2016-05-03, 17:11
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Flashback lipar och gastar photoshop när resten av Sverige tycker det är en bra och stark bild. Världen går vidare.

Med tanke på att "resten av Sverige", d.v.s. majoriteten av svenskarna, dokumenterat är efterblivna och psykotiska när det gäller deras uppfattning kring det mesta här i livet, så är det väl inget dåligt tecken om folk på Flashback uppvisar ett annorlunda beteende? Vi vet utifrån erfarenhet att jordens alla begåvade och mentalt friska människor brukar alltid reagera annorlunda än majoriteten av svenskarna, inte minst de inom svensk offentlighet, så då ökar väl chansen för att reaktionen här ligger närmare det mentalt friska? Trots allt går det inte själv att veta om man är psykotisk eller efterbliven, då många psykotiska inte brukar förstå att de är psykotiska, samt lågbegåvade saknar den kognitiva förmågan att själva bedöma att de är lågbegåvade, så den friska delen av mänskligheten utgör av naturliga skäl en viktig referenspunkt.

Men det utesluter så klart inte att även den gängse uppfattningen här är felaktig. Det märkliga är att du tar upp vad "resten av Sverige" tycker ungefär som om det vore en referenspunkt för vad som är intelligent och mentalt sunt, trots årtiondens erfarenhet av motsatsen. Med tanke på det tankefelslutet, så antar jag att du själv tillhör "resten av Sverige"?
Citera
2016-05-03, 17:11
Medlem
Det är inte märkligt att en fotograf befinner sig på rätt ställe, det är 95% av uppgiften 5% för exponering, fokus och klick. Bra bild oavsett politisk eller opolitisk uppfattning.

*edit* Men jag hade ju fel om Terje, så att ehh...
Senast redigerad av Punish3r 2016-05-03 kl. 17:13.
Citera
2016-05-03, 17:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Det intressanta är ju att det är tänkt att uppfattas som en modig och ärofylld handling när alla egentligen vet vem som har hela etablissemanget i ryggen.
Det är det som är faran. Språket förstörs i processen. Det här var en helt ofarlig, tröttsam, exhibitionistisk titta-på-mig-aktion. Det finns ingenting i (det vackra) begreppet "mod/modig" som innefattar den här typen av beteende. De försöker omdefiniera vårt språk, och förstöra några av de viktigaste och vackraste orden som finns - mod, heder, ära osv. Jag gillar inte det.
Citera
2016-05-03, 17:18
Medlem
Citat:
Flashback lipar och gastar photoshop när resten av Sverige tycker det är en bra och stark bild. Världen går vidare.

Det är lite konstigt hur bilden framställs i övrig media tycker jag.

Nu har man skrivit om texten till detta "En ensam kvinna gör Nelson Mandela-gest med höjd näve och ställer sig i vägen för hundratals demonstrerande nazister i Borlänge"
Lustigt att det nu blivit en Nelson Mandela-gest.
Vad betyder det? Att man ska få brinnande bildäck runt halsen?

Men ingenstans tas det upp att det är en black-power-hälsning.
Är denna organisation så mycket bättre än "nazister" ?
Black power förespråkar att de ska ha egna lagar och egen ekonomi. De vill inte tillhöra samhället.

Förutom detta så har fotografen skyfflat fram kvinnan och sedan tagit bilden, allt är arrangerat.
Det är ingen slump-bild utan väldigt placerad.
Expos fotograf och aktivisten känner varandra.

Ingenstans tar man upp det faktum att hon stör en laglig demonstration. Demokratividrigt anser jag.
Citera
Medlem
burialhexs avatar
Här finns en film där vi ser kvinnan närma sig tåget från en annan vinkel än vad fotot är taget.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/bilden-av-kvinnans-protest-engagerar-1

Bra, då kan ni sluta upp med att skriva att hon skulle vara inklippt "ala terje-stil"

Om bilden är arrangerad? att de 2 bestämt att hon ska gå fram och han ska fota?
Mycket möjligt, men det gör det inte till en sämre bild. Bilden sprids och tjänar ett syfte.

FUSK? NEJ
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Hahaha. Är du en av de här fullvuxna männen som sitter med gråten i halsen, öppen dreglande käft, och beundrar negressens "mod"?

"Bra och stark bild".
Senast redigerad av baggebo1 2016-05-03 kl. 17:22.
Citera
2016-05-03, 17:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Att bilden inte är photoshopad konstaterades redan på första sidan i den här tråden, även av "rasisterna". Men du har väl på vanligt henvänstervis svårt att traggla igenom större mängder text?

Bra och stark bild? Ptja, jag vette fan faktiskt... Råkade se bilden i SvD efter att jag läst den här tråden och jag blev lite överraskad av hur livlös och uppställd den kändes. Måste säga att jag hade väntat mig en bild med betydligt mer "stuns" och magi. Kvinnan på bilden har för korkad och livlös blick och killarna från NMR ser varken hotfulla eller farliga ut. De ser ut som ett par uttråkade killar som jobbar på kontor. Ingen större dramatik. De har inte ens ögonkontakt med kvinnan vilket gör bilden rejält urvattnad. Nej, det där var ingen höjdarbild, och tro mig, jag hade tveklöst kunnat erkänna om det varit en kanonbild trots att jag inte gillar henvänstern. Jag hade väntat mig bättre.

Den gamla bilden från 80-talet med kvinnan som daskar till ett skinhead med handväskan är ju ljusår bättre och har, oavsett vad man tycker om sakfrågan, en helt annan rörelse och nerv. Den bilden var bra på riktigt. Den här bilden var lam och tråkig. Att sedan Tess och fotografen verkat känna varandra och antagligen arrangerat ett bildupplägg gör att den sjunker ytterligare. En besvikelse.

Nej, sorry henvänstern, den här bilden kommer inte att vara någon "gnista" som tänder det svenska folket. Bilden kommer givetvis att hypas i media ett litet tag eftersom den passar henvänsterjournalisterna som hand i handske. En hype för journalister av journalister. Och en och annan lättlurad svenne. Ingenting annat.

Vi andra gäspar lite förstrött och fortsätter med vårt.

Som sagt:

Världen går vidare.
Senast redigerad av Nordanvindarna 2016-05-03 kl. 17:26.
Citera
2016-05-03, 17:19
Medlem
Ledarens avatar
Han har ju fotograferat henne tidigare så att försöka framställa det som spontant och genuint gör det hela märkligt. Hände gjorde det säkert men inte på det viset de vill framställa det som.

https://twitter.com/WALLSTAM/status/727437542572867584?s=09
Citera
2016-05-03, 17:20
Medlem
Hyfundans avatar
Här är bilden av bilden
http://media.shootitlive.com/aEH7RJ2Qh52tLdVlTHXjoonnA7c/1200.jpg?project_id=dalademokraten/142

EXPO-fotografen i röda skor.
Kameror i högsta hugg runt om. Kanske finns nåt där de tu repeterar
Senast redigerad av Hyfundan 2016-05-03 kl. 17:26. Anledning: tilläggsinformation
Citera
2016-05-03, 17:21
Medlem
InKommerGostas avatar
https://pbs.twimg.com/media/Chh9pSrWYAIDuvc.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/Chhf8ffWgAAR6W7.jpg
Citera
2016-05-03, 17:21
Medlem
Expos artikel om nmr-demonstrationen i Borlänge has gone viral.
http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/expos-artikel-blev-viralraket-6544620
Självklart är årets bild orsaken.
Citera
2016-05-03, 17:26
Medlem
baggebo1s avatar
Så här skriver en svensk journalist om saken. Klipper in inledningen, men det fortsätter i samma anda:
Citat:
Det finns en sak som skiljer bilden av kvinnan som ställer sig framför nazisterna i Borlänge den 1 maj från många av de ikoniska bilder den påminner om. Det är att hon tittar rakt fram utan att vika undan med blicken när hon höjer sin hand och ställer sig i vägen för nazisterna som tågar rakt mot henne.

Det skiljer henne från Tommie Smith och John Carlos som på prispallen vid OS i Mexico City 1968 höjde sina handskbeklädda händer i en liknande gest som en symbol för motstånd och integritet. De sänkte sina blickar mot marken, med det förtryck de protesterar mot mer som abstrakta bilder på näthinnan.

Det skiljer henne också från den okände mannen som 1989 ställde sig framför stridsvagnarna på Himmelska fridens torg i Peking, med bara ett par kassar i händerna. Han kunde ju inte gärna se sina motståndare i ögonen, inte vid fototillfället i alla fall.
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/oga-mot-oga/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in