2016-05-04, 19:26
Medlem
zorzes avatar
Mona kan ha gjort sig skyldig till osant intygande. Vilket är brottsligt. Moms ska betalas månadsvis.

Det här blir intressant att följa.
Citera
2016-05-04, 19:27
Medlem
dark horses avatar
Citat:
”Härmed intygas att (HLS) har en anställning hos mig som Nationell samordnare, med en lön på 60 000 kronor/månad samt är anställd av mig som säkerhetssamordnare med en ersättning på 60 000 kronor/månad.”
Ska det stå i intyget enligt SvD.

Har hon skrivit detta själv? Har hon ingen sekreterare som vet hur man ska uttrycka sig tydligt.
I det första får jag det till att "Nationell samordnare" syftar på "mig" alltså Mona är den Nationelle samordnaren (vilket hon är) HLS är inte anställd som Nationell samordnare han är anställd som Biträdande sekreterare. I den andra delen syftar "säkerhetssamordnare" på HLS som är anställd av "mig" den Nationelle samordnaren. Alternativt att Mona (dvs den Nationelle samordnaren) även skulle vara " "säkerhetssamordnare" och anställt HLS.

Det är, förmodar jag, dessutom skrivet på den Nationelle samordnarens officiella brevpapper.

Det är närmast helt uteslutet att tolkningen kan bli annat än att HLS anställningar och tjänster är i offentlig tjänst hos den Nationelle samordnaren med lön betald av riksdagen/det offentliga.
Detta kan inte vara annat än grovt vilseförande.
På inget sätt framgår det att han är anställd av mona privat, vilket är av samma värde som om Alis pizza lämnar ett intyg att pizzabagaren/diskarn tjänar 60 papp i månanden.
Senast redigerad av dark horse 2016-05-04 kl. 19:30.
Citera
2016-05-04, 19:31
Medlem
Snapcounts avatar
Höhöhö...

Inte ett ljud på rapports inledning. Sanslöst !

Journalizzmen i sitt esse !
Citera
2016-05-04, 19:35
Medlem
KRÖNIKA: Gör Mona Sahlin (S) till demokratiminister

"LEDARE Ibland förstår man inte att uppskatta en toppolitiker förrän båset är tomt eller fyllt med något annat. Det dröjde exempelvis inte lång tid efter maktskiftet i Socialdemokraterna innan Mona Sahlin framstod som de ledare S behövde men inte förtjänade. Sahlin tänkte nytt, men partiet satte ramarna och lät henne aldrig komma till sin rätt. Till sist blev hon ersatt.
Ingen av hennes efterträdare har imponerat, men Sahlin har utvecklats och byggt upp ett nytt förtroendekapital. Detta beror nog inte bara på att hon har frigjorts från plikten att i många lägen sätta partiintresset främst."

http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-gor-mona-sahlin-s-till-demokratiminister

År det MP som läckt till expressen?
Kommer livvaktens svarta pengar från MB
Citera
2016-05-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
KRÖNIKA: Gör Mona Sahlin (S) till demokratiminister

"LEDARE Ibland förstår man inte att uppskatta en toppolitiker förrän båset är tomt eller fyllt med något annat. Det dröjde exempelvis inte lång tid efter maktskiftet i Socialdemokraterna innan Mona Sahlin framstod som de ledare S behövde men inte förtjänade. Sahlin tänkte nytt, men partiet satte ramarna och lät henne aldrig komma till sin rätt. Till sist blev hon ersatt.
Ingen av hennes efterträdare har imponerat, men Sahlin har utvecklats och byggt upp ett nytt förtroendekapital. Detta beror nog inte bara på att hon har frigjorts från plikten att i många lägen sätta partiintresset främst."

http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-gor-mona-sahlin-s-till-demokratiminister

År det MP som läckt till expressen?
Kommer livvaktens svarta pengar från MB

Stolpskottet som skrev denna artikel måste ångra sig idag.
Citera
2016-05-04, 19:48
Medlem
dark horses avatar
Sen frågar man sig varför en så här viktig sak som Nationell samordnare mot våld ligger under Bah Kuhnke, förmodar det är som Demokratiminister och inte Kultur. Varför ligger inte detta under inrikesministern som även har Polisen? Demokratiminister är en av dessa extra ministerposter som kan slängas in om det behövs mer titlar, synnerligen lättviktigt.
Löfvens regeringsorganisation ter sig allt mer underlig och bisarr, som att Utbildning är uppdelad på tre ministrar eller att katastrofsamordning eller vad det heter inte ligger direkt i Statsrådsberedningen utan har hamnat hos Morgan J som inte har någon makt över de andra departmenten.
Senast redigerad av dark horse 2016-05-04 kl. 19:51.
Citera
2016-05-04, 19:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mona verkar ha en rent sanslös förmåga att "göra fel".

Observera dock att enligt henne och den samlade pressen så påverkar detta aldrig hennes arbete, ens det minsta. När det gäller Mona så gäller devisen "att fela är mänskligt", och hon kan göra hur många fel som helst men hon är ju ändå alltid pressens lilla PK-älskling Mona
Citera
2016-05-04, 19:55
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sociala avgifter är 31,42% och på 60.000,- blir det 18.852,-. Skatten på 60.000,- borde väl vara ca 30% dvs ca 18.000,-.

Han ska ha 42.000,- utbetalt på sitt konto och Mona ska betala 36.852,- i skatt och sociala avgifter, ungefär. Varje månad!! Har han fått utbetalt 60.000,- på sitt konto blir det såklart mer för Mona att betala. Varje månad.

Jag får det till 53852 i skatter och sociala. Det du glömmer är att han har 103.000 totalt och skall beskattas därefter. Det blir inte dyrare totalt för Mona men det blir mindre lön och mer skatt.

Mona intygade ju att han tjänade 120.000/månad varav 60.000 i anställning från henne. Senare reviderade hon ned lönen från staten till 43.000 vilket gör 103.000 totalt. Preliminärskatt på 103.000 är 46% i Nacka kommun, dvs 47380. Preliminärskatten på lönen från staten, 43000 blir ca 12.500. Om han inte begärt jämkning på skatten så skall Mona dra i runda slängar 35000 i prel skatt av lönen på 60000. Dessutom skall hon pytsa in 18852 i arbetsgivaravgift. Eftersom Mona ej (ännu) är arbetsgivarregistrerad lär något beslut om jämkning ej finnas.

Dvs det kostar henne 60000+18852 totalt. Av det skall 25000 till den anställde och resten, 53852 in till skatteverket. Har hon 3 månaders skatt att pytsa in är det drygt 160.000 så de 60.000 hon petade in räcker inte långt. "Det är häftigt att betala skatt!"
Senast redigerad av EricBlair 2016-05-04 kl. 20:05.
Citera
2016-05-04, 19:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Här intygar regeringens nationella samordnare Mona Sahlin, på myndighetens brevpapper, att hennes medarbetare och tidigare livvakt tjänar 120 000 kronor per månad. Men enligt regeringskansliet tjänar den före detta livvakten i verkligheten endast 43 000 kronor i månaden.

Är det så att banken behövde en större månadslön än 43000 och livvakten såg till att få intyg på 120000 för att låna 10 milj till en bostad? Jag undrar för att även med två (normala) löner är det ofta väldigt svårt låna 10 milj kr. Undrar om detta enbart var motivet till att Sahlin intygade om 120000 i månadslön?

"sorry ber om ursäkt" som Sahlin sade i klippet, hon verkar inte se så hårt på moraliska övertramp...

Jag undrar om Sahlin skattefuskar, kan det vara så?
Senast redigerad av Hegamon 2016-05-04 kl. 20:05.
Citera
2016-05-04, 20:05
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vem skulle ha kollat det? Det är Mona som på egen hand har kommit på att hon måste ha livvakt - i motsats till Polisen/Säpo/relevant myndighet - och skött "anställning" och "betalning" själv. Vore ju vrickat om en politiker som verkligen var i behov av personskydd behövde betala det ur egen ficka.

Jag avser hans tidigare anställning, inte Monas låtsasanställning.

Titta på Expressens ursprungliga film. Killen verkar ha jobbat som SÄPO livvakt för Reinfeldts, Kungen syns också på bilderna, etc..

Jag förstår inte hur denna kille har passerat SÄPO:s bakgrundskontroller, tog han studenten 1989 i Danderyd eller var han i Sydamerika då? Etc..
Citera
2016-05-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Höhöhö...

Inte ett ljud på rapports inledning. Sanslöst !

Journalizzmen i sitt esse !

Ja, sanslöst. Något stort ligger bakom detta. I expressens intervju säger M.Muslim "Någon gång kan jag berätta allt om allt".

1. Killen är Hamilton, som eliminerar extremister
2. Killen är bulvan för Sahin, Sahin är verkliga ägaren

Tveksam att pappret bara är påskrivet som en vän tjänst. Omöjligt att en sosse betalat ur egen ficka
Citera
2016-05-04, 20:10
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebbelYell
Ja, sanslöst. Något stort ligger bakom detta. I expressens intervju säger M.Muslim "Någon gång kan jag berätta allt om allt".

1. Killen är Hamilton, som eliminerar extremister

Skulle ju förklara bortavaron för att spela fotboll, där man egentligen är på utbildning utomlands. Den verkliga lönen går heller inte att visa upp då det skulle ställas frågor varför en sekreterare får 100000 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in