2016-05-03, 17:47
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det finns faktiskt en risk att anhöriga kan ta lagen i egna händer.
Med full förståelse från mig
Citera
2016-05-03, 17:55
Medlem
S.Kandals avatar
Nu intervjuade de precis en av advokaterna. Denne var väldigt överraskad över att den andre åtalade inte blev dömd och "detta pga av den starka bevisningen".
Tror inte vi sett slutet på detta spektaklet.
Citera
2016-05-03, 17:58
Medlem
Mummeldjurets avatar
Fy fan säger jag bara.
Denne man var så vänlig, han bodde ensam, sedan frun dog i cancer för något åt sedan, med sina djur och gjorde inte en fluga förnär. Han var väldigt smal och hade dessutom så svårt förvärkta händer att han knappt kunde hantera sin plånbok i affären ens. Detta borde ses som ett extra hänsynslöst mord då han förmodligen varit en lätt match och inte har kunnat värja sej mot pojkarna..
Jag vet inte vad jag ska ta mej till med dagens dom.. jag har mått så dåligt sedan detta hände och tänk bara då på vad familjen måste känna.. Får en klump i halsen varje gång man åker förbi..

Spärra in dom små asen i en skrubb med mögliga skorpor och förorenat vatten.. Fy fan för jävliga snorungar som tror dom kan göra vad som helst utan konsekvenser.
Citera
2016-05-03, 18:02
Medlem
Lifeisnows avatar
Hade varit intressant att få info om vilka det var som satt och dömde i detta fall. Går inte att hitta något på deras sajt, men intressant info om hur de tänker vid underåriga drägg
http://www.varbergstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Bevistalan-mot-tva-underariga-pojkar/
Citera
2016-05-03, 18:37
Medlem
Tillssons avatar
SVT Väst säger att pojkarna "ursprungligen kom från Göteborg" - vad säger man?!?!
Senast redigerad av Tillsson 2016-05-03 kl. 18:49.
Citera
2016-05-03, 18:41
Medlem
Flufffens avatar
Pinsamt att lagen tillåter någon undkomma en morddom genom att de åtalade kan skylla på varandra, trots bevisning att de agerat i samförstånd. Det visar på låg standard och inkompetens inom rättsväsendet och ger mig ytterligare en anledning att använda dödligt våld den dagen jag själv blir utsatt för brott. Jag hoppas att anhöriga tar lagen i egna händer. Helst ser jag att man är 2-3 st, åker man fast så skyller man bara på varandra.
Citera
2016-05-03, 18:55
Medlem
Ferhs avatar
Ännu ett argument för att straffåldern borde sänkas ett antal år, åtminstone när det gäller mord.

Sisådär 15 års psykiskt tvångsvård hade varit ett lämpligt straff, och om inte lagen straffar mördare så blir folk tvungna att ta lagen i ena händer, så det vore bara helt moraliskt rätt ifall någon skulle leta upp och slå ihjäl dem.
Citera
2016-05-03, 18:57
Medlem
Då är det bara att agera, samhället har fallerat och det är upp till oss som tror på rättvisan att utföra lite ideellt arbete.
Citera
2016-05-03, 19:01
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan vara av värde att läsa domen. Är det lekmannadomarna som friar och lagmannen har avvikande mening (dvs, vill fälla) kan man kallt räkna med att saken överklagas.

Nu är situationen sådan att även vid en fällande dom kommer de två gossebarnen inte drabbas hårdare än eljest, de är ju inte straffmyndiga. Det här handlar om sk "bevistalan", dvs ett försök från rätten att fastslå skuldfrågan, men utan den normala straffmätningen.

Därför är det inte alldeles säker att åklagaren drar detta en vända till. Värdet för de anhöriga och samhället är inte alldeles självklart och den allmänpreventiva effekten av en lång fängelsedom är obefintlig.
Citera
2016-05-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Ännu ett argument för att straffåldern borde sänkas ett antal år, åtminstone när det gäller mord.

Sisådär 15 års psykiskt tvångsvård hade varit ett lämpligt straff, och om inte lagen straffar mördare så blir folk tvungna att ta lagen i ena händer, så det vore bara helt moraliskt rätt ifall någon skulle leta upp och slå ihjäl dem.

Här är ju också frågan hur åldern på det ena avfallet är fastställd. Han har inte varit i Sverige mer än några år, har det framkommit om några tester har gjorts för att fastställa hans riktiga ålder?
Citera
2016-05-03, 19:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Läs förhören så kanske du också förstår att detta var i samförstånd, man skulle robba gubben som dessutom fick plikta med livet i sin egen bostad.

Sen att de två ljuger sju stugor full om sin egen inblandning påvisar att de redan vid denna ålder är tämligen drivna. Båda skall bedömas ansvariga för att mannens död och jag skiter högaktningsfullt vilken ålder de har.

Du menar att de mördade mannen i samförstånd? För det är det som är den springande punkten, inte om de i övrigt agerat i samförstånd. Var det bara den ene som mördade mannen skall inte båda dömas för mord. Ja, för såvitt de inte mördade i samförstånd också då.
Citera
2016-05-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara av värde att läsa domen. Är det lekmannadomarna som friar och lagmannen har avvikande mening (dvs, vill fälla) kan man kallt räkna med att saken överklagas.

Nu är situationen sådan att även vid en fällande dom kommer de två gossebarnen inte drabbas hårdare än eljest, de är ju inte straffmyndiga. Det här handlar om sk "bevistalan", dvs ett försök från rätten att fastslå skuldfrågan, men utan den normala straffmätningen.

Därför är det inte alldeles säker att åklagaren drar detta en vända till. Värdet för de anhöriga och samhället är inte alldeles självklart och den allmänpreventiva effekten av en lång fängelsedom är obefintlig.

Värdet för de anhöriga är självklart, de vill få klarhet i vad som hände och vem som är ansvarig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in