2016-05-01, 10:46
Medlem
BenHornes avatar
Då var jag här igen. En heltidstermin komvuxstuderande, alltså 400 poäng. Kommer klara 200. Kommer jag få studiemedel vid nästa ansökan? Skriver en liten dikt till den som lugnar ner mig angående det här. Och ja, jag har läst på CSNs hemsida, men när jag frågat dem via mail har de varit desto mer ambivalenta.
2016-05-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inflagrante
Hjälp, hjälp, hjälp.

Om jag har 15 höskolepoäng att läsa in innan jag kan ansöka om studiemedel på nytt, och jag studerar ett program på 30 hp per termin (alltså två 15hp kurser på 50% studietakt) måste jag vänta tills båda kurserna är avslutade (alltså fem månader) innan jag kan ansöka om nytt studiemedel, eller går det veckovis?

Tack på förhand

Om kurserna består av två moment på 15 hp som rapporteras efter att dessa är avklarade så är svaret ja. Men ibland så består kurserna av mindre moment (t.ex. två 7,5 hp), och i sådant fall så kan det gå fortare för dig.
2016-05-02, 19:09
Medlem
Carlzonys avatar
Jag har blivit antagen till två sommarkurser, en på sthlm uni och en på miun. Båda kurser är på 7,5 hp, men bara den i sthlm är på helfart. Den på miun är 50 %.

Innebär detta begränsningar i CSN, eller har jag rätt till 100 % trots att den på miun är på 50 %?

Hittar ingen behjälplig info på CSN:s hemsida.
2016-05-03, 17:37
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Jag har blivit antagen till två sommarkurser, en på sthlm uni och en på miun. Båda kurser är på 7,5 hp, men bara den i sthlm är på helfart. Den på miun är 50 %.

Innebär detta begränsningar i CSN, eller har jag rätt till 100 % trots att den på miun är på 50 %?

Sommarkurser är väl vanligast på halvfart. Så länge den är pågår under sommarterminen är det inga problem. Har enbart läst en på helfart faktiskt. Ditt CSN kommer betalas ut som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Då var jag här igen. En heltidstermin komvuxstuderande, alltså 400 poäng. Kommer klara 200. Kommer jag få studiemedel vid nästa ansökan? Skriver en liten dikt till den som lugnar ner mig angående det här. Och ja, jag har läst på CSNs hemsida, men när jag frågat dem via mail har de varit desto mer ambivalenta.
Kan svara på min egen fråga, ringde CSN och det var inga problem där heller.
2016-05-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony

Jag var i en liknande situation och pratade med CSN där dom sa att dom kollar på hur många poäng man läser under tiden man har CSN så du bör kunna få 100% över hela perioden.
2016-05-04, 00:29
Medlem
Nattiskatts avatar
Nu blir man fan av med studiebidraget av att bara va borta typ 3-4 dagar med sjukanmäld frånvaro. Helt jävla sjukt. Hatar CSN reglerna.
2016-05-04, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Nu blir man fan av med studiebidraget av att bara va borta typ 3-4 dagar med sjukanmäld frånvaro. Helt jävla sjukt. Hatar CSN reglerna.

CSN drar inte studiebidraget på grund av anmäld sjukanmälan så länge Försäkringskassan har godkänt din sjukperiod.

http://www.csn.se/hogskola/sjuk/1.2609
2016-05-04, 12:23
Medlem
Cincaids avatar
Ska läsa upp två gymnasiebetyg under totalt 5v, har aldrig haft med CSN att göra innan och läser man här så är det inte direkt nånting att se fram emot.

Vad kan ja söka för ersättning? Vad ska ja tänka på?

Går på akassa
Senast redigerad av Cincaid 2016-05-04 kl. 12:26.
2016-05-04, 14:13
Medlem
Hej,

På antagning.se så står det att mitt akademiska meritvärde är 29 poäng, men om jag räknar ihop de poäng jag ska ha (och har på mitt universitets hemsida) så får jag ut att det är 32 poäng.

Alltså, en liten kurs har stryks och jag vet inte vilken. Hur ska jag göra?
2016-05-04, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Ska läsa upp två gymnasiebetyg under totalt 5v, har aldrig haft med CSN att göra innan och läser man här så är det inte direkt nånting att se fram emot.

Vad kan ja söka för ersättning? Vad ska ja tänka på?

Går på akassa
Du kan ansöka om lån och bidrag för dessa veckor, och i vissa fall merkostnadslån eller högre bidrag (om du har barn).

Du bör tänka på att klara kurserna, om du ska söka CSN för gymnasiekurser någon gång i framtiden eftersom CSN prövar studieresultaten innan de godkänner en ny studieperiod.
2016-05-10, 09:33
Medlem
Kan man få studiemedel igen om resultaten är otillräckliga, man har inte möjlighet att läsa om kurserna, men man har betalat tillbaka hela sitt studielån? Eller finns det andra skäl att återigen få studiemedel efter otillräckliga studieresultat?
2016-05-10, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeBush
Kan man få studiemedel igen om resultaten är otillräckliga, man har inte möjlighet att läsa om kurserna, men man har betalat tillbaka hela sitt studielån? Eller finns det andra skäl att återigen få studiemedel efter otillräckliga studieresultat?
Nej du måste ta igen poängen på annat håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in