2016-05-03, 19:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara av värde att läsa domen. Är det lekmannadomarna som friar och lagmannen har avvikande mening (dvs, vill fälla) kan man kallt räkna med att saken överklagas.

Nu är situationen sådan att även vid en fällande dom kommer de två gossebarnen inte drabbas hårdare än eljest, de är ju inte straffmyndiga. Det här handlar om sk "bevistalan", dvs ett försök från rätten att fastslå skuldfrågan, men utan den normala straffmätningen.

Därför är det inte alldeles säker att åklagaren drar detta en vända till. Värdet för de anhöriga och samhället är inte alldeles självklart och den allmänpreventiva effekten av en lång fängelsedom är obefintlig.

Tja, skall man ändå hålla en bevistalan är det väl lika bra att behandla det som vanligt i övrigt också, dvs överklaga om åklagaren anser att domen inte är korrekt och att en överprövning kan ge motsatt resultat.

Det är väl tillåtet att överpröva en bevistalan, för övrigt?
Citera
2016-05-03, 19:18
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tja, skall man ändå hålla en bevistalan är det väl lika bra att behandla det som vanligt i övrigt också, dvs överklaga om åklagaren anser att domen inte är korrekt och att en överprövning kan ge motsatt resultat.

Det är väl tillåtet att överpröva en bevistalan, för övrigt?
Jodå..
Citat:
Vice chefsåklagare Charlotte Österlund funderar nu på om hon ska överklaga. Hon tycker inte att någon av pojkarna gett en mera trovärdig berättelse än den andre.
Citat:
Min uppfattning är att båda pojkarna ljuger, säger vice chefsåklagare Charlotte Österlund.
http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.3828835-man-mordad-14-aringar-frias
Citera
2016-05-03, 19:30
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Pinsamt att lagen tillåter någon undkomma en morddom genom att de åtalade kan skylla på varandra, trots bevisning att de agerat i samförstånd. Det visar på låg standard och inkompetens inom rättsväsendet och ger mig ytterligare en anledning att använda dödligt våld den dagen jag själv blir utsatt för brott. Jag hoppas att anhöriga tar lagen i egna händer. Helst ser jag att man är 2-3 st, åker man fast så skyller man bara på varandra.
Detta har fungerat under alla år i Sverige och något vi sett uppemot hundratals fall av. Mycket bra att tingsrätten inte gör det rasistiska misstaget att fälla strulputtarna för ett tragiskt misstag de ändå snart kommer ha vuxit ifrån!
Citera
2016-05-03, 19:36
Medlem
Begår man brott tillsammans och någon blir mördad, så tycker jag att man har ett kollektivt ansvar. Men så fungerar det inte i Sverige.

Jämför med Annika Östberg, som i USA fälldes för dubbelmord men i Sverige anses vara oskyldigt dömd.
Citera
2016-05-03, 19:37
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Detta har fungerat under alla år i Sverige och något vi sett uppemot hundratals fall av. Mycket bra att tingsrätten inte gör det rasistiska misstaget att fälla strulputtarna för ett tragiskt misstag de ändå snart kommer ha vuxit ifrån!

??? Det var ju inga berikare utan lintottar enligt inlägg tidigare i tråden, Eller?
Citera
2016-05-03, 19:39
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
??? Det var ju inga berikare utan lintottar enligt inlägg tidigare i tråden, Eller?

Ena grabben är någorlunda svensk, som jag har förstått det. Den andra, aktiva, parten är klart "svensk".
Citera
2016-05-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot

En svenne och en Irakier om jag är rätt underrättad.
Citera
2016-05-03, 20:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder-Tuck
En av dom mest korkade inlägg jag överhuvudtaget läst här på FB. Oavsett om man inte kan sätta dessa två misslyckade ynglingar i fängelse pga dess låga ålder så måste man ju ändå konstatera att dom är en fara för sin omgivning både nu och för lång tid framöver. Och för att vårda eller straffa dom så måste man väl konstatera att dom är skyldiga till ett avskyvärt brott, och jag tror inte att majoriteten av vanligt folk vill ha dessa i sin omgivning. Man kan inte förlåta vad som helst pga förövares låga ålder.

Jag undrar hur många sådana här som går runt i samhället som vi aldrig får kännedom om. Jag håller med dig, oavsett om de döms för mord eller ej och om de inte kan sättas i fängelse eftersom de är under 14 så kan man ju inte släppa ut dessa i samhället igen. De kommer ju göra samma sak igen. Dessutom, hur säker är uppgiften att de är under 14 år?

Att gå runt i Sverige idag är som rysk roulette.

Citat:
Ursprungligen postat av Mummeldjuret
Fy fan säger jag bara.
Denne man var så vänlig, han bodde ensam, sedan frun dog i cancer för något åt sedan, med sina djur och gjorde inte en fluga förnär. Han var väldigt smal och hade dessutom så svårt förvärkta händer att han knappt kunde hantera sin plånbok i affären ens. Detta borde ses som ett extra hänsynslöst mord då han förmodligen varit en lätt match och inte har kunnat värja sej mot pojkarna..
Jag vet inte vad jag ska ta mej till med dagens dom.. jag har mått så dåligt sedan detta hände och tänk bara då på vad familjen måste känna.. Får en klump i halsen varje gång man åker förbi..

Spärra in dom små asen i en skrubb med mögliga skorpor och förorenat vatten.. Fy fan för jävliga snorungar som tror dom kan göra vad som helst utan konsekvenser.

Dessa två är riktigt låga individer och jag utgår från att de kommer fortsätta sin bana tills de möter sitt öde.

De riktiga svinen i hela historien, de riktiga asen är de som möjliggjort att dessa två (bland annat) getts möjlighet att befinna sig i Sverige till att börja med SAMT de som friar dem från mord. Det är här man ska rikta ilskan och utdela kritik. De två invandrarna kan tillsammans med hundratusentals andra återvända hem. Naturligtvis interneras dem tills avresa.

Kanalisera ilska och frustrationen rätt.

Citat:
Pinsamt att lagen tillåter någon undkomma en morddom genom att de åtalade kan skylla på varandra, trots bevisning att de agerat i samförstånd. Det visar på låg standard och inkompetens inom rättsväsendet och ger mig ytterligare en anledning att använda dödligt våld den dagen jag själv blir utsatt för brott. Jag hoppas att anhöriga tar lagen i egna händer. Helst ser jag att man är 2-3 st, åker man fast så skyller man bara på varandra.

Mannen som sannolikt slängde handgranat på polisbil friades trots att hans fingeravtryck återfanns på sprinten. En person som sannolikt mördat RB frias eftersom man inte kan bevisa att det är han som hållit i kniven under de dödande huggen. Jag tycker man spärrar in båda två, för inte fasen kan dessa få lov att gå lösa i samhället!
Citera
2016-05-03, 21:09
Medlem
Vart är vi på väg?
Dom här två kommer nog bli två samhällsbärare av rang!
Citera
2016-05-03, 21:19
Medlem
khattuggares avatar
Här är en lite större del av FUP (732 sidor)

https://minfil.org/cfM1mcb8b6/Mord_Rolf_B_rjesson_fup.pdf
Citera
2016-05-03, 22:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddi
Vart är vi på väg?
Dom här två kommer nog bli två samhällsbärare av rang!

Misstänker att de dyker upp i någon tråd här på fb framöver. I brottsforumet.
Citera
2016-05-03, 22:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nu skall man inte uppmana till barnamord. Men om någon nära anhörig till offret tog livet av de två skulle nog domstolen dra sig för att utmäta något mer kännbart straff. Jag tror det finns sådana fall, kommer bara inte på dem nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in