2016-05-06, 16:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connxion
Sorry, ni har fel och Wilderäng/Cornucopia, som jag inte kände till sedan tidigare, har helt rätt i sin analys. Banker och bostadsrättsföreningar gör helt olika bedömningar av kassaflödens (löpande inkomsternas) betydelse jämfört med förmögenhet (som inte ger särskilt hög avkastning för närvarande om man inte har en bra aktieportfölj). Det gäller oavsett hur förmögenheten har uppstått. Och som jag konstaterade i en tidigare kommentar, har man redan en barre som är värd 8 ā 9 mkr så är det nog ganska lätt att att svinga sig upp till 10-miljonersnivån. Även om man har några miljoner i likvida tillgångar så kan man vilja låna till köpet, särskilt om man först skall köpa och sen sälja sin nuvarande bostad.

Sen kan föreningen ha synpunkter på kassaflödena. Har köparen förmåga att pynta 18 tkr/månad några år framåt? Är man polis med en normallön på kanske en bit över 33 ā 35 tkr så är det svårt - om man är ensam om att bära boendekostnaden. Men livvakten har ju en fru som också har inkomst.

Så om Markus "Notch" Persson vill köpa en bostadsrätt är det kört eftersom han inte längre har någon lön, utan bara miljarder på banken?

Citat:
Då är det märkliga i det här köpet att livvakten åberopar inte ens fruns inkomst utan den inkomst han har från regeringskansliet (som antagligen är högre än hans ordinarie inspektörsinkomst) som dessutom teoretiskt skulle upphöra i slutet av juni. Detta väcker frågetecken som jag gärna skulle vilja bena ut.

Återigen, Stikkan Ljunggren hade rätt när han konstaterade att det saknas åtskilliga pusselbitar för att förstå.

Expressens rapportering förvånar också. Jag tycker den avviker från dramaturgin. De brukar i sådana här fall ha åtskilligt att så att säga bygga på historien med så att det skall räckat till i varje fall 3 ā 4 löp. Nu föll de tillbaka ganska rejält samma dag som Mona Sahlin avgick. DN har knapp namnet Sahlin på sin nyhetssida idag (en träff av notisformat, tre rader när jag kollade). Aftonbladet kör Följa John på Expressen. Varför tvärdog (nästan) historien?

Även om vi skalar bort en hel del som nu efter ett par dagar verkar kunna skalas bort om orealistiska teorier så är det helt klart fortfarande väldigt många gravade hundar i det här.

Mycket bra poänger ovan, vilka ger ytterligare stöd åt hypotesen att det är fråga om en kärleksaffär.

Om Sahlin och livvakten ämnar flytta till solsidan tillsammans skulle det förklara varför livvaktens fru inte är ekonomiskt involverad i lägenhetsaffären.

Det förklarar också varför media har sådan beröringsskräck - man vill inte publicera snaskigt skvaller.

Det som talar emot är att Mona Sahlin är Mona Sahlin.
Citera
2016-05-06, 16:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Så om Markus "Notch" Persson vill köpa en bostadsrätt är det kört eftersom han inte längre har någon lön, utan bara miljarder på banken?

Mycket bra poänger ovan, vilka ger ytterligare stöd åt hypotesen att det är fråga om en kärleksaffär.

Om Sahlin och livvakten ämnar flytta till solsidan tillsammans skulle det förklara varför livvaktens fru inte är ekonomiskt involverad i lägenhetsaffären.

Det förklarar också varför media har sådan beröringsskräck - man vill inte publicera snaskigt skvaller.

En fru är alltid engagerad i en lägenhetsaffär eftersom dom är gifta. Så om han då inte skriver en hel del papper, så skulle det bli deras bostad. Om Mona behövde en hemlig bostad så skulle hon få en utan denna medarbetaren. Hon har redan skyddat ID.
Citera
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det måste inte ha varit hennes pengar, livvakten kan ju teoretiskt ha fört över medel till MS som hon därefter betalde in till skattekontot.

Eller ett blancolån från en mindre seriös aktör.
Har man god inkomst kan man låna en halv miljon utan säkerhet. Tar en kvart online.
Citera
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Kan det vara reavinstskatt efter försäljningen av radhuset?
Nej. Den krävs bara in om man flyttar till ett billigare boende. Flyttar man till ett dyrare så skjuts vinsten på framtiden. Man har två år på sig att skaffa nytt boende, innan skatten krävs in. Mona sålde sitt radhus för max ett år sedan. Och den skatten är garanterat mycket mer är 200.000 kr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det jag blir mest upprörd över är inte det falska intyget utan att hon ännu en gång struntar i att betala skatten. Hur kan hon få 200000 kronor i skatteskulder med hennes höga lön? Jag förstår inte att hon inte har lärt sig något.

Det kan röra sig om en form av administrativ förlamning. Många har små hangups som psykologin går bet på. Skatteskulden restförd hos Kronofogden har rent tekniskt uppstått pga Sahlin inte sett till att ha beloppet på sitt skattekonto innan förfallodagen. Skatteverket har inte kunnat dra beloppet då täckning har saknats på skattekontot och då överförs det direkt till Kronofogden. Man får brev med betalkrav ca 20 dagar innan beloppet måste finnas på skattekontot. Sahlin har troligen inte alls några problem att betala utan är bara förlamad i det området och kanske inte ens förmår öppna brev från Skatteverket pga något trauma. Hon borde avlönat en helt ordinär ekonomiassistent med fullmakt att sköta betalningarna.
Senast redigerad av alcantario 2016-05-06 kl. 16:52.
Citera
2016-05-06, 16:50
Medlem
Citat:
Så om Markus "Notch" Persson vill köpa en bostadsrätt är det kört eftersom han inte längre har någon lön, utan bara miljarder

Mm, det förklarar iallafall varför så få miljardärer inte bor i hyresettor. De klarar inte kreditprövningen.
Citera
2016-05-06, 16:50
Medlem
Citat:

Precis. Varför är hans fru inte medsökande? Vore naturligt.
Citera
2016-05-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Och nu uttalar sig underbarnet Anders Lindberg.

"Mona Sahlin blir svår att ersätta"

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22767605.ab

Ja, vem är lika obegåvad, arrogant och missförstådd?

Har ni några förslag?

(Jag har svårt att komma på någon)

Kanske den här snubben:

Lars Wilderäng (Cornucopia)kastar sig också in i debatten rörande livvakten
http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/jantar-lat-bli-sahlins-livvakt.html
Senast redigerad av Mmm...Martin 2016-05-06 kl. 16:59.
Citera
2016-05-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nix, det kan man inte, och det står inget om det i akten på hyresnämnden. Mona behöver ingen bulvan för att köpa bostad. Tänk lite först innan du uttalar dig om sånt som inte stämmer.

Efter att ha arbetat som jurist i en jävla massa år så vet jag vad jag pratar om. Jag garanterar dig det! Sen kan det finnas trösklar, men det löser man efterhand de uppstår.
Citera
2016-05-06, 16:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Precis. Varför är hans fru inte medsökande? Vore naturligt.

Mona skriver ett falskt intyg för att livvakten ska köpa en bostad, berättar att hon har varit på visning på egen hand, livvakten är den som går till hyresnämnden för att få rätt att köpa bostaden. Detta indikerar att både livvakten och Mona ämnade att bosätta sig på den aktuella adressen, någon annan slutsats är svår att dra.

Att inget drev går förstärker den här bilden.

Det hintas om att det kommer mer, varför kommer det inte, vad handlar saken om?
Citera
2016-05-06, 16:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Efter att ha arbetat som jurist i en jävla massa år så vet jag vad jag pratar om. Jag garanterar dig det! Sen kan det finnas trösklar, men det löser man efterhand de uppstår.

Lägg ner! Det finns något som heter bostadsrättslagen.
Lagar och regler för bostadsrättsföreningar. Läs först återkom sen.

Nu diskuterar vi denna affären och att han är sökande och inte ens han får godkänt. Så tror du sen att det Mona som ska ha lägenheten.
Citera
2016-05-06, 16:59
Medlem
Livvaktens fordonsflotta imponerar med tanke på hans låga lön
http://biluppgifter.se/brukare/5762149?g=1&s=merinfo

Livvkatens fru får däremot hålla tilgodo med en mindre bil
http://biluppgifter.se/fordon/?o=5484396&i=0&s=merinfo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto