2016-05-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Har du skrivit på ett strafföreläggande så har du erkänt brott, föreläggandet innehåller även uppgift om vilka böter du får, är du säker på att du har skrivit på ett sådant?

Jag fick reda på att jag skrivit på något sådant papper nästa morgon. Visste inte ens vad ett strafföreläggande var förrän nästa morgon när de visade pappret och min signatur på det.

Vet fortfarande knappt vad det är.. Men hur kan jag då neka brott och samtidigt erkänna ett?
Citera
2016-05-09, 17:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhommeyer
Jag fick reda på att jag skrivit på något sådant papper nästa morgon. Visste inte ens vad ett strafföreläggande var förrän nästa morgon när de visade pappret och min signatur på det.

Vet fortfarande knappt vad det är.. Men hur kan jag då neka brott och samtidigt erkänna ett?

Det låter onekligen ganska märkligt, är du säker på att de inte bara höll ett förhör med dig där de även frågade om du är beredd att godkänna ett strafföreläggande om åklagaren väljer att skicka ut ett sådant, som de sedan bad dig signera för att säkerställa att de inte ljög ihop något?

Ett strafföreläggande utfärdas av en åklagare, inte av en polisman, de kan utfärda en ordningsbot.

I sådana fall kommer du att få hem ett strafföreläggande förutsatt att provet visar positivt, det kan du välja att godkänna eller ej, godkänner du så är det beloppen som tas upp på föreläggandet som du ska betala in och när det är gjort så är saken ur världen bortsett från att du numera har en notering i belastningsregistret. Godkänner du inte föreläggandet så blir det rättegång, det kommer inte att kosta dig något extra (förutom resan dit) om du inte skaffar en massa onödiga utgifter (som en försvarare eller struntar i att gå), straffet bör även bli detsamma som strafföreläggandet i ett sånt här standardfall om du nu blir dömd.

Jag antar att det är cannabis det gäller, jag har ingen kunskap om hur länge det syns i blodet men då det endast gäller bruk så kommer dagsboten vid en fällande dom att landa på 30 stycken. Vad varje bot kostar beror på din årsinkomst, förutom det du har arbetat så räknar man även in exempelvis studiebidrag och bostadsbidrag. Det finns ytterligare saker som kan påverka beloppet men mest troligt så landar dina böter på 30 x 50 kronor vilket är det lägsta beloppet om det inte föreligger särskilda skäl.

Räkna alltså med att det står något i stil med detta på strafföreläggandet:

Dagsböter, narkotikabrott 1500 kronor
Blodprov 800-1300 kronor (vet inte säkert vad kostnaden ligger på)
Brottsofferfonden 800 kronor

Har du körkort så lär även transportstyrelsen höra av sig efter att du har godkänt föreläggandet eller efter att det har hållits en rättegång (förutsatt att du blir dömd), de vill då ha in ett utlåtande gällande dig då de utreder om du lämpligen bör inneha ett körkort. Du kanske även blir kallad till ett möte, de kommer dock inte att ta körkortet så länge du inte erkänner att du brukar(t) en massa olagliga substanser, var ångerfull och förklara att du behöver körkortet samt att det var en engångsföreteelse.
Citera
2016-05-09, 17:43
Medlem
Citat:
Har du körkort så lär även transportstyrelsen höra av sig efter att du har godkänt föreläggandet eller efter att det har hållits en rättegång (förutsatt att du blir dömd), de vill då ha in ett utlåtande gällande dig då de utreder om du lämpligen bör inneha ett körkort. Du kanske även blir kallad till ett möte, de kommer dock inte att ta körkortet så länge du inte erkänner att du brukar(t) en massa olagliga substanser, var ångerfull och förklara att du behöver körkortet samt att det var en engångsföreteelse.

Tack för svar. Kan jag söka papper med belastningsregister nu innan jag är dömd? M.a.o om jag söker sommarjobb t ex så kan jag använda ett cleant belastningsregister eller är det olagligt ?
Citera
2016-05-09, 17:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhommeyer
Tack för svar. Kan jag söka papper med belastningsregister nu innan jag är dömd? M.a.o om jag söker sommarjobb t ex så kan jag använda ett cleant belastningsregister eller är det olagligt ?

Nej det är inte olagligt men jag tar för givet att det står något datum på utdraget, har aldrig begärt ut något själv. Har det verkligen gått så långt att arbetsgivare begär registerutdrag vid sommarjobb?
Citera
2016-05-09, 22:04
Medlem
MoralMorals avatar
Citat:
Har det verkligen gått så långt att arbetsgivare begär registerutdrag vid sommarjobb?

Detta är ju lite OT men - Ja. I praktiken så är det så. Jag vet inget tex. rekryteringsföretag som INTE tar en kreditupplysning tillexempel , informerar om det eller ej. Det är dessutom oerhört vanligt att de begär ut register oavsett vilket tjänst det är man söker.

För att de kan.

För att folk måste ha jobb.
Citera
2016-05-10, 21:11
Medlem
cannabinols avatar
Hej!

Igår tog jag en överdos av heroin och åkte i samband med det fast med två bollar heroin.

Har läst på Wikipedia att två bollar är ungefär 2v fängelse.

Kruxen är den att jag har skyddstillsyn ett år till. Kom just ut från ett två årigt och 2 månader långt fängelsestraff.

Kommer jag att få sitta av hela delen på 10 månader? Eller bara någon månad?

Kan åtalet läggas ner? Brukar man bli åtalad för innehav eller prioriterar dem att åtala för andra brott istället? Fick förut åtalsunderlåtelse för hasch och steroider, därför jag undrar.
Citera
2016-05-14, 20:22
Medlem
Påföljden av bengalbränning i arenan?
Någon som vet?
Böter?
Tillträdes förbud?
Citera
2016-05-14, 20:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabinol
Hej!

Igår tog jag en överdos av heroin och åkte i samband med det fast med två bollar heroin.

Har läst på Wikipedia att två bollar är ungefär 2v fängelse.

Kruxen är den att jag har skyddstillsyn ett år till. Kom just ut från ett två årigt och 2 månader långt fängelsestraff.

Kommer jag att få sitta av hela delen på 10 månader? Eller bara någon månad?

Kan åtalet läggas ner? Brukar man bli åtalad för innehav eller prioriterar dem att åtala för andra brott istället? Fick förut åtalsunderlåtelse för hasch och steroider, därför jag undrar.

Du får nog förtydliga vilken mängd "två bollar heroin" är? Sedan så antar jag att du menar villkorligt frigivning och att det är prövotiden som löper och inte skyddstillsyn? Kan också vara relevant att veta om det tidigare fängelsestraffet var narkotikarelaterat?
Citera
2016-05-14, 20:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmbajen
Påföljden av bengalbränning i arenan?
Någon som vet?
Böter?
Tillträdes förbud?

Det är ett brott mot ordningslagen (5 kap. 3 §), straffskalan är böter eller fängelse upp till 6 månader men det kommer mest troligt endast vara dagsböter som kommer på tal.

Sedan lär det som du nämner bli aktuellt med ett tillträdesförbud.

Skadas någon i samband med bengalbränningen så kan man bli dömd för andra brott.
Citera
2016-05-15, 13:15
Medlem
Om jag prankar folk med att locka dessa vidriga invandrar tjuvar med plånböcker, cyklar, osv på gatan och så skadar dem sig för jag har fäst cykeln i ett snöre. Vad för jag för staff då?
Citera
2016-05-15, 16:39
Medlem
cannabinols avatar
Citat:
Du får nog förtydliga vilken mängd "två bollar heroin" är? Sedan så antar jag att du menar villkorligt frigivning och att det är prövotiden som löper och inte skyddstillsyn? Kan också vara relevant att veta om det tidigare fängelsestraffet var narkotikarelaterat?

Ingen aning hur mycket 2 bollar innehåller 0,4g?

Är alltså villkorligt frigiven. Har en del på 10 mån kvar.

Nej jag satt inte för narkotikabrott.
Citera
2016-05-15, 18:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabinol
Ingen aning hur mycket 2 bollar innehåller 0,4g?

Är alltså villkorligt frigiven. Har en del på 10 mån kvar.

Nej jag satt inte för narkotikabrott.

Innehav av heroin bedöms som ringa brott endast om det rör sig om en väldigt liten mängd, 0.4 gram kommer att bedömas som narkotikabrott av normalgraden och har ett straffvärde på omkring 30 dagars fängelse.

Då du är villkorligt frigiven så måste man fatta ett beslut om hur man ska behandla den kvarvarande prövotiden och det finns lite olika möjligheter så jag vågar inte svara något säkert då jag inte är speciellt insatt. Min gissning vore att man dömer dig till skyddstillsyn istället och därmed undanröjer din tidigare dom, sker det så får du alltså en prövotid på 3 år samt övervakning under det första året men du slipper att åka tillbaka till fängelset.

Det kan dock bli så att man väljer att förverka en del av din villkorliga frihet istället, i sådana fall tvivlar jag på att man förverkar hela din kvarvarande tid då det rör sig om ett ganska milt brott utan det handlar nog i sådana fall max om någon månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in