2016-05-07, 14:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Har man börjat ana vem det är som har läckt detta till pressen?
Citera
2016-05-07, 14:21
Medlem
Jag har en fundering på Muslimhonans fyllnadsinbetalning till skattekontot (hur mycket det nu var, någon som vet?)

Vilken skuld är så att säga "prioriterade fordringar"? Är det Monas egen skatteskuld som uppgick till ca 200 kkr, eller är det den "sociala avgiften" på chilenarens påstådda lön?

I min värld så måste den egna skulden komma i första hand, alltså måste Mona fortfarande ligga efter med inbetalningar för chilenarens lön på ca 60 kkr?
Citera
2016-05-07, 14:22
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Kom att tänka på en sak, om hon har skulder hos Kronofogden borde hon då inte ha införsel på sin lön?

Ja, men det är ju det som är det sköna. Hon hade 250000 i skatteskuld i över två veckor, då rasslar skulden bort till fogden. Hon betade av 180K i ett svep av dessa pengar. Det här är kanske inte vanligt men heller inte helt ovanligt om man driver företag och har anställda. Det är inte lyxfällan vi pratar om riktigt, lite balans försöker jag skapa i tråden men det är ett Sisyfosjobb och jag får väl skylla mig själv som försöker göra det i detta forum.
Citera
2016-05-07, 14:24
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag har en fundering på Muslimhonans fyllnadsinbetalning till skattekontot (hur mycket det nu var, någon som vet?)

Vilken skuld är så att säga "prioriterade fordringar"? Är det Monas egen skatteskuld som uppgick till ca 200 kkr, eller är det den "sociala avgiften" på chilenarens påstådda lön?

I min värld så måste den egna skulden komma i första hand, alltså måste Mona fortfarande ligga efter med inbetalningar för chilenarens lön på ca 60 kkr?

Det är ju samma skattekonto. Det är inte sekreteraren som betalar de sociala avgifterna. Så hur menar du att det är olika skulder?
Citera
2016-05-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Hon sa att hon betalade hans arbetsgivaravgifter (för 1-2 månad) - och hon satte in dessa pengar samma dag som expressen frågade.

Men eftersom hon hade en skuld på sitt skattekonto - så gick hennes "sociala arbetsgivaravgifter" direkt in på hennes minus konto.

Det betyder att hon INTE har betalat skatt för sin anställde än.

I själva verket har "spöket" varit anställd i flera år och skattebetalarna har fått betala deras vidlyftiga liv. Pengarna har gått till muskelbil och bostadsrätt.
Senast redigerad av Bacto 2016-05-07 kl. 14:36.
Citera
2016-05-07, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Hon sa att hon betalade hans arbetsgivaravgifter (för 1-2 månad) - och hon satte in dessa pengar samma dag som expressen frågade.

Men eftersom hon hade en skuld på sitt skattekonto - så gick hennes "sociala arbetsgivaravgifter" direkt in på hennes minus konto.

Så de där 200,000 var alltså skulder sedan innan? Som inte hade med livvakten att göra?
(förlåt om jag inte hunnit läsa ikapp)
Citera
2016-05-07, 14:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är sant, men tror du inte alla medlemmar/anställda i en sådan här kommitté är handplockad?

Vi vet att de som satt på kontoret tyckte att han inte var på jobbet. Fast egentligen vet vi ju inte var han skulle ha sitt tjänsteställe.

Jo, men parkeringsplatsen tog jag väl upp?

Men inte handplockade av Sahlin personligen. I detta fallet dessutom en person utan kvalifikationer och som av Sahlin getts en lön som är högre än vad som brukas ges till den positionen. Dessutom var denna person i motsats till alla andra underställd henne.

Eftersom de andra anställda jobbade på kontoret, så förväntade de väl sig att han skulle jobba där också eftersom han skulle vara Monas sekreterare.

Jag menade att det var hon som bestämde att han skulle få parkeringsplatsen trots protester.

Alla 3 sakerna jag räknade upp hade Sahlin bestämt. Ingen annan fick de förmånerna på kontoret.
Citera
2016-05-07, 14:32
Medlem
Vi vet också att MS gick på Gardells premiär tillsammans Spökets/Livvaktens dotter förra månaden. Expressen publicerade bild.
Dottern ska enligt uppgift ha haft praktik på MS arbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi vet också att han livvakten blivit handplockad till sin tjänst av Sahlin.
Att han fått högre lön än vanligt för den tjänsten.
Att han varit så lite på jobbet att han fått smeknamnet Spöket.
Att han trots protester fått den dyra parkeringsplats för att Sahlin ville det.
Citera
2016-05-07, 14:39
Medlem
Citat:
Sverige är det enda land i VÄRLDEN där en politiker bara kan säga upp sig - och förvänta sig att granskning upphör.

Rent teoretisk kan en minister begå ett mord och sen avgå. Utan att någon granskar. ONLY in Sweden!! Det beror på att vi inte har en GRUNDLAG som kontrollerar STATEN.

Är du med? Vi har ingen författning! Vi har ingen konstitution.

Jag är inte med. Jag tror inte att du själv förstår. Självklart ställs även en politiker till ansvar för brott som hen begått. Det hjälper inte att avgå. Däremot behöver ingen, politiker eller inte, svara på frågor från journalister. Expressens journalister kan fortsätta att gräva i den här affären om de vill. De riskerar inte fängelse som journalister i vissa andra länder. Men de kan inte tvinga Mona Sahlin att ge intervjuer.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Vi vet också att MS gick på Gardells premiär tillsammans Spökets/Livvaktens dotter förra månaden. Expressen publicerade bild.
Dottern ska enligt uppgift ha haft praktik på MS arbetsplats.
Denna bild antagligen.

https://www.instagram.com/p/BEMIbM4SZPK/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi vet också att han livvakten blivit handplockad till sin tjänst av Sahlin.
Att han fått högre lön än vanligt för den tjänsten.
Att han varit så lite på jobbet att han fått smeknamnet Spöket.
Att han trots protester fått den dyra parkeringsplatsen för att Sahlin ville det.

Vi vet också att livvaktens syster hade praktikplats på kontoret, och att hon gick på minst en premiär med Mona. Vad har Mona för förbindelser med släkten Labbé i övrigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är ju samma skattekonto. Det är inte sekreteraren som betalar de sociala avgifterna. Så hur menar du att det är olika skulder?

Gör man en fyllnadsinbetalning så kan jag inte tänka mig att det "skvätter ut" lite på allt som man ligger back på. Skatteverket har väl inte ens hunnit få något "officiellt" anställningsavtal mellan MS och HLS, det är ju bara något SMS som Mona har skickat som skärmdump till Expressens reporter.

Citat:

Precis, exakt och pang på rödbetan. Media bör pressa Sahlin på att hon inte betalat några sociala avgifter för HLS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in