2016-05-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast i det här läget ser jag det som ett betydligt skäl att neka honom medlemskap. Det här intyget är ju falskt så den här bostadsrätten lär inte komma i hans ägo. Det ser inte bra ut just nu kan man konstatera.

Vet vi överhuvudtaget på vilken grund de har nekat honom? Som jag läste handlingarna så var det ju att de överhuvudtaget inte fattat något beslut inom rätt tid.

Jag tror inte ens att de har begärt in intyget om inkomsten så av det skälet var det nog mindre klokt av både livvakten och Sahlin att producera något som inte ens efterfrågats. Det finns en praktiskt regel i processer (särskilt i skatteprocesser) och det är att inge svara på annat än de frågor som ställts. Att gå händelserna i förväg innebär ofta att nya frågor skapas och det underlättar sällan.
Citera
2016-05-06, 17:46
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Ja, ganska nyutexaminerad för 31 år sedan. Närmare pensionen än inträdet på arbetsmarknaden.

Jag försökte först förklara i enkelt språkbruk men när du inte förstod det enkla språket - eller i varje fall okunnigt invände - så blev jag ju tvungen att backa upp det hela på ett formellt korrekt sätt. Och då heter det partiell sublokation när man går in till hyresnämnd eller i andra rättsliga system.

Förstår du fortfarandet inte hur "partiell soblokation" (sic!) skulle kunna bli aktuellt i detta fall, ens efter att ha läst det jag länkade till hos lawline, då är du nog bortom räddning. Då ... då brister min förmåga att få dig att förstå. Jag beklagar detta mitt tillkortakommande.

Tack Massa, då förstår jag.
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2016-05-06 kl. 17:53.
Citera
2016-05-06, 17:48
Medlem
Citat:
Vet vi överhuvudtaget på vilken grund de har nekat honom? Som jag läste handlingarna så var det ju att de överhuvudtaget inte fattat något beslut inom rätt tid.

Jag tror inte ens att de har begärt in intyget om inkomsten så av det skälet var det nog mindre klokt av både livvakten och Sahlin att producera något som inte ens efterfrågats. Det finns en praktiskt regel i processer (särskilt i skatteprocesser) och det är att inge svara på annat än de frågor som ställts. Att gå händelserna i förväg innebär ofta att nya frågor skapas och det underlättar sällan.

De kan ju ha efterfrågat kompletterande uppgifter muntligt... alltså Brfen. Livvakten visste att de skulle springa på patrull och skrev intyget.

Förstår inte varför inte frun annars inte kunde gå in som ägare eller skylta min sin lön.
Senast redigerad av Kukilon 2016-05-06 kl. 17:50.
Citera
2016-05-06, 17:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är så klart inte till hans fördel att han lämnat in falskt intyg på inkomst. Men det är inte det som hyresnämnden kommer ta ställning till. Utan om han med de riktiga uppgifter har rätt till medlemskap. Med tanke på att föreningen har panträtt på bostaden om han inte sköter sina åtagande. så krävs det mycket starka skäl att neka medlemskap. Föreningen måste bevisa att han inte klarar av att göra rätt för sig. Om sökande inte har historik för ha misskött sig innan kommer de troligen inte få hyresnämnden med sig. Det är bara vad jag tror.......
Varför inte det? Det är ju bara för Brf att åberopa. Det saknas anledning att anhängiggöra ytterligare ett mål hos hyresnämnden.
Citera
2016-05-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vad bygger du detta på?

Fakta per 2016-05-09 på måndag är väl att livvakten inte har den inkomst som behövs då han varken har jobbet på "Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism" där han hade 43 000kr i månaden eller har "fake jobbet" kvar hos Mona Muslim.

= livvakten går tillbaks till sitt vanliga polisjobb där han hade ca 32800 kr per månad enligt 2014 års deklaration.

Att han har glidit på en Räkmacka under de senaste 2 åren som någon jävla "Sekreterare" som förmodligen inte har gjort ett skit under 18-24 månader är ingen merit i Saltsjöbaden kan jag lova.

De som bor i Solsidan vill inte ha dit Mona Muslim eller hennes Toy Boys som granne därför är det självklart att de nekar denna livvakt att bo där.

De kommer troligen räkna på om han klarar sina åtagande med de faktiska intäkterna han har. Eller så får han styrka än en gång att han kan. Kan han inte det lär föreningen få rätt.

De struntar i falska intyg, räkmackor, Mona och annat i denna historia. Detta överlåter de till andra att bedöma.
Citera
2016-05-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Varför inte det? Det är ju bara för Brf att åberopa. Det saknas anledning att anhängiggöra ytterligare ett mål hos hyresnämnden.

De vill inte ha honom som medlem. De vet att överklaganden är beroende på säljaren välvilja och ju längre processen drar ut på tiden desto mer kanske säljaren ledsnar. Klok förening. Säljaren har redan gått med på överklagandet till hyresnämnden men kanske inte är lika sugen på ytterliggare fördröjningar.
Citera
2016-05-06, 17:52
Medlem
Snapcounts avatar
Efter nu att Mona har avgått, så har hon väl inte givit någon intervjuv, haft en presskonferens, eller några kommit med några som helst uttalanden eller förklaringar..

Nej, istället har hon intagit "stealthnivå" : 10/10

Det finns mera här.., mycket mera misstänker jag.
Citera
2016-05-06, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vad bygger du detta på?

Fakta per 2016-05-09 på måndag är väl att livvakten inte har den inkomst som behövs då han varken har jobbet på "Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism" där han hade 43 000kr i månaden eller har "fake jobbet" kvar hos Mona Muslim.

= livvakten går tillbaks till sitt vanliga polisjobb där han hade ca 32800 kr per månad enligt 2014 års deklaration.

Att han har glidit på en Räkmacka under de senaste 2 åren som någon jävla "Sekreterare" som förmodligen inte har gjort ett skit under 18-24 månader är ingen merit i Saltsjöbaden kan jag lova.

De som bor i Solsidan vill inte ha dit Mona Muslim eller hennes Toy Boys som granne därför är det självklart att de nekar denna livvakt att bo där.

Jag håller med någon på BRF Solsidan måste ha tjallat till expressen resten är historia. Hur kan man vara så naiv som Mooona är självklart så kommer sånt fusk fram till ytan när man är så Ökänd som Hon är?

Det som är så komiskt hon var samordnare på en post där man skulle vara präktig men sen så är hon själv en fuskare så jävla dåligt!
Citera
2016-05-06, 17:53
Medlem
MrFolds avatar
Ni som helt avvisar bulvanhypotesen bör komma ihåg det som bl.a. jag själv tagit upp tidigare i tråden: Mona Sahlin har (naturligtvis) skyddad personuppgift och kan därmed ha ett intresse av att inte skylta med sitt namn i några officiella köpehandlingar.

Baserat på det som hittills kommit fram så tror jag att det är antingen ett bulvanköp eller att de faktiskt har inlett ett förhållande och tänkte sig bo i lägenheten tillsammans (dock officiellt bara Mr Livvakt).

Varför det skulle vara fråga om nån sorts avancerad skatteplanering, penningtvätt eller liknande har ingen hittills kunnat visa på några övertygande indicier för. Och då bör man gå på den enklaste förklaringen.

"Teorier" om hem för avhoppade IS-soldater eller ensamkommande flyktingbarn är inte ens värda att kommentera.
Citera
2016-05-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är så klart inte till hans fördel att han lämnat in falskt intyg på inkomst. Men det är inte det som hyresnämnden kommer ta ställning till. Utan om han med de riktiga uppgifter har rätt till medlemskap. Med tanke på att föreningen har panträtt på bostaden om han inte sköter sina åtagande. så krävs det mycket starka skäl att neka medlemskap. Föreningen måste bevisa att han inte klarar av att göra rätt för sig. Om sökande inte har historik för ha misskött sig innan kommer de troligen inte få hyresnämnden med sig. Det är bara vad jag tror.......

Bra batteridrift! Så skönt med någon som argumenterar utifrån kunskap och logik. Man behöver inte hålla med om allt, men här har du helt rätt. Tack!

En tanke jag hade är hur intyget hanteras eftersom inte någon har begärt in det ännu såvitt jag vet. Det är med största sannolikhet falska uppgifter, och det har givits in till hyresnämnden för att visa någonting argumentationsvis. Men det är ju inte begärt av motparten (såvitt jag vet iaf) och jag uppfattar det inte som ingivet och åberopat som bevisning per se. Kan det påverka bedömningen av om det är falskt intygande som är brottsligt? De kanske kan glida undan det problemet som saken ligger. Sen, om det var jag som satt som Sahlins rådgivare så skulle jag redan under gårdagen skickat in en rättelse där man konstaterar att det var faktafel i första versionen. Är inte säker på att det räddar dem men det höjer definitivt tröskeln för åtal.
Citera
2016-05-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Ja, det skall vara förhandling planerad 23 maj. Troligen blir den flyttad eftersom föreningens advokat inte kan.

Föreningen kommer säkert åberopa att köparen inte har den ekonomi som intyget säger och därmed inte kan godkännas. Men köparen har rätt att svara. Beroende på vad köparen svarar kommer hyresnämnden ta ställning till. "It aint over until the fat lady sings".
Citera
2016-05-06, 17:57
Medlem
Citat:
Bra batteridrift! Så skönt med någon som argumenterar utifrån kunskap och logik. Man behöver inte hålla med om allt, men här har du helt rätt. Tack!

En tanke jag hade är hur intyget hanteras eftersom inte någon har begärt in det ännu såvitt jag vet. Det är med största sannolikhet falska uppgifter, och det har givits in till hyresnämnden för att visa någonting argumentationsvis. Men det är ju inte begärt av motparten (såvitt jag vet iaf) och jag uppfattar det inte som ingivet och åberopat som bevisning per se. Kan det påverka bedömningen av om det är falskt intygande som är brottsligt? De kanske kan glida undan det problemet som saken ligger. Sen, om det var jag som satt som Sahlins rådgivare så skulle jag redan under gårdagen skickat in en rättelse där man konstaterar att det var faktafel i första versionen. Är inte säker på att det räddar dem men det höjer definitivt tröskeln för åtal.

Hyresnämnden tar inte ställning eller dömer kring falskt intygande. Föreningen får åberopa att uppgifterna inte stämmer. Köparen får bemöta. Summa av bådas framförande kommer avgöra vad hyresnämnden kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in