Citat:
Du klev in i tråden och kritiserade mig, väsentligen på grunden att du inte gillar mitt språkbruk. Subjektivare än så blir det inte.
Citat:
Dessutom kan du förklara vilket som var mina »dumheter«?
Att min mening skulle innehålla grammatiska felaktigheter.
Citat:
Stelt är ett språk som använder äldre och längre former i stället för ledigare (men ändå helt korrekta) former i vardagliga sammanhang (exempelvis giver i stället för ger). Att använda »dem« i stället för »de som« kan vara exempel på det. Rent generellt är »dem« stelare än »de« eftersom det är ett längre ord med avslutande konsonant. Ett stelt och mer formellt språk är inte bättre än ett ledigare och mer informellt språk, givet båda exemplen har stöd hos den moderna grammatiken.
Jag tackar för denna definition. Ser emellertid inte att dem enligt den skulle vara stelare än de, eller ens stelt överhuvud.
Citat:
Här är ett argument taget ur luften eller som det också kallas prosopopoeia. Således att åberopa något som inte är belagt med fakta eller kan styrkas av personen/gruppen som åberopas.
Jag vet inte om det slagit dig, men du åberopar intet annat än din språkkänsla när du påstår att "de som" är ledigare, flyter bättre eller är mindre stelt än (det korrekta) alternativet. Vad jag säger ovan är varken mer eller mindre än att det finns andra som uppfattar "de som" (underförstått objektposition) som felaktigt, det skaver i språkörat. Detta invaliderar inte på något sätt din språkkänsla, och jag medgiver ju även att den säkert delas av andra. Emellertid, så länge många uppfattar "de som" som mindre korrekt eller mindre stiligt är det ett gott allmängiltigt råd att undvika att skriva så.
Citat:
Slutligen: ska det vara »de« eller »dem« i den meningen som jag hänvisade till där du läxade upp påstått okunniga i »de/dem« efter noter. Du gled undan svaret och försökte skriva om. Så lätt kommer du inte undan. När du går ut hårt och fördömer så får du räkna med att kraven på dig är stenhårda och inte medger några brister.
Läs om, läs rätt. Det varken gleds eller reviderades. Det enda jag gjorde var en grundläggande satsanalys för att visa satsstrukturen, den inskjutna relativsatsen i huvudsatsen. Förstår man den inser man också varför det skall stå som det gör.
Citat:
Motivera det markerade »dem« och förklara genom att ersätta med »honom«. Du förstår, det finns många okunniga som vill ha din korrekta förklaring.
Skall vi summera din kritik som att du på oklara grunder tror att det skulle stå han istället för honom där, om man bytte till tredje person singular? Det skulle det inte. Vad man kan säga är att det finns en nymodig satstolkning, tillkommen enkom för detta ändamål, som skulle tillåta han respektive de där, men inte ens den mest progressiva språkvård skulle taga detta till intäkt för att ogiltigförklara den klassiska analysen. (Vi lämnar det motsägelsefulla därhän att din bevisföring förutsätter att meningen "skrivs om", vilket du tidigare menade att man inte fick göra.)
Senast redigerad av Tor-Ulf 2016-05-04 kl. 12:30.
Senast redigerad av Tor-Ulf 2016-05-04 kl. 12:30.