2016-03-19, 14:40
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Två helt skilda frågor:

1. Jag har för och efternamn på två personer (ej personnr). Kan jag ta reda på varför de är anhållna eller häktade (anonymt)?

2. Om en person överklagat en dom. Kan jag då begära ut FUP från första rättegången? (Jag vet personnr)

1. Ja
2. Ja
Citera
2016-03-19, 14:48
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
1. Ja

Kategoriskt och idiotiskt svar. Åklagarmyndighetens diarium över anhållningsbeslut är inte direkt offentligt och ett anhållande behöver faktiskt inte ha gått till domstol. I vissa fall sekretessbelägger tingsrätten identiteten på anhållna efter begäran av åklagaren också.

Ett betydligt mer korrekt svar på första frågan är: troligen, men långt ifrån säkert.
Citera
2016-03-19, 16:17
Medlem
Frihet2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Kategoriskt och idiotiskt svar. Åklagarmyndighetens diarium över anhållningsbeslut är inte direkt offentligt och ett anhållande behöver faktiskt inte ha gått till domstol. I vissa fall sekretessbelägger tingsrätten identiteten på anhållna efter begäran av åklagaren också.

Ett betydligt mer korrekt svar på första frågan är: troligen, men långt ifrån säkert.

Tack Rabattfyllan 😉

Är det i båda fallen tingsrätten man kontaktar?

Första ärendet finns inget i lexbase om så jag antar att de ännu inte varit rättegång.

Ryktet säger att det har något med brott i dator att göra men då de har restriktioner även mot sin mor så känns det som om det måste vara ett lite allvarligare brott.
Citera
2016-03-19, 17:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan

Kan hålla med om att det var kanske lite kategoriskt på fråga 1.

Citat:
Som svar på fråga 1; Jag har för och efternamn på två personer (ej personnr). Kan jag ta reda på varför de är anhållna eller häktade (anonymt)?

Polisen har ingen skyldighet att offentligt redovisa vem som är anhållen eller varför. Har du goda skäl kan de säkert yppa en del; men de har ingen skyldighet i lagen att göra det.

Med häktning är det annorlunda. Grundregeln är att alla häktningsbeslut av domstol är offentliga.

De kan dock välja att sekretesstämpla OM den häktade kan lida personlig eller ekonomisk skada av ett offentligt häktningsbeslut. De kan också sekretesstämpla om det föreligger fara för att utredningen skulle påverkas negativt av ett offentligt häktningsbeslut.

"Häktningspromemorior och liknande (innan åtal väcks, sekretess till skydd för utredningen gäller enligt 18:1 OSL och till skydd för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden enligt 35:1-2 och 6-10 OSL med rakt skaderekvisit)"
Senast redigerad av ace_sec 2016-03-19 kl. 17:30.
Citera
2016-03-19, 17:32
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2010
Tack Rabattfyllan 😉

Är det i båda fallen tingsrätten man kontaktar?

Första ärendet finns inget i lexbase om så jag antar att de ännu inte varit rättegång.

Ryktet säger att det har något med brott i dator att göra men då de har restriktioner även mot sin mor så känns det som om det måste vara ett lite allvarligare brott.

Häktningsbeslut finner du hos domstolen
FUP finns hos berörd domstol(tingsrätt) eller det utredande poliskontoret.
Citera
2016-03-19, 17:48
Medlem
Frihet2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Häktningsbeslut finner du hos domstolen
FUP finns hos berörd domstol(tingsrätt) eller det utredande poliskontoret.

Stort tack 😋

Denna text var lite lättare att förstå 😉
Citera
2016-03-26, 23:47
Medlem
klisssters avatar
Hej,

Vet inte om detta är rätt tråd att fråga in. Men där sitter en person anhållen just nu, vet inte om häktningsförhandlingarna har varit, Om det har varit.
Kan jag då få tag på några dokument från detta, i så fall var?

Eller är det bara efter en dom som det blir offentligt?
Citera
2016-04-14, 09:40
Medlem
Två frågor

1.Om åtal valt att inte väckas och förundersökning lagts ned. Finns det några som helst dokument att kunna hämta här?

2. Säg att jag vill få ut så mycket material som möjligt som skett inom en viss kategori. Jag har inga brottsmål eller domnr. Vi säger att det är inom ämnet nekrofili. Lär nog max finnas 5st sådana domar senaste åren. Hur går jag tillväga här?
Jag vill endast göra en granskning själv och vill begära ut alla FUP/Domar inom kategorin nekrofili de senaste 5 åren. Vart börjar jag?
Citera
2016-04-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Två frågor 1.Om åtal valt att inte väckas och förundersökning lagts ned. Finns det några som helst dokument att kunna hämta här? 2. Säg att jag vill få ut så mycket material som möjligt som skett inom en viss kategori. Jag har inga brottsmål eller domnr. Vi säger att det är inom ämnet nekrofili. Lär nog max finnas 5st sådana domar senaste åren. Hur går jag tillväga här? Jag vill endast göra en granskning själv och vill begära ut alla FUP/Domar inom kategorin nekrofili de senaste 5 åren. Vart börjar jag?

Du måste googla fram vilket datum domarna kommit i ämnet nekrofili och be domstolen söka på domar dessa datum. Annat går inte.
Citera
2016-04-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateDespairRemorse
Du måste googla fram vilket datum domarna kommit i ämnet nekrofili och be domstolen söka på domar dessa datum. Annat går inte.

Fel.

Kolla upp vilken målgruppsnr samt måltypsnr som är av intresse, sen begär du ut en lista över alla mål för dessa typer från tingsrätten.

Tillexempel så är 'Enskilt åtal' - Målgruppsnr 50 och måltypsnr 10.

Lista över målgrupper går att få ut ifrån tingsrätten.
Citera
2016-04-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postitup
Fel.

Kolla upp vilken målgruppsnr samt måltypsnr som är av intresse, sen begär du ut en lista över alla mål för dessa typer från tingsrätten.

Tillexempel så är 'Enskilt åtal' - Målgruppsnr 50 och måltypsnr 10.

Lista över målgrupper går att få ut ifrån tingsrätten.

Finns ingen lista där ämnet nekrofili framgår.
Citera
2016-04-26, 23:58
Medlem
Har personnummer och vilken tingsrätt. Kan jag begära eventuella dom med bara det? Isåfall, vad ska jag ta med i meddelandet? Ska jag säga att jag vill ha PDF till alla eventuella domar? Oklart om denne person har flera eller en dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in