2016-05-05, 20:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Intyget skrevs på myndighetens brevpapper. Så han bad henne om ett brevpapper från myndigheten, han skrev och skrev ut intyget på det brevpapperet, och bad henne skriva under? Eller jobbade han på samma myndighet så han hade tillgång till brevpapperet?

Livvakten jobbade tillsammans med Mona på samma kontor.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2016-05-05 kl. 20:26.
Citera
2016-05-05, 20:24
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Det normala är väl att det är en handläggare på lönekontoret alternativt personal som skriver ut ett intyg om månadslön och att det rör sig om en tillsvidareanställning.

På intyget framkommer det ju inget om anställningens längd som nationell samordnare eller säkerhetssamordnare. Som arbetsgivare kan man ju inte skriva den här typen av intyg om det rör tillfälliga anställningar eftersom det är ganska ointressant för en BRF, domstol eller bank var Nisse har för inkomster i mars utan det som är av betydelse är vad Nisse kommer att tjäna månadsvis för en lång period framöver.

Eftersom intyget skulle användas mot BRF så borde intyget innehåll vara i stil med att xx har en tillsvidare anställning på blabla.

Det står ju inget om det i intyget och det visar ju dessutom utom allt tvivel att tjänsten som säkerhets nisse åt MS är en efterkonstruktion eftersom livakten redan nu inte kommer att jobba med det och vara privat avlönad av MS.
Citera
2016-05-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Det är väl det troliga, vet inte riktigt hur det är organiserat, om regeringen har sitt eget administrativa och Riksdagen sitt eller om det är en gemensam organisation som sköter det administrativa med löner, ersättningar och personalfrågor. Den Nationella samordningen i detta lyder under Regeringen har jag för mig och de anställda har väl då samma "arbetsgivare" som andra tjänstemän i regeringen.

Sahlin är ju väl medveten om hur detta fungerar, inte minst vem som hanterar löner, privata utlägg, reseersättningar mm.

Så är det. Inte regeringen dock. Regeringskansliet. Men det finns politiker och andra personer (läs Mona) som tror sig står över detta. HR frågor är tydligt reglerat. Vem som får göra vad.
Citera
2016-05-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Intyget har 2 delar:

I den andra delen så intygar MS att HLS är anställd av henne personligen med en lön på samma belopp dvs 60.000 kr per månad. Här kan det eventuellt finnas utrymme för tolkningar men med tanke på vad MS själv uppgett så finner jag denna tolkning mest trolig.
".

På Regeringskansliets brevpapper - det har HON INTE STÄLLNINGSFULLMAKT ATT GÖRA

Det här skulle hon skrivit på separat papper med typ eget brevhuvud - men till journalister
sa hon att hennes firma anlitade Labben.

Bostadsrättsköpeavtal blir giltiga först när BRF godkänt köparen - av okänd
underlig anledning nöjde sig Labben inte med detta och tog tillbaka handpenningen
alt gick till Hyresnämnden (som Säljaren kanske krävde) och rätta förutsättningar och
får NEJ - och affären fullföljs inte och Labben får tillbaka handpenningen.

Kan själv tycka att Labben förköpte sig och borde vara tacksam för reträttvägen
att komma ur affären (Tack BRF för att Ni inte godkänner mig).

Tror/hoppas Labben på att det finns ett övervärde över 10 Mkr i o m att han så¨
envist och med alla medel försöker genomföra affären.
Citera
2016-05-05, 20:26
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Som jag ser det är inte det intressanta den miljon som HLS lagt i handpenning utan de resterande 9 miljoner som behövs för att slutföra köpet. Jag har inte sett någon uppgift om att han skulle ha varit på banken och fått något lån och jag tror inte att han skulle kunna få något lån heller. Jag tror inte (den som vet får gärna korrigera mig här) att en bank skulle fästa så stor vikt vid intyget från MS.

Om jag räknar snabbt och på en höft så skulle jag säga att vår käre HLS skulle ha en månadskostnad för lägenheten på ca 45.000 kr per månad. Jag räknar med ett bolån på hela beloppet dvs 9 miljoner kr. Sen har HLS en R8:a som han köpt på avbetalning. Säg att han köpte den för 800.000 kr och att räntan är 5% och att det ska vara avbetalat på 10 år. Då blir det i runda slängar 10.000 kr per månad. Då är han uppe i runt 55.000 kr per månad för boendet och för bilen. Med en lön på 120.000 kr per månad så får han behålla vad?! 60.000-65.000 kr? Sen måste det till någon slags försäkring för R8:an. Väldigt billigt kan jag tänka mig. I grova drag skulle han alltså ha råd med boende och bil.

Ok. Låt gå för att han har andra objekt som stigit i värde och som han, eventuellt, kan kapitalisera. Han skulle aldrig kunna låna 9 miljoner själv men även om han sålde alla sina delar i alla sina hus/lägenheter så tror jag inte att han skulle kunna få ihop så mycket att han skulle kunna få låna resterande.

Allt ovan är naturligtvis en massa om, kanske samt fria funderingar från min sida. Oavsett vad så är frågan var resterande 9 miljoner kr till lägenheten ska komma ifrån intressant.
Den R8 han troligen köpte, samma färg årsmodell mm, fanns hos någon bilförsäljare tidigare i år till salu för drygt en miljon. Någon länkade tidigare i tråden, den låg fortande på deras sajt som såld. Frågan är om han köpte den före eller efter han bestämt sig för att köpa Brf.
Hur som helst borde det finnas pengar långt utöver vad hans lön indikerar, annars köper man väl inte en R8 samtidigt som man ska byta bostad och troligen dra på sig en del dubbla boendekostnader.
Citera
2016-05-05, 20:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Intygsskrivandet har stor likhet med det rekommendationsbrev som Anna-Greta Leijon producerade till Ebbe Carlsson omkring 1987. Leijon tvingades avgå.

Wikipedia: "Den 1 juni utbröt Ebbe Carlsson-affären när tidningen Expressen avslöjade Ebbe Carlssons roll i spaningsarbetet och att det fanns ett rekommendationsbrev. Leijons förfarande väckte stor kritik och hon avgick sedan samtliga partier i riksdagen förutom hennes eget hade deklarerat att de skulle stödja ett misstroendevotum mot henne."

Mona Sahlin menar jag hade rätt att skriva intyget, men det skulle naturligvis varit korrekt till innehållet.

Jag tänkte också på det. Rekommendationsbrev är ju en vanligt förekommande typ av intyg som i princip vem som helst kan utfärda.

Men Leijons brev var mycket mer graverande än Sahlins intyg av flera skäl. Hon lade sig i polisens operativa arbete, vilket en minister inte får göra. Och hon gav Ebbe Carlsson befogenheter genom sitt intyg som hon inte heller hade rätt att ge en amatörpolis. Särskilt inte när det handlade om kontakter med utländska myndigheter, som är ett extra känsligt område.
Citera
2016-05-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
På Regeringskansliets brevpapper - det har HON INTE STÄLLNINGSFULLMAKT ATT GÖRA

Det här skulle hon skrivit på separat papper med typ eget brevhuvud - men till journalister
sa hon att hennes firma anlitade Labben.

Bostadsrättsköpeavtal blir giltiga först när BRF godkänt köparen - av okänd
underlig anledning nöjde sig Labben inte med detta och tog tillbaka handpenningen
alt gick till Hyresnämnden (som Säljaren kanske krävde) och rätta förutsättningar och
får NEJ - och affären fullföljs inte och Labben får tillbaka handpenningen.

Kan själv tycka att Labben förköpte sig och borde vara tacksam för reträttvägen
att komma ur affären (Tack BRF för att Ni inte godkänner mig).

Tror/hoppas Labben på att det finns ett övervärde över 10 Mkr i o m att han så¨
envist och med alla medel försöker genomföra affären.
Undrar om det är BRF som tipsat Expressen, eller möjligen bor det någon expressen-medarbetare i BRF?

Härligt att Sahlin välförtjänt ryker, ryker även MPs Frigolit är månaden komplett.
Citera
2016-05-05, 20:28
Bannlyst
det enda konkreta mona gjorde mot extremism var att införa en hotline bemannad mellan 9 och 15 problemet är att ingen svarar i den telefonen https://kit.se/2016/04/26/44598/jag-ringde-stodtelefonen-mot-radikalisering-under-en-hel-dag-ingen-svarade/
Citera
2016-05-05, 20:30
Medlem
Tänkte på en sak, nu är även släktingen borttagen på Nationella Samordnare-sidan. Hon som var praktikant tidigare. Skumt.
Citera
2016-05-05, 20:36
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Ett stort skäl till att avgå direkt är att det är hennes son (halvson). Då kommer jag att skratta ihjäl mig.

MS hade ett förhållande med en chilenare då hon va 21, som hon har en dotter med; denne chilenare kan ha fått en son i Chile, som MS nu är beskyddare för? Långsökt?

MS är 59 år i år. HLS är 46 år i år. MS skulle alltså ha varit 13 år när HLS föddes. Men visst... vi kan ju leka med tanken att denne chilenare (som förövrigt heter David Peña) är mycket äldre än vad MS är och att han skulle ha fått HLS i unga år. Jag vet inte hur gammal David Peña är men säg att han är 10 år äldre. Då hade han varit 23 när HLS föddes och det skulle ha varit fullt rimligt. Det är bara det att MS och David Peña träffades första gången på ett SSU-läger då MS var 19 år. Han skulle då ha varit 29 år. Vad gör en 29-åring på ett läger för unga? Mentor? Föreläsare?

Spännande teori men lite väl långsökt.

EDIT: Med tanke på att HLS inte på något sätt har namnet Peña med i sitt namn så borde man nog kunna avskriva denna teori.
Senast redigerad av MrTomte 2016-05-05 kl. 20:45.
Citera
2016-05-05, 20:40
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Undrar om det är BRF som tipsat Expressen, eller möjligen bor det någon expressen-medarbetare i BRF?

Sveavägen är nog ett troligare tillhåll för läckande konspiratörer.
Citera
2016-05-05, 20:40
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Den R8 han troligen köpte, samma färg årsmodell mm, fanns hos någon bilförsäljare tidigare i år till salu för drygt en miljon. Någon länkade tidigare i tråden, den låg fortande på deras sajt som såld. Frågan är om han köpte den före eller efter han bestämt sig för att köpa Brf.
Hur som helst borde det finnas pengar långt utöver vad hans lön indikerar, annars köper man väl inte en R8 samtidigt som man ska byta bostad och troligen dra på sig en del dubbla boendekostnader.

Jag försökte bara underbygga att jag inte tror att de resterande 9 miljonerna kommer från något banklån. Det gör ju bara att frågan blir än intressantare. Om han nu helt plötsligt badar i pengar så varifrån kommer de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in