2016-05-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Menar du att biologiska designer och solsystem skapat sig själva utan syfte?..

eller har tex. ett öga syftet att ge syn, en arm har syftet att lyfta, en hand har syftet att plocka ?

Enligt mig som logiskt tänkande människa så finns det inget annat än ett medvetande som kan skapa en design som har ett specifikt syfte.

För ateisten är universums designer inga designer ens.. speciellt inte designer som designats med ett syfte som endast den medvetna skaparen av designen kan ha.

Du borde nog först ge evidens för att det finns ett syfte.

Och ett öga t.ex. har inte uppstått hux flux fixt och färdigt. Där har du också någonting du inte kan ge evidens för.
Citera
2016-05-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag säger att syftet som behövs bakom en design innan den kan skapas.. är ett syfte som endast ett medvetande tänka fram.. därför blir frågan om designerna i universum och i naturen, har nån funktion.. något syfte.. för om tex. ett öga designats med syftet att ge syn åt alla som bär på minst ett öga, då bevisar det att syftet bakom varje design i universum och i naturen, har skapats med ett syfte som man kanske inte ser direkt.. men som alltid finns där..
och som bevisar medvetandet som gudarna hade när designen skapades.

Men du glömmer att ge belägg för att det finns designer i universum eller naturen. Dina "logiska kvanthopp" duger inte. Så hela ditt resonemang är värdelöst.
Citera
2016-05-03, 20:59
Medlem
Varför utgår ni helt enkelt inte utifrån det matematiska begreppet om sannolikhetslära?

Där kan man försöka skönja hur "livet finner en väg" i motsats till "avsiktliga och precisa beräkningar"
förhåller sig?

Då kan man också ha i tanke som en skapelseförespråkare hävdar: att Gud skapade grunden genom matematik och fysik med frihet i tanke och därför har hans skapelse möjligheten att utvecklas på egen hand....därför ej att omedelbart hävda evolution som något säreget.

Det är ju krångligare för en som tror på skapelse att hävda sig... Man får väl lyssna på alla sidor...och sedan använda sitt egt objektiva dömande.

Dock anser jag att sannolikhetslära är ett legitimt värde....för sllt möjligt. Ex. Så vill ju de som tror på skapelse också hänvisa till varför det ej bland de över 10 000 000 fossiler som finns ej har ett enda exemplar som visar på ert evolutionära övergångsskede? Återigen...här spelar sannolikhet också en roll. Borde man ej ha kunnat hitta ett enda sådant fossil då?
Citera
2016-05-03, 22:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrespondenten
Varför utgår ni helt enkelt inte utifrån det matematiska begreppet om sannolikhetslära?

Vilka "ni" refererar du till?

För åtminstone filosofiska relativister använder sannolikheter.

Citat:
Då kan man också ha i tanke som en skapelseförespråkare hävdar: att Gud skapade grunden genom matematik och fysik med frihet i tanke och därför har hans skapelse möjligheten att utvecklas på egen hand....därför ej att omedelbart hävda evolution som något säreget.

Det är ju krångligare för en som tror på skapelse att hävda sig... Man får väl lyssna på alla sidor...och sedan använda sitt egt objektiva dömande.

Dock anser jag att sannolikhetslära är ett legitimt värde....för sllt möjligt. Ex. Så vill ju de som tror på skapelse också hänvisa till varför det ej bland de över 10 000 000 fossiler som finns ej har ett enda exemplar som visar på ert evolutionära övergångsskede? Återigen...här spelar sannolikhet också en roll. Borde man ej ha kunnat hitta ett enda sådant fossil då?

Hur i Noodlis namn kan du få fram nån annan "sannolikhet" mellan evolutionsteorin och ID-postulatet än att evolutionsteorin är vida mera "sannolik".

Desutom ändrar evolutionsteorin inte ett dyft på ID-förespråkernas egen bevisbörda.
Citera
2016-05-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilka "ni" refererar du till?

För åtminstone filosofiska relativister använder sannolikheter.

Hur i Noodlis namn kan du få fram nån annan "sannolikhet" mellan evolutionsteorin och ID-postulatet än att evolutionsteorin är vida mera "sannolik".

Desutom ändrar evolutionsteorin inte ett dyft på ID-förespråkernas egen bevisbörda.

"Ni" = de som ej tror.

I så fall måste det bevisas att en evolutionsteorin är vida mera "sannolik" och då är inte 99 % likhet i gener mellan människa och apa ett argument p.g.a. att det i bibeln anges att varje skapelse utgår ifrån sin egna art. Detta betyder ex. att 99.9990 är inte samma som 99.9991.

Detta är en evig batalj mellan två sidor...
Citera
2016-05-03, 23:34
Medlem
Citat:
"Ni" = de som ej tror.

I så fall måste det bevisas att en evolutionsteorin är vida mera "sannolik" och då är inte 99 % likhet i gener mellan människa och apa ett argument p.g.a. att det i bibeln anges att varje skapelse utgår ifrån sin egna art. Detta betyder ex. att 99.9990 är inte samma som 99.9991.

Detta är en evig batalj mellan två sidor...
Två sidor? Det finns hur många skapelsemyter som helst. Den från bibeln är inte mer sannolik än alla andra.
Citera
2016-05-03, 23:40
Bannlyst
Gud kan inte bevisas men vi som är troende och håller det på rätt nivå står alltid över ateister. Jag är inte alltför glad över somliga predikare men dom går lika bort som tvivlare.

Att tro handlar varken om att döma eller om att vända andra kinden till.
Citera
2016-05-04, 00:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Ni" = de som ej tror.

OK; det är en generalisering, men "vi" ("informerade" om akademisk vetenskap och filosofi) ... som inte tror ... förliter oss till stor del på sannolikheter.
Citera
2016-05-04, 00:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habbakuk
Gud kan inte bevisas men vi som är troende och håller det på rätt nivå står alltid över ateister. Jag är inte alltför glad över somliga predikare men dom går lika bort som tvivlare.

Vad är detta "rätta nivå" som gör att troende står över ateister?

Förtydliga, kom med belägg och tala om vad det har med "guds-bevis" att göra, tack.
Citera
2016-05-04, 00:39
Medlem
Citat:

Det beror väl vad man tror på? Eller talar du för alla troende i världen?
Citera
2016-05-04, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det beror väl vad man tror på? Eller talar du för alla troende i världen?

DU har helt rätt som ifrågasätter mig. Jag är ingen predikant och håller mig helst till folk som förhåller sig till gud på ett sunt nivå.

Men ändå, samhället idag är svårare att förstå än gud, bara en massa politik, knark, kriminalitet, fallskärmar till folk som inte ens vet vad arbete är, arbetslöshet, bostadsbrist, alla möjliga orättvisor...

Tyck vad du vill men Flashback är ingen raggagtråd så diskutera sakligt om du klarar av det.
Citera
2016-05-04, 00:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
DU har helt rätt som ifrågasätter mig. Jag är ingen predikant och håller mig helst till folk som förhåller sig till gud på ett sunt nivå.

Vad menar du med ett "sunt nivå"?

Och vad har det med "guds-bevisföring" att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in