2016-05-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har du källor på detta?

Jag läste om det i FNA för en herrans massa år sedan. Har sökt febrilt efter artikeln sedan dess men inte lyckats hitta den igen. Den är arkiverad nånstans i Flashbacks enorma databas.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hur stor del av detta kommer från tvångsvård från personer som har åkt fast för cannabisrökning ett par gånger för mycket eller käkat MDMA på en technofest?

Det jag minns är att siffrorna baserades på alla drogskadeverkningar som fanns.

Jag googlade lite och fann dessa lite mer färska siffor, vet inte om de stämmer dock:
http://www.accentmagasin.se/politik/sprit-och-knark-kostar-skattebetalarna-43-miljarder-varje-ar/
Citera
2016-05-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag förstår, den såg nog hög ut för att inlägget du citerade bara rörde missbruksvård.

Nja, för 49 miljarder får man räkna in produktionsbortfall och så vidare. Utan det verkar man landa på hälften.
(Enligt en sammanställning på CAN, hur pålitligt det är vågar jag inte spekulera i)

enligt de siffror jag gogglade fram åt BigFatCone så verkar jag haft fett fel i min initiala uppskattning ändå.
Citera
2016-05-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Hur många barn gavs möjligheten till att förstöra sina hjärnor med det partiet?

Den absoluta majoriteten av drogbruk när jag var 15 var att hänga med näsan över bensintanken till moppen, och så länge köp av bensin inte är belagt med 18-årsgräns och bajamajors tvålar inte innhåller kräkmedel så måste jag tyvärr dra slutsatsen att barns möjlighet att förinta sina hjärnor idag är lika hög som den var när jag var ung. Det enda som förändrats sedan dess är att Butangas (tändargas) belagts med åldersgräns. Startgas (eter) är dock fortfarande fritt att få köpas av vem som helst, tyvärr.
Citera
2016-05-03, 23:34
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Knark ska inte vara lagligt. Detta oavsett var det säljs.
Staten dealar narkotikaklassade läkemedel i massor via apoteken. Berusning beskattas av staten genom alkoholskatt och säljs av Systembolaget. Droger cirkuleras redan från Apoteken och berusning av Systembolaget via staten som anser att att en reglerad försäljning och kontroll fungerar bäst och ger minst negativa hälsoeffekter på medborgarna. Argumenten emot att staten vidmakthåller kontrollen över försäljningen av alkohol handlar mest om ideér om människans rättigheter som fri individ och inte om någon nolltolerans fastän alkohol dödar tusentals svenskar varje år. Alternativen skulle vara sämre. Samma argument finns när det diskuteras andra berusningsdroger som cannabis. Berusning går att få av många olika droger. Vad gör det ena bättre eller sämre än det andra?
Citera
2016-05-04, 07:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ganglere, hoppade du över det här?

Nej, jag hoppar inte över att svara på inlägg annat än sådana som går till personangrepp, förolämpar, tramsar o.likn. Jag svarar i den takt jag hinner. Har annat att göra också så det kanske kan ta några dagar ibland. Får väldigt många att svara på i den här tråden.

Gränskontroller, gällde det?
Sådana är fullt möjliga att ha givetvis. Nej, jag anser inte att vi ska ta efter Nordkorea i allt. Det har jag redan svarat på. Jag tog upp det landet och några andra som ex. på att man kan ha god kontroll över sina gränser.
Andra ex. kan vara t.ex. Australien, Ryssland, Japan, Kanada, Irland, Schweiz m fl.
De allra flesta länder i världen släpper inte in människor hur som helst, ja t.o.m. utan giltiga papper, utan att personen ens kan bevisa vem han är som man gör i Sverige.

Andelen av ett lands befolkning i fängelse?
Tja, en viss andel av en befolkning är alltid kriminella. Jag anser att det är bättre att de är inlåsta och då inte kan begå brott än ute i samhället. I Sverige behöver straffen skärpas. Minst sagt. Gäller inte bara narkotikabrott. Alltså så ska en större andel av befolkningen sitta inlåst.
Citera
2016-05-04, 13:07
Bannlyst
Nej, Sverige kommer att ånga på med samma efterblivna drogpolitik som förut och skryta över "den svenska modellen".
Citera
2016-05-04, 13:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Besviken ...

Det har talats och talats om nolltolerans i Sverige men det var inget mer än fagra ord.
Ekande tomma ord. Det har aldrig varit första prioritet att hålla förorterna rena från droger. Vad är det för dj-vla signalpolitik att mata barn och ungdomar med förresten?

"Ja. Det går bra att knarka ihjäl er, mina små duvungar", sjunger socialliberalen (S) Gabriel?
Bättre om de smutsiga förortsbarnen gör det förr också, än senare, tycker han säkert.

SKANDAL!
Du menar en Utopisk dröm?
Sen har inte orden varit tomma, då vi skördar många liv på denna Utopiska tanke om en drogfrivärld.
Citera
2016-05-04, 13:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
Jag läste om det i FNA för en herrans massa år sedan. Har sökt febrilt efter artikeln sedan dess men inte lyckats hitta den igen. Den är arkiverad nånstans i Flashbacks enorma databas.

Det jag minns är att siffrorna baserades på alla drogskadeverkningar som fanns.

Jag googlade lite och fann dessa lite mer färska siffor, vet inte om de stämmer dock:
http://www.accentmagasin.se/politik/sprit-och-knark-kostar-skattebetalarna-43-miljarder-varje-ar/
Jag läste att du är en struts, innebär det att detta är sant?
Nä, skulle inte tro detta.
Knarkkriget kostar ~25MILJARDER årligen, legaliserar vi.
Så får vi par miljarder över i jämförelse i den siffran.
Ja, sen behöver vi inte spendera på polis, domstolar och fängelse tex.
Så där har vi ett antal miljarder till som inte behövs spenderas på den Utopiska drömmen om narkotikafritt samhälle.
Plus skatteintäkter, och definitivt mer effektiv vård.
Då man nu bara vårdar de som är behov av vård.
Logik är inte din starka sida va?
Citera
2016-05-04, 13:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Under en sten och utsikten, eller jag kanske bör kalla det insikten från att ha lurat under denna sten, har inte talat för någon som helst nolltolerans. Elektroniska näsor verkar kanske lite väl överdrivet men jag tror knappast att politikerna har givit poliserna resurserna för en total nolltolerans heller. Om någon blev av med arbetet för en joint på fredagen så är det bara att beklaga men måste i samma mening ställa frågan; Hur många barn gavs möjligheten till att förstöra sina hjärnor med det partiet?
Hur ska denna nolltolerans kunna uppnås?
Vi klarar ju inte ens hålla fängelser drogfria.
Och vart ska vi hitta personalen och pengarna(gissar på ett antal biljoner)?
Citera
2016-05-04, 13:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, jag hoppar inte över att svara på inlägg annat än sådana som går till personangrepp, förolämpar, tramsar o.likn. Jag svarar i den takt jag hinner. Har annat att göra också så det kanske kan ta några dagar ibland. Får väldigt många att svara på i den här tråden.

Gränskontroller, gällde det?
Sådana är fullt möjliga att ha givetvis. Nej, jag anser inte att vi ska ta efter Nordkorea i allt. Det har jag redan svarat på. Jag tog upp det landet och några andra som ex. på att man kan ha god kontroll över sina gränser.
Andra ex. kan vara t.ex. Australien, Ryssland, Japan, Kanada, Irland, Schweiz m fl.
De allra flesta länder i världen släpper inte in människor hur som helst, ja t.o.m. utan giltiga papper, utan att personen ens kan bevisa vem han är som man gör i Sverige.

Andelen av ett lands befolkning i fängelse?
Tja, en viss andel av en befolkning är alltid kriminella. Jag anser att det är bättre att de är inlåsta och då inte kan begå brott än ute i samhället. I Sverige behöver straffen skärpas. Minst sagt. Gäller inte bara narkotikabrott. Alltså så ska en större andel av befolkningen sitta inlåst.
Jo, du hoppar alltid över de som ger dig frågor du vet du inte har nått svar på.
Det sker varje gång du är här, allt du förmåga är att slänga ut floskler som aldrig besvaras när de är utmanade.

Du har en enkel fråga att svara på, vart ska vi hitta all personal +2-300000 personer och ett par biljoners kostnad.

Australien där låter det du har tittat på för mycket Borders security Australia.
Det finns gott om droger i Australien.
Ryssland har gott om droger, och stängda gränser, sedan när?
När dom också minera sina gränser?
Kanada har inga stängda gränser och mycket gott om droger.
Irland Schweiz, de har ingen större brist på droger dom heller, och inte speciellt stängda gränser.
Tänker du efter på nån av dina exempel?

Sen är du väl medveten om att Sverige har ID-kontroll, vart har du varit dom senaste månaderna?

Sen att straff skärps, vad ska du uppnå med detta?
Att vi får en större fängelsebefolkning och till vilket syfte?
Och vem ska betala för detta?
antar du säger knarkaren, men ta pengar från en knarkare som inte har pengar.
Så ska du betala fängelsepersonalen med dessa icke existerande pengar?
Skulle du få driva detta lands narkotikapolitik.
Så skulle du ge oss en fasciststat med polis med obegränsade befogenheter.
Det låter som ett land där den oskyldiga delen av befolkningen kommer få lida extremt.
Citera
2016-05-04, 14:31
Medlem
Dags att överge den gamla förbudsmodellen som helt klart är kontraproduktiv, så tillvida att man straffar ut människor som inte gjort nån annan nåt ont. Kan ju många gånger vara förödande samt svårt stigmatiserande för inte minst arbetslivet.
Nä, det kan börjas med avkriminaliserat bruk för att sedan legaliseras helt. Klart som FAN att man ska ta hand om inkomsterna när man ändå har utgifterna, begriper ju vem som helst utom " våra " folkvalda.
Citera
2016-05-05, 08:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Staten dealar narkotikaklassade läkemedel i massor via apoteken. Berusning beskattas av staten genom alkoholskatt och säljs av Systembolaget. Droger cirkuleras redan från Apoteken och berusning av Systembolaget via staten som anser att att en reglerad försäljning och kontroll fungerar bäst och ger minst negativa hälsoeffekter på medborgarna. Argumenten emot att staten vidmakthåller kontrollen över försäljningen av alkohol handlar mest om ideér om människans rättigheter som fri individ och inte om någon nolltolerans fastän alkohol dödar tusentals svenskar varje år. Alternativen skulle vara sämre. Samma argument finns när det diskuteras andra berusningsdroger som cannabis. Berusning går att få av många olika droger. Vad gör det ena bättre eller sämre än det andra?

Att jämföra med läkemedel är löjligt. Sådana är kontrollerade och skrivs ut av läkare.
Vad vi ska ha är ett samhälle utan knark. Det är målet som vi alla ska arbeta mot. Det ska uppnås genom t.ex. hårdare gränskontroller (enbart identitetskontroller räcker givetvis inte), utökade resurser till ex.vis polis, soc., rehabilitering, kriminalvård m.m. och strängare straff, bl.a. för narkotikabrott.
Enbart genom att införa riktiga fängelser får vi fram mycket pengar till detta. En fängelseplats kostar tio gånger så mycket i Sverige som en i USA. Det finns ingen anledning att fortsätta detta pengaslöseri. Dalt är dyrt och kostar mycket mer än ordentliga, avskräckande fängelsestraff.

Det är det nya som behövs i svensk drogpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in