2016-05-03, 08:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Hamilkar delar med sig av sin visdom och jag ifrågasätter hur han kommit fram till den. Jag frågar om det han påstår inte även har en motsats.

Det är ett långt steg att gå från att kritisera en mordutredning på ett internetforum till att göra slag i saken och anmäla en utredning. Speciellt som du ska anmäla den till de som ska utreda den. Speciellt när högsta domstolen består av folk som Göran Lambertz. Jag tror det är få med det civilkuraget. Varför sticka ut hakan så långt? Räcker det inte att ha pöbeln emot sig på internetforumet?

Du tycker man ska va tyst eller anmäla? Det finns inga mellanting?

Jag hävdar ju att utredningen fm gått till som svenskt myndighetsutövande i allmähet gör. Lite slapphänt och med både budget, semester och lathet som ingredienser. Man hade tur att det fanns så gott om DNA som tekninsk bevisning. Att den blev som den blev kan man naturligtvis tycka är en aning förbryllande men det är som det är. Skönt att inte PKK blandades in i alla fall, va nära där när de var i Turkiet och snurrade.

Lathet skulle du gärna få utveckla i var du ser det? Är du medveten om att Skövde-polisen samtidigt arbetat med ärende Clara?
Budget och semestrar tillåts aldrig stoppa ett utredningsarbete.
Om man av naturen är en individ som ständigt letar små öppningar och har ett 360-gradersomfång på sitt tankesätt, lär det inte vara några bekymmer för densamme att tänka sig att det ibland kan finnas orsaker till att något tar tid. Man lär dock komma ur en låst förutbestämd inställning först.

Måste vara jävligt bekvämt att resonera som du gör. Att löst konstatera att slarv förekommit, sedan luta sig tillbaka och hålla fast utan att kunna förklara vad som föranleder denna inställning.
Skulle nog hävda att det är du som är lat.
2016-05-03, 08:13
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag vill också vara med på ett hörn med Ruggedos lag. I alla längre krimtrådar på Flashback så kommer förr eller senare det aktuella fallet att jämföras med OP, TQ och JR fallen. Men de tre fallen är väldigt speciella ytterligheter i svensk rättshistoria. De tre fallen är nog även speciella i en världshistorisk jämförelse för den delen. Kanske inte JR-fallet men de andra två iaf. Direkt ser man ju då parallellen mellan baltspåret och kurdspåret eller hur.

Ja det tycker jag låter ganska troligt så varför inte.

Är dock TQ-fallet så unikt som du hävdar? Är inte förträngda minnen som lockas fram via terapi en hel subgenre av brottsuppklarning som pågick på 90-talet? Flera fäder som dömdes för incestbrott då som fått resning om jag inte missminner mig.

OP kan väl dessutom internationellt liknas vid JFK?

Vad som händer med detta fall och hur det utvecklar sig kan ju endast framtiden utvisa. Lite för tidigt att förutse vad historien kommer att säga om det nu. Vi har ju inte hela facit än så det kan dyka upp saker som styrker sexualsadisthypotesen och det kan även dyka upp annan fakta som bringar saker i nytt ljus. Det kan ju hypotetiskt även komma fram uppgifter om att ett nytt justitiemord skett. Det är helt enkelt för tidigt att sia om det nu och även detta fall ter sig ju som ganska historiskt i svensk kriminalhistoria.
2016-05-03, 08:24
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
[--//--]Är dock TQ-fallet så unikt som du hävdar? Är inte förträngda minnen som lockas fram via terapi en hel subgenre av brottsuppklarning som pågick på 90-talet? Flera fäder som dömdes för incestbrott då som fått resning om jag inte missminner mig.[--//--]
Ja, Quicken är nog ganska unik ty han formligen skrek om att bli dömd. Och det tror jag inte går att lasta incestuösa (möjligen felaktigt dömda) fäder eller NB för.
2016-05-03, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Självklart är det mer komplext än så, men mammans roll har nog varit tongivande i det han blev.
Förnekelse, självbedrägeri samt att hålla fin fejk-fasad ingick nog i deras uppfostran.
Känslomässiga störningar, kärlekslöst hem. Har nog hänt en hel del där i barndomen där förmodligen båda föräldrarna gjort sitt till för att ge barnen en otrygg och ohälsosam uppväxt. För att en människa ska utvecklas till en Nerijus krävs nog en maximalt olycksalig blandning av flera faktorer som påverkat honom under uppväxten.

Inte en chans att mamman besökt honom, hon pratade ju inte ens med honom i telefon när restriktionerna hävdes, däremot så pratade hon med Rönnbäck(!) Mamman sa ju i media att "vi är nöjda med advokaten och vi vill behålla henne i HR". Vilka hon syftade på med "vi" framkom inte, däremot att hon inte hade pratat med Nerijus. Mystiskt.

På avstånd, hemma i Litauen, kunde hon gå på i media om att NB var oskyldig.
Att sitta med på en rättegång - se offrets familj - och försöka hålla god min och stötta sin "oskyldige" son, det hade hon inte pallat, det hade varit alldeles för skamligt. Hon vet att han är skyldig och agerar därefter men låtsas inte om det, utåt.
Sak samma med när hon förstod att Nerijus fick brevväxla, det verkade hon förstå först långt senare och det ligger helt i linje med att Nerijus har selektiva kanaler till sin moder precis som AB också har lärt sig att de inte kan säga vad som helst till henne.

Hennes uttalanden är väl den dominanta mamman i ett nötskal. Ett nötskal som här visar sig vara klart sprucket och ett "vi" från en mamma som tror sig vara välinformerad och företräda alla i ärendet. Informationen mamman verkar har vid flera tillfällen varit strikt efter. Men vid några tillfällen extremt adekvat och passande väldigt väl för att ge ett perfekt alibi. Vid samtalen med Rönnbäck visar sig sprickan igen. Nerijus får i bitar föra ut hur mamman må behandlas och bedömas och detta går antagligen inte att föra fram i en mening för då blir det för uppenbart vad han håller på med och då skulle vi inte se sprickan.

Frisk som en nötkärna
Han är trotts allt helt frisk utan somatiska sjukdomar har inte kontakt med vården, men svår psoriasis samt måste bajsa på arbetsplatsen på grund av tarmsjukdom. Förutom det har han problem att förstå insikten i det han gör för att plockar inte rätt på bajset senare om han nu var tvungen att bajsa på platsen. Hans små fiskar har gått i väggen mot Café på Klostret vid Blomberg. Frukten av hans handlingar rinner sedan neråt. En upplysande delvis genomskinlig kupa och en vit vägg, ser bra ut till man vet vad som finns i begreppet och hur han ber grepen om ett handtag för att hålla masken om fiskandet.

Medvetenhetsgraden om gamla vanor

Har dock svårt att veta mer om medvetandegraden deras klinch befinner sig i från bägges sida, då de visar sprickor som de antagligen gärna skulle undvikit. Eller så beror sprickan på att Nerijus helt måste undvika mamman så mycket det går tills han måste och då har det alltid varit andras fel att han inte kunde höra av sig. Hon hade skrivit många brev men inte fått ett svar .... han vet inte vad hon vet och kan därför inte konstruera sin normo-manipulerade sekvensens.

Vad frågar Journalisterna egentligen?

Hon har upphovsrätten till hans befintlighet och har stått för delar av ritningarna, så vad säger egentligen hon om hans fiskar som gått i den vita väggen, sperman i handfatet och att bajsas i lokalerna man arbetar uti. Det torde väl ändå bara vara toppen av isberget. En gammal familjetradition eller planterat alltsammans? Ett hemma hos reportage kanske ger svaret och vanan trogen öppnar hon säkert ett annat hem och styr kameravinklarna, mot betalning och under förevändning att hon är jätterädd för mörka krafter som styr kameravinklarna som hon inte kan förhålla sig objektivt till.
2016-05-03, 09:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, Quicken är nog ganska unik ty han formligen skrek om att bli dömd. Och det tror jag inte går att lasta incestuösa (möjligen felaktigt dömda) fäder eller NB för.

Det unika är väl inte att rubbade personer erkänner brott de inte begått. Det unika är väl i så fall att utredare, ÅK, försvar och domstolar köper den rubbades bekännelser och dömer denne för det.

Man skulle kunna hävda att den rubbade i detta fall utnyttjade den skruvade bild av förträngda minnen som var i ropet under den tidsepoken.
2016-05-03, 09:43
Bannlyst
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa. Ska bege sig av hemåt. Fixar lite med håret, så att allt känns bra, gummisnodd på handleden.
18:25:21 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen – Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26.20 ”Fickringning” Pappan mottar en fickringning och hör Lisa säga ”Det är klart” och några röster i bakgrunden samt ett klickläte. Något som klickar i lås.
Det är klart säger lisa – Jag gissar att det kan vara svaret på en taffligt ställd fråga från någon som låtsas behöva assistans och skurit av hennes väg ut från reträttplatsen. Kan du räcka mig nycklarna som han så smidigt råkat tappa
-Ja det är klart….

18:26.20 Person som följt efter lisa och sett henne försvinna bakom hörnet har anslutet med påslagen radio och lägger sig på backen för att låtsas ordna en punktering. Han frågar åt Lisas håll kan du hjälpa mig med …

Måhända en WV Sharan har Parkerat så att han skär av hennes väg ut, med radion på och låtsaspunktering, vädjande utsatt och liggande ber Nerijus om hjälp!. Lisa Holm Svarar
-Jaa visst det är klart! (Fadern hinner uppfatta det senaste då hon måhända medvetet ringt) och närmar sig med det han bett om och möts omedelbart av en svepande spark från liggande, vilken träffar rätt i höger knäveck. Hon viker sig och faller pladask på det enda sätt hon skulle kunna falla pladask för honom.
-Krack – Ett klickläte hörs.
-Samtalet kopplas av från telefonen-
Vit säck blå handtag i bilen över vägen. Snabbt in till höger hjälm av. Till pallen med tejp vid brunnen. Hundarna hittar sedan bara spår runt mopeden.

”Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet.” Förtäljer förundersökningsprotokollet långt långt senare efter denna kvällen Söndagen den 7 juni 2015 i Blomberg.
2016-05-03, 10:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag vill att vi ska få reda på exakt vad som hände och varför iom ingen VET det.

Polisen har ju, på bakgrund av vad man hittat av tekniska fynd, enbart TEORIER om vad som hänt.

Och det är jag ju inte den ända som vil/tycker, till och med åklagaren LGW är enig med mig !

Fattar du nu magiciadehex ?

Att Nerijus Bilevicius fortfarande nekar ser inte Lars-Göran Wennerholm som ett större problem.
"Egentligen spelar det ingen roll. Vi vill gärna visa ett händelseförlopp och det tycker jag att utredningen har kommit väldigt långt i. Men det är egentligen bara han som kan säga exakt hur det har gått till och vad han har tänkt. Det är egentligen det som vi inte får, men vi har ändå kommit långt att visa hur det har gått till", säger han.
- See more at: http://live.gp.se/Event/Dom_Lisa_Holm-mordet#sthash.MHFalWiT.dpuf

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=1761683&Page=13&overlay=false
I tillbyggnaden i ladan har gärningsmannen hängt upp Lisa Holm, enligt åklagaren. han har dragit upp och ner hennes kläder. Sedan har han kört fram sin bil och transporterat kroppen till Martorps gård drygt två kilometer bort. Efter att ha stuvat undan kroppen och slängt flickans hjälm och jacka i en rishög har han i "hög fart" kört hemåt, anser Lars-Göran Wennerholm.
"Jag anser att det här är ett troligt händelseförloppet. Men exakt hur det har gått till vet bara Nerijus Bilevicius", säger han.
Nerijus är den ende som vet EXAKT vad som hände. Vi vet genom åklagarens beskrivning av händelseförloppet det vi BEHÖVER veta om händelseförloppet för att förstå att Nerijus är gärningsman och för att förstå hur hans djävulska gärning gått till.
De enda som har moraliskt rätt att kräva en förklaring av Nerijus det är Lisas familj.
Och - det viktiga - frågan de vill ha svar på är VARFÖR.
Vi behöver ingen exakt förklaring för bevisen talar för sig själva ihop med åklagarens beskrivning av händelseförloppet. Vi förstår hur det gick till och vad hans motiv var.
Offrets familj har rätt att få veta: "varför valde han just Lisa, varför skedde det här just då, var det planerat, varför dödade han henne - var det hans plan från början, varför gör en människa det här ofattbara mot en annan människa"?

Fattar du nu TheForeigner?

Tycker du att det känns meningsfullt att snaska in på närmare detaljer så fortsätt du att hoppas på att Nerijus ska ge sin "förklaring". Är det någon specifik detalj i den djävulska gärningen du önskar en närmare förklaring till? Kanske vad han egentligen gjorde när han "smittade" Lisas trosor med fruns sekret?

Men, utifrån allt du skrivit i tråden så är ju inte snaskandet i morddetaljerna anledningen till att du vill höra vad han har att säga, eller hur?

Du väntar på att din oskyldige Nerijus äntligen ska berätta det du längtat efter i så många månader - han ska förklara varför han är oskyldig till mordet, trots att bevisningen säger annat - det väntar du på, inget snack om saken. Sen kan du komma med vilka bortförklaringar som helst, i syfte att det ska se annorlunda ut.

Det är inte speciellt taktiskt av dig att försöka dumförklara andra skribenter som ifrågasätter dina påståenden eller har något av dina "heta spår" visat sig vara något annat än vilda fantasier, sprungna ur desperat förhoppning och tro om Nerijus oskuld?

Eller, har du kommit på något som i verkligheten visat sig stämma?
Red gärna ut begreppen lite för jag kan ju ha misstagit mig?!

Den falska Adriana som var med i en komplott mot NB och där spåren visade sig gå ändå upp till kungahuset, gav det något?

Mjölkpaketet som var lämnat i nån gammal stuga där någon från en kriminell mördarsläkt verkar ha bott, gav det något?

AJ:s söner, mycket misstänkt med rika knösar, eller hur? Gav det något?

Den självklara planteringen av NB:s blod, hur skulle det annars ha gått till? Gav det något?

"Avsaknaden" av fluglarver på Lisas kropp, var det så? Gav det något?

Konspirationen där polis, NFC m.fl ville sänka NB, var det så? Gav det något?

Mattan i byssjan, krattade grusgångar. Gav det något?

Och en massa annat där du ofta lagt upp personliga uppgifter på de som du misstänkt.

Istället för att lägga ner energi på att hitta utvägar för NB som inte finns, lägg ner lite tid på att sätta dig in i hur allt egentligen förehåller sig, varför bevisningen talar sitt tydliga spår.

Lägg ner lite energi på att ta till dig fakta och låt så småningom sanningen sjunka in.

Sanningen om mördaren Nerijus.
2016-05-03, 11:17
Medlem
Rotesau Tack för ditt svar. Du skriver ofta bra och intressanta inlägg. Ursäkta mitt förra inlägg. Jag formulerade mig dåligt.
Om beslutet att åka till Martorp skedde spontant som du skrev, så kanske det fanns en helt annan plan först, men som av någon anledning inte blev genomförd. Det var så jag menade.
Jag förstår hur du menar och tycker att det verkar rimligt.
2016-05-03, 11:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus är den ende som vet EXAKT vad som hände. Vi vet genom åklagarens beskrivning av händelseförloppet det vi BEHÖVER veta om händelseförloppet för att förstå att Nerijus är gärningsman och för att förstå hur hans djävulska gärning gått till.
De enda som har moraliskt rätt att kräva en förklaring av Nerijus det är Lisas familj.
Och - det viktiga - frågan de vill ha svar på är VARFÖR.
Vi behöver ingen exakt förklaring för bevisen talar för sig själva ihop med åklagarens beskrivning av händelseförloppet. Vi förstår hur det gick till och vad hans motiv var.
Offrets familj har rätt att få veta: "varför valde han just Lisa, varför skedde det här just då, var det planerat, varför dödade han henne - var det hans plan från början, varför gör en människa det här ofattbara mot en annan människa"?

Fattar du nu TheForeigner?

Tycker du att det känns meningsfullt att snaska in på närmare detaljer så fortsätt du att hoppas på att Nerijus ska ge sin "förklaring". Är det någon specifik detalj i den djävulska gärningen du önskar en närmare förklaring till? Kanske vad han egentligen gjorde när han "smittade" Lisas trosor med fruns sekret?

Men, utifrån allt du skrivit i tråden så är ju inte snaskandet i morddetaljerna anledningen till att du vill höra vad han har att säga, eller hur?

Du väntar på att din oskyldige Nerijus äntligen ska berätta det du längtat efter i så många månader - han ska förklara varför han är oskyldig till mordet, trots att bevisningen säger annat - det väntar du på, inget snack om saken. Sen kan du komma med vilka bortförklaringar som helst, i syfte att det ska se annorlunda ut.

Det är inte speciellt taktiskt av dig att försöka dumförklara andra skribenter som ifrågasätter dina påståenden eller har något av dina "heta spår" visat sig vara något annat än vilda fantasier, sprungna ur desperat förhoppning och tro om Nerijus oskuld?

Eller, har du kommit på något som i verkligheten visat sig stämma?
Red gärna ut begreppen lite för jag kan ju ha misstagit mig?!

Den falska Adriana som var med i en komplott mot NB och där spåren visade sig gå ändå upp till kungahuset, gav det något?

Mjölkpaketet som var lämnat i nån gammal stuga där någon från en kriminell mördarsläkt verkar ha bott, gav det något?

AJ:s söner, mycket misstänkt med rika knösar, eller hur? Gav det något?

Den självklara planteringen av NB:s blod, hur skulle det annars ha gått till? Gav det något?

"Avsaknaden" av fluglarver på Lisas kropp, var det så? Gav det något?

Konspirationen där polis, NFC m.fl ville sänka NB, var det så? Gav det något?

Mattan i byssjan, krattade grusgångar. Gav det något?

Och en massa annat där du ofta lagt upp personliga uppgifter på de som du misstänkt.

Istället för att lägga ner energi på att hitta utvägar för NB som inte finns, lägg ner lite tid på att sätta dig in i hur allt egentligen förehåller sig, varför bevisningen talar sitt tydliga spår.

Lägg ner lite energi på att ta till dig fakta och låt så småningom sanningen sjunka in.

Sanningen om mördaren Nerijus.

Precis så ligger det till. NB är den enda som kan berätta om detaljer. Men de tillför inget som förändrar något. Spåren han lämnade efter sig säger tillräckligt.

2/5/16 CASE CLOSED!!!
Medlem
Tingsnotariens avatar
Då blev det alltså så som man anade redan vid den första häktningen...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag vill att vi ska få reda på exakt vad som hände och varför iom ingen VET det.

Polisen har ju, på bakgrund av vad man hittat av tekniska fynd, enbart TEORIER om vad som hänt.

Och det är jag ju inte den ända som vil/tycker, till och med åklagaren LGW är enig med mig !

Fattar du nu magiciadehex ?

Håller med dig. Det är den enda anledningen varför jag är här, att vi ska få veta vad som hände egentligen. Klarhet i fallet. Vad skulle ha kunnat göras för att få mer klarhet. Jag är inte här för att vilja sätta någon eller någta dit, varför skulle jag det, absolut inte. Jag faller inte tänka svat-vitt utan brett. Jag har inte några kännslomässiga skäl att föja detta, bara viljan att få klara besked till alla oklarheter, gärna med säkra bevis.
2016-05-03, 11:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det som är gemensamt och utmärkande tror jag är maktbegär. Om man läser historia så upptäcker man så gott som samtliga stora ledarfigurer och grova brottslingar strävar efter makt och oftast lider av någon psykotisk sjukdom.
Absolut.
Makt och kontroll, över andra, över tillvaron.
Ifrågasätt aldrig en psykopat, det kan stå dig dyrt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in