Citat:
Ursprungligen postat av
Darlanio
För mig räcker det inte att JO granskar MIG och sedan säger "Fy Fy!"...
Det måste hända något.
Det krävs att det skjuts till mer pengar, sparkas chefer, ändras lagar och processer eller genomförs ett nyval så jag och andra medborgare ser att det händer något... annars händer inget...
Den finns ingen opinion för att förändra detta eller politiskt tryck. Även den här typen av invandring är starkt knuten till flyktinginvandringen och du har hamnat i samma kö som de som vill ta hit sin familj från Syrien.
Migrationsverket själva har sina egna verksamhetskostnader att tänka på och prioriterar asylansökningarna. I går uppgav de att ett asylärende i snitt tar 9 månader att handlägga, vilket är sisådär ett halvår kortare än även enkla anknytningsärenden idag. Man kan ju tycka att ett anknytningsärende som bedömts som ”färdigt för beslut”, med komplett dokumention, skulle ta kortare tid att handlägga än en asylansökan – men så är alltså inte fallet. Anknytningsärendet är i detta exempel bara ett formellt beslut och kontroll av dokumentation på någon timme, medan asylärendet kräver betydligt mer omfattande utredning. Ofta saknas dokumentation på flyktingen, vilket behöver utredas, sedan ska det kontrolleras om det är ett Dublinärende, därefter ska skyddsbehovet utredas och sedan på vilken grund ett eventuellt uppehållstillstånd ska ges.
Skillnaden i hantering beror på att Migrationsverket inte har någon press på sig att avgöra ett anknytningsärende. Att ha en partner till en svensk stående i en kö kostar dem 0 kronor och JO-kritik kastar de i papperskorgen. Att ha en flykting boende på Migrationsverkets flyktingboende kostar däremot pengar, och arbete med att fixa upphandlingar och förlängningar av boenden. Därför handläggs ett asylärende på kortare tid än ett anknytningsärende, även om det krävs 10 ggr så stor insats i asylärendet. Ja, det är min teori i alla fall.