Citat:
Ursprungligen postat av
batteridrift
Det är så klart inte till hans fördel att han lämnat in falskt intyg på inkomst. Men det är inte det som hyresnämnden kommer ta ställning till. Utan om han med de riktiga uppgifter har rätt till medlemskap. Med tanke på att föreningen har panträtt på bostaden om han inte sköter sina åtagande. så krävs det mycket starka skäl att neka medlemskap. Föreningen måste bevisa att han inte klarar av att göra rätt för sig. Om sökande inte har historik för ha misskött sig innan kommer de troligen inte få hyresnämnden med sig. Det är bara vad jag tror.......
Bra batteridrift! Så skönt med någon som argumenterar utifrån kunskap och logik. Man behöver inte hålla med om allt, men här har du helt rätt. Tack!
En tanke jag hade är hur intyget hanteras eftersom inte någon har begärt in det ännu såvitt jag vet. Det är med största sannolikhet falska uppgifter, och det har givits in till hyresnämnden för att visa någonting argumentationsvis. Men det är ju inte begärt av motparten (såvitt jag vet iaf) och jag uppfattar det inte som ingivet och åberopat som bevisning per se. Kan det påverka bedömningen av om det är falskt intygande som är brottsligt? De kanske kan glida undan det problemet som saken ligger. Sen, om det var jag som satt som Sahlins rådgivare så skulle jag redan under gårdagen skickat in en rättelse där man konstaterar att det var faktafel i första versionen. Är inte säker på att det räddar dem men det höjer definitivt tröskeln för åtal.