2016-05-05, 20:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tänkbart är att hon justerar telefonen på något sätt så att hon skapar fickringningen. Men också att det är en fullt medveten fickringning för att hon känner att hon inte har något annat val direkt, eller helt omedvetet för att knappen för senaste numret råkades komma åt. Det spelar heller ingen roll för utfallet, samtalet skedde, det vet vi.

Ok utgår från att hon lagt in delar av sina grejor ordnade till allt för en komfortabel hemfärd, tar av hjälmen om den har varit på för att fixa med håret och blir då uppmärksam på att en person närmar sig och så småningom påkallar hennes uppmärksamhet. Om han då kommer i bil eller inte spelar ingen större roll för utfallet vilket vi redan vet.
Utgående från pizzavittnets iakttagelse kommer han inte i någon bil; han går. Och upprepas mönstret från händelsen med joggerskan ber han om en tjänst av något slag. - Om LH anat oråd eller ej kan vi inte veta, men med tanke på hennes mixtrande med musik och hörlurar ligger det nära till hands att hon åstadkommit en ofrivillig fickringning.
Citat:
Ursprungligen postat av GoosleSEO
/.../ Ok, redskap är redskap och Nerijus tar enorma risker så visst kommer han att försöka förstärka känslan av att döda om han nu bara kan, teleksoparmen fullt ute i 7 meter gör allting farligt rankt, svårt att se om det verkligen går att parkera traktorn så att han når över sockeln på andra våningen och därmed kan sänka ned henne på andra sidan i den avdelade ladan där örhängena återfinns. Nerijus vet säkert om det går och testar, under några manövrer här blir objektet icke responsivt. Nerujus teleskoptraktorintresse är måhända i sammanhanget tämligen nytt och när AJ väcker frågan vad han skulle med den till tidigare, så ... träffar frågan inte alls bra för stackars Nerijus. troligen finns det många fler tecken på att han är på väg över de flesta bredder och längder.
Ja, redskap är redskap – och tid är tid. Tiden är relativ: Att lastaren deltog i handlingen från attacken fram till dess att GJ körde förbi ladan och NB tvingades på flykten ser jag inte som helt omöjligt men näst intill.

NB hade under halvtimmen på sig att attackera, hänga, emballera och påbörja transporten till bostaden eftersom detta är minimigöromål resp. -avstånd för den första delen av brottet: 18:26:56 (fickringningens slut) – 18:48-55 (GJ:s förbipasserande) = 21-28 min

Jag ser hellre att lastaren deltar under em, dvs i förberedelserna inför brottet. Eftersom lastaren setts 14.30 kan NB då ha varit på väg till ladan med material han ansett sig behöva, dvs tungt eller skrymmande sådant; stenar, grus, jord eller liknande. Han kan ha hämtat detta material i Martorp. Eftersom LÅ visste hur det såg ut i och intill ladan vågade inte NB använda sig av något som fanns där, t.ex. röra jord- eller grushögarna.

Han kan givetvis också ha använt lastaren till två saker: Sin fantasi och sitt döljande av denna fantasi. – Men man bör kanske inte överdriva hans fantasier med hjälp av sina egna – mer eller mindre fantasifulla – spekulationer. Det enda man kan göra är att räkna sekunderna, antalet DNA-spår samt att lyssna noga på vad som sägs under förhören.

Men nu förhåller det sig ju också på det viset att efter handlingen i K-by så har NB en akademisk kvart på sig innan LH:s far ska dyka upp vid kaféet/ladan. Vad kan han rimligen ha hunnit med under den kvarten, dvs då IB ilade in i sitt kök för att ta hand om pizzorna mm – och NB t.ex. kan ha gått ut för att vattna basilikan eller andra liknande göromål?

Det tar 5 min t.o.r. bostaden – ladan; han kan ha hunnit få lastaren på plats inne i spritfabriken.
2016-05-05, 20:51
Medlem
rotesaus avatar
Insåg att jag höll på att skriva ännu mer kryptiskt, så redigeringen är som följer

27/11 2008
Artikel 8 i rambeslut 2008/909/RIF:
Citat:
Erkännande av domen och verkställighet av påföljden
1. Den behöriga myndigheten i den verkställande staten ska erkänna en dom som har översänts i enlighet med artikel 4 och i enlighet med förfarandet i artikel 5 och omedelbart vidta alla nödvändiga åtgärder för verkställighet av påföljden, såvida inte denna myndighet beslutar att åberopa något av skälen för att vägra erkännande eller verkställighet enligt artikel 9.

17/12 2014
Republiken Litauens svarsnot gällande ovanstående rambeslut:
Citat:
Bestämmelserna i rambesluten genomförs genom lag nr XII-1322 av den 13 november 2014 om ömsesidigt erkännande och verkställighet av brottsmålsdomar av medlemsstater i Europeiska unionen ("lag nr XII-1322"), (lagstiftningsregisternummer 2014-17299, 21.11.2014), som fastställer följande:
1. Förfaranden och villkor för erkännande och verkställighet i Republiken Litauen av domar
avseende fängelse som utfärdats av domstolar i EU-medlemsstater.

Bifogar dig kvällsläsning.

Rambeslut 2008/909/RIF:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008F0909&from=SV

Svarsnot gällande aktuellt rambeslut Republiken Litauen justitieministerium:
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5798-2015-REV-1/sv/pdf
Senast redigerad av rotesau 2016-05-05 kl. 21:27.
2016-05-05, 21:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite kryptik har väl aldrig skadat
Men klarspråk är också trevligt. Hoppas följande saxning inte blir ett överkok, eller offtopic för den delen.

Ur rambeslutet 7.4 (artikel 7 - punkt 4):

Förklaring från Republiken Litauen avseende artikel 7:

Bifogar aktuellt rambeslut & Litauens not, för den som vill ha kvällsläsning.

27/11 2008
EU rambeslut 2008/909/RIF:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008F0909&from=SV

17/12 2014
Republiken Litauen justitieministerium svarsnot gällande införlivande av rambeslut:
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5798-2015-REV-1/sv/pdf

Det förekommer absolut skillnader och smärre justering stater emellan, eftersom lagar skiljer.

Men Nerijus går alltså under svensk flagg gällande rättspraxis, även vid ev fortsatt process oavsett vilken eu-stat han befinner sig i.
Eftersom han inte är mycket mer att betrakta som en turist, skulle i vart fall jag vara förvånad om han är kvar på svensk mark när 12 månader passerat.

Okej, tack! Även i Litauen trädde det ikraft 1 april 2015 alltså. Han kan överföras utan problem. Men märkligt om han skulle sitta i Lukiskiu och söka tidsbestämning i Örebro tingsrätt. Krångligt värre!
2016-05-05, 21:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Okej, tack! Även i Litauen trädde det ikraft 1 april 2015 alltså. Han kan överföras utan problem. Men märkligt om han skulle sitta i Lukiskiu och söka tidsbestämning i Örebro tingsrätt. Krångligt värre!

Du kan skippa denna citering och titta på mitt inlägg igen.
Har redigerat så det är enklare

Ja, på dina bägge första konstateranden. Det som förekommer är mest smärre justeringar för att rambeslutet ska passa in i en stats egna lagverk, tex resonemanget Litauen för över punkterna som berör viss detaljerad brottslighet. Likväl kan en stat ändra sin egen lagstiftning för att bättre matcha rambeslut.
Gällande dom större mer handgripliga delarna är det dock i min vetskap likställt mellan att EU-stater. Det säger jag dock utan att ha läst samtliga eu-staters noter.

Det kanske låter krångligare än det är att samverka vid återupptagen process? Jurister och myndigheter kopplas ju in direkt och nätverkar nog ganska rutinerat eftersom varken vi eller Litauen är helt färska i EU-förfaranden myndigheter emellan.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-05 kl. 21:51.
2016-05-06, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utgående från pizzavittnets iakttagelse kommer han inte i någon bil; han går. Och upprepas mönstret från händelsen med joggerskan ber han om en tjänst av något slag. - Om LH anat oråd eller ej kan vi inte veta, men med tanke på hennes mixtrande med musik och hörlurar ligger det nära till hands att hon åstadkommit en ofrivillig fickringning.Ja, redskap är redskap – och tid är tid. Tiden är relativ: Att lastaren deltog i handlingen från attacken fram till dess att GJ körde förbi ladan och NB tvingades på flykten ser jag inte som helt omöjligt men näst intill.
Visst men det är nog inte speciellt logiskt att ställa dit den efter brottets inledning med attacken. Ett sådant scenario får du nog allt ta och förklara och underbygga, för mig, för det går bortom allt det logiska i min bild av händelsen.

Citat:
NB hade under halvtimmen på sig att attackera, hänga, emballera och påbörja transporten till bostaden eftersom detta är minimigöromål resp. -avstånd för den första delen av brottet: 18:26:56 (fickringningens slut) – 18:48-55 (GJ:s förbipasserande) = 21-28 min

Ok om Teleskoplastaren stod där 20.20 så stod den nog där vid brottets inledning också. Egentligen behöver det inte ha så stor betydelse och vi får måhända inte heller veta. Gissar att om den nu stod där så fanns det en oerhört stor ändamålsenlighet med det och eftersom teleskoptraktorn har en stor upptäcktsrisk riskerar den att hindra eller stjälpa planerna. Vilket gör att den kan vara ett av de centrala motiven som han hade i åtanke.

Teleskopstången var nog tänkt för att hålla objektet kvar på stället och få tid kraft och ro över till annat. Vad är svårt att gissa, men förstärkningen finns nog alltid där. Det mest händer nog där och behöver inte ta mer än 10 minuter med påbörjad försök till ökad responsivitet. 5 minuter i mjölkrummet och i väg. Hans mage biktar sig av tunnelsynen på vägen. Han dödade, han är mäktig, och den stora kryssade nollan öppnar för att göra honom lättare. Det säger bara klick!

Till mjölkrummet för att hänga, på nästan tomgång. bara för att han tänkt på den banan så många gånger, men inte såhär. Det går snabbt. Han är lätt som en fågel.

Händelseordning Café på Klostret - Martorp Går - Hem skypa
1 in till pallen som då stod närmare brunnen - Binder och tejpar - Rakaste vägen in
2 någon typ av fästning vid teleskoplastaren - runt bakom hörnet
3 det går snabbt överstyr och Nerijus skvätter över till den andra sidan av Ominpotensen - Räddaren
4 Till mjölkrummet och grundfantasin med kakel och slangar & Med extremt adrenalinpåslag
5 18.54 Martorp i bilen med påse och säck, han vill inte att bilen ska bli smutsig, så klart
6 18.59 Lekfullt kan Nerijus ha hållfasthetstestat burnoff på iphone med framhjulen. Slamdunk in the dörrtröskellåda, durų slenksčio slam dunki - sjunger chassit. Däcket skador ska han senare skylla på svenskens vägbanehantering. Lisas telefon slås dock av under en av dunkarna mellan hjulhuset och dörrtröskellådan, men han gillar ljudet i brist på annat. Påtagligt adrenaliserat verkställande av fonetiskt hallå som det anstår en av ... hans typ, så visst finns det tid för lekfullhet. Trotts allt är det ju just detta det handlar om. Nerijus vill leka lite granna, han har leende ögon nu men ansiktet är allvarligt när äpplet är färdig burnat.

7 Klädskåpet och byssjan, sortera ut lekpåsen med Mandarinkas-undies som väcker hans Olfactory och visualiserar klyftigheten och annat medhavt på resan.
8 19,25 hemåt & Skypa med Jurate Moderligt och ömt i 16 minuter och dra det viktigaste
Anledningen till Scenariot är att det helt enkelt kan förklara de flesta faktiska fynd på vägen som en logisk sekvens inifrån en sådan tänkt målbild. Jag stannar här till vidare.

Lugnt och städat med viss lekfullhet
Han har absolut ingen rimlig anledning att stressa på något sätt, handlingen är i grunden så oerhört speciell att att allt annat får böja sig. och det gör det med adrenalinpåslaget kan han få en alternerad tidsuppfattning bitvis, men stressar gör han inte. Anledningen till att det tar så kort tid är enligt mig helt enkelt bristen på praktisk erfarenhet vilket gör objektet unresponsivt väldigt snabbt. Vilket ger honom mer tid för mer stillsam tungomålstal och religiöst jollrande med någon ställföreträdande, antagligen han själv. Någon typ av paket förpackning kan sitta på hela tiden från början till paketering utanför byssjan. I säcken finns också de hår som Hurtig ojar sig över, som därmed är spår från emballaget.

Under tiden
18:48:00 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped - Nerijus står och tungomåltalar och avslutar i lungan ro.

18.56 Henrik passerar ladan. Den grå bilen syns inte till. Han tittar noga efter bilar då det varit en del inbrott den senaste tiden. Nerijus har just då packat in ett emballage i en säck och beger sig av redan 18.54, det spinner i huvudet och han kommer på den lysande iden att burna på en Iphone han hittat. den går ganska bra, dock verkar däcket ha skadats något av detta

Attack till hemkomst letsdoit?

Ok om du anser att det gick till på ett annat vis, varför inte försöka ge en vettig förklaring som rymmer alla de faktiska fynden. Hur ser din sannolikaste skiss ut som angör fynden och är en högst tänkbar beskrivning av gärningen i korthet?

Han förehavanden i trädgårdslandet och vid fiskdammen stör mig i övrigt då jag inte tror på hans filantropiska läggning som kryddmästare direkt. Han har säkert någon anledning till trädgårdspulandet men jag nöjer mig tills vidare med detta
2016-05-06, 02:26
Medlem
Att det fortfarande finns utrymme för spekulationer om vad som egentligen hände och hur det gick till när brottsoffret mördades, visar ju med all önskvärd tydlighet att de två domar som finns från TR och HovR inte lever upp till de mest elementära kraven på vad ett rättsligt avgörande i ett brottmål ska innehålla.

Det är djupt tragiskt för anhöriga, samhälle och rättssystem.
2016-05-06, 05:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Att det fortfarande finns utrymme för spekulationer om vad som egentligen hände och hur det gick till när brottsoffret mördades, visar ju med all önskvärd tydlighet att de två domar som finns från TR och HovR inte lever upp till de mest elementära kraven på vad ett rättsligt avgörande i ett brottmål ska innehålla.
Det är djupt tragiskt för anhöriga, samhälle och rättssystem.
.. Det är snarare tragiskt att det finns folk som inbillar sig att en gärningsbeskrivning är avgörande versus teknisk bevisning, brist på alibi och vittnesmål (när GM tiger) alternativt tror att spekulationer från privatpersoner påverkar domslut.
2016-05-06, 05:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För NB börjar det nu med en flera veckor lång utredning av kriminalvården med bl.a. psykolog och där skulle man förstås vilja vara en sommarfluga på väggen
.. verkligen!
Lyssnade på psykologen på riksmottagningen, Kumla, gällande sexualbrottslingar:
" Nej, dom är inte omtyckta av andra fångar, så är det, och godtas heller inte i andra sammanhang men vi.. så det innebär att dom alltid skyddsplaceras, dom placeras alltid på speciella anstalter inom speciella instutioner där man bedriver den här typen av behandling. Alltså våra intagna som är dömda för våldsbrottslighet, kroniskt kriminella, dom godtar alltså inte våld mot barn och inte sexuellt våld heller, nån sorts officiell policy skulle man väl kunna säga. Sen om det där är ett genuint ställningstagande eller om det bara handlar om att hitta andra nya människor att ge sig på det vet vi egentligen inte."

Om riskvärdering/bedömning:
" För det första tar vi ju ställning då till hur hög vi tycker den här risken är och används sen som underlag för säkerhetsklassificering, men sen är det ju också så att vi tittar på psykopatologi av olika slag som är relevanta till exempel förekomst av psykopatiska drag, eller personlighetsstörningar eller sexuella avvikelser och är det så att vi hittar den typen av faktorer då föreslår vi ju, i den mån vi har möjlighet alltså inom kriminalvården nån form av behandling gentemot det här. "
avskrift intervju:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=509&artikel=4462212
2016-05-06, 05:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tvångsförflyttning måste det nog bli tal om, ja, för att han själv skulle vilja bli överförd
till anstalt i hemlandet tvivlar jag på.
Citat:
Överbeläggningen är inget hinder om svenska Kriminalvården vill skicka hit litauiska medborgare, försäkrar Alexandras Davidonis.
- No problem! No problem! skrattar han.

Fast i så fall utgår fängelsechefen från att det måste ske genom tvång. Att någon frivilligt skulle vilja komma hit från Sverige finns inte i hans föreställningsvärld.
- Varför skulle någon vilja det? Livet i svenska fängelser är mycket, mycket ... bättre.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hit-vill-sverige-skicka-litauiska-fangar/
Undrar hur det är med skyddsplacering versus den s.k "kriminella policyn" där?
2016-05-06, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar hur det är med skyddsplacering versus den s.k "kriminella policyn" där?

Har en känsla av att dom inte är så noga där, kan nog bli spännande för NB
2016-05-06, 06:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har en känsla av att dom inte är så noga där, kan nog bli spännande för NB
Vi delar den känslan. Jag antar att den s.k. tjuvhedern inte skiljer sig heller i fängelsemiljö oavsett land.
2016-05-06, 09:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du kan skippa denna citering och titta på mitt inlägg igen.
Har redigerat så det är enklare

Ja, på dina bägge första konstateranden. Det som förekommer är mest smärre justeringar för att rambeslutet ska passa in i en stats egna lagverk, tex resonemanget Litauen för över punkterna som berör viss detaljerad brottslighet. Likväl kan en stat ändra sin egen lagstiftning för att bättre matcha rambeslut.
Gällande dom större mer handgripliga delarna är det dock i min vetskap likställt mellan att EU-stater. Det säger jag dock utan att ha läst samtliga eu-staters noter.

Det kanske låter krångligare än det är att samverka vid återupptagen process? Jurister och myndigheter kopplas ju in direkt och nätverkar nog ganska rutinerat eftersom varken vi eller Litauen är helt färska i EU-förfaranden myndigheter emellan.

Kan inte tänka mig att Litauen skull sätta läppar i hjulet när det gäller överföringen.

Litauen har ju tidigare i samband med kondoleanserna utryckt sllmän samarbetsvillighet:

"Förutom att visa sitt medlidande säger Eitvydas Bajuarunas till P4 Skaraborg att det finns ett stort nationellt behov från Litauens sida att bevara sina goda relationer med Sverige.
– Sverige är en av Litauens närmaste och pålitligaste partners,
säger Eitvydas Bajuarunas till P4 Skaraborg"

http://www.expressen.se/gt/litauens-regering-hedrar-lisa-holm/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in