2016-05-05, 14:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Men är det ett problem?

Vad är det som hindrar att den f.d. livvakten säljer bostaden till Mona till ett tidigare avtalat pris när eventuella anmärkningar löpt ut?

Om inte affären uppmärksammats i media så vad skulle problemet vara med det? Att ytterligare en från sosseadeln köper en fet bostad i Saltsjöbaden är vi rätt vana vid vid det här laget...

Föreningens styrelse lär ju inte acceptera att en helt annan person än den som köpte lägenheten flyttar in.

Och om du menar att livvakten skulle bo där i flera år och betala 18 000 kronor i månaden tills dess MS försvunnit ur fogdens register, så framstår det som en dyr och opraktisk lösning.
Citera
2016-05-05, 14:03
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Det här är tydligen vad hon gjort bra I rollen som nationell samordnare mot våldsbejakande extremism.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/olle-lonnaeus-den-psykologiska-gatan-mona-sahlin/

Varför är det tydligt? Att politiker och journalister skyddar sina egna är ett normalt förfarande. Mehmet Kaplan gjorde ett alldeles utmärkt jobb som bostadsminister om man ska tro hans tidigare kollegor. Det betyder inte att han faktiskt gjorde det.

Citat:
Hela den här "affären" är väldigt märklig, men ovanstående psygologiska analys kanske kan förklara åtminstone Monas handlande.

Att dra in psykologiska teorier i politiska affärer är totalt meningslöst. Mona Sahlin är inkompetent och klarar inte av att hantera ekonomiska spörsmål. Så enkelt är det.
Citera
2016-05-05, 14:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
HLS verkar vara mer än random arbetskamrat, han har varit en av hennes livvakter under många år. Jag tycker inte det skulle vara konstigt om de blev vänner, de har troligen tillbringat mycket tid tillsammans under de här åren och fått en allt mer personlig kontakt. Hon handplockar honom som någon sorts personlig assisten till jobbet som Nationell samordnare. Ser inget konstigt i att han skulle be henne komma med och titta eller om hon själv tagit initiativet.
Men varför köper livvakten bostaden själv och inte tillsammans med sin fru? Frun står inte som ägare på det huset. Däremot står båda som ägare på nuvarande huset i Huddinge.
Citera
2016-05-05, 14:07
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
HLS verkar vara mer än random arbetskamrat, han har varit en av hennes livvakter under många år. Jag tycker inte det skulle vara konstigt om de blev vänner, de har troligen tillbringat mycket tid tillsammans under de här åren och fått en allt mer personlig kontakt. Hon handplockar honom som någon sorts personlig assisten till jobbet som Nationell samordnare. Ser inget konstigt i att han skulle be henne komma med och titta eller om hon själv tagit initiativet.

Och du ser inget konstigt i att hon skriver ett intyg med falska uppgifter heller, där hon påstår att han har en inkomst på 120 000/mån, när den i själva verket är 43 000/mån? Och sen, när hon inser att Expressen har hansdeklarationsuppgifter/inkomster klara för sig, menar att hon personligen betalar honom 60 000/mån, i lön, är det inte konstigt för dig? Och om hon nu skulle ha börjat betala honom 60k/mån (sen när?), var finns då dessa uppgifter om detta, skatter, sociala avgifter, o.s.v.?
Citera
2016-05-05, 14:08
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Han kan ha agerat bulvan och själv planerat att bo där. Jag förstår dock fortfarande hur han har fått ett så stort lån.

Det är väldigt underligt att Sahlin själv var med på visningen. Sådant gör man bara om det är en väldigt närstående person (ett barn, en förälder, en bästa vän, eller liknande) eller om man själv har planer på att flytta in där. MS skulle alltså gå på visning tillsammans med någon som bara är en random arbetskamrat? Varför då?

Just att hon var med på visningen tycker jag inte alls är konstigt i sig. Det är snarast ett svenskt folknöje att gå på visiningar av bostäder. Om någon bekant till mig skulle titta på den aktuella bostaden skulle jag mycket väl kunnat tänka mig att hänga med på visningen.

Möjligen kan dom också ha trott att det på något sätt skulle ge ett sken av seriosietet om en så respekterad (host, host) person som Mona Sahlin var med köparen. Folks självbild kan avvika rätt mycket från omvärldens ibland...

Nu vet jag inte exakt vilken typ av visning det var men jag kan tänka mig att man ordnar rätt många privata visningar av en bostad i denna prisklass. Om det skedde under arbetstid så var det väl ett sätt att få dagen att gå. Man har knappas så mycket att handlägga eller sysselsätta sig med i varadagen ändå på denna "myndighet".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tror jag inte. Okunskap om vad lagen säger är inget försvar. Särskilt inte hos en före detta lagstiftare.
Det fungerade för miljöpartiets Åsa Romson med kopparfärgen och grön diesel skandalerna trots att hon är doktorand i miljörätt samt Sveriges miljöminister och vars parti drivit igenom kopparkraven.
Hon släpper även ut sitt gråvatten.

Om Romson kunde skylla på att hon inte kände till det trots att hon är den som borde känna till de sakerna och kommer undan med det så har jag inte högre förväntningar angående om Mona kommer undan.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om det inte leder till åtal behöver man inget försvar. Många förundersökningar gällande ekonomisk brottslighet har lagts ner då man anser att den tilltalade inte insett sitt misstag. Vilka lagar har MS stiftat?

MS satt i riksdagen i tio år, så hon har varit med och stiftat åtskilliga lagar. Vad jag menade var att okunnighet om lagen aldrig är ett acceptabelt försvar. Att man ibland lägger ner förundersökningar på grund av brist på uppsåt är en annan sak. Vissa handlingar är brottsliga bara om det fanns ett uppsåt, andra inte.
Citera
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Men varför köper livvakten bostaden själv och inte tillsammans med sin fru? Frun står inte som ägare på det huset. Däremot står båda som ägare på nuvarande huset i Huddinge.

De kanske ska separera. Han tycks ju onekligen ha haft någon form av relation med MS.
Senast redigerad av Cannabisministern 2016-05-05 kl. 14:11.
Citera
2016-05-05, 14:09
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Tja, möjligen för att han agerade bulvan åt Sahlin, och att de använde stället som knullya, t.ex.
Citera
2016-05-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Föreningens styrelse lär ju inte acceptera att en helt annan person än den som köpte lägenheten flyttar in.

Och om du menar att livvakten skulle bo där i flera år och betala 18 000 kronor i månaden tills dess MS försvunnit ur fogdens register, så framstår det som en dyr och opraktisk lösning.

Nu har kanske du mer initierade källor än vad jag har som med bestämdhet kan hävda att det kommer att ta flera år innan eventuella markeringar hos fogden löper ut.

Ponera att det dröjer 6-12 månader så är det i sammanhanget kaffepengar för Mona om hon anser sig hittat rätt objekt.
Citera
2016-05-05, 14:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Nu har kanske du mer initierade källor än vad jag har som med bestämdhet kan hävda att det kommer att ta flera år innan eventuella markeringar hos fogden löper ut.

Ponera att det dröjer 6-12 månader så är det i sammanhanget kaffepengar för Mona om hon anser sig hittat rätt objekt.

Om jag förstod Expressen rätt har hon fortfarande idag skulder på 200 000 hos fogden. Och uppgiften om detta lär ju finnas kvar ett par år efter det att skulden reglerats.
Citera
2016-05-05, 14:14
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
De kanske ska separera. Han tycks ju onekligen ha haft någon form av relation med MS.
Det tror jag också. Och detta sammanfaller i tid med att Mona säljer sitt hus i Nacka där hon bott i alla år.

Kan någon kolla upp om livvakten och frun ansökt om skilsmässa? De har ju i så fall minst 6 månaders "betänketid" pga små barn. Kanske bara därför som de fortfarande står som gifta.

Eller är frun helt ovetande om makens köp av en 10-miljoners lya?
Senast redigerad av Flor-Ida 2016-05-05 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in