Citat:
Ursprungligen postat av
sidhommeyer
Jag fick reda på att jag skrivit på något sådant papper nästa morgon. Visste inte ens vad ett strafföreläggande var förrän nästa morgon när de visade pappret och min signatur på det.
Vet fortfarande knappt vad det är.. Men hur kan jag då neka brott och samtidigt erkänna ett?
Det låter onekligen ganska märkligt, är du säker på att de inte bara höll ett förhör med dig där de även frågade om du är beredd att godkänna ett strafföreläggande om åklagaren väljer att skicka ut ett sådant, som de sedan bad dig signera för att säkerställa att de inte ljög ihop något?
Ett strafföreläggande utfärdas av en åklagare, inte av en polisman, de kan utfärda en ordningsbot.
I sådana fall kommer du att få hem ett strafföreläggande förutsatt att provet visar positivt, det kan du välja att godkänna eller ej, godkänner du så är det beloppen som tas upp på föreläggandet som du ska betala in och när det är gjort så är saken ur världen bortsett från att du numera har en notering i belastningsregistret. Godkänner du inte föreläggandet så blir det rättegång, det kommer inte att kosta dig något extra (förutom resan dit) om du inte skaffar en massa onödiga utgifter (som en försvarare eller struntar i att gå), straffet bör även bli detsamma som strafföreläggandet i ett sånt här standardfall om du nu blir dömd.
Jag antar att det är cannabis det gäller, jag har ingen kunskap om hur länge det syns i blodet men då det endast gäller bruk så kommer dagsboten vid en fällande dom att landa på 30 stycken. Vad varje bot kostar beror på din årsinkomst, förutom det du har arbetat så räknar man även in exempelvis studiebidrag och bostadsbidrag. Det finns ytterligare saker som kan påverka beloppet men mest troligt så landar dina böter på 30 x 50 kronor vilket är det lägsta beloppet om det inte föreligger särskilda skäl.
Räkna alltså med att det står något i stil med detta på strafföreläggandet:
Dagsböter, narkotikabrott 1500 kronor
Blodprov 800-1300 kronor (vet inte säkert vad kostnaden ligger på)
Brottsofferfonden 800 kronor
Har du körkort så lär även transportstyrelsen höra av sig efter att du har godkänt föreläggandet eller efter att det har hållits en rättegång (förutsatt att du blir dömd), de vill då ha in ett utlåtande gällande dig då de utreder om du lämpligen bör inneha ett körkort. Du kanske även blir kallad till ett möte, de kommer dock inte att ta körkortet så länge du inte erkänner att du brukar(t) en massa olagliga substanser, var ångerfull och förklara att du behöver körkortet samt att det var en engångsföreteelse.