Citat:
Ursprungligen postat av
Habbakuk
Gud kan inte bevisas men vi som är troende och håller det på rätt nivå står alltid över ateister. Jag är inte alltför glad över somliga predikare men dom går lika bort som tvivlare.
Att tro handlar varken om att döma eller om att vända andra kinden till.
För att förstå uttrycket "vända andra kinden till, ska man vara rätt spontant insatt eller kultiverad i det kristna landskapet" , det är en nyans.. som anspelar på en ganska raffinerad dualism, som ej återfinns där t.x islam är ledande tolkare i livsmoralistisk hushållning.
Det kan handla om att välja sina strider, prioritera och urskilja, vad det går att utvecklas.. att dela kunskapen.. var det finns öppning, eller som motsats.. i att se livet som kategoriskt svartvitt. Antingen -eller-filosofi. Med mig eller emot mig, inga mellanlägen, inga nyanser där förändring.. är möjlig.
När du vänder andra kinden till, väljer du att förbise.. eller ha överseende med motsträvighet eller motstånd som du bedömer inte ha betydelse, det uttrycker att du förmår värdera utvecklingspotential, och därför kan behöva erövra konsten att "look beyond" , se mot horisonten för att öht komma vidare.. ha överseende , som sag.. det hör ihop med nåden, som de flesta kristna uttrycken eller den kristna språkdräkten nu gör.
Men bygger på viss konsensus. Av sammalogiska slutsatsförmåga. I hur.. det från början, etablerades och blev s.a.s lyckobringande, där det blev så och när det frambringade utveckling istället för stagnation i polemisk hetta av idel ära prestige och hämd och våld och ensamrätt.