2016-05-05, 11:46
Medlem
Mona hängs ut i norges största tidning.
Bemärk också att vanliga gräsrotsnorrmän kan kommentera det hela i ett kommentarsfält.
Helt naturligt i norsk press - helt oacceptabelt i svensk.
Här är vi hänvisade till "alternativ media".

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/mona-sahlin-gaar-av-etter-attestjuks-politiet-etterforsker-saken/a/23675794/
Senast redigerad av MrStreamer 2016-05-05 kl. 11:49.
Citera
2016-05-05, 11:48
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Han anges ha varit med på ett möte i Oslo senast i April i år just i egenskap av livvakt snarare än som "biträdande sekreterare":

"Da Sahlin i april deltok på en debatt i regi av tankesmien Agenda i Oslo, var livvakten med.
– Jeg må nok ha med meg livvakt, sa hun til Aftenposten da."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mona-Sahlin---Segregeringen-i-Sverige-er-farlig-8434262.html
http://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2016/05/04/195214907/mona-sahlin-trikset-med-livvaktlonn

Det hela verkar onekligen rätt konstigt.
Var kanske biträdande sekreterare en maskering och egentligen även dubblerade som livvaktsskydd? Men det är tveksamt när det finns hotbild behövs skyddet hela dygnet och någon sorts rotationsschema. Troligen har hon svårt att skilja på saker och ting, HLS är och förblir "livvakten" iofs kanske det var hennes egentliga anledning till att handplocka honom inte primärt som sekreterare. Arbetsbeskrivningen på kontaktsidan låter mest som om han var Sahlins personlige assistent; "Press, övriga frågor och inbjudningar till Mona Sahlin".
Citera
2016-05-05, 11:48
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seattle
Med tanke på Saudiarabien finns det ju en en chilensk flygkapten, Alv*ro, i 50-årsåldern som arbetar på just ett Saudiarabiskt flygbolag i Riyadh på adressen i Solsidan, hur kommer han in i bilden, är det Monas nya kille?

Gift med HLS syster Andrea.
Citera
2016-05-05, 11:50
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Vilka extremistiska personer har hon avslöjat?". Levt under en sten? Hon har avslöjat Anders Breivik (nej, inget skämt -ingen ironi)

"Får Mona någon slags pension eller avgångsvederlag efter sin avgång som nationell samordnare? Om det är så kan jag inte låta bli att tänka på att hon gjort detta med intygsförfalskningen helt medvetet för att kunna komma åt dessa pengar som hon väl antagligen då också får behålla en del av om hon nu väljer att börja jobba med annat. Hon kan till och med vara så förslagen så hon uppmanat den hon skrivit det falska intyget åt att pladdra så där lite lagom bredvid mun om det".

Mona har statsrådspension från staten. Men därutöver är hon garanterad mellanskillnaden mellan statsrådspensionen och en statsministerlön av socialdemokratiska partiet.
Partiet anser att deras partiledare skall ha samma lön som statsministern även i opposition. Denna garanti förljer även gamla partiledare (juholt uppbär samma ersättning).
Hennes smörjobb som extremistsamordnare var en gentjänst åt S (som då bekostade 3 statsministerlöner (löfven var ännu inte statsminister och avlönad av staten)) som Reinfelt låg bakom.

MONA BEHÅLLER LÖNEN, MEN ANSVARET FÖR ATT BETALA GÅR ÖVER TILL PARTIET. Och ni kan lugnt räkna med ett nytt jobb när stormen lagt sig så partiet slipper betala och att skattepengar används istället.
Det självklara i ett sådan här fall är väl att den som får sparken eller tvingas avgå p g a brott inte skall erhålla någon pension? Den enda rimliga påföljden i Monas fall bör väl vara fängelse i minst 2 år p g a osant intygande? "Livvakten" som fått lån för att köpa hus, efter att ha presenterat fejkad inkomst och falskt intyg, borde naturligtvis få betala tillbaka lånet till banken omgående.
Senast redigerad av Arkiater 2016-05-05 kl. 11:53.
Citera
2016-05-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(Någon skrev att han var i konflikt med BRF. Och att den kunde vara källan. Kan kanske vara så om han hyr ut i andra hand utan att ha propert tillstånd av föreningen).
Behövs inte någon källa då han själv skickat in intyget med sitt överklagade av bostadsrättsföreningens beslut till hyresnämnden och det är därför en åklagare reagerat och inlett en förundersökning.
Jag förstår att han överklagat då han antagligen riskerar handpenningen på 1 miljon kronor.
Konflikten bygger på att BRF anser att han med en deklarerad inkomst på mellan 390 000 och 460 000 kronor per år inte har råd med en hyra på 18000kr samt ett lån och därför nekat honom att genomföra köpet.
Intyget har alltså kommit till media och åklagare för att han själv skickat in intyget vilket Mona borde varit införstådd i, samt att Mona med bakgrund inom Expo vet att det finns flertalet oftast vänsterorienterade företag/organisationer som tar ut varje offentlig handling även från hyresnämnden och för in i deras register i "journalistiskt" syfte.
Mona vet alltså att detta kommer registreras men trodde säkert att hon var skyddad.
Frågan är snarare varför Expo, Research gruppen, Piscatus eller liknade grupp valt att gå ut med detta (expressen har djupa kopplingar till dessa) och fälla Mona, detta är alltså ett medvetet val och inte resultat av någon opartisk grävgrupp inom expressen.
Undrar varför de valde att göra det just nu men min gissning är att det genom samma organisationer även fick nys om att en åklagare granskar detta och då valde att snabbt gå ut med detta som ett eget gräv och som att det grävt fram detta själva när de flesta förstår från vilkas register informationen kommer istället för påstått drev.
Även om dessa register nu lossas ha fällt Mona vilket är skitsnack då de troligare är den som inlett en granskning (åklagare) så anser jag dessa register och odemokratiska organisationer inte ha en plats i en demokrati och används endast till att tysta det fria ordet och de som vägrar följa strömmen.
Citera
2016-05-05, 11:51
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon har livvaktsskydd från polisen redan, därav det underliga att betala en privat livakt.
Extralönen är tydligen ersättning för sexuella tjänster mm.
Anmälan för sexköp borde upprättas...
Citera
2016-05-05, 11:52
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det var ju nån expert som igår skrev vilket fantastiskt arbete hon gjort, hittar det inte nu, men kan det vara någon som avlönats iom hennes jobb som samordnare?
Ranstorp och Brun uttalar sig i SvD, kanske denna du tänker på?

http://www.svd.se/terrorforskare-jattetrakigt-att-hon-slutar/om/mona-sahlins-avgang
Citera
2016-05-05, 11:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Är det dags för Mona att damma av sitt beryktade tal, för vilken gång i ordningen vet jag inte...

Och jag vill säga från början att jag må vara slarvig med mitt liv, men jag är baske mig inte slarvig med vare sig politiken eller med mina ungars liv. Och jag är baske mig ingen ohederlig person och jag är ingen fifflare.

Citera
2016-05-05, 11:57
Medlem
I trådstarten och även i alla följande inlägg (såvitt jag kan se) står det att livvaktens namn är Da*niel Nor*lander. Det kan väl inte stämma? Det är samma namn som huvudsekreteraren har, han som meddelat att både Sahlin och livvakten avgår. En namne eller har det skett en förväxling?

"Myndighetens huvudsekreterare Daniel Norlander, som nu går in som tillförordnad chef efter Sahlins avgång, berättar att livvakten formellt avslutar sin tjänst på måndag.
– Han slutar också i samband med detta. Han säger upp sig, säger Norlander."

http://www.expressen.se/nyheter/sahlins-forre-livvakt-lamnar-ocksa-jobbet/
Citera
2016-05-05, 11:58
Medlem
Om jag skrev ett kåseri eller en satirisk berättelse om detta så skulle den baseras på följande:

Är Mona Sahlin fortfarande samboende med sin make Bo Sahlin?

Det är ju som Stig-Björn Ljunggren sa eller skrev, att alla bitar i pusslet är inte kända ännu. Jag spekulerar i om inte de där extra 60 tkr egentligen var till henne själv eller till en blivande sambo, ett sätt att höja lönen från de 85 tkr hon redan hade? Hennes ekonomiska behov verkar ju vara … hmmm … ganska stora. Lever hon numera ihop med livvakten? Spekulationer, men det skulle väl vara en plausibel förklaring.

Sahlin skulle då inofficiellt ha bostaden själv. Det är rätt riktning och område jfrt med Nacka där hon bor/bott. Och "moraliskt" skulle det vara försvarbart att säga att han tjänar (minst!) 120'000 kronor för det är egentligen hon som står för fiolerna när det gäller boendet och det kanske hon tjänar när alla inkomster med styrelsearvoden mm summeras ihop. Köpa öppet vill hon inte. Men hon tycker att hon kan tillåta sig nödlögnen i intyget; som med Victor Müller, är det nästan sant så är det sant i deras egen hjärna.

Hennes dryga 80 tkr och hans 43 tkr blir lite styvt 120 tkr.

Varför skall hon säga att hon "anställt" säkerhetsvakten för 60 tkr? Det är ju fullständigt osannolikt, särskilt som hon inte ens redovisat arbetsgivaravgifter till Skatteverket! Det är nog i princip hennes egna pengar hon tänker på när intyget författas. För varför skulle en person med 43 tkr i månadsinkomst köpa en bostad för 10-11 mkr?

Nu var det bara det att resten av hennes ekonomihantering inte riktigt hängt med i alla svängar och då briserar alltihop i Expressen.

Plausibelt?
Citera
2016-05-05, 11:58
Medlem
Köper inte vissa delar - blir man inte godkänd av BRF är inte köpet
giltigt och genomfört och man får handpenningen tillbaka.

Det finns en annan agenda - sälja om och tjäna - borde kunna göras
parallellt. För eget boende - hur hårt är labben beredd att inteckna
framtida löner.

Hur mycket kostar Råttan i skatt försäkring o service - RÅTTORNA
HAR KAMREM SOM LÄR VARA PEST ATT BYTA MM SERVICE (mitt/bak-
motor)
Citera
2016-05-05, 12:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla