2016-05-05, 16:01
Avslutad
För min del tycker jag det är starkt av Mona Sahlin att dribbla bort skatteverket.

Om jag får välja mellan vem jag tycker bäst om; skatteverket eller Mona Sahlin, då väljer jag Mona Sahlin alla dagar i veckan trots att jag hatar Mona Sahlin.

Det här är den lilla människans kamp mot det onda skatteverket, och Mona gör det bra. Taktiken att först säga att det är häftigt att betala skatten, och sen ge fan i det, är helt riktig. Helt rätt att betala svart lön till sin livvakt.

Helt rätt att ha skatteskulder till kronofogden. Riktigt smart att säga att hon ska betala och sen glömma. Skatteverket ska inte få knäcka den lilla människan. Vi kan alla lära oss något av Mona.
Citera
2016-05-05, 16:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hon kan glömt. Det är en uppgift för Skattemyndigheten att bevisa att så inte är fallet.
Du snackar skit. Prova själv att skita i att betala in skatt & kom sedan i efterhand & skyll på att du "glömt".
Citera
2016-05-05, 16:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Hon kan glömt. Det är en uppgift för Skattemyndigheten att bevisa att så inte är fallet.

Visst. Hon kan ha glömt. Månad efter månad. Hon tycks ju lida av kronisk glömska att döma av skulderna hos fogden.
Citera
2016-05-05, 16:02
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Suck. Läs vad folk skriver till dig,

(FB) Sahlin skrev falskt intyg, avgår som nationell samordnare 2016-05-04
Citera
2016-05-05, 16:09
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Urkund är en originalhandling som kan sägas bevisa eller fastställa något, t ex kontrakt, protokoll, pass, etc. I detta fall intygar det ett anställningsförhållande och lönenivå.

Det är alltså en urkundsförfalskning att intyga något som inte är sant när det gäller denna typ av dokument. Vidare så har hon utnyttjat sin tjänsteställning utöver sina befogenheter vilket gör det till ett grovt brott.

Vore intressant att se handlingarna från tingsrätten där dokumentet utgjorde bevis. Någon som begärt ut dem?

I stand corrected. Falskt intyg ligger tydligen innanför ramen "Urkundsförfalskning".
Citera
2016-05-05, 16:14
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
För min del tycker jag det är starkt av Mona Sahlin att dribbla bort skatteverket.

Om jag får välja mellan vem jag tycker bäst om; skatteverket eller Mona Sahlin, då väljer jag Mona Sahlin alla dagar i veckan trots att jag hatar Mona Sahlin.

Det här är den lilla människans kamp mot det onda skatteverket, och Mona gör det bra. Taktiken att först säga att det är häftigt att betala skatten, och sen ge fan i det, är helt riktig. Helt rätt att betala svart lön till sin livvakt.

Helt rätt att ha skatteskulder till kronofogden. Riktigt smart att säga att hon ska betala och sen glömma. Skatteverket ska inte få knäcka den lilla människan. Vi kan alla lära oss något av Mona.

Det fetade kan nog var värt att följa upp. Skillnaden i nettolön mellan 43.000 och 103.000 är ca 25.000. Det skulle Mona möjligen klara. Vitt kostar det 78.000 inkl arb avg. dvs 3 ggr mer. Helt klart kan det vara så.
Citera
2016-05-05, 16:14
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Före detta överåklagare och rättsexpert Sven-Erik Alhem vill inte uttala sig om ett enskilt ärende utan vad som gäller generellt när någon skriver ett falskt intyg. Det kan vara brottsligt, men det beror på omständigheterna.

– Det ska föreligga uppsåt bakom och utgöra fara i bevishänseende att andra kan bli förda bakom ljuset. Vet jag att det är en osann uppgift och ändå skriver intyget gör jag det uppsåtligen och kan räkna ut att det ska användas på annat sätt. Då kan det vara osant intygande, säger han.

– Gör man det om någon annan än sig själv får det en större tyngd för då ska andra kunna lita på vad som står i intyget. Då har det stor betydelse vem som lämnar uppgiften.

Osant intygande kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader om det är ett normalfall, annars fängelse i högst två år om det är allvarligare.

– Även den som åberopar en sådan handling kan förstås göra sig skyldig till brott, säger Alhem.

Schultz och Alhem relaterar hela tiden till benämningen falskt intyg istället för urkund. Vrf?
Citera
2016-05-05, 16:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
I stand corrected. Falskt intyg ligger tydligen innanför ramen "Urkundsförfalskning".

Nej, urkundsförfalskning är det om du förfalskar någon annans namnteckning eller ändrar i något som någon annan skrivit under. Eftersom MS själv skrev det möjligen osanna intyget handlar det om osant intygande alternativt grovt osant intygande, vilket är vad åklagaren just nu utreder.
Citera
2016-05-05, 16:15
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du snackar skit. Prova själv att skita i att betala in skatt & kom sedan i efterhand & skyll på att du "glömt".

Tror att bevisbördan är omvänd i skattehänseende. Bevisbördan ligger på den skattskyldige. Om du hinner in med självrättelser tror jag att du kan komma undan med förseningsräntor. Här har Mona inte ens anmält sig som arbetsgivare. Kan bli dyrt.
Citera
2016-05-05, 16:18
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Schultz och Alhem relaterar hela tiden till benämningen falskt intyg istället för urkund. Vrf?

För att tona med brottet och minska påföljden genom att rubricera det som ett brott med lägre straffskala. Rättsväsendet är som bekant inte speciellt avskilt från politiska makten i Sverige och ryggar ska klias.
Citera
2016-05-05, 16:24
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Urkund är en originalhandling som kan sägas bevisa eller fastställa något, t ex kontrakt, protokoll, pass, etc. I detta fall intygar det ett anställningsförhållande och lönenivå.

Det är alltså en urkundsförfalskning att intyga något som inte är sant när det gäller denna typ av dokument. Vidare så har hon utnyttjat sin tjänsteställning utöver sina befogenheter vilket gör det till ett grovt brott.
Det är inte avgörande för denna diskussion, men det är inte urkundsförfalskning hon gjort sig skyldig till. Intyget är en urkund, men hon har inte ändrat en existerande urkund, förfalskat en namnteckning eller något sådant. Nej, hon har framställt en urkund, som dock intygar något som är alldeles fel. Därmed har hon gjort sig skyldig till "osant intygande".

"Urkundsförfalskning" är det om Eric Blair skrivet ett intyg, som kanske i sak är helt korrekt, men undertecknar det med Monas namnteckning.
Citera
2016-05-05, 16:25
Medlem
Stora skurkar åker dit på skattebrott, t ex Al Capone som hade mycket värre brott på sitt samvete - nu blir det samma visa för Mona!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in