Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-06, 20:53
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Vad tycker ni om att Trump är så obrydd om miljön? Kollade lite förstrött på "Rally in Charleston, WV (5-5-16)". Där snackar han om att han inte tror på att hårspray förstör ozonlagret eftersom man använder det inomhus Hur som helst förstör väl inte drivgasen i sprayflaskor ozonlagret längre så skit samma men han framstår ju som korkad.

Sedan pratar han om att man ska öka kolbrytningen. Elda kol låter ju rätt tråkigt. Förstås tråkigt för gruvarbetarna om man går ifrån kol, men man får väl driva en företagsvänlig politik så det skapas nya jobb för dem.

Jag gillar att Trump rör om men jag blir så besviken på honom jämt och ständigt för det ena dumma uttalandet efter det andra.

Du förstår inte ironi va? Han skämtar för att underhålla sin publik. Det är det som gör honom till den specielle kandidaten!

Men det är också en liten känga till Obama, Hillary och alla andra miljönisse förespråkare som gör idiotiska förslag om hur man skall förändra klimatet om och om igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Jag vill minnas, att Trump har också betydligt större andel av följare utanför USA. Fler än alla andra (både D och R) kandidater tillsammans. Vilket inte är förvånande, då man själv följer honom

Jo självklart är det ju så också, han får ju mest publicitet och nyhetsbyråer och människor runt om i hela världen vill se honom. Väldigt många skiter fullständigt eller har noll koll på vad Hillary vill utan tycker hon "verkar" bra. De flesta i omvärlden är inte intresserade av henne men väldigt många tycker att Trump är ett hopp mot övriga etablissemang i andra länder och vill se en president i USA som förespråkar mer icke-pk politik. Jag själv är en av dessa.

Egentligen bryr jag mig inte ett jota om vad som händer i USA mer än att det påverkar ekonomin iofs., sen är det lite spännande att följa valet med alla tal och röstningar precis som att valvakorna i Sverige är intressanta att följa. Men framförallt är jag väldigt mån om att en framtida amerikansk president ändrar det sjuka pk samhället vi har i Sverige och Europa!
2016-05-06, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Haha! Det är något som får dig att tro att du på något sätt har fått rätt i allt som gäller Trump efter de senaste dagarnas utveckling, när diskussionen, iaf från min sida, aldrig har gällt hans valbarhet (jag har till och med hävdat för ett par månader sen att han har störst chans av de republikanska kandidaterna att slå Clinton), utan dels hans brist på kompetens - han är ju i princip ute och söker efter sin laguppställning fortfarande, bara ett drygt halvår innan det är dags att styra skutan om han nu väljs - och dels i vilken mån han faktiskt vill göra sådant han säger sig göra. Jag är personligen bara intresserad av utrikespolitiken och har hittills bara sett motsägelser, ingen röd tråd.

Därför tänkte jag det skulle vara en bra idé att fråga någon som verkar insatt i Trumps tankgång vad han egentligen vill och tänker göra. Tyvärr gav det ingen utdelning och jag misstänker att det beror på att inte ens de insatta har någon som helst susning.
Man hoppas, att Trump ska följa sunt förnuft?

Exempel: alla, såväl insatta som absolut oinsatta vanliga medborgare tyckte nog, att man inte borde invadera Irak eller bomba Lybien? Detsamma gäller arabvåren eller ganska idiotiska relationer med SA (=ISIS). Och problem med illegala invandringen från Mexiko. Och USA:s roll som världspolis. Och Ukraina, Iran eller Palestina. De flesta i världen tycker nog, att Obamas deal med Iran var ett steg i rätt riktning, och att Israel bör skärpa sig (jag hoppas, att Trump lugnar ner sig i Iran och Israel-fråga).

Jag håller dock med dig, att Trump blivit mindre konsekvent på sistone.
2016-05-06, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Wow, nu talar Trump om att kanske inte betala tillbaka USA:s statsskuld. Har han månne investerat i obligationer och hoppas pressa upp räntan och tjäna en hacka?
http://www.cnbc.com/2016/05/06/donald-trumps-idea-to-cut-national-debt-get-creditors-to-accept-less.html
Jag har märkt, att Trump brukar säga mycket skit i kortare (ofta radio-) intervju
2016-05-06, 21:09
Medlem
Jävlar Trump attackerar Joe Scarborough har inte joe försvarat Trump under hela valet vad fan är det som händer egentligen.

Citat:
Joe Scarborough initially endorsed Jeb Bush and Jeb crashed, then John Kasich and that didn't work. Not much power or insight!

Citat:
I hear @JoeNBC of rapidly fading @Morning_Joe is pushing hard for a third party candidate to run. This will guarantee a Crooked Hillary win.

Joe Scarborough har väl sagt på sin show att ett 3e parti är självmord. Trump är väl inte så här dum att anklaga den enda mannen som försvarat honom på msnbc.
2016-05-06, 21:13
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Jävlar Trump attackerar Joe Scarborough har inte joe försvarat Trump under hela valet vad fan är det som händer egentligen.

Joe Scarborough har väl sagt på sin show att ett 3e parti är självmord. Trump är väl inte så här dum att anklaga den enda mannen som försvarat honom på msnbc.
Joe Scarborough hoppade av Trump-tåget för ett par månader sedan efter att Trump sagt något osmakligt. Jag kommer inte ihåg just nu vad det var, men jag tror det var den där kukmätningen med Rubio.
2016-05-06, 21:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Joe Scarborough hoppade av Trump-tåget för ett par månader sedan efter att Trump sagt något osmakligt. Jag kommer inte ihåg just nu vad det var, men jag tror det var den där kukmätningen med Rubio.
Nej, det var efter "muslim ban"-grejen. Han och den slavisk/judiska sidekicken blev galna. Sen trodde jag de hade reparerat det. Men det verkar ha kommit tillbaka igen. Scarborough skriver även för hatsajten Washington Post. Inte alltid speciellt trevligt. Mitt intryck har hela tiden varit "hur fan kan Trump vara så schysst mot de här svinen". Uppenbarligen gick de för långt nu.
2016-05-06, 21:22
Medlem
Citat:

Nja han är fortfarande Trump supporter bara att han jobbar för en judekanal så han kan inte göra det officiellt.

Men han försvarar Trump hela tiden.

5 timmar innan Trumps tweet från joe.

Citat:
It's funny how Trump critics who repeatedly attack him for being untruthful then just make shit up against people who won't be biased.

Joe har pratat om ett 3e parti under sin show med folk som inte gillar Trump. Trump måste ju sluta bli galen för varje liten sak han ser. Han börjar ju göra sig ovän med folk som gillar honom.
2016-05-06, 21:47
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Man hoppas, att Trump ska följa sunt förnuft?

Exempel: alla, såväl insatta som absolut oinsatta vanliga medborgare tyckte nog, att man inte borde invadera Irak eller bomba Lybien? Detsamma gäller arabvåren eller ganska idiotiska relationer med SA (=ISIS). Och problem med illegala invandringen från Mexiko. Och USA:s roll som världspolis. Och Ukraina, Iran eller Palestina. De flesta i världen tycker nog, att Obamas deal med Iran var ett steg i rätt riktning, och att Israel bör skärpa sig (jag hoppas, att Trump lugnar ner sig i Iran och Israel-fråga).

Jag håller dock med dig, att Trump blivit mindre konsekvent på sistone.

Det är ju upplyftande att höra lite reflektion här i alla fall

Det finns vissa grundläggande fakta som kommer bestå oavsett vem som blir president: USA är världens starkaste imperium, och ett imperium försöker dels utvidga sitt inflytande till så låg kostnad som möjligt (ekonomiskt i första hand, men även proxykrig eller i nödfall krig om det behövs), dels hindra andra imperier på uppgång som försöker ta en del av den globala kakan (ffa Kina, till viss del Ryssland), även här ekonomiskt i första hand, men (proxy)krig om det behövs.
Obama har minimerat den våldsamma delen och maximerat den ekonomiska, Clinton kommer driva det tillbaka åt det militära hållet.

Åt vilket håll Trump kommer gå verkar ingen veta, men vi kan vara säkra på en sak: USA kommer fortsätta "lägga sig i" överallt, för det är vad imperier gör. Annars försvagar man sin egen ställning, för det finns alltid någon uppstickare som utnyttjar eventuella maktvakuum. Har inget att göra med gott och ont, utan mer med den naturliga mekanismen att fattiga vill bli rika och rika vill bli ännu rikare osv.

Jag tippar på att han blir aggressivare än Obama eftersom han tyckt Obama är mesig och undgivande. Frågan är om han blir mer eller mindre aggressiv än Clinton.
Senast redigerad av Savoy 2016-05-06 kl. 21:52.
2016-05-06, 21:56
Medlem
Menveds avatar
Jag sökte lite på nätet för att ge ett svar på Baggebos inlägg men trillade över något betydligt viktigare. Det här är en artikel från igår från Daily Mirror som jag inte tror någon länkat.
Citat:
David Cameron has refused to apologise to Donald Trump for saying the US presidential candidate was ‘divisive, stupid and wrong’ to suggest banning Muslims from entering the US.

One of Mr Trump’s aides yesterday said the Prime Minister risked Britain’s special relationship with America if he did not heal the rift.
Det är precis det här jag hoppas på. Trump och hans stab bryr sig om vad andra säger, t.ex. vad Stefan Löfven säger. Om han blir president så kommer det bara ta en vecka sedan kommer Löfven och alla oppositionspartierna, inklusive fegisarna i SD att hylla Trump som den store ledaren för Västvärlden.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/david-cameron-refuses-apologise-donald-7899950
Senast redigerad av Menved 2016-05-06 kl. 21:59.
2016-05-06, 22:14
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag sökte lite på nätet för att ge ett svar på Baggebos inlägg men trillade över något betydligt viktigare.
Det finns inget viktigare än att hitta svaren på mina frågor. Jag kan hjälpa dig:

https://www.youtube.com/watch?v=gC44xj5b5TA

I den här vevan intervjuade de även Florida-guvernören Scott som de behandlade så här:

https://www.youtube.com/watch?v=ZI-gLvJePlQ
2016-05-06, 22:25
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det finns inget viktigare än att hitta svaren på mina frågor. Jag kan hjälpa dig:

https://www.youtube.com/watch?v=gC44xj5b5TA
Det där är från den 16 mars. Trump föreslog sitt muslim embargo den 3 december, dagen efter San Bernardino attackerna. Vad som hände däremellan var att Joe och Mika anklagades för att vara in the tank för Trump. Detta skedde i slutet av februari. Lyssna från och med 20 minuter.

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/02/22/this-hot-mic-recording-just-made-msnbcs-scarborough-trump-headache-worse/

Kort efter detta började Joe och Mika attackera Trump, och detta började den 4 mars efter kukmätningskontroversen med Rubio.
2016-05-06, 22:37
Bannlyst
Citat:
Det är ju upplyftande att höra lite reflektion här i alla fall
Alltid skönt, att höra lite arrogans från Obama fanboys
Citat:
Det finns vissa grundläggande fakta som kommer bestå oavsett vem som blir president: USA är världens starkaste imperium, och ett imperium försöker dels utvidga sitt inflytande till så låg kostnad som möjligt (ekonomiskt i första hand, men även proxykrig eller i nödfall krig om det behövs), dels hindra andra imperier på uppgång som försöker ta en del av den globala kakan (ffa Kina, till viss del Ryssland), även här ekonomiskt i första hand, men (proxy)krig om det behövs.
Obama har minimerat den våldsamma delen och maximerat den ekonomiska, Clinton kommer driva det tillbaka åt det militära hållet.
Anser du, att USA:s agerande i MÖ var lyckat för USA (inkluderat Obamas period)? Speciellt, om man betraktar oss [EU] som en del av USA:s imperium (för det är vi nog)?
Vi har nu en mer aggressiv Ryssland, en förstärkt [och på sistone allt mer aggressiv] Kina, destabiliserat MÖ och alldeles [även för USA] förlamad EU. Du måste nog tycka, att det var [fortfarande är?] en skickligt spel av USA
Citat:
Åt vilket håll Trump kommer gå verkar ingen veta, men vi kan vara säkra på en sak: USA kommer fortsätta "lägga sig i" överallt, för det är vad imperier gör. Annars försvagar man sin egen ställning, för det finns alltid någon uppstickare som utnyttjar eventuella maktvakuum. Har inget att göra med gott och ont, utan mer med den naturliga mekanismen att fattiga vill bli rika och rika vill bli ännu rikare osv.
Som sagt, fattar jag inte, på vilket sätt USA:s agerande gynnade Väst. Jag uppfattar Trump som pro-väst [kultur].
Citat:
Jag tippar på att han blir aggressivare än Obama eftersom han tyckt Obama är mesig och undgivande. Frågan är om han blir mer eller mindre aggressiv än Clinton.
PR? Det är rätt många i USA, som tycker att Obama är för mesig?
Sedan, om Trump blir USA:s president [vilket inte är så troligt just nu], får han enormt mandat från det amerikanska folket, eftersom han är "true outsider", som Obama utmålade[s]. Vilket kommer att leda till, att han inte kommer att köras över lika lätt som Obama [av senat etc].
Obama hade många bra förslag som "obamacare", hårdare kontroll mot vapeninnehav och Iran-deal, som han inte lyckats få igenom fullt ut pga "R vs D" polariseringen.
Ja, jag tycker, att Trump är mer liberal, än han positionerar sig just nu. Detta baserad på hans pre-Obama uttalanden
Citat:
No humanitarian intervention; only to direct threats
My rules of engagement are pretty simple. If we are going to intervene in a conflict it had better pose a direct threat to our interest- one definition of “direct” being a threat so obvious that most Americans will know where the hot spot is on the globe and will quickly understand why we are getting involved. The threat should be so direct that our leaders, including our president, should be able to make the case clearly and concisely, which has certainly not been the case regarding the terrible events in Yugoslavia.
At the same time, we must not get involved in a long-festering conflict for humanitarian reasons. If that’s our standard, we should have troops stationed all over Africa, and much of Asia as well.

Support Israel, our unsinkable Mideast aircraft carrier
Use force to stop North Korean nuke development
Favors abortion rights but respects opposition
We need nuclear energy, and we need a lot of it fast
For assault weapon ban, waiting period, & background check
We must have universal health care
Från år 2000

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem