Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-07, 12:47
  #13
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
http://www.expressen.se/omtalat/nyhe...ner-pa-ett-ar/

Tösen fick 25 mille på bankkontot av misstag, och bestämde sig för att inte säga något. Hur gick det, tror ni?

Hur skulle man gjort själv? Snabböppnat ett par nummerkonto i något skatteparadis flyttat allt dit och sedan belåtet skakat galler några år?

Hon var väl neger eller indier eller något liknande va?
Citera
2016-05-07, 12:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
... Hur skulle man gjort själv? Snabböppnat ett par nummerkonto i något skatteparadis flyttat allt dit och sedan belåtet skakat galler några år?
Absolut.
Citera
2016-05-07, 13:05
  #15
Medlem
en dum slyna såklart. Givetvis hade man investerat i aktier för att dubblera beloppet och därefter betalat tillbaka till banken.
Citera
2016-05-07, 13:10
  #16
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
en dum slyna såklart. Givetvis hade man investerat i aktier för att dubblera beloppet och därefter betalat tillbaka till banken.

Hade nog räknats som egenmäktigt förfarande, tror jag. Stor risk att ev. vinst hade beslagtagits.
Citera
2016-05-07, 13:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hade nog räknats som egenmäktigt förfarande, tror jag. Stor risk att ev. vinst hade beslagtagits.
Vi vet väl inte vilket lands lagar som är tillämpliga här?
Citera
2016-05-07, 13:24
  #18
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Ni hade mest sannolikt alla gjort samma sak och spenderat penningarna - vem försöker ni skenheliga lura, egentligen?

Jag skulle då i alla fall inte tveka en sekund men varit smartare. Guld, diamanter, "värdepapper", samt grävt ner resten. Jag hade såklart förstått att detta kommer komma ikapp mig en dag och då redan flyttat till ett land utan utlämningsavtal med Sverige. Eller, så skulle jag ta straffet i mesSverige och fått fem år (utsläppt efter 2 för gott uppförande) och då leva gött på pengarna och värdesakerna...

Ni som säger att ni inte skulle röra dessa är oftast hycklare, inte alla dock...
Citera
2016-05-07, 13:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
2,3 miljoner pund, alltså cirka 25 miljoner svenska kronor. Så mycket sattes av misstag in på*Christine Jiaxin Lees bankkonto år 2012, skriver brittiska*Metro. Men i stället för att meddela banken om misstaget började kvinnan som är från Malaysia spendera pengarna. Under första året brände hon 19 miljoner kronor på bland annat lyxinköp såsom väskor och smycken. Hon gjorde också ett antal stora överföringar till andra konton. Tiden gick och allt verkade bortglömt, men så i onsdags kom verkligheten i fatt. Lee greps av australiensisk polis på flygplatsen i Sydney. Hon misstänks nu för en rad brott, bland annat bedrägeri. Lee, som under de senaste fem åren bott i Australien, är nu skyldig att betala tillbaka pengarna till banken.

Intelligenta investeringar
Citera
2016-05-07, 14:01
  #20
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni hade mest sannolikt alla gjort samma sak och spenderat penningarna - vem försöker ni skenheliga lura, egentligen?

Jag skulle då i alla fall inte tveka en sekund men varit smartare. Guld, diamanter, "värdepapper", samt grävt ner resten. Jag hade såklart förstått att detta kommer komma ikapp mig en dag och då redan flyttat till ett land utan utlämningsavtal med Sverige. Eller, så skulle jag ta straffet i mesSverige och fått fem år (utsläppt efter 2 för gott uppförande) och då leva gött på pengarna och värdesakerna...

Ni som säger att ni inte skulle röra dessa är oftast hycklare, inte alla dock...
Jag tror inte att en enkel bagare som får in 25 miljoner lyckas få ut pengarana ur landet och gömma pengarna utan någon kunskap om vem man ska prata med och hur man gör. Sen när man avtjänat sitt straff ska man ju kunna visa var man fått sina pengar från när man inte har deklarerat på flera år.

Gör rätt för sig och köp trisslotter är nog bättre än att man ska leka skatteflykting och kapitalist när man knappt klarar av att ha ett sparkonto hos SEB.
Citera
2016-05-07, 14:15
  #21
Medlem
Xenadarieus avatar
Hon hade kunnat flytta pengarna utomlands, bytt identitet och kunnat sitta och dricka öl på en strand någonstans. Men istället väljer hon att stanna kvar i landet och köpa dyra väskor...

Snälla säg att det är en skämtartikel.
Citera
2016-05-07, 14:30
  #22
Medlem
sprithitlers avatar
Lyxkonsumtion är väl inte så förvånande. Tror ni att många av smyckena kommer till rätta? Det tror inte jag.
Malaysia är ett tredje världen land i stor utsträckning. En inte okvalificerad gissning är att mycket av pengarna hamnat i kontant eller ädelmetallform hos familj och släktingar i hemlandet på svårspårade/svårbevisade sätt. Efter några år i fängelse flyttar hon hem till Malaysia och lever som en drottning utan att stå som ägare till någonting.
Hamnade jag i samma situation och bestämde mig för att stjäla pengarna så skulle jag omvandla dem till guldmynt och silvermynt och gömma dem. Jag skulle också se till att bli arvlös genom att generationen före mig fick skänka allt till mina syskon innan de själva gick bort, sedan kan syskonen få skänka min del av arvet till mina eventuella barn.
Ni kan dessutom lita på att bostaden jag skulle hyra av familjen skulle ha ockerhyra så att det fanns nära noll för fogden att löneutmäta.
25 miljoner kronor guld torde vara ca 80 kilo, eller knappt fem liter. Inte svårt att gömma i lagom stora gömmor här och där i landet nära släktingars bostäder. Är det mynt om en tiondels uns så frågar ingen guldhandlare var de kommer ifrån när man säljer några per månad för kontanter.
Citera
2016-05-07, 14:35
  #23
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Jag hade köpt ett marsvin så att min hund hade haft någon att leka med.

Vilken egoist du är! Du bryr dig bara om att din hund känner sig ensam. Att Annka Falkengrens bonus får sänkas med flera öre när du förskingrat 200 kronor för att köpa en jävla hamster rör dig alltså inte i ryggen???

Men vad kan man vänta sig på Flashback. Annika Falkengren är inte född i Sverige så du tycker väl att hon kan åka tillbaka till sitt jävla land, bara din hund har det bra.

Citera
2016-05-07, 14:37
  #24
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
en dum slyna såklart. Givetvis hade man investerat i aktier för att dubblera beloppet och därefter betalat tillbaka till banken.

Jamen dog, naturligvis bør hon have "investerat i aktier för att dubblera beloppet och därefter betalat tillbaka till banken". Unge kvinder er ökände som børshajer uden sammenligning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback