Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-03, 17:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av det-avancerade-djuret
Alltså, hela upplägget är verkligen totalt keff från början. Bara så du är på det klara med det. Det blir också väldigt otydligt inledningsvis när vi inte vet om du pratar om att gå från ett ackord till ett annat, eller från en ton till en annan, eller ens i vilken tonart C-et befinner sig initialt. Gå bara C - D - F# om du vill göra det enkelt och hoppas publiken inte bryr sig.

Aa förlåt, förstår det, jag förklarade så gott jag kunde när jag svarade tidigare (på de andra). Låten går i bm, vi har höjt till fm istället, så 6 steg upp. Sen före solot är sista tonen ett C, så det behövs sänkas 6 steg (alltså till f#) för att kunna lira i orginaltonart och då söker vi efter en snygg övergång så man kan börja lira solot. Prövar C-D-F# när jag kommer hem, tack för hjälpen
Citera
2016-05-03, 17:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrookiKrumbles
Sluta vara en wannabe - lär dig spela på riktigt.

Hehe men vi kan ju lira den som orginalet utan problem. Jobbiga är att vi sänkt för att det ska passa sången och allt låter bra men osäker på hur man ska göra övergången till solot
Citera
2016-05-03, 17:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Testa att gå över ciss7 till fiss........det blir en riktig "Engelbert-modulation" men det kan kanske funka.

Kan försöka, lite osäker hur du menar men ska kolla upp det!
Citera
2016-05-03, 23:49
  #16
Medlem
Tack för förslagen allihopa, ska kolla vad som passar bäst! Vi hörs!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback