2016-05-03, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något svajigt datum från 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Expressen, sades det i alla fallen, även om uppgiften om datumet var något svajig.

Tack för den uppgiften.

Även om datumet är något svajigt så är det i a f ett ungefärligt sådant. Förutom att vi vet i vilken blaska artikeln blev publicerad samt årtal.

Skall till KB snart och kommer då att kolla upp bl. a. detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-03 kl. 13:38.
Citera
2016-05-03, 16:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst kan det vara på detta sätt att också skötsamma personer försvinner av olika anledningar.

Nu talar jag enbart om detta fall. Janne Dahlsjö skötte sig inte och det gjorde inte heller hennes dotterdotter många år senare. Det var av den orsaken som mormodern skall ha tagit upp detta med henne.

Detta är vad Linda D. exakt skrev i tråden den 23/7 2010:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Får man fråga om du anser att Linda D ljuger, d.v.s. att hon uppger en medven avsiktlig lögn när du använder uttrycket "desinformation"? Eller att hon uppger något som någon har hört och som denne tror eller är förvissad/övertygad om att är sant (fast ändå inte faktisk vetskap)? "Desinformation", ordet du använde, är inte värdeneutralt, tvärtom skulle man kunna säga att det har en rätt tydlig laddning. Man kan "ljuga" av olika orsaker, en kan vara att man inte vill berätta något som man inte är skyldig att berätta för någon (exempelvis någon som bara vill ha "förtroligt samtal mellan fyra ögon" och man är förvissad om att en annan historia kommer att komma ut i byn istället) och man drar till med något annat istället. Det är dock inte riktigt detsamma som "desinformation" , där åtminstone jag uppfattar att det underliggande syftet med att uppge felaktig eller osäker information är att missleda.
Citera
2016-05-03, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Engagemang.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Svårt att hitta den tyvärr, det finns så lite skrivet om fallet att man blir misstänksam, både Solbritt och även senare Solveig Karlsson-fallet generade enorm press. Även Hymmes försvinnande fick en del press, tragiskt nog nämns inte ens Dahlsjö-gänget när Hymme uppmärksammades, det kanske fanns en koppling mellan de båda trots allt.

Vad det hela med stor sannolikhet handlade om varför Dahlsjö-fallet fick så litet medial uppmärksamhet som de fick, berodde nog på att ingen av de tre försvunna hade anförvanter som riktigt ordentligt engagerade sig.

Det måste finnas anhöriga som "ligger på" både polis och media hela tiden. Detta hade Hymme och vi kan också se resultatet av moderns engagemang.

Den som engagerade sig mest, när det gäller Dahlsjö-gängets försvinnande, var helt klart Kjell-Åkes mor. Även om hon inte gjorde det på samma sätt som Hymmes mor.

Dessutom kom Dahlsjö-fallet att hamna i "medieskugga" bl. a. tack vare just Grodmansrånet.

Det är synd att familjerna Dahlsjö, Johansson och Karlsson inte kom att stå i kontakt med varandra efter sönernas försvinnande.

Detta gjorde t. ex. familjerna Bjerler och Svensson i Helsingborg efter att deras söner försvann nästan på dagen ett år senare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-03 kl. 22:08.
Citera
2016-05-03, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olskroken.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Dessutom hälsade Gay, Janne och Volvon på en kompis i Olskroken på natten innan försvinnandet. (Eller möjligtvis natten innan.) Så detta kan ha inträffat efter systerns möte.

Påhälsningen i Olskroken lär nog ha gjorts efter att systern såg Gay för sista gången.

Den här påhälsningen skedde ju antingen natten mot den 28 eller 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-03 kl. 22:25.
Citera
2016-05-03, 22:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad det hela med stor sannolikhet handlade om varför Dahlsjö-fallet fick så litet medial uppmärksamhet som de fick, berodde nog på att ingen av de tre försvunna hade anförvanter som riktigt ordentligt engagerade sig.

Det måste finnas anhöriga som "ligger på" både polis och media hela tiden. Detta hade Hymme och vi kan också se resultatet av moderns engagemang.

Den som engagerade sig mest, när det gäller Dahlsjö-gängets försvinnande, var helt klart Kjell-Åkes mor. Även om hon inte gjorde det på samma sätt som Hymmes mor.

Dessutom kom Dahlsjö-fallet att hamna i "medieskugga" bl. a. tack vare just Grodmansrånet.

Det är synd att familjerna Dahlsjö, Johansson och Karlsson inte kom att stå i kontakt med varandra efter sönernas försvinnande.

Detta gjorde t. ex. familjerna Bjerler och Svensson i Helsingborg efter att deras söner försvann nästan på dagen ett år senare.

Du uttrycker dig lite kryptiskt ibland....menar du att det var kvalitativ eller kvantitativ skillnad på hur Kjell-Åkes mor och Hymmes mor engagerade sig?

Att familjerna inte engagerar sig kan ju bero på att de har någon kännedom om deras ev. stökiga leverne men att de avskärmat sig från det, i meningen att de är nöjda om det håller sig på avstånd, så att de helt enkelt inte känner till tillräckligt mycket för att kunna ge tips till polis. Många som har missbrukande eller stökiga familjemedlemmar (missbrukare behöver inte vara stökiga och stökiga, bråkiga är inte nödvändigtvis missbrukare) är rätt nöjda om de håller sig på avstånd.
Under tiden jag knarkade under tonåren så var jag inte välkommen hem , morsan var rätt orolig såklart men farsan ville inte att hon ens kontaktade mig. Jag var inte särskilt stökig ens.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-03 kl. 22:56.
Citera
2016-05-04, 06:45
Medlem
Burgesss avatar
De flesta missbrukare är begränsat begåvade och saknar utbildning. Dahlsjögänget hade ju inte dragit på sig några studieskulder precis . . .
Men använde de narkotika som det antyds? Finns det bevis för detta?
Citera
2016-05-04, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lysekilsposten 2015.

Citat:
Tack för den uppgiften.

Även om datumet är något svajigt så är det i a f ett ungefärligt sådant. Förutom att vi vet i vilken blaska artikeln blev publicerad samt årtal.

Skall till KB snart och kommer då att kolla upp bl. a. detta.

Var idag på KB och det finns ingen artikel i Expressen under tiden 1966-07-11 - 1966-07-18.

Bl. a. Expressen och Aftonbladet är numera helt digitaliserade men tyvärr inte G-P och GT.

Används t. ex. sökordet "Dahlsjöfallet" så får man endast två träffar. Båda i Lysekilsposten.

Den första artikeln är daterad 2015-07-30 med rubriken "50 år sedan Dahlsjöfallet."

Den andra artikeln är daterad 2015-08-05 med rubriken "50 år sedan kriminalgåtan Dahlsjöfallet." Här är fotot på Kjell-Åke publicerat som togs läsåret 1963/64 när han var elev på Kronängsskolan.
Citera
2016-05-04, 18:38
Medlem
Citat:
Var idag på KB och det finns ingen artikel i Expressen under tiden 1966-07-11 - 1966-07-18.

Bl. a. Expressen och Aftonbladet är numera helt digitaliserade men tyvärr inte G-P och GT.

Används t. ex. sökordet "Dahlsjöfallet" så får man endast två träffar. Båda i Lysekilsposten.

Den första artikeln är daterad 2015-07-30 med rubriken "50 år sedan Dahlsjöfallet."

Den andra artikeln är daterad 2015-08-05 med rubriken "50 år sedan kriminalgåtan Dahlsjöfallet." Här är fotot på Kjell-Åke publicerat som togs läsåret 1963/64 när han var elev på Kronängsskolan.

Tyvärr är det så, söker man på Gay Karlsson finner man lite, försökte med "Palmsjö" eftersom de kanske felstavat fler gånger men inget resultat, märkligt tyst är det i de svenska tidningskällorna...
Citera
2016-05-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Får man fråga om du anser att Linda D ljuger, d.v.s. att hon uppger en medven avsiktlig lögn när du använder uttrycket "desinformation"? Eller att hon uppger något som någon har hört och som denne tror eller är förvissad/övertygad om att är sant (fast ändå inte faktisk vetskap)? "Desinformation", ordet du använde, är inte värdeneutralt, tvärtom skulle man kunna säga att det har en rätt tydlig laddning. Man kan "ljuga" av olika orsaker, en kan vara att man inte vill berätta något som man inte är skyldig att berätta för någon (exempelvis någon som bara vill ha "förtroligt samtal mellan fyra ögon" och man är förvissad om att en annan historia kommer att komma ut i byn istället) och man drar till med något annat istället. Det är dock inte riktigt detsamma som "desinformation" , där åtminstone jag uppfattar att det underliggande syftet med att uppge felaktig eller osäker information är att missleda.

Angående Linda Dahlsjö. Så tror jag att hon talade sanning. Detta är säkert något som hon fått höra inom familijen genom tidens gång.
Jag har aldrig tvivlat på vad hon har berättat.
Hon tjänande inget på att berätta detta .
För henne var detta sanningen.
Citera
2016-05-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Angående Linda Dahlsjö. Så tror jag att hon talade sanning. Detta är säkert något som hon fått höra inom familijen genom tidens gång.
Jag har aldrig tvivlat på vad hon har berättat.
Hon tjänande inget på att berätta detta .
För henne var detta sanningen.

Det skrevs ju en del skit om henne i en annan flashback-traad, m.a.a. det brott hon dömts för. Att ljuga om J.D. kan ha varit hennes sätt att hämnas.
Citera
2016-05-04, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anser att hon inte ljög.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Får man fråga om du anser att Linda D ljuger

Jag anser att Linda D. inte ljög när hon berättade om sin släkting. För henne var detta sanning.

Hon berättade det som hon själv hade fått höra av åtminstone sin mormor som hon växte upp hos.

Om det Linda D. berättade ev. var felaktigt, så var detta något hon i sin tur hade fått berättat för sig.

Linda D:s utsago
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-04 kl. 21:15.
Citera
2016-05-05, 00:16
Medlem
[quote=intePK14|57163738]Det skrevs ju en del skit om henne i en annan flashback-traad, m.a.a. d
Ja hon dömdes för ett hemskt brott, men jag tror inte att hon av hämndlystnad skulle säga något sådant .
Jag kan ha fel men jag tror ändock på vad Linda sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in