2016-05-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Jag kunde inte utifrån TS avgöra vilken mängd han åkte fast för varpå jag höftade utifrån "normal åkafast-mängd".

EDIT: Ursäkta min slappa läsförmåga.
0,62g ger inte 30kkr i böter.

TS kan dock räkna med minst 6kkr i böter.

TS har en årsinkomst på 280 000, detta i sin tur innebär att varje bot hamnar på 230:- (med den information vi har). TS har vidare ertappats med 0,62 gr kokain, vilket är precis vid gränsen för ringa brott, de straff som kan bli aktuella är alltså antagligen 150 dagsböter eller 14 dagars fängelse, med tanke på att TS är ostraffad är dock fängelse osannolikt och vi talar istället om kombination villkorligt och dagsböter (gissningsvis 70-90st).
Citera
2016-05-04, 16:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve91
Haha låter som du är den laglydiga advokaten?och kan allt verkar du tro..
har själv blivit dömd och taxerat 26000:- och använt mig av detta då min advokat lärde mig det då funka alldeles utmärkt inte fått något mer så vem har fel min advovat och ja som sätt det med egna ögon eller du?

Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Böterna är likadana - oavsett om du är arbetslös eller taxerar 26.000 KR per år.

En människa som klart och tydligt framstår som arbetslös och inkompetent, kan möjligen klara sig undan genom detta (med risk). Dessutom kan du åka på fler straff, såsom mened etc. Det går inte att ljuga för myndigheter så enkelt, utan risk.

TS kommer inte följa dina råd ändå - för du är inkompetent och naiv. Dessutom har han redan berättat för polisen hur mycket han tjänar. Det skulle du se om du redan läst igenom tråden.

MVH
HYST

Vanligtvis så godkänner man den åtalades uppgifter om dennes inkomst men om de inte framstår som trovärdiga så gör man en uppskattning av årsinkomsten, det man har att gå på är dennes taxerade inkomst och eventuella andra uppgifter som har framkommit (en arbetslös kör inte runt med en bil värd 2 miljoner exempelvis).

Det finns alltså ganska goda möjligheter att ljuga om man är en oärlig människa som inte klarar av att göra rätt för sig (under förutsättning att den taxerade inkomsten inte uppger hela sanningen), en åtalad lämnar ingen ed och man kan därmed inte heller dömas för mened.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2016-05-04 kl. 16:52.
Citera
2016-05-05, 11:36
Medlem
flybikess avatar
Hej, Jag har snart tagit mitt a2 kort till mc,
Mina planer är att jag ska köra en motard som är inreggad på 11kw, (jag får köra upp till 35)
men de är ju mer än 11kw i dom, (runt 45kw tror jag)

hur troligt är de att polisen tar min motorcykel och tar in den för att kolla upp detta? om dom ser att jag har a2 kort, och dom kollar att den är inreggad på 11kw?

OM dom nu skulle göra detta, vad blir de för straff då isf?
Citera
2016-05-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
Hej, Jag har snart tagit mitt a2 kort till mc,
Mina planer är att jag ska köra en motard som är inreggad på 11kw, (jag får köra upp till 35)
men de är ju mer än 11kw i dom, (runt 45kw tror jag)

hur troligt är de att polisen tar min motorcykel och tar in den för att kolla upp detta? om dom ser att jag har a2 kort, och dom kollar att den är inreggad på 11kw?

OM dom nu skulle göra detta, vad blir de för straff då isf?
Olovlig körning böter eller fängelse
Citera
2016-05-06, 18:11
Medlem
Hej allihopa jag är 19 år gammal, går andra året i gymnasiet ,bor hemma med föräldrarna , är tidigare dömd vid fyra gånger första gången för stöld 15 år gammal , andra gången för misshandel 16 år gammal ,tredje gånen narkotikabrott (eget bruk) , fjerde gången rån och försök till rån (mot ica samt coop) 17 år gammal då, efter fjärde domen satt jag på behandlings hem i 8 månader kom ut därifrån 1 månad innan jag fyllde 18 , nu är jag 19 år och 4 dagar och igår åkte jag fast för att stjäla 3 par jeans värde 900 kr st ,vad kan påföljden bli? mvh.
Citera
2016-05-08, 05:24
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen555
Hej allihopa jag är 19 år gammal, går andra året i gymnasiet ,bor hemma med föräldrarna , är tidigare dömd vid fyra gånger första gången för stöld 15 år gammal , andra gången för misshandel 16 år gammal ,tredje gånen narkotikabrott (eget bruk) , fjerde gången rån och försök till rån (mot ica samt coop) 17 år gammal då, efter fjärde domen satt jag på behandlings hem i 8 månader kom ut därifrån 1 månad innan jag fyllde 18 , nu är jag 19 år och 4 dagar och igår åkte jag fast för att stjäla 3 par jeans värde 900 kr st ,vad kan påföljden bli? mvh.
Jag tycker du borde låsas in i fängelset, så att du får tid att fundera över vad fan du sysslar med. Dock, är du för ung för fängelse. Skyddstillsyn, möjligen?
Citera
2016-05-08, 18:35
Medlem
Citat:
Jag tycker du borde låsas in i fängelset, så att du får tid att fundera över vad fan du sysslar med. Dock, är du för ung för fängelse. Skyddstillsyn, möjligen?

Är man 19 kan man väll hamna i fängelse, stöld brukar väll dock inte leda till fängelse men var osäker pga mina tidigare domar , men fängelse straff bör inte komma på fråga då menar du?
Citera
2016-05-08, 19:13
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Är man 19 kan man väll hamna i fängelse, stöld brukar väll dock inte leda till fängelse men var osäker pga mina tidigare domar , men fängelse straff bör inte komma på fråga då menar du?
I regel sätter man inte folk under 21 i fängelse.
Om du mördat någon hade du kunnat få fängelse, dock.

Grov stöld renderar ofta fängelsestraff, dock inte aktuellt i ditt fall då det handlar om ett par jeans.

Jag tror på skyddstillsyn. Detta är vad jag skulle tycka vore rimligt som nämndeman iaf.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/skyddstillsyn/
Senast redigerad av Hysteria90 2016-05-08 kl. 19:19.
Citera
2016-05-08, 19:25
Medlem
Citat:
I regel sätter man inte folk under 21 i fängelse.
Om du mördat någon hade du kunnat få fängelse, dock.

Grov stöld renderar ofta fängelsestraff, dock inte aktuellt i ditt fall då det handlar om ett par jeans.

Jag tror på skyddstillsyn. Detta är vad jag skulle tycka vore rimligt som nämndeman iaf.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/skyddstillsyn/

Okej sista fråga bara det stod om hembesök och så vad är risken för att mina föräldrar får reda på det som inträffat?
Citera
2016-05-08, 19:38
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Okej sista fråga bara det stod om hembesök och så vad är risken för att mina föräldrar får reda på det som inträffat?
De kommer få reda på det.
Citera
2016-05-09, 15:10
Medlem
Hej,

Polisen plockade upp mig förra veckan, misstänkt för ringa narkotikabrott. Hade rökt en spliff någon halvtimma innan och var på väg hem. Det var en väldigt liten, tog bara ett par bloss men kände av det rätt hårt ändå då jag var lagom full innan.

Fick spendera natten i fyllecell och ungefär 12 timmar efteråt tog de in mig till sjukhuset för ett blodprov. Hade inte rökt på ett par veckor innan dess. De hittade inget olagligt på mig, gräset var slut.
Skrev på ett strafföreläggande men nekade till brott.

Vad är chansen att det finns spår kvar i blodet? Vi snackar om 3 bloss och ingenting på flera veckor innan dess.

Är student och har inte haft någon större inkomst under 2016, jobbat lite och dragit in kanske 10k totalt. Hur mycket böter ser jag fram emot och vad är straffet för att ha brukat cannabis, men utan innehav.

e: Clean f.ö, inga andra droger förutom alkohol och inget i brottsregistret sedan tidigare.

Mvh.
Citera
2016-05-09, 15:48
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhommeyer
Hej,

Polisen plockade upp mig förra veckan, misstänkt för ringa narkotikabrott. Hade rökt en spliff någon halvtimma innan och var på väg hem. Det var en väldigt liten, tog bara ett par bloss men kände av det rätt hårt ändå då jag var lagom full innan.

Fick spendera natten i fyllecell och ungefär 12 timmar efteråt tog de in mig till sjukhuset för ett blodprov. Hade inte rökt på ett par veckor innan dess. De hittade inget olagligt på mig, gräset var slut.
Skrev på ett strafföreläggande men nekade till brott.

Vad är chansen att det finns spår kvar i blodet? Vi snackar om 3 bloss och ingenting på flera veckor innan dess.

Är student och har inte haft någon större inkomst under 2016, jobbat lite och dragit in kanske 10k totalt. Hur mycket böter ser jag fram emot och vad är straffet för att ha brukat cannabis, men utan innehav.

e: Clean f.ö, inga andra droger förutom alkohol och inget i brottsregistret sedan tidigare.

Mvh.

Har du skrivit på ett strafföreläggande så har du erkänt brott, föreläggandet innehåller även uppgift om vilka böter du får, är du säker på att du har skrivit på ett sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in