2016-05-06, 10:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Det är snarare tragiskt att det finns folk som inbillar sig att en gärningsbeskrivning är avgörande versus teknisk bevisning, brist på alibi och vittnesmål (när GM tiger) alternativt tror att spekulationer från privatpersoner påverkar domslut.

Ja jag håller med. Tydligt i detta fall är att det är personer som inte förstår vad den tekniska bevisningen säger. NB behöver inte säga något i ord, de spår han lämnade efter sig+vittnesmål, visar i stort sett hela händelseförloppet, säger orden.

Det är väldigt tydligt i denna tråd att de som inte accepterar NB som GM inte heller har förstått vad brottet mot LH EGENTLIGEN var för något.

Likt LH som lätt gick i NBs fälla för att det är så osannolikt att något sådant händer, reagerar tvivlarna här på samma sätt. Det är ett så osannolikt brott att man har svårt att ta till sig vad bevisen säger.

Troligen var det i realiteten ett av de mest lättdömda brott på länge. Det finns inte utrymme för några tvivel alls. Bevisningen och vittnesmål täcker in hela händelseförloppet. Brottet tog ca 1 timme att utföra. Vittnen ser honom, hans bil mm vid caféet. Vittnen ser hur han åker mellan platserna. Därtill hans DNA som finns på platser där bara GM har lämnat dem under den tid brottet pågår. Vittnen ser honom när han kommer hem.
2016-05-06, 10:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan inte tänka mig att Litauen skull sätta läppar i hjulet när det gäller överföringen.
Nej, det tror inte jag heller. Den här galna estländaren verkar vara den första som skickats tillbaka mot sin vilja (2002):
Citat:
" Han mördade en svensk pensionär som råkade komma i hans väg.
Han säger att han gjorde det för att hamna i svenskt fängelse."
"Gennadi Kirves är den första utländske fången någonsin som mot sin vilja ska tvingas till hemlandet. Ett tillägg till Europarådets överföringskonvention gör det möjligt."
" Han har skrivit ett brev där han försöker förklara varför han inte vill tillbaka.
Där står bland annat att beslutet "innebär att ni skickar tillbaka mig till en fruktansvärd död genom misshandel"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10290671.ab
Vad det beträffar Litauen om det så är dieselstölder, rån, inbrott, människohandel eller narkotikasmuggling så verkar de skickas hem.

2004, 8 år och utvisning för narkotikasmuggling:
Citat:
Sedan drygt tre år tillbaka har Sverige lagt in ett tilläggsprotokoll i den europeiska överförandekonvention som gör det möjligt att överföra utvisningsdömda mot deras vilja.
Tjänar miljoner
Att 27-åringen har motsatt sig överförandet med motiveringen att moralen är så låg i de litauiska fängelserna hjälpte därför inte. Inte heller hans överklagande till regeringen hjälpte.
Han skickas nu hem och får avtjäna de resterande åren av sitt straff i litauiskt fängelse.
http://www.blt.se/blekinge/smugglare-skickas-till-fangelse-i-litauen/
Här har vi en litauisk man som stal en bil för att han ville bli utvisad.
Citat:
Biltjuv anmälde sig själv till polisen
Boråspolisen: Han ville hem till Litauen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6223202
Nerijus kan samåka med mördaren i Stidsvig. Han fick 18 år och utvisning nyss.
2016-05-06, 10:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan inte tänka mig att Litauen skull sätta läppar i hjulet när det gäller överföringen.

Litauen har ju tidigare i samband med kondoleanserna utryckt sllmän samarbetsvillighet:

"Förutom att visa sitt medlidande säger Eitvydas Bajuarunas till P4 Skaraborg att det finns ett stort nationellt behov från Litauens sida att bevara sina goda relationer med Sverige.
– Sverige är en av Litauens närmaste och pålitligaste partners,
säger Eitvydas Bajuarunas till P4 Skaraborg"

http://www.expressen.se/gt/litauens-regering-hedrar-lisa-holm/

Om man skulle bortse från dom 8-åriga EU-direktiven, står det kvar att Sverige och Litauen och andra länder inom baltikum, har ett mångårigt tätt samarbete ända ner till det rent polisiära. Vi är och har lika länge varit, ungefär lika tighta som med tyskarna. Ganska kort efter kriget, började band knytas.

17 juni
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6191573
Citat:
Berörda litauiska medborgare ringer och mailar ambassaden, både från Sverige och Litauen, och nu skriver den litauiska ambassaden ett kondoleansbrev till Lisa Holms anhöriga, och till svenska folket.

Även den litauiska polisen uttrycker på sin hemsida sympati med de drabbade.
Citat:
Litauen har länge haft en av de hårdaste straffskalorna kring Östersjön. Dödsstraffet avskaffades så sent som 1998, men kom på tal igen för bara två år sedan då ett liknande mord ledde till krav på ett återinförande.

Förutom medlidandet med svenskarna finns också ett stort nationellt behov av att värna om goda förbindelser med Sverige, säger Eitvydas Bajarunas.

– Sweden is one of the closest and most reliable partners to Lithuania.

Det kan inte bli tydligare än så. Även om politiker ibland svävar iväg i orden, finns det ändå en grund i att ett kondoleansbrev skickats, samt att LT-polisen sympatiserar offentligt.
Personligen är jag inte helt tillfreds förrän han deporterats av från svensk mark. Det är nämligen lika lätt att bli av med honom, som det var för honom att komma hit som gästarbetare.
Även om han troligtvis är hett villebråd även nere på Litauen´s anstalter, är det mest korrekt att skicka av honom så snart som möjligt.
Har svårt att se att kriminalvården skulle verkställa straff för en gästarbetare/turist, kommande från en samarbetsland.

Vidare tycker jag bolag Blomberg Säteri har lite rivnings-arbete att ta tag i nu när allt är klart.
Förslagsvis en plätt tofsäxing, svansfjädergräs eller liknande vore lugnare och mer aktningsvärt för hela omgivningen.
2016-05-06, 11:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nej, det tror inte jag heller. Den här galna estländaren verkar vara den första som skickats tillbaka mot sin vilja (2002):

Vad det beträffar Litauen om det så är dieselstölder, rån, inbrott, människohandel eller narkotikasmuggling så verkar de skickas hem.

2004, 8 år och utvisning för narkotikasmuggling:

Här har vi en litauisk man som stal en bil för att han ville bli utvisad.

Nerijus kan samåka med mördaren i Stidsvig. Han fick 18 år och utvisning nyss.

Men här undrar jag ännu mer över det jag har frågat förut i tråden. Båda exemplen du nämner har utmätta straff mot sig, 8 resp. 18 år. Kanske är det så att straffet måste vara tidsbestämt, innan NB kan sitta av det i Litauen. Nån som vet? Det framgår inte tydligt någonstans och tidningarna skriver ju bara att han ska till Kumla nu för bl.a. utredning om vilket av våra 1:a klass-fängelser han ska placeras i.
2016-05-06, 11:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja jag håller med. Tydligt i detta fall är att det är personer som inte förstår vad den tekniska bevisningen säger. NB behöver inte säga något i ord, de spår han lämnade efter sig+vittnesmål, visar i stort sett hela händelseförloppet, säger orden.

Det är väldigt tydligt i denna tråd att de som inte accepterar NB som GM inte heller har förstått vad brottet mot LH EGENTLIGEN var för något.

Likt LH som lätt gick i NBs fälla för att det är så osannolikt att något sådant händer, reagerar tvivlarna här på samma sätt. Det är ett så osannolikt brott att man har svårt att ta till sig vad bevisen säger.

Troligen var det i realiteten ett av de mest lättdömda brott på länge. Det finns inte utrymme för några tvivel alls. Bevisningen och vittnesmål täcker in hela händelseförloppet. Brottet tog ca 1 timme att utföra. Vittnen ser honom, hans bil mm vid caféet. Vittnen ser hur han åker mellan platserna. Därtill hans DNA som finns på platser där bara GM har lämnat dem under den tid brottet pågår. Vittnen ser honom när han kommer hem.
Som om ett tigande skulle vara ett tecken på oskuld när hans DNA är överallt på kläderna?
Rent jävla idiotiskt tänk.

Men varför (motiv) och hur (kontakt-överfall) i exakta detaljer kan bara NB själv berätta. Det säger sig självt.

Däremot finns det mycket starka indikationer om sexuellt motiv (blottat kön och bröst) och hans extrema sätt att ta livet av henne (metervis med silvertejp runt huvudet, strypning/hängning) pekar med hela handen på sexualsadism.

Förloppet har en fingervisning via Adriana (bedräglig kontakt) och sen visar den tekniska bevisningen vägen - dvs in genom porten till ladan (handske, örhängen) och sen mjölkrummet (snören, blod, DNA, hårstrån, örhänge) och alibi har han inte (retroaktivt svammel från frun) och iakttagen är han.
... Sen allt DNA på Lisas kläder som talar sitt eget tydliga språk.

Skicka iväg helvetet snarast!
2016-05-06, 11:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men här undrar jag ännu mer över det jag har frågat förut i tråden. Båda exemplen du nämner har utmätta straff mot sig, 8 resp. 18 år. Kanske är det så att straffet måste vara tidsbestämt, innan NB kan sitta av det i Litauen. Nån som vet? Det framgår inte tydligt någonstans och tidningarna skriver ju bara att han ska till Kumla nu för bl.a. utredning om vilket av våra 1:a klass-fängelser han ska placeras i.
Kunde de skicka iväg tyskan (livstid/utvisning) efter 3 år - så kan de skicka hem NB.
Hon drog själv ut på tiden via sina protester och resningsförsök.
2016-05-06, 11:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
(...)

Vidare tycker jag bolag Blomberg Säteri har lite rivnings-arbete att ta tag i nu när allt är klart.
Förslagsvis en plätt tofsäxing, svansfjädergräs eller liknande vore lugnare och mer aktningsvärt för hela omgivningen.

Själv har jag funderat på om man inte skulle bygga om allt till ett nationellt centrum för kvinnofrid eller liknande. En retreat, kursgård och plats för evenemang med feministisk prägel. Ett ställe som blir en konstant manifestation mot kvinnovåld. Att bara riva allt tror jag inte hjälper, det bör bli något annat av det. Kanske en park bara, i så fall.
2016-05-06, 11:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Själv har jag funderat på om man inte skulle bygga om allt till ett nationellt centrum för kvinnofrid eller liknande. En retreat, kursgård och plats för evenemang med feministisk prägel. Ett ställe som blir en konstant manifestation mot kvinnovåld. Att bara riva allt tror jag inte hjälper, det bör bli något annat av det. Kanske en park bara, i så fall.
Tanken är nog så god, men utbygget är minimalt där hon dog så nån kan väl ta den där gröna teleskoplastaren och köra rätt in i väggen så fyller den sin funktion.
... dvs kör ner hela skiten.
2016-05-06, 11:43
Medlem
Citat:
Tanken är nog så god, men utbygget är minimalt där hon dog så nån kan väl ta den där gröna teleskoplastaren och köra rätt in i väggen så fyller den sin funktion.
... dvs kör ner hela skiten.

När det blir resning ( vilket det kommer att bli) är du inte rädd för att "dina" bevis ska ha förstörts i så fall?
2016-05-06, 11:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Som om ett tigande skulle vara ett tecken på oskuld när hans DNA är överallt på kläderna?
Rent jävla idiotiskt tänk.

Men varför (motiv) och hur (kontakt-överfall) i exakta detaljer kan bara NB själv berätta. Det säger sig självt.

Däremot finns det mycket starka indikationer om sexuellt motiv (blottat kön och bröst) och hans extrema sätt att ta livet av henne (metervis med silvertejp runt huvudet, strypning/hängning) pekar med hela handen på sexualsadism.

Förloppet har en fingervisning via Adriana (bedräglig kontakt) och sen visar den tekniska bevisningen vägen - dvs in genom porten till ladan (handske, örhängen) och sen mjölkrummet (snören, blod, DNA, hårstrån, örhänge) och alibi har han inte (retroaktivt svammel från frun) och iakttagen är han.
... Sen allt DNA på Lisas kläder som talar sitt eget tydliga språk.

Skicka iväg helvetet snarast!

Så är det.

Visst hade även jag varit intresserad av mer detaljerad beskrivning av händelseförloppet, men ur rättslig bedömningbetydelse har detaljer inget att tillföra. Helhetsbilden är klar.

Det var i mitt tycke klart på ett tidigt stadium. Flera av oss skrev redan i slutet av sommaren om ett rättsligt förfarande som visade sig bli exakt som det sen blev.
2016-05-06, 11:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
När det blir resning ( vilket det kommer att bli) är du inte rädd för att "dina" bevis ska ha förstörts i så fall?

Kommer aldrig bli någon resning. Bevisen är allt för stora.
2016-05-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Att det fortfarande finns utrymme för spekulationer om vad som egentligen hände och hur det gick till när brottsoffret mördades, visar ju med all önskvärd tydlighet att de två domar som finns från TR och HovR inte lever upp till de mest elementära kraven på vad ett rättsligt avgörande i ett brottmål ska innehålla.

Det är djupt tragiskt för anhöriga, samhälle och rättssystem.

Det inte bara "finns utrymme" - det finns ingenting som är utrett ordentligt. Ingen vet någonting, däremot har spekulationer och fantasier givits utrymme.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in