2016-05-05, 12:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.di.se/artiklar/2016/5/4/mona-sahlin-lamnar-sitt-uppdrag/

Allt måste vara ett missförstånd. Mona Sahlin anser nämligen att "det är häftigt att betala skatt".

Hoppas hon snart tycker att det är häftigt att sitta inne.
Citera
2016-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan vara någon i föreningen som skvallrat med iofs, onekligen borde ärendet höja en del ögonbryn.
Klart det kan men då möjligtvis till den åklagare som tittat närmare på detta.
Expressen får det serverat och behöver inget tips och jag antar att det som drog igång det hela var att en åklagare granskade Mona vilket dör upp i den samlade informationen från dessa organisationer.
Jag är övertygad om att ifall en åklagare inte tittat på detta så hade expressen aldrig gått ut med detta.
Citera
2016-05-05, 12:16
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, MS förstod precis vad hon gjorde. Det är naturligtvis omöjligt att få det till att det skulle handla om slarv. Bara det att intyget användes säger det mesta. Om det endast hade handlat om slarv från MSs sida så borde den "rekorderlige" och "hederlige" HLS ha noterat slarvet och bett MS korrigera det. I min värld kan jag inte se någon annan tolkning än att hopkoket (a.k.a. intyget) var ett gemensamt initiativ och skapat i samförstånd. Att HLS ville ha intyget, att HLS behövde intyget är inga konstigheter. Det förstår vem som helst men jag förstår fortfarande inte varför MS skrev intyget.

VARFÖR SKREV MONA SAHLIN INTYGET?
En teori är att MS bara ville vara lite snäll mot en medarbetare men det finns ju gränser för hur dumsnäll man kan/får vara. MS var ju HLSs chef. Skulle HLS bara ha knatat in på MSs kontor och bett MS begå ett brott där det finns fängelse på skalan och MS glatt accepterat? Jag tror det finns väldigt få gränser för den mängd idioti som MS besitter men jag tror detta är en.

En annan teori är kärlek eller liknande men jag har inte sett något som stödjer den teorin.

En tredje teori är ju pengar. Att HLS hade ekonomiska motiv till att använda intyget är uppenbart men om det fanns ekonomiska motiv för MS att skriva intyget så är ju frågan hur dessa såg ut. Fick hon cash i handen? Någon annan sorts uppgörelse? MS är ju inte direkt någon fattiglapp så vad skulle en eventuell summa kunna tänkas vara? Jag vet inte men den här teorin känns lite långsökt.

En fjärde teori är någon form av utpressning. -"Skriv intyget or else..." men det känns verkligen som en långsökt teori. Jag läste en uppgift om att MS varit med på en visning av lägenheten och om den stämmer så blir det extremt märkligt.

En femte teori skulle kanske kunna vara att HLS på något sätt dragit in MS i allt mer skumma affärer och att det som började med något oskyldigt sprungit iväg och blivit något riktigt snaskigt. Intyget är bara då en liten del i det stora hela. Dock är detta rena fantasier men jag kommer inte på något bättre.

En sjätte teori kanske är... ja... vad? Jag har (nästan) slut på fantasi. MS fick en uppenbarelse av en unicorn som hette Mustafa och rökandes cigarr överlämnade ett pergament skrivet av Tuttankamon där det, på kinesiska, stod att MS skulle skriva intyget.

Jag tror att vi skulle få vädligt många svar om vi bara kunde få reda på varför MS skrev det där intyget!
Innan vi fått mer fakta så tycker jag att Ockhams rakkniv säger att primärt gjorde hon en gammal vän en tjänst. HLS har sen lång tid tillbaks varit Sahlins livvakt och de har blivit vänner. Hon handplockar honom som någon sorts personlig assisten för samordnar jobbet, i vart fall ser det ut så på arbetsbeskrivningen på kontaktsidan; "Press, övriga frågor och inbjudningar till Mona Sahlin.".
Hon förstod nog mycket väl att det var fel men hur allvarligt först när skiten träffade fläkten. Hon verkade tro att det skulle räcka med att säga jag gjorde ett misstag, förlåt. Så skulle det vara bra igen. Men så kom där troligen en direkt order från S-toppen att hon skulle gå omedelbart.
Citera
2016-05-05, 12:17
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehms
Det jag inte fattar är varför man kan gå till banken och lämna ett jävla intyg på något över huvudtaget. Fram med 15 lönespecar och 3 år av transaktioner från allt som inkommit och gått ut sen är saken biff. Eller vad är funktionen med detta intyg ? Allt finns ju reggat i ett land som Sverige

Lönespecar räcker knappast. Låntagaren kan nyss ha blivit av med jobbet eller ha en tillfällig anställning. Det är den framtida inkomsten som är relevant så ja, ett intyg från arbetsgivaren är det mest lämpliga att styrka sin framtida förväntade betalningsförmåga.
Citera
2016-05-05, 12:17
Medlem
Frågan är om Mona + livvakt, med 120 i aggregerad inkomst, skulle få bo där - då hon verkar ha skuldsaldo hos fogden. Det brukar ju vara big no-no, och vet inte heller om S märkt ex-minister är en fjäder i hatten i/på solsidan.
Citera
2016-05-05, 12:20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Har fortfarande svårt att ta in ett sexuellt förhållande där.

Spånar nu fritt och funderar istället i dessa banor:

Familjen LS har en del skumma affärer av olika slag bl.a. med bilfirma, bott i Chile i perioder, haft möbelimportfirma mm.

Monas make Bo är känd Solvallatorsk och har tvättat pengar åt famljen LS genom att sälja vinstbongar till denna familj. Detta har givit HLS en "hållhake" på Mona så att hon fått hjälpa till med jobb åt familjen LS och även skriva det aktuella intyget.

Vild spekulation så klart men vad gör man inte för att slippa tänka på en svettig Mona i sänghlamen...

Ja det finns helt säkert en hel del skumma kopplingar till kriminalitet i bakgrunden. Hur smart är den där livvakten som överklagar BR:s beslut till hyresnämnden när det är uppenbart att de känner till att han inte har den inkomst som han uppgett?
Citera
2016-05-05, 12:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Frågan är om Mona + livvakt, med 120 i aggregerad inkomst, skulle få bo där - då hon verkar ha skuldsaldo hos fogden. Det brukar ju vara big no-no, och vet inte heller om S märkt ex-minister är en fjäder i hatten i/på solsidan.
Med hennes lön och en hyfsat välbetald make fattar jag inte hur hon kan vara skuldsatt.
Citera
2016-05-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Det enda jag hört talas om att hon har gjort är att ordna en hotline dit föräldrar kan ringa och berätta om sin oro för sina barn som funderar på att ansluta sig till IS. Är det fyra föräldrar som har nyttjat telefonlinjen hittills?

Svårt att säga hur många som ringt, då den verkar vara periodvis obemannad:

Citat:
KIT
‏@KIT_Sverige
Jag ringde stödtelefonen mot radikalisering under en hel dag. Ingen svarade. https://kit.se/2016/04/26/44598/jag-ringde-stodtelefonen-mot-radikalisering-under-en-hel-dag-ingen-svarade/?ksid=1461682806958-0467-34fb-48de-6957d7d86415
https://twitter.com/KIT_Sverige/status/724991685508382723

Röda Korset som ska administrera idiotprojektet, får 1,2 miljoner/år av staten för att hantera Monas Hotline.

Finns iofs nämnt att föräldrar ska ha ringt och fått hjälp med att stoppa någon jihadresande. Men de kunde lika gärna ha ringt direkt till sociala myndigheter eller polis.
Citera
2016-05-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields

Jag skrev själv en liten synopsis till vad som skulle kunna vara nära sanningen #1045.

Det här bygger på min synopsis. Det kan naturligtvis vara så att Mona Sahlin kan själv inte med enhelhet få lån (även om just lån kan ordnas i hennes kretsar) men en BRF vill antagligen inte heller godkänna henne eftersom hon är listad hos KFM och uppenbarligen inte betalar sina räkningar. Och en privat BRF på solsidan är säkert mer svårflirtad än bankerna.

Summering: Hon kan inte själv stå som köpare, kanske inte ens medköpare till en person som bara tjänar 43 tkr/mån.

Jag tycker inte resonemanget är osannolikt.
Citera
2016-05-05, 12:24
Medlem
Många spekulationer och fantasier om diverse förhållanden och hållhakar, jag har svårt att tro att något av det stämmer..

Jag tror faktiskt att Mona avgår för att inte belasta vår statsminister och regering mer än nödvändigt. Hon är lojal socialdemokratin och därför är det valet enkelt. Hon har klantat till det själv, men nu har hon faktiskt satt Löfven och regeringen skuld till henne då hon gjort dem en stor tjänst i att inte behöva ta i en ny kris. Mona har ställt till det men ännu en gång lyckats säkra sin plats kring köttgrytan, får detta blåsa över så har hon åter en försörjning ur skattebetalarnas kista.

Skattebetalare och svenska folket skiter hon fullständigt i, det är sig själv hon räddat..

Nu väntar hon på att belönas av regeringen..
Citera
2016-05-05, 12:24
Medlem
tlcswes avatar
Om jag inte läste idag att hon skulle avgå som 'nationell samordnare mot extremism' om en månad, hade jag trott att någon 'frame:at' henne med denna skandal, pga alla islamister som infiltrerat MP. Och det är väl delvis hennes jobb att se till att inte detta sker?
Citera
2016-05-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Innan vi fått mer fakta så tycker jag att Ockhams rakkniv säger att primärt gjorde hon en gammal vän en tjänst. HLS har sen lång tid tillbaks varit Sahlins livvakt och de har blivit vänner. Hon handplockar honom som någon sorts personlig assisten för samordnar jobbet, i vart fall ser det ut så på arbetsbeskrivningen på kontaktsidan; "Press, övriga frågor och inbjudningar till Mona Sahlin.".
Hon förstod nog mycket väl att det var fel men hur allvarligt först när skiten träffade fläkten. Hon verkade tro att det skulle räcka med att säga jag gjorde ett misstag, förlåt. Så skulle det vara bra igen. Men så kom där troligen en direkt order från S-toppen att hon skulle gå omedelbart.
Varför hon skrivit intyget finner jag minst förvånande.
Min gissning är att han varit lojal mot Mona och hon var hjälpsam tillbaka, här tror jag att ganska många hade kunna göra samma sak.
Jag tror att det är svårt att hitta bra lojala människor att omge sig med efter ett tag i det politiska spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in