2016-05-03, 03:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, lille Nero är körd så det riktigt ryker om det men Björne tar måndagens nederlag
med fattning; han har ju ändå 178 000 skäl att vara nöjd med uppdraget: rädda en balt.
Nu kan han koncentrera sig på att istället försöka rädda en italiensk luftstrupstillverkare.
Kanske det går bättre där med honom som ett visst anrikt sjukhus i svenska huvudstaden har
all anledning att ångra att man knöt till sig.

Jag tror Björne har tagit sig vatten över huvudet med det fallet. Enormt komplicerat och där har han verkligen en psykopat att brottas med.

Nero var väl egentligen ganska okomplicerat. Man sätter igång och sen får man se, verkar han ha tänkt.
2016-05-03, 03:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att det inte står helt rätt till i NB:s tankebanor är utom all tvivel. Brottsoperandet tyder på en hel del svackor i den hjärnan. Det blir nått för Åsgård och co att bita i. Jag brukar ha svårt för dessa psyklärda personer men Åsgård är faktiskt intressant att samtala med.
Absolut. Nåt är helgalet och med tanke på IBs uttryck så håller jag med Åsgård i denna fråga om blånekandet.
Citat:
om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta

Citat:
In summary, psychopathy is associated with an increased tendency for offenders to leave the scene of a homicide, deny responsibility for the crime, receive a reduced sentence, and to successfully appeal sentences to a higher court.
http://www.hare.org/references/HakkanenandHareCJBinpress.pdf
Citat:
" Genuine sociopaths almost never confess after being apprehended. Instead, they continue to maintain their innocence, always hoping beyond hope to get off on a technicality, to be granted a new trial, or to appeal their case to a higher level. A few sociopathic serial killers have confessed to their crimes, not because they were remorseful but because they considered it in their best interest to do so."

Ur Overkill - Mass Murder and Serial Killing Exposed av Fox & Levin.
Citat:
"Their unrealistic goal setting causes many psychopathic offenders to believe they will escape charges, win an appeal, have a new trial, or receive an acquittal. Unable to accept blame, these individuals quickly minimize their involvement in anything that negatively reflects on them. They usually avoid responsibility for their actions and frequently deny that real problems exist. "
https://leb.fbi.gov/2012/july/leb-july-2012
Krav på vinstvinning:
Citat:
Clifford Olson, who raped and murdered eleven children in Vancouver, British Colombia, decided that the police “had the goods on him.” He decided, therefore, that he might as well turn his defeat into an advantage. Olson confessed to murder and led the police to the bodies of his victims in exchange for a $100,000 “ransom.”

Olson was later asked to reveal information about other missing children, not for a fee but for the sake of the worried parents. In true sociopathic fashion, he responded, “If I gave a shit about the parents, I wouldn’t of killed the kid.”
Ur Overkill - Mass Murder and Serial Killing Exposed av Fox & Levin.
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 03:18.
2016-05-03, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag skojade till det lite när jag använde det uttrycket som är så vanligt i amerikanska skräckfilmer
Det är faktiskt helt riktig som du säger att en psykopat lika gärna kan bli chef.
Är bekräftat att det är på det viset att det är ganska vanligt med chefer som har psykopatdrag.
De dras till en sådan position. Samvetslösa, javisst.

Det som är gemensamt och utmärkande tror jag är maktbegär. Om man läser historia så upptäcker man så gott som samtliga stora ledarfigurer och grova brottslingar strävar efter makt och oftast lider av någon psykotisk sjukdom.
2016-05-03, 03:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kanske miljön är avgörande på just det sättet - psykopat från bra miljö blir chef, psykopat från risig miljö tar till brottslighet. Oerhört förenklat naturligtvis, men ändå
Grovt förenklat men jag tror det ligger nåt i det du säger. Är det sen tillfredsställande position så duger det väl för att tillfredsställa egot. Andra ägnar sig med förkärlek åt bedrägerier, sol-och vår eller att dominera en partner.. Sen skiljer det sig givetvis gällande sexuell dragning.
Gällande mord skiter de i vilket likaväl som att inte sno godis i en affär så sett - men inser väl att konsekvenserna kostar mer än det är värt. Samvetet och medkänslan talar dock icke.
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 03:46.
2016-05-03, 03:28
Medlem
Fan va skönt
Fast jag tycker fortfarande inte om IBs DNA på Lisas trosor.

Men nu skiter jag i det och lämnar tråden åt
sitt öde
2016-05-03, 03:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skojade till det lite när jag använde det uttrycket som är så vanligt i amerikanska skräckfilmer
Fast ibland vete fan när man ser denna urondska manifesteras mot levande varelser via brist på empati. Där de tror sig vara på en slags högre position i evoutionen (förmer än andra) med ett sorts överdimensionerat överjag som uppenbart ger fullblodshybris:
..så verkar det snarare handla om evolutionsmässigt utvecklingsstörda gener nånstans. Som om de fastnat på nåt reptilstadie (hätskt, kallt, hatiskt, aggressivt, hugger kors och tvärs aka impuls/affekt). En slags snedvriden underutvecklad bild av att stå högre och ha rätt att ta byten.
Gynnas detta (uppmuntras via faktorer i miljö) så verkar det skena och med en snedvriden sexualitet blir det är rejält farligt.
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 03:49.
2016-05-03, 03:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Är mina frågor till dig oseriösa?

Du skrev:
"Nej jag tycker, fortfarande, inte att vi vet hur det gick till. Och om det skulle vara så att NB nu har något att berätta så tycker jag förstås att det vore otroligt intressant."

Det är mycket oseriöst av dig att, efter nästan ett år, påstå att vi fortfarande inte vet hur det gick till.
Vi har fått noggranna beskrivningar i FUP och i domarna som täcker det mesta av denna jävla brutala gärning. Du har sett bilder på tejpen, på hennes kläder med Nerijus blod på, snörstumpar med bådas DNA på. Du har sett bilden på skåpet med kläder i där hon varit intryckt. Du har fått hela händelseförloppet beskrivet av åklagaren och här i tråden tusen gånger. Du har sett bilder på röret där hon hängde.

Så, jag frågar dig igen:
Exakt VAD i denna vidriga gärning är det som du vill att Nerijus ska förtydliga?

Jag vill att vi ska få reda på exakt vad som hände och varför iom ingen VET det.

Polisen har ju, på bakgrund av vad man hittat av tekniska fynd, enbart TEORIER om vad som hänt.

Och det är jag ju inte den ända som vil/tycker, till och med åklagaren LGW är enig med mig !

Fattar du nu magiciadehex ?

Att Nerijus Bilevicius fortfarande nekar ser inte Lars-Göran Wennerholm som ett större problem.
"Egentligen spelar det ingen roll. Vi vill gärna visa ett händelseförlopp och det tycker jag att utredningen har kommit väldigt långt i. Men det är egentligen bara han som kan säga exakt hur det har gått till och vad han har tänkt. Det är egentligen det som vi inte får, men vi har ändå kommit långt att visa hur det har gått till", säger han.
- See more at: http://live.gp.se/Event/Dom_Lisa_Holm-mordet#sthash.MHFalWiT.dpuf

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=1761683&Page=13&overlay=false
I tillbyggnaden i ladan har gärningsmannen hängt upp Lisa Holm, enligt åklagaren. han har dragit upp och ner hennes kläder. Sedan har han kört fram sin bil och transporterat kroppen till Martorps gård drygt två kilometer bort. Efter att ha stuvat undan kroppen och slängt flickans hjälm och jacka i en rishög har han i "hög fart" kört hemåt, anser Lars-Göran Wennerholm.
"Jag anser att det här är ett troligt händelseförloppet. Men exakt hur det har gått till vet bara Nerijus Bilevicius", säger han.
2016-05-03, 03:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det går tyvärr inte att föra en seriös dialog med vissa av alternativstollarna. Dom har bara bestämt sig för att Nerijus är oskyldig, vet inte vad det beror på. Kanske för att han är en stackars gästarbetare, och det räcker inte med DNA och mängder med teknisk bevisning. Sådant "trams" existerar inte i deras värld - och i FUP så mörkas det tydligen, och all "viktig" information finns i slasken. Sen har vi fått höra att hela fallet präglas av rasism, alla vill sätta dit denna gästarbetare till varje pris. Bevisen som hittats är planterade av Polisen och skumma militärer,som även ingår i denna välkoordinerad aktion för att sätta dit Nerijus. Dom har gått runt och kletat Nerijus färska blod dessutom. Skulle mot all förmodan Nerijus erkänna mordet på Lisa, så kommer såklart frågan om "tortyr" upp på tapeten igen

Frågan man snabbt då ställer sig är, hur och varför uppstod denna otroligt samordnande konspiration mot just Nerijus. Jag försöker förstå hur alternativstollarna tänker, men det är så jävla galet så klockorna stannar.
Du har helt rätt.
Man försöker verkligen sätta sig in i hur de tänker och man ställer frågor och förklarar verkligheten pedagogiskt men det går ju inte när all fakta rinner av dem som vatten på en gås.
Kan inte vara annat än ren galenskap, har ingen annan förklaring.
Skenheliga är de också när de säger de "väntar på att höra vad NB har att säga, för det är bra för Lisas familj om allt är löst" när det i själva verket handlar om att de hoppas på att när Nerijus väl öppnar sin käft ska han berätta en osannolik historia där han själv såklart är OSKYLDIG. Jävlar vilken story de väntar på, måste nog röra sig om paranormal aktivitet, andar eller utomjordiska varelser minst - för att det skulle rädda honom.

En sak har jag förstått i alla fall och det är att det inte spelar någon som helst roll hur mycket fakta som än framkommer om NB:s skuld - det finns ALLTID långsökta bortförklaringar.
Om hans DNA-träffar hade varit 100 stycken så hade det ändå varit "plantering".
Hur tänker man egentligen om man tror att polisen varit med i en konspiration mot NB? Polisen där många har döttrar i Lisas ålder, ska de sätta dit en balt "bara för att" och samtidigt går en sexualsadistisk mördare fri?

Vet inte varför folk vill så gärna att NB skulle ha varit oskyldig?
För att han är en stackars gästarbetande balt?
För att man tycker synd om honom när han vaggar och gråter i förhören?
Tycker man det så har ju Nerijus lyckats med sitt manipulerande, när han spelar oskyldig och är så ledsen i förhören. Vilket stackare! NOT.

OM Nerijus istället varit en sommarjobbande svensk kille så hade den här tråden inte blivit något alls, hur skulle man då kunna skylla på rasistiska poliser, tortyrförhör och annan galenskap?
Då hade man inte tyckt att fallet var lika intressant.
2016-05-03, 04:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag vill att vi ska få reda på exakt vad som hände och varför iom ingen VET det.

Polisen har ju, på bakgrund av vad man hittat av tekniska fynd, enbart TEORIER om vad som hänt.Och det är jag ju inte den ända som vil/tycker, till och med åklagaren LGW är enig med mig !

Citat:
Alla vill veta vad som hänt. Främst viktigast för föräldrarna och systern. Vi andra kan dock stå tillbaka om det så vore att NB ska säga detta till dem - bara till dem - i ett ljudisolerat rum.
Det kan med andra ord kvitta om man orkar sätta sig bortom nyfikenheten och egoistiska skäl.

Utöver detta finns dock inget behov juridiskt sett - bevisningen talar sitt eget språk oavsett om delar i ett händelseförlopp (gärningsbeskrivning) eller motiv aldrig kommer klargöras i detalj om NB tiger tills han går i graven.

Citat:
Att Nerijus Bilevicius fortfarande nekar ser inte Lars-Göran Wennerholm som ett större problem.
"Egentligen spelar det ingen roll.
Vi vill gärna visa ett händelseförlopp och det tycker jag att utredningen har kommit väldigt långt i.
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 04:25.
2016-05-03, 04:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Polisen har ju, på bakgrund av vad man hittat av tekniska fynd, enbart TEORIER om vad som hänt.

Och det är jag ju inte den ända som vil/tycker, till och med åklagaren LGW är enig med mig !

Fattar du nu magiciadehex ?

"Egentligen spelar det ingen roll. Vi vill gärna visa ett händelseförlopp och det tycker jag att utredningen har kommit väldigt långt i. Men det är egentligen bara han som kan säga exakt hur det har gått till och vad han har tänkt. Det är egentligen det som vi inte får, men vi har ändå kommit långt att visa hur det har gått till", säger han.
- See more at: http://live.gp.se/Event/Dom_Lisa_Holm-mordet#sthash.MHFalWiT.dpuf

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=1761683&Page=13&overlay=false
I tillbyggnaden i ladan har gärningsmannen hängt upp Lisa Holm, enligt åklagaren. han har dragit upp och ner hennes kläder. Sedan har han kört fram sin bil och transporterat kroppen till Martorps gård drygt två kilometer bort. Efter att ha stuvat undan kroppen och slängt flickans hjälm och jacka i en rishög har han i "hög fart" kört hemåt, anser Lars-Göran Wennerholm.
"Jag anser att det här är ett troligt händelseförloppet. Men exakt hur det har gått till vet bara Nerijus Bilevicius", säger han.

OCH ni kan ju lägga till detta :

http://www.bt.dk/udland/drabssagen-som-rystede-sverige-nu-plages-lisas-familie-af-et-sidste-spoergsmaal

Mandag besluttede den svenske højesteret, at Lisa Holms drabsmand den 35-årige Nerijus Bilevicius ikke får lov til at føre en ankesag. Han må derfor afsone en livstidsdom i Sverige.

Familien til den 17-årige teenager, der forsvandt 7. juni 2015, er lettede over, at sagen ikke får lov til at køre igen.
Der er dog stadig et stort spørgsmål, som de mangler at få besvaret i drabssagen, der fik stor mediebevågenhed i Sverige.

»... Men de fik aldrig svaret på, hvorfor han gjorde dette, og det er i sig selv et traume,« siger familiens juridiske rådgiver Tore Brandler til Aftonbladet om rettens beslutning. :
2016-05-03, 04:39
Medlem
develis avatar
Välgranskat i HD.

Björn Hurtig:
" Jag tror att den här DNA bevisningen, som har spelat roll rakt igenom, har ett så starkt bevisvärde enligt HD att det vi kommer med inte rubbar den bevisningen enligt HD - möjligen skulle det behövts nånting mer som att nån sa nånting men jag kan inte läsa det på annat sätt.

Nu var det tre stycken justitieråd vilket inte brukar vara fallet när man avslår utan det brukar vara en då - så dom har ju tittat, dom har ju diskuterat det och tagit det på allvar men att dom tycker väl inte att det räcker.
Vad tycker du då om den här DNA bevisningen som är så stark?
Att den har fått ett enormt starkt bevisvärde, det är ju så enkelt och att det säkerligen hade krävts en förklaring från Nerijus själv för att man skulle kunna rubba den.

Det har jag sagt från början att här finns nog ett bevisbördekrav på honom trots allt och det är väl så jag ser på det, att DNA bevisningen kräver en förklaring."
avskrift intervju.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6423769

Citat:
Inte heller det faktum att det tidigare stått klart att tre justitieråd i HD skulle delta i beslutet oroade Brandtler.
– När jag fick veta att ärendet skulle föredras för tre justitieråd tolkade jag det bara som att man såg allvaret i brottet.
http://sla.se/skovde/2016/05/02/brandtler-om-hd-beslutet
Senast redigerad av develi 2016-05-03 kl. 05:18.
2016-05-03, 06:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det fetade visste Hurtig om. Synd att de måste ägna tid åt lönlöst arbete.
Roligt ordval - lönlöst.
Njaeee... 178 000:- från staten var det väl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in