2016-05-03, 17:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Festligt att Expo-David omnämner henne som "en kvinna", när dom i själva verket har åkt dit i samma bil, i akt & mening att ta just den här bilden.
Citera
2016-05-03, 17:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är lite konstigt hur bilden framställs i övrig media tycker jag.

Nu har man skrivit om texten till detta "En ensam kvinna gör Nelson Mandela-gest med höjd näve och ställer sig i vägen för hundratals demonstrerande nazister i Borlänge"
Lustigt att det nu blivit en Nelson Mandela-gest.
Vad betyder det? Att man ska få brinnande bildäck runt halsen?

Men ingenstans tas det upp att det är en black-power-hälsning.
Är denna organisation så mycket bättre än "nazister" ?
Black power förespråkar att de ska ha egna lagar och egen ekonomi. De vill inte tillhöra samhället.

Förutom detta så har fotografen skyfflat fram kvinnan och sedan tagit bilden, allt är arrangerat.
Det är ingen slump-bild utan väldigt placerad.
Expos fotograf och aktivisten känner varandra.

Ingenstans tar man upp det faktum att hon stör en laglig demonstration. Demokratividrigt anser jag.

Är väl snarare en "upp-till-kamp"-gest? Det gamla engelska rockhomot Tom Robinson använde den knutna näven på ett omslag 1978.
Knutna Nävar var också ett proggband från Götet, inte en nigger i det bandet.

Huruvida bilden är arrad kan diskuteras, att den kommer att vinna priser är dock odiskutabelt. Här har du allt ur annan vinkel, andra fotografer kunde lika gärna tagit bilden.
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fomni.se%2Fmotstand-nar-nazister-demonstrerade-i-borlange%2Fa%2F3jBRX
Citera
2016-05-03, 17:32
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Här finns en film där vi ser kvinnan närma sig tåget från en annan vinkel än vad fotot är taget.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/bilden-av-kvinnans-protest-engagerar-1

Bra, då kan ni sluta upp med att skriva att hon skulle vara inklippt "ala terje-stil"

Om bilden är arrangerad? att de 2 bestämt att hon ska gå fram och han ska fota?
Mycket möjligt, men det gör det inte till en sämre bild. Bilden sprids och tjänar ett syfte.

FUSK? NEJ

Fusk? Ja

Då de säljer in bilden som journalistisk bild med nyhetsvärde, vilket inte är fallet då bilden är arrangerad. De försöker ljuga för läsarna. Bilden kan möjligtvis säljas in som ett konstprojekt men den bör komma med ett förtydligande om att den är arrangerad.
Citera
2016-05-03, 17:33
Medlem
-Den modiga kvinnan ställde sig mitt på motorvägen och tack vare sin djärvhet fick hon stopp på all farlig trafik!

I verkligheten stod hon på gångbanan och den ankommande trafiken bestod av en förskoleklass.
Innan parterna riskerat att stöta ihop flyttades hon ur vägen av en tillsynsman.
Men historien blir ju mer spännande om man spetsar till det lite.
Inte minst om man är på uppdrag att få ihop ett prisvinnande scoop av det hela.
Citera
2016-05-03, 17:55
Medlem
Carlstads avatar
Som alltid säger en bild mer än tusen ord och fotografen verkar trovärdig. Men det är ju som förintelsen...vissa accepterar aldrig att den existerat. Hur friskt är detta egentligen?

MvH Carlstad
Citera
2016-05-03, 17:57
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hahaha. Är du en av de här fullvuxna männen som sitter med gråten i halsen, öppen dreglande käft, och beundrar negressens "mod"?

"Bra och stark bild".
Nej jag brukar inte engagera mig i sånt här cirkelrunkeri från någons sida sett. Jag konstaterade bara hur det såg ut för någon som skiter i vilket...
Citera
2016-05-03, 18:00
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Att bilden inte är photoshopad konstaterades redan på första sidan i den här tråden, även av "rasisterna". Men du har väl på vanligt henvänstervis svårt att traggla igenom större mängder text?

Bra och stark bild? Ptja, jag vette fan faktiskt... Råkade se bilden i SvD efter att jag läst den här tråden och jag blev lite överraskad av hur livlös och uppställd den kändes. Måste säga att jag hade väntat mig en bild med betydligt mer "stuns" och magi. Kvinnan på bilden har för korkad och livlös blick och killarna från NMR ser varken hotfulla eller farliga ut. De ser ut som ett par uttråkade killar som jobbar på kontor. Ingen större dramatik. De har inte ens ögonkontakt med kvinnan vilket gör bilden rejält urvattnad. Nej, det där var ingen höjdarbild, och tro mig, jag hade tveklöst kunnat erkänna om det varit en kanonbild trots att jag inte gillar henvänstern. Jag hade väntat mig bättre.

Den gamla bilden från 80-talet med kvinnan som daskar till ett skinhead med handväskan är ju ljusår bättre och har, oavsett vad man tycker om sakfrågan, en helt annan rörelse och nerv. Den bilden var bra på riktigt. Den här bilden var lam och tråkig. Att sedan Tess och fotografen verkat känna varandra och antagligen arrangerat ett bildupplägg gör att den sjunker ytterligare. En besvikelse.

Nej, sorry henvänstern, den här bilden kommer inte att vara någon "gnista" som tänder det svenska folket. Bilden kommer givetvis att hypas i media ett litet tag eftersom den passar henvänsterjournalisterna som hand i handske. En hype för journalister av journalister. Och en och annan lättlurad svenne. Ingenting annat.

Vi andra gäspar lite förstrött och fortsätter med vårt.

Som sagt:

Världen går vidare.

Intressant vilket engagemang folk fick helt plötsligt, och hur tydliga mina icke-existerande politiska åsikter tydligen blev? Jag är en moderat medelålders man som tycker hela grejen är urbota löjlig, från båda sidor, jag bara konstaterade hur det ser ut just nu. Har verkligen inte sett någon, någonstans förutom flashback gnälla på bilden, men det är väl självklart. Och skulle aldrig falla mig in att använda ordet hen, du verkar dock ha lite kåtryck på det?
Citera
2016-05-03, 18:01
Medlem
bzsx0809s avatar
Hur kan vi fortfarande bli förvånad över att media överpublicerar och lägger alldeles för mycket uppmärksamhet på en vänstervinklad bild? Där man till och med skriver artiklar runt den, det är väl inget nytt?
Citera
2016-05-03, 18:01
Medlem
nyreggad.veterans avatar
Och alla idioter köper bilden med hull och hår och börjar sprida den på sociala media. Precis som när man lyckas zooma in en kvinna med barn bland tusentals unga arga män.

Fan vilken skock får Svensson har blivit.

Här kan man se samma afrosvenska sjunga och propagera för att man ska kryssa en saxofonspelande demokratihatare
Citera
2016-05-03, 18:03
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Som alltid säger en bild mer än tusen ord och fotografen verkar trovärdig. Men det är ju som förintelsen...vissa accepterar aldrig att den existerat. Hur friskt är detta egentligen?

MvH Carlstad

En fotograf som arbetar för en politisk övervakningsorganisation verkar trovärdig? Hur kom du fram till det omdömet?
Citera
2016-05-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Så här skriver en svensk journalist om saken. Klipper in inledningen, men det fortsätter i samma anda:

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/oga-mot-oga/

Historierevisionism när den är som värst.
A) NMR har ingen makt.
B) Ingen historia skrivs varken i detta ögonblick eller senare angående den här saken.

Om man inte förstår den enkla uppställningen så är det ju bara o gå tillbaka och läsa på punkt A igen.
Citera
2016-05-03, 18:09
Avslutad
professionell aktivist... jag hoppas hon tar aktivismen till Irak och tar fajten med IS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in