Citat:
Ursprungligen postat av
Jeppeboypro
Hej, försöker få ut ett förundersökningsprotokoll från en polismyndighet, där jag önskar få filerna slickade som en pdf-fil som svar på mitt mail.
Dock säger dom att de inte kommer kunna maila fupen, utan att jag antingen hämtar den hos myndigheten eller får den postad till mig, jag får då betala en avgift för varje sida + kostnader för postandet.
Jag vet mycket väl att de inte är skyldiga att emaila handlingarna, men att betala 3kr per sida på en ganska stor utredning med många sidor är inget jag gärna gör, kan jag på något sätt få ut den via email ändå? Kan jag kräva att ta reda på varför de har tagit beslutet att inte maila den? Och sedan se om detta är ett giltigt skäl att ta betalt? Finns det prejudikat som hjälper mig?
Mvh, Jeppe
Nej, tyvärr. Det skall ju iofs inte hindra att du kräver att de uppfyller sin serviceskyldighet och ligger på dem att de inte skall jävlas med dig bara för att de kan och göra allt dyrare och krångligare både för dig och dem.
Det finns inget som förbjuder dem att lämna ut FUP på CD eller fil och materialet finns ju redan i sådan form, så även om inget tvingar dem att gå dig till mötes, så kanske det kan bli en ändring om folk pressar på och vägrar acceptera detta byråkratimissbruk och obstruktion av offentlighetsprincipen.
Det har anmälts till JO åtminstone en gång och de vägrar att på riktigt behandla frågan då de inte motiverat sitt avslag, men det är förstås möjligt att åter anmäla.
Går det förresten inte att få ut domen från en domstol?