2016-05-03, 18:51
Medlem
Om vi funderar ett tag på motiven bakom lagförslaget så dröjer det inte särskilt länge förrän vi har svaren: Allt beror på den massiva invandringen. Den restriktiva narkotikapolitiken knakar i fogarna när så många väller in som brukar droger. Även Khat- pisset afrikanerna tuggar i sig i runkeby dagarna långa. Svensk lag är nu sådan att det inte går att göra någon drog legal. Därför gör de slag i saken och ändrar i lagen så att det ser ut som att de är måna om folkhälsan. Oavsett drog.
Citera
2016-05-03, 21:47
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett ex. är ju sjukvårdskostnaderna.

Vilka sjukvårdskostnader?

Hur stora är kostnaderna för sjukvård gällande Cannabis?
Senast redigerad av han solo 2016-05-03 kl. 21:50.
Citera
2016-05-03, 22:03
Medlem
BewilderedHulders avatar
Besviken ...

Det har talats och talats om nolltolerans i Sverige men det var inget mer än fagra ord.
Ekande tomma ord. Det har aldrig varit första prioritet att hålla förorterna rena från droger. Vad är det för dj-vla signalpolitik att mata barn och ungdomar med förresten?

"Ja. Det går bra att knarka ihjäl er, mina små duvungar", sjunger socialliberalen (S) Gabriel?
Bättre om de smutsiga förortsbarnen gör det förr också, än senare, tycker han säkert.

SKANDAL!
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-05-03 kl. 22:07.
Citera
2016-05-03, 22:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Vilka sjukvårdskostnader?

Hur stora är kostnaderna för sjukvård gällande Cannabis?
Missbruksvården är en piss i havet i landstingens budget. Jag har inga siffror för jag kommer inte ihåg var jag läste det men vi snackar kanske 5% eller så där. Tar man då helt plötsligt bort all tvångsvård så blir summan så liten att den nästan inte behöver nämnas och om man dessutom har legaliserat, reglerat och taxerat så har kostnaderna för cannabis i samhället betalat sig själva.
Citera
2016-05-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Besviken ...

Det har talats och talats om nolltolerans i Sverige men det var inget mer än fagra ord.
Ekande tomma ord.

Var har du varit de senaste 20 åren?

Folk har blivit av med allt från jobb till körkort bara för att de rökt en joint på en fredag istället för att supa sig redlösa.
Om det inte är nolltolerans, så är jag nyfiken på din definition av ordet?

Citat:
Det har aldrig varit första prioritet att hålla förorterna rena från droger.

Jodå, men nuvarande lagstiftning tillåter bara snuten att gå "så långt" i syfte att upprätthålla detta mål. Tex så verkar folk i allmänhet motsätta sig till att staten installerar elektroniska näsor i varje bostad så att varje lagöverträdelse automatiskt kan behandlas. Ej heller har folket varit positiva till att Staten installerar övervakningskameror i varje hem i syfte att hålla Sverige drogfritt (samt fritt från övergrepp mot barn).

Förkastligt motstånd säger jag.
Den som har rent mjöl i påsen har ingenting att frukta!

Citat:
SKANDAL!

Indeed. Folk måste helt enkelt lära sig att fatta att drogprevention går före all form av rätt till privatliv!
Citera
2016-05-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Missbruksvården är en piss i havet i landstingens budget. Jag har inga siffror för jag kommer inte ihåg var jag läste det men vi snackar kanske 5% eller så där.

För 20 år sedan så kostade all narkotikas samtliga skadeverkningar lite drygt 7 miljarder totalt.

Med hänsyn till befolkningsökning samt en viss ökning av sagda problem så skulle jag gissa på att siffran idag ligger på ca 15 miljarder kronor.
Citera
2016-05-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamsTrams
För 20 år sedan så kostade all narkotikas samtliga skadeverkningar lite drygt 7 miljarder totalt.

Med hänsyn till befolkningsökning samt en viss ökning av sagda problem så skulle jag gissa på att siffran idag ligger på ca 15 miljarder kronor.

Vad är inräknat i "samtliga skadeverkningar"?
Siffran ser hög ut (eller så har jag dåligt grepp om hur en låg siffra ser ut).
Citera
2016-05-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vad är inräknat i "samtliga skadeverkningar"?

Allt från sjukvårdskostnader till utredningskostnader och kriminalvårdskostnader för narkotikabrukfinansrelaterade rån.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Siffran ser hög ut (eller så har jag dåligt grepp om hur en låg siffra ser ut).

Enbart sjukvårdskostnader för alkohol ligger på drygt 50 miljarder.
Citera
2016-05-03, 22:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Har du källor på detta? Hur stor del av detta kommer från tvångsvård från personer som har åkt fast för cannabisrökning ett par gånger för mycket eller käkat MDMA på en technofest?

Det som är intressant är vad faktiska missbrukare och problematiska konsumenter kostar.

Edit: Ser att du har svarat på det där, själv pratade jag ju bara vad missbruksvården kostar, inte den total kostnaden. Frågan är ju då hur låg siffran hade blivit om man slutade lagföra människor för personligt bruk.
Citera
2016-05-03, 22:28
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ja men nog har tonläget förbytts sedan Maria Larsson & co förkunnade inför världen att allt traditionellt drogbruk ska utplånas (hej då snus)? Nu konstaterar de ju från regeringen mycket riktigt att nolltolerans hör extremisten till. Istället ska det satsas på vård och prevention. Det är förstås en omsvängning av svensk narkotikapolitik som signaleras. Måhända omvärldsintrycket har påverkat, ministerns uttalande tyder ju på det. Möjligheten att fortsätta med nolltoleransen finns ju kvar där under FN-systemet, men det tycks alltså inte funnits politiskt intresse för det om jag förstod saken rätt? Sedan ska man väl inte ropa hej förrän man är över bäcken, men..

Jag tror inte att det finns en reell möjlighet speciellt för en socialdemokratiskt ledd regering att på sikt bibehålla en narkotikapolitik som bygger på 'nolltolerans'. Och som klyban säger så vet vi inte om omsvängningen nu bara är prat eller om det finns substans bakom orden. Det är inte ens säkert att statsministern vet det själv...men det kommer.

Problemet att byta kurs är extra knepigt i Sverige än i andra länder då många inte ens tolererat en öppen debatt. Så går det när dom målat in sig i ett hörn och krävt lydnad i leden. Demokrati och en öppen debatt med högt i tak har alltid till dom bästa förutsättningarna att ge dom bästa resultaten IMO.
Senast redigerad av Mollip 2016-05-03 kl. 22:31.
Citera
2016-05-03, 22:33
Medlem
Citat:
Allt från sjukvårdskostnader till utredningskostnader och kriminalvårdskostnader för narkotikabrukfinansrelaterade rån.
Jag förstår, den såg nog hög ut för att inlägget du citerade bara rörde missbruksvård.
Citat:
Enbart sjukvårdskostnader för alkohol ligger på drygt 50 miljarder.
Nja, för 49 miljarder får man räkna in produktionsbortfall och så vidare. Utan det verkar man landa på hälften.
(Enligt en sammanställning på CAN, hur pålitligt det är vågar jag inte spekulera i)
Citera
2016-05-03, 22:41
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Var har du varit de senaste 20 åren?

Under en sten och utsikten, eller jag kanske bör kalla det insikten från att ha lurat under denna sten, har inte talat för någon som helst nolltolerans. Elektroniska näsor verkar kanske lite väl överdrivet men jag tror knappast att politikerna har givit poliserna resurserna för en total nolltolerans heller. Om någon blev av med arbetet för en joint på fredagen så är det bara att beklaga men måste i samma mening ställa frågan; Hur många barn gavs möjligheten till att förstöra sina hjärnor med det partiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in