2016-05-03, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Familjen vill bara veta VARFÖR Lisa blev NERIJUS offer.
Förundersökningen är gigantisk, har du en aning om hur många vittnen de pratat med t.ex?
Hur tror du att det kommer sig att alla juridiska experter, kriminalexperter etc gemensamt ger ett ypperligt bra betyg på förundersökningen?
De eniga domarna i TR och HR borde också ge dig en indikation på att inga tvivel finns?
Och nu avslag på PT.

Nerijus är en synnerligt svårartad typ och jävligt tvärtom. Likt den billigaste horan av alla säljer något han inte äger, för sin egen tillfredsställelses skull. Och repar upp stickningen precis tvärtom. Anledning och urval av offer från en situation där mycket är styrt av tillfälligheter, har ändå strategiska moment i sig och jag tycker att Lisa far har svarat ganska bra på frågan själv, men det är inget svar man vill ha.

Just denna dag var Lisa väldigt glad, förutom att hela livet just höll på att öppna sig för henne. Åka hem själv från sitt egna jobb. Antagligen så strålade detta hopp något runt henne och då fanns det mycket att ta för en Nerijus som blir hög av att sänka. Lisa hade mycket potential i det avseendet. Allt från rena slumpen till att hon befanns sig där, samt att hon var glad och lycklig bör ha spelat stor roll för Nerijus, för annars kunde han hängt sin fru, sig själv eller några gamlingar på byggden. Men någon deppig livstrött person skulle han nog inte ge sig på.

Om det någonsin fanns en specifik anledning att välja just lisa bland all denna slumpen så var det just att hon var lyckligt harmonisk och sprudlande glad just denna dag. Hur bisarrt det än kan låta resulterar föräldrarnas goda jobb här i något helt oförutsägbart annat .... Men det är nog inget någon vill säga till familjen - Bara för att ni gjorde ett så bra jobb, så ...

Varför just Lisa är en ganska farlig fråga som det sannolikt inte finns några tillfredsställande svar på, däremot finns det en hel del djupt otillfredsställande svar som återigen lämnar fler frågor än svar. Svaren blir alla så sjuka och något Bra svar finns inte, för hur skulle ett sådant någonsin kunna se ut? Har själv ställt just den frågan så många gånger nu.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-05-03 kl. 17:46.
2016-05-03, 17:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har åberopat hela tiden bredare förundersökning i fallet. Har pekat på brister och misstag. Har inte du bemärkt det. Jag har gått i linje med att tro att de fanns två gm, vilka är frågan.

För familjens bästa skulle situationen kunna vara mycket bättre vad det är just nu. Massa frågetecken som ropar svar kvarstår.

Frågan om varför Lisa? Den är inte så svår. Men man måste första brottets sanna natur och vad GM är för en typ. Det har du och andra gång på gång i inlägg visat att ni inte gör.

Varför Lisa?

GM var ute efter ett offer för att ge verklighet för en fantasi. Det är inte vem offret är som är det viktiga utan vad offret kan föreställa. Därför är en sådan GM väldigt farlig för allmänheten på så vis att vem som helst kan drabbas.
Lisa råkade befinna sig där just när kriterierna för GMs planer gick i lås. Det är varför. En slump vilket även TB tidigt gav uttryck för.
NB är ingen GM som själv försätter möjligheten till mordet i rätt läge, han väntar tills den uppstår av sig själv.

Att det blev just Lisa beror på tillfälligheter.

Det är det hela.
2016-05-03, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Frågan om varför Lisa? Den är inte så svår. Men man måste första brottets sanna natur och vad GM är för en typ. Det har du och andra gång på gång i inlägg visat att ni inte gör.

Varför Lisa?

GM var ute efter ett offer för att ge verklighet för en fantasi. Det är inte vem offret är som är det viktiga utan vad offret kan föreställa. Därför är en sådan GM väldigt farlig för allmänheten på så vis att vem som helst kan drabbas.
Lisa råkade befinna sig där just när kriterierna för GMs planer gick i lås. Det är varför. En slump vilket även TB tidigt gav uttryck för.
NB är ingen GM som själv försätter möjligheten till mordet i rätt läge, han väntar tills den uppstår av sig själv.

Det är det hela.
Man skulle också kunna svara på frågan:Varför just Lisa?
-Han visste inte vem Lisa är och vet fortfarande inte vem Lisa var, vad han visste var sin egenkärlek och det tillfälligheterna gav.
2016-05-03, 18:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du drar fram en slags utpressning som ska få livstidsdömda till att erkänna och gå i terapi.
Det är inte riktigt samma sak som ett erkännande som jag var ute efter. Fullt ansvar för sina gärningar låter som om han skulle sjunga ut. Nä, så går det inte riktigt till även om du tror det. Händer inte här, och att gå i terapi kan vilken idiot som helst göra. Innebörden av ett erkännande är betydligt djupare än kriminalvårdens krav för att anses som färdigvårdad.

Hur länge han får sitta är däremot höljt i dunkel och ju längre desto bättre givetvis. Du drar fram Axmyr som om det vore standard. Det är det verkligen inte utan långt därifrån.
Enstaka livstidsdömda erkänner inte. Kom på ett exempel till och det är turken som fick livstid för det sk Rinkebymordet. Trots att han fortfarande nekar så fick han tidsbestämt till 22 år. Vet inte exakt hur domstolen resonerade där men den personen höll inte i mordvapnet utan dömdes för samförstånd så det kan ha setts som förmildrande. Men tveksamt om NB släpps ut utan ett erkännande samt terapi i många år.
2016-05-03, 18:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nerijus är en synnerligt svårartad typ och jävligt tvärtom. Likt den billigaste horan av alla säljer något han inte äger, för sin egen tillfredsställelses skull. Och repar upp stickningen precis tvärtom. Anledning och urval av offer från en situation där mycket är styrt av tillfälligheter, har ändå strategiska moment i sig och jag tycker att Lisa far har svarat ganska bra på frågan själv, men det är inget svar man vill ha.

Just denna dag var Lisa väldigt glad, förutom att hela livet just höll på att öppna sig för henne. Åka hem själv från sitt egna jobb. Antagligen så strålade detta hopp något runt henne och då fanns det mycket att ta för en Nerijus som blir hög av att sänka. Lisa hade mycket potential i det avseendet. Allt från rena slumpen till att hon befanns sig där, samt att hon var glad och lycklig bör ha spelat stor roll för Nerijus, för annars kunde han hängt sin fru, sig själv eller några gamlingar på byggden. Men någon deppig livstrött person skulle han nog inte ge sig på.

Om det någonsin fanns en specifik anledning att välja just lisa bland all denna slumpen så var det just att hon var lyckligt harmonisk och sprudlande glad just denna dag. Hur bisarrt det än kan låta resulterar föräldrarnas goda jobb här i något helt oförutsägbart annat .... Men det är nog inget någon vill säga till familjen - Bara för att ni gjorde ett så bra jobb, så ...

Varför just Lisa är en ganska farlig fråga som det sannolikt inte finns några tillfredsställande svar på, däremot finns det en hel del djupt otillfredsställande svar som återigen lämnar fler frågor än svar. Svaren blir alla så sjuka och något Bra svar finns inte, för hur skulle ett sådant någonsin kunna se ut? Har själv ställt just den frågan så många gånger nu.

"Varför just Lisa?" Hon togs väl knappast om hand på det sättet för att hon lyssnade på musik kan man väl tänka.
2016-05-03, 18:10
Medlem
Nu är färden mot nya mål nära för NB

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6424856
2016-05-03, 18:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Enstaka livstidsdömda erkänner inte. Kom på ett exempel till och det är turken som fick livstid för det sk Rinkebymordet. Trots att han fortfarande nekar så fick han tidsbestämt till 22 år. Vet inte exakt hur domstolen resonerade där men den personen höll inte i mordvapnet utan dömdes för samförstånd så det kan ha setts som förmildrande. Men tveksamt om NB släpps ut utan ett erkännande samt terapi i många år.

Enligt svensk rätt kommer man i regel inte undan med ett erkännande. Vad som dock kan vara är att han kanske kan uppge någon förmildrande omständighet om han pratar och denna omständighet ev. kan vederläggas. Stämmer uppgifterna i tråden om varifrån hennes samtal gick och varifrån hon fick samtalen så kan det ju se ut som att hon är snok eller något åt försvaret.
2016-05-03, 18:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Rotesau Tack för ditt svar. Du skriver ofta bra och intressanta inlägg. Ursäkta mitt förra inlägg. Jag formulerade mig dåligt.
Om beslutet att åka till Martorp skedde spontant som du skrev, så kanske det fanns en helt annan plan först, men som av någon anledning inte blev genomförd. Det var så jag menade.
Jag förstår hur du menar och tycker att det verkar rimligt.

Tack så mycket.
Utan att gissa om vad som försiggår i en sådan dåres skalle, kan det absolut funnits annan tanke om andra ställen innan han bestämde sig för Martorp. I trakten finns många avkrokar, vattendrag, skog/otillgänglig terräng och på många ställen är det glest mellan bostäderna. Liksom tidigare jag skrivit om ställen som är honom bekanta, tex kopplingsstationen som ett rätt färskt exempel.
Valet av Martorp ser spontant ut i den meningen att det är ett ställe han är knuten till (dumt så..), vilket han kanske inte reflekterade över där och då?
Stress och hets var iaf troligtvis hans upplevelse, tror jag.

Hakar dock upp mig lite på att jacka+hjälm är separerat såpass mycket från där kroppen finns.
Han kan ha tagit beslut med den medvetna risken redan på Söndagen när han var klar i ladan, troende att han skulle kunna elda rishögen i lugn och ro vid annat tillfälle?
Med öppningen om att han då på Måndagen gav sig på ett försök och började bära ut jacka och hjälm.
För jag vill gärna tro att han blev skitnojig när polisen knackade på på morgonkvisten...
Resultatet av hur dessa plagg är knökade i rishögen samt att kroppen ligger kvar i byssjan kanske visar att han fick avbryta. Vilket inte vore konstigt med tanke på att hettan av eftersöken var påtaglig redan i soluppgången på Måndagen.

Jag når inte mycket längre i spånande än så.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-03 kl. 19:33.
2016-05-03, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Just rusningen efter dådet att nästan planlöst slänga tillhörigheter och använda en boda inom området tyder på total panik vilket skulle fixas genom att snabbt vara hemma och skypa.. ta med frugan för att handla vilket inte tillhörde vanligheterna.
Håller inte med på varken "planlöst" eller "total panik" - sen jag såg på bilden att mobilfodralet är helt sönderslitet snarare än bara utslängt. Jag tror att det handlar om att förstöra mobilen under aggressionsutbrott. Ett sådant som brodern beskrev när saker gick emot honom.
Jag tror NB tänkt sig ta bort lucka-batteri-SIM men blir ursinnig när han ser att det inte går. Han har själv ingen Iphone..
Boden är mer troligt med i planeringen i förväg som tillfällig dumpningsplats. Att denna person som försöker sig på att angripa Adriana inte skulle ha en tanke bakom hela processen är naivt att tro. Speciellt ihop med det sexualsadistiska mordets utförande och val av hängningsplats.
Brådska hör ihop med att inte väcka misstanke/alibi. Är det nån som tror att han kan växla till helt normal och skypa med morsan, köpa pizza och inte väcka minsta misstanke inför frun om han vore i total panik, stressad och halvt hysterisk? Han är en god skådespelare och lugnet själv.
Citat:
Han är så jävla korkad att han fattar inte att han kommer att lämna spår efter sig och när de uppdagas och läggs framför honom så "vet han ingenting, förstår ingenting", "har aldrig träffat offret" etc. Klassisk totalförnekelse.
Det finns inte ett spår som binder till NB - spåren har snarare förbryllat - men för en GM är en mobil en väldigt vital del att göra sig av med snarast för att inte spåras. Så pass dum i huvudet är han inte även om han inte är IT snille.
Har han psykopatiska drag innebär inte ett totalt förnekande att vara korkad. I 35 år har han använt detta beteende isf (blåneka eller ljug) och lyckats. En klassisk strategi att ta till.
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 19:18.
2016-05-03, 19:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Själv har jag inte iPhone och aldrig så jag är inte bekant med hur displayen med funktionerna är på dem, men är det inte tänkbart att hon gjort en fickrigning om hon kort dessförinnan ringt eller smsat sin farsa? Att fickrigningen då går till senast slagna nummer?

Om hon ringt pappan nyligen/tidigare, ligger det högt upp på samtalslistan japp.
Öppnar man knappen Phone(Telefon), ser det ut så här:
http://blogg.danielwerner.se/bilder/2013/02/2013-02-09-18.49.01-600x1065.png
(notera att Kontakter även ligger i denna meny)

Vidare så "minns" en iphone, vilken av Phone-menyn´s undermenyer man sist var inne i, samt även var i scrollningen.
Om pappan inte finns som "förberedd" i menyn sedan tidigare i kontaktlista eller högt upp på samtalslistan, är alltså en regelrätt fickringning näst på omöjlig i min uppfattning.

Att ringa ett telefonnummer genom Sms-menyn, kräver 4st pekskärms-tryck, varav 2st måste ske på en väldigt liten yta av skärmen.
Därav finner jag fickringning genom SMS-menyn otroligt osannolik.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-03 kl. 19:28.
2016-05-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu är färden mot nya mål nära för NB

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6424856

Hög risk att dåren tittar på kvinnliga vakter genom fängelsedörrfönstret och då smyg runkar och lägger satser på väggar. Så extra stänkskydd behövs.

Tror ni fete frugan besöker honom och har fiftyshadessexlekar?
Senast redigerad av Jagharinte 2016-05-03 kl. 19:25.
2016-05-03, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Varför Lisa?
Det är det hela.
Angående fetat: Predatorn som väntar in rätt tillfälle.
Lisa blir sist kvar och mer komplicerat behöver det inte vara. En kåt jävel som vill iscensätta sina fantasier och så uppstår det gyllene tillfället. Sårbart offer som inte kan försvara sig (liten späd tjej) och en tidsspegel och plats som gjorde det möjligt. Han hade säkert några vissa kriterier med tanke på att ett visst mönster kan ses dagen innan..
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 19:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in