2016-05-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Argument värdigt en tonåring. Om du jämför ditt »dumheter« med min hänvisning till olika bevekelsegrunder, vilket är då det mest subjektiva?

Du klev in i tråden och kritiserade mig, väsentligen på grunden att du inte gillar mitt språkbruk. Subjektivare än så blir det inte.

Citat:
Dessutom kan du förklara vilket som var mina »dumheter«?

Att min mening skulle innehålla grammatiska felaktigheter.

Citat:
Stelt är ett språk som använder äldre och längre former i stället för ledigare (men ändå helt korrekta) former i vardagliga sammanhang (exempelvis giver i stället för ger). Att använda »dem« i stället för »de som« kan vara exempel på det. Rent generellt är »dem« stelare än »de« eftersom det är ett längre ord med avslutande konsonant. Ett stelt och mer formellt språk är inte bättre än ett ledigare och mer informellt språk, givet båda exemplen har stöd hos den moderna grammatiken.

Jag tackar för denna definition. Ser emellertid inte att dem enligt den skulle vara stelare än de, eller ens stelt överhuvud.

Citat:
Här är ett argument taget ur luften eller som det också kallas prosopopoeia. Således att åberopa något som inte är belagt med fakta eller kan styrkas av personen/gruppen som åberopas.

Jag vet inte om det slagit dig, men du åberopar intet annat än din språkkänsla när du påstår att "de som" är ledigare, flyter bättre eller är mindre stelt än (det korrekta) alternativet. Vad jag säger ovan är varken mer eller mindre än att det finns andra som uppfattar "de som" (underförstått objektposition) som felaktigt, det skaver i språkörat. Detta invaliderar inte på något sätt din språkkänsla, och jag medgiver ju även att den säkert delas av andra. Emellertid, så länge många uppfattar "de som" som mindre korrekt eller mindre stiligt är det ett gott allmängiltigt råd att undvika att skriva så.

Citat:
Slutligen: ska det vara »de« eller »dem« i den meningen som jag hänvisade till där du läxade upp påstått okunniga i »de/dem« efter noter. Du gled undan svaret och försökte skriva om. Så lätt kommer du inte undan. När du går ut hårt och fördömer så får du räkna med att kraven på dig är stenhårda och inte medger några brister.

Läs om, läs rätt. Det varken gleds eller reviderades. Det enda jag gjorde var en grundläggande satsanalys för att visa satsstrukturen, den inskjutna relativsatsen i huvudsatsen. Förstår man den inser man också varför det skall stå som det gör.

Citat:
Motivera det markerade »dem« och förklara genom att ersätta med »honom«. Du förstår, det finns många okunniga som vill ha din korrekta förklaring.

Skall vi summera din kritik som att du på oklara grunder tror att det skulle stå han istället för honom där, om man bytte till tredje person singular? Det skulle det inte. Vad man kan säga är att det finns en nymodig satstolkning, tillkommen enkom för detta ändamål, som skulle tillåta han respektive de där, men inte ens den mest progressiva språkvård skulle taga detta till intäkt för att ogiltigförklara den klassiska analysen. (Vi lämnar det motsägelsefulla därhän att din bevisföring förutsätter att meningen "skrivs om", vilket du tidigare menade att man inte fick göra.)
Senast redigerad av Tor-Ulf 2016-05-04 kl. 12:30.
Citera
2016-05-04, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Du klev in i tråden och kritiserade mig, väsentligen på grunden att du inte gillar mitt språkbruk. Subjektivare än så blir det inte.

Jag har varit i tråden vid otaliga tillfällen och behöver inte ha något särskilt godkännande för att bemöta sådana som läxar upp andra med egna fel i botten.

Citat:
Läs om, läs rätt. Det varken gleds eller reviderades. Det enda jag gjorde var en grundläggande satsanalys för att visa satsstrukturen, den inskjutna relativsatsen i huvudsatsen. Förstår man den inser man också varför det skall stå som det gör.

Svara på frågan i stället för att lalla. Du läxar upp andra utan att själv kunna hantera det.

Jag upprepar - Motivera det markerade »dem« och förklara genom att ersätta med »honom«. Du förstår, det finns många okunniga som vill ha din korrekta förklaring.

Citat:
Det finns ingen ursäkt att inte skriva rätt annat än att man inte bryr sig, och dem som inte gör det når du ej heller med ditt budskap.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-05-04 kl. 12:31.
Citera
2016-05-04, 12:45
Medlem
Citat:
Svara på frågan i stället för att lalla. Du läxar upp andra utan att själv kunna hantera det.

Vore det tonårigt av mig att påpeka att det du ägnar dig åt är att läxa upp andra, och inte tycks kunna hantera det för egen del?

Citat:
Motivera det markerade »dem« och förklara genom att ersätta med »honom«. Du förstår, det finns många okunniga som vill ha din korrekta förklaring.

Då får jag lov att citera mig själv från tidigare inlägg:
Ofta hjälper det att satskommentera för att analysera sådana fall:
[...]dem, som inte gör det, når du ej heller med ditt budskap.
Det handlar alltså om satsen "dem når du ej heller med ditt budskap", med en inskjuten bisats. Det är glasklart att det skall vara dem. Byter vi ut mot honom får vi "Honom når du ej heller med ditt budskap".
Detta är en fullständig, korrekt redogörelse för den relevanta grammatiken i meningen. Svårt att veta vad du hänger upp dig på.
Citera
2016-05-04, 12:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vore det tonårigt av mig att påpeka att det du ägnar dig åt är att läxa upp andra, och inte tycks kunna hantera det för egen del?

Det vet du själv att du är. Troligen förstår du även skillnaden mellan att argumentera med/mot en utpekad person och att döma ut andra utifrån den egna smaken. Jag är öppen för att det finns olika sätt att göra rätt medan du hävdar att ditt sätt är rätt. Det gör du utifrån tveksam grund.

Citat:
Då får jag lov att citera mig själv från tidigare inlägg:
Ofta hjälper det att satskommentera för att analysera sådana fall:
[...]dem, som inte gör det, når du ej heller med ditt budskap.
Det handlar alltså om satsen "dem når du ej heller med ditt budskap", med en inskjuten bisats. Det är glasklart att det skall vara dem. Byter vi ut mot honom får vi "Honom når du ej heller med ditt budskap".
Detta är en fullständig, korrekt redogörelse för den relevanta grammatiken i meningen. Svårt att veta vad du hänger upp dig på.

Det är en helt olämplig konstruktion och ett mycket bra belägg för att använda »de som« som sammanhållen enhet. Det bästa i detta fall är naturligtvis att använda »den som«.

Analysera meningen så här i stället:

...och de som inte gör det [dem] når du ej heller med ditt budskap.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-05-04 kl. 12:59.
Citera
2016-05-04, 13:31
Medlem
Citat:
Det vet du själv att du är. Troligen förstår du även skillnaden mellan att argumentera med/mot en utpekad person och att döma ut andra utifrån den egna smaken. Jag är öppen för att det finns olika sätt att göra rätt medan du hävdar att ditt sätt är rätt. Det gör du utifrån tveksam grund.

Det jag kritiserade där du kom in i tråden var att giva rådet att konsekvent skriva "dom" till skribenter som är de/dem-osäkra. Det står jag fast vid, och har förklarat varför.

Citat:
Det är en helt olämplig konstruktion och ett mycket bra belägg för att använda »de som« som sammanhållen enhet. Det bästa i detta fall är naturligtvis att använda »den som«.

Analysera meningen så här i stället:

...och de som inte gör det [dem] når du ej heller med ditt budskap.

Här prutas det friskt! Då du medgiver att meningen är grammatiskt korrekt faller din sakliga kritik. Att konstruktionen är olämplig är rent tyckande från din sida, eller med andra ord ett subjektivt omdöme -- lustigt nog ännu en sak du kritiserade mig för att ägna mig åt. Det drar i glashuset!
Citera
2016-05-04, 13:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det jag kritiserade där du kom in i tråden var att giva rådet att konsekvent skriva "dom" till skribenter som är de/dem-osäkra. Det står jag fast vid, och har förklarat varför.

Jag gav och ger rådet att omedelbart upphöra med att skriva »dem« konsekvent och i stället direkt börja använda »dom«. I nästa skede kan den som är intresserad att bemöda sig kunskapen successivt övergå till att korrekt använda »de/dem«. Med korrekt menar jag då även otvetydigt och smidigt, inte med långsökt grammatiskt stöd. När det föreligger tveksamheter bör man hitta alternativ meningsbyggnad och/eller alternativa ordval.

Citat:
Här prutas det friskt! Då du medgiver att meningen är grammatiskt korrekt faller din sakliga kritik. Att konstruktionen är olämplig är rent tyckande från din sida, eller med andra ord ett subjektivt omdöme -- lustigt nog ännu en sak du kritiserade mig för att ägna mig åt. Det drar i glashuset!

Jag tycker att din mening är olämplig och att du analyserar på ett bakvänt sätt. Resultatet blir en otymplig meningsbyggnad som endast kan försvaras om man har taskig meningsbyggnad som signum. Jag är inte vän av att använda »fel«, men det är en felkonstruerad mening. Dålig svenska kort och gott.
Citera
2016-05-04, 14:26
Medlem
Citat:
Jag tycker att din mening är olämplig och att du analyserar på ett bakvänt sätt.

Detta subjektiva omdöme kan du ju hålla dig med. Analysen är helt konventionell.

Citat:
Resultatet blir en otymplig meningsbyggnad som endast kan försvaras om man har taskig meningsbyggnad som signum.

Om alla hade ambitionen att skriva för tioåringar med svenska som andraspråk bleve språket för all del torftigt.

Citat:
Jag är inte vän av att använda »fel«, men det är en felkonstruerad mening.

Det har vi nu tillsammans och med viss möda fastställt att den inte är. Kvar står endast ditt subjektiva omdöme att du inte gillade meningen. (Och att du initialt trodde att den var grammatiskt felaktig och därmed skulle kunna klämma åt dess arrogante upphovsman med den.)
Citera
2016-05-04, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Detta subjektiva omdöme kan du ju hålla dig med. Analysen är helt konventionell.

Subjektivt från din sida.

Citat:
Om alla hade ambitionen att skriva för tioåringar med svenska som andraspråk bleve språket för all del torftigt.

Har du ambitionen att skriva för folk födda på 1700-talet eller för ett studentspex om medeltiden?

Citat:
Det har vi nu tillsammans och med viss möda fastställt att den inte är. Kvar står endast ditt subjektiva omdöme att du inte gillade meningen. (Och att du initialt trodde att den var grammatiskt felaktig och därmed skulle kunna klämma åt dess arrogante upphovsman med den.)

Det enda vi kommit fram till är att »de som« var ett godtagbart val i den meningen även om »den som« är bättre. Dessutom kan konstateras att du hyser en överdriven förkärlek för stela konstruktioner och använder »dem« där det är ett tveksamt och otvetydigt sämre alternativ. I valet mellan »de« och »dem« där båda kan vara rätt är »de« alltid det bättre valet. Vid tveksamma situationer finns det statistiska belägg för att »de« oftare är rätt med övervägande majoritet.
Citera
2016-05-04, 15:58
Medlem
Citat:
Det enda vi kommit fram till är att »de som« var ett godtagbart val i den meningen [...]

Godtagbart enligt vissa, men likafullt ett fel enligt traditionell grammatik som följaktligen fortfarande stör mångens språkkänsla.

Citat:
Dessutom kan konstateras att du hyser en överdriven förkärlek för stela konstruktioner och använder »dem« där det är ett tveksamt och otvetydigt sämre alternativ.

Detta är helt enkelt falskt. Dem är det bättre och mer korrekta valet i det förhandenvarande fallet. Dels av hävd, men även för att det utgör ett stöd för läsaren att tolka meningen. Om en sats börjar med "de som" tvingas läsaren nämligen antaga att det är subjektet och måste nå ända till det egentliga subjektet för att tagas ur villfarelsen. Börjar satsen däremot med "dem" förstår läsaren omedelbart att det rör sig om objektet, och läsningen av resten av meningen underlättas. "De som" där det egentligen skall vara "dem som" försvårar läsningen då det tager bort information.

Citat:
I valet mellan »de« och »dem« där båda kan vara rätt är »de« alltid det bättre valet. Vid tveksamma situationer finns det statistiska belägg för att »de« oftare är rätt med övervägande majoritet.

I det skrivbordskonstruerade fallet att någon inte har en aning om huruvida det skall vara de eller dem, ja. Vet man vad det skall vara, skall man naturligtvis skriva rätt och inte ägna sig åt knappologi.
Citera
2016-05-04, 16:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Godtagbart enligt vissa, men likafullt ett fel enligt traditionell grammatik som följaktligen fortfarande stör mångens språkkänsla.

Nej, rätt enligt gällande grammatik och godtagbart enligt alla utom en lite skara som missuppfattat hur meningar kan analyseras. Det finns ingen »traditionell« grammatik. Jag gav dig dessutom ett tydlig exempel på att »de som« stöds. Vi tar det igen om du var ouppmärksam:

[PHP]
...och de som inte gör det [dem] når du ej heller med ditt budskap.[/PHP]

Det är nog bäst att vara tydlig och inte anta att människor uppfattar underförstådda saker.

Citat:
Detta är helt enkelt falskt. Dem är det bättre och mer korrekta valet i det förhandenvarande fallet. Dels av hävd, men även för att det utgör ett stöd för läsaren att tolka meningen. Om en sats börjar med "de som" tvingas läsaren nämligen antaga att det är subjektet och måste nå ända till det egentliga subjektet för att tagas ur villfarelsen. Börjar satsen däremot med "dem" förstår läsaren omedelbart att det rör sig om objektet, och läsningen av resten av meningen underlättas. "De som" där det egentligen skall vara "dem som" försvårar läsningen då det tager bort information.

Det finns ungefär 0,00001 % av läsarna som skulle göra den reflektionen. Det är återigen en bakvänd analys.

Citat:
I det skrivbordskonstruerade fallet att någon inte har en aning om huruvida det skall vara de eller dem, ja. Vet man vad det skall vara, skall man naturligtvis skriva rätt och inte ägna sig åt knappologi.

I verkligheten är »dem« så överanvänt att rekommendationen är allt annat än teori. Sedan väljer naturligtvis var och en hur de vill uttrycka sig. Det finns inga lagar som styr språket. Huvuddelen av befolkningen pratar för att prata och skriver för att skriva, inte för att få betyg.
Citera
2016-05-04, 16:56
Medlem
Citat:
Nej, rätt enligt gällande grammatik och godtagbart enligt alla utom en lite skara som missuppfattat hur meningar kan analyseras. Det finns ingen »traditionell« grammatik. Jag gav dig dessutom ett tydlig exempel på att »de som« stöds. Vi tar det igen om du var ouppmärksam:

[PHP]
...och de som inte gör det [dem] når du ej heller med ditt budskap.[/PHP]

Det är nog bäst att vara tydlig och inte anta att människor uppfattar underförstådda saker.

Enligt denna analys utgör "de som inte gör det" objekt; jag är väl medveten om detta, och har tidigare anspelat på det. Men detta är en grammatikalisk nymodighet, med högst ett par decennier på nacken.

Citat:
Det finns ungefär 0,00001 % av läsarna som skulle göra den reflektionen. Det är återigen en bakvänd analys.

Det rör sig naturligtvis inte om en medveten reflektion utan om hur mer information kan stödja läsningen på ett omedvetet plan.

Citat:
I verkligheten är »dem« så överanvänt att rekommendationen är allt annat än teori.

Det håller jag inte med om. De flesta texter jag läser använder trots allt de och dem rätt. Sedan förekommer i mindre grad överanvändning av dem, likaså överanvändning av de (där vi för all del är överens om att det förra är ett mer graverande brott än det senare).

Citat:
Sedan väljer naturligtvis var och en hur de vill uttrycka sig. Det finns inga lagar som styr språket. Huvuddelen av befolkningen pratar för att prata och skriver för att skriva, inte för att få betyg.

Språk omgärdas av konventioner och förväntningar, och just skriftspråket styrs för all del av lagar och regler. Finns förstås ingenting som hindrar en att bryta mot dessa, men som man skriver uppfattas man.
Citera
2016-05-04, 17:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Enligt denna analys utgör "de som inte gör det" objekt; jag är väl medveten om detta, och har tidigare anspelat på det. Men detta är en grammatikalisk nymodighet, med högst ett par decennier på nacken.

När något är ett faktum handlar det inte om hur länge det varit ett faktum. Det finns även ett begrepp i språkvetenskapen som benämns ålderdomligt och som markeras med †.

Citat:
... som man skriver uppfattas man.

Det gäller ur alla perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in