schönbeck har, liksom advokat Olsson, ännu inte hunnit läsa domen, men uppger att fallet borde prövas i högsta instans.
Det är inte helt omöjligt att det blir prövningstillstånd, säger hon.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18732797.ab

Kunde kanske varit befogat att det dragits en runda till med målet.
Ty "styckdråp" och 10 års fängelse (i praktiken att avtjäna fyra eller fem varav 2 redan gått)
för det som hände 20-åriga Vatchareeya var det knappast bara Ulrika Schönbeck som
reagerade kraftigt på.

Ja, ja, nu får vi se hur det blir med den dömdes försök att få resning och en ny rättegång.
Det kanske inte är slut på överraskningar i detta ärende...
Realistiskt sett är väl dock utsikterna till framgång för KJ:s del ungefär lika små som de
var för en viss livstidsdömd litauer i Blomberg i Skaraborgs län när han och hans advokat
nyligen försökte beveka HD...fallet Lisa Holm alltså. Det gick ju inte alls som bekant.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-09 kl. 20:31.
Citera
2016-05-09, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det framstod kanske som att det var en hel del blod som hittades i bakluckan, men
det var ju rätt lite i själva verket. Men det som fanns räckte ju...
Mindes fel. Är ju inte igår direkt man sysslade med det här fallet så det kan lätt bli
något galet med detaljerna...

På tal om annat: Åklagare Schönbeck tyckte ju efter den överraskande hovrättsdomen
att man nog borde försöka med att få prövningstillstånd ty tydligt missnöje rådde men
det blev ingenting av det emellertid.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18732797.ab

Kunde kanske varit befogat att det dragits en runda till med målet.
Ty "styckdråp" och 10 års fängelse (i praktiken att avtjäna fyra eller fem varav 2 redan gått)
för det som hände 20-åriga Vatchareeya var det knappast bara Ulrika Schönbeck som
reagerade kraftigt på.

Ja, ja, nu får vi se hur det blir med den dömdes försök att få resning och en ny rättegång.
Det kanske inte är slut på överraskningar i detta ärende...
Realistiskt sett är väl dock utsikterna till framgång för KJ:s del ungefär lika små som de
var för en viss livstidsdömd litauer i Blomberg i Skaraborgs län...fallet Lisa Holm alltså.

Jag tror inte heller att KJ kommer att nå framgång, dock så kan jag se en detalj som möjligtvis skulle kunna förändra bilden, att KJ har berättat att en person(namngiven) till befann sig i lägenheten den där kvällen som VB var hemma hos KJ.

Det är väl att hoppas på för mycket att det skulle vara något så revolutionerande, sannolikt så grundar sig resningsansökan på någon obetydlig detalj som inte förändrar något i sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in