Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-02, 22:10
  #1
Medlem
Tjena!

Jag håller på med en låt och i slutet av låten tänkte jag göra en övergång från C till F#.
Har försökt och försökt men kan inte få det att låta bra;/
Är det någon som har en idè hur man kan göra en snygg övergång?

Tack i förhand!
Citera
2016-05-02, 22:35
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Haha, såg inte vad det här var för forum. Öppnade tråden i tron att det var en programmeringstråd.

https://en.wikipedia.org/wiki/C_(programming_language)

https://en.wikipedia.org/wiki/F_Shar...mming_language)
Citera
2016-05-03, 00:02
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Beror ju helt på vad det är för låt och vad för sorts övergång du menar. Ska du modulera till ny tonart eller vill du bara att en låt i C ska sluta på ett F#? Och varför, om du inte kan få det att låta bra? Fixa idéer är aldrig bra i komposition.
Citera
2016-05-03, 02:21
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Beror på mycket mer än tonarterna. Kan du gå via C#7?
Citera
2016-05-03, 06:34
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik - Allmänt --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2016-05-03, 10:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Beror ju helt på vad det är för låt och vad för sorts övergång du menar. Ska du modulera till ny tonart eller vill du bara att en låt i C ska sluta på ett F#? Och varför, om du inte kan få det att låta bra? Fixa idéer är aldrig bra i komposition.

Tack för svaret! Det är hotel california som jag och några polare lirar, och vi har sänkt tonarten för att en kille ska kunna sjunga den. Men i slutet (precis före solot) vill vi höja tonarten till orginalet igen för att kunna lira solot:P Så det jag letar efter är en snygg övergång där man kan börja på solot sen i orginaltonarten men jag har inte riktigt fått till det;/
Citera
2016-05-03, 10:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Beror på mycket mer än tonarterna. Kan du gå via C#7?

Hmm, hur menar du? Det är Hotel California vi lirar i nedsatt tonart, men före solot ville vi gå tillbaka till orginalet. Vi spelar i Fm istället för Bm just nu. Den sista tonen före solot börjar är C (i den nedsatta tonarten) och i orginalet är det F#, vi tänkte göra en snygg övergång för att sedan börja på solot.
Citera
2016-05-03, 10:29
  #8
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepparenSven
Tack för svaret! Det är hotel california som jag och några polare lirar, och vi har sänkt tonarten för att en kille ska kunna sjunga den. Men i slutet (precis före solot) vill vi höja tonarten till orginalet igen för att kunna lira solot:P Så det jag letar efter är en snygg övergång där man kan börja på solot sen i orginaltonarten men jag har inte riktigt fått till det;/

Då är det bättre att transponera solot. Kommer låta förfärligt med en tritonusmodulering in i solot gissar jag.
Citera
2016-05-03, 10:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Då är det bättre att transponera solot. Kommer låta förfärligt med en tritonusmodulering in i solot gissar jag.

Har tyvärr inte tid att transponera solot, redan lärt mig det i orginaltonart. Tror mycket av känslan kan försvinna om man transponerar solot och just den låten bygger så mycket på känsla (tycker jag iaf).
Citera
2016-05-03, 11:04
  #10
Medlem
Vi ska spela om inte allt för länge så har inte tid att lära om mig solot, bara för att förtydliga
Citera
2016-05-03, 13:03
  #11
Medlem
Alltså, hela upplägget är verkligen totalt keff från början. Bara så du är på det klara med det. Det blir också väldigt otydligt inledningsvis när vi inte vet om du pratar om att gå från ett ackord till ett annat, eller från en ton till en annan, eller ens i vilken tonart C-et befinner sig initialt. Gå bara C - D - F# om du vill göra det enkelt och hoppas publiken inte bryr sig.
Citera
2016-05-03, 15:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepparenSven
Vi ska spela om inte allt för länge så har inte tid att lära om mig solot, bara för att förtydliga

Testa att gå över ciss7 till fiss........det blir en riktig "Engelbert-modulation" men det kan kanske funka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback