Citat:
Ursprungligen postat av
davve91
Haha låter som du är den laglydiga advokaten?och kan allt verkar du tro..
har själv blivit dömd och taxerat 26000:- och använt mig av detta då min advokat lärde mig det då funka alldeles utmärkt inte fått något mer så vem har fel min advovat och ja som sätt det med egna ögon eller du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hysteria90
Böterna är likadana - oavsett om du är arbetslös eller taxerar 26.000 KR per år.
En människa som klart och tydligt framstår som arbetslös och inkompetent, kan möjligen klara sig undan genom detta (med risk). Dessutom kan du åka på fler straff, såsom mened etc. Det går inte att ljuga för myndigheter så enkelt, utan risk.
TS kommer inte följa dina råd ändå - för du är inkompetent och naiv. Dessutom har han redan berättat för polisen hur mycket han tjänar. Det skulle du se om du redan läst igenom tråden.
MVH
HYST
Vanligtvis så godkänner man den åtalades uppgifter om dennes inkomst men om de inte framstår som trovärdiga så gör man en uppskattning av årsinkomsten, det man har att gå på är dennes taxerade inkomst och eventuella andra uppgifter som har framkommit (en arbetslös kör inte runt med en bil värd 2 miljoner exempelvis).
Det finns alltså ganska goda möjligheter att ljuga om man är en oärlig människa som inte klarar av att göra rätt för sig (under förutsättning att den taxerade inkomsten inte uppger hela sanningen), en åtalad lämnar ingen ed och man kan därmed inte heller dömas för mened.