2016-04-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om ens ärende blir uttagen till utredning med intervju av personen i Sverige så innebär det en väsentligt längre handläggningstid, i vart fall för de ärenden som gäller UT första gången. Själva intervjun med svensken tar förstås inte så lång tid, men det är väntetiden fram till intervjun som tar tid. Det är lång kötid för att få till dessa intervjuer, särskilt på vissa orter som Göteborg. Blir ens ärende omvandlat från ”klar för beslut” till ”utredning med intervju” så innebär det sannolikt 6-8 månaders längre handläggningstid, dvs uppåt (eller över) två år total handläggningstid.

Jag fick ett tips en gång av en påstått insatt person (migrationrättsjurist) att om man var rädd för att drabbas av intervju så kunde man be ambassaden att intervjua både svensken och utlänningen vid samma tillfälle, dvs man ber ambassaden intervjua en själv i samband med att partnern ska intervjuas. Det skulle kunna spara många månader av handläggningstid, påstod han, just eftersom kön till intervju i Sverige är så lång. Jag bad senare ambassaden där min flickvän ska intervjuas om just detta, men de sa att det inte alls gick så det tipset vet jag inte om det funkar. Möjligen har det funkat en gång i tiden men inte längre, eller så funkar det bara vid vissa ambassader.

Det är lätt att bli nojig över det här, man ska komma ihåg att i normala fall så blir det inte intervju av den svenska personen - det är en liten andel som blir uttagna till sådan utredning, säkerligen under 10% av ärendena. De jag läst om har handlat om att anknytningspersonen tidigare ansökt om asyl eller haft illegal vistelse i Sverige, att man har träffat varandra irl under väldigt kort tid, eller andra omständigheter som ser misstänkta ut för MV. De ska utgå från att relationen är äkta, så något behöver sticka ut för att de ska lägga ärendet för extra utredning.

De här extrema handläggningstiderna är överlag något nytt. Fram till år 2013 var handläggningstiderna mycket kortare, beslut kunde tas inom 4 månader. Det är ju dålig tajming att ha ansökan nu. Att det kommit så många flyktingar de senaste två åren, ja enbart förra året lämnades in 167 000 asylansökningar in, har också drabbat den här hanteringen, eftersom asylärenden prioriteras och handläggare flyttades över från anknyting till asylärenden. Dessutom ansöker ju flyktingarna om familjeåterförening när de fått asyl och då hamnar de i samma kö som den som vi står i - den kön har växt rejält de senaste åren.

Vi antar att i 10% av ansökningarna behöver anknytningspersonen intervjuas.
Varje intervju antas ta 1 timme.
Det blir då 16700 intervjutimmar för ansökningarna under 2015.
Vi antar även att en handläggare kan intervjua 4 personer varje dag och
att väntetiden för intervjun är 8 månader.

Det betyder då att i hela Sverige finns det ca17 handläggare som gör dessa intervjuer,

vilket motsvarar 2% av alla handläggare av tillståndsärenden.

Redan 2004 prickades Migrationsverket av JO för handläggningstider på över 1 år.

Högen med ansökningar började öka långt tidigare än förra året.
2008 fanns drygt 22000 i högen
2013 fanns drygt 46000 i högen
2014 fanns drygt 60000 i högen
2016 fanns drygt 90000 i högen
Citera
2016-04-26, 18:36
Medlem
Jochen-s avatar
Har nu äntligen fått beslut (beviljats).

Ansökan: 2015-04-04
Intervju: 2016-02-29
Beslut: 2016-04-26
Land: Turkiet
Citera
2016-04-26, 18:38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihJaunih
JÄVLAR VAD GLAD JAG ÄR, den bästa födelsedags presenten min sambo kan få.

Vi satt och åt på en restaurang i Tokyo för ca 3 timmar sedan och helt plötsligt trillar ett mail in från Migrationsverket på min sambos telefon.

ETT BESLUT HAR FATTATS.

Om det är ett JA eller NEJ har jag ingen aning om men vi har inte behövt komplitera med några bilder eller så. Antar att x antal tur och retur biljetter till Tokyo gör magi...

Nu kan man andas ut och jobba ännu hårdare.

Mvh
EN OTROLIGT LYCKLIG PERSON

Ett stort grattis !!

Citat:
Ursprungligen postat av Jochen-

Ett stort grattis !!
Citera
2016-04-27, 03:21
Medlem
Citat:

Ett stort grattis.
Ringde du / mailade mycket
Citera
2016-04-27, 07:53
Medlem
Jochen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihJaunih
Ett stort grattis.
Ringde du / mailade mycket

Kontaktade enbart tillståndsenheten i sthlm/gbg per mail för att få någon respons, dessa informerade i sin tur om vart ärendet låg eller vart det skulle.

När vi fått handläggare så kontaktade jag denne som informerade om att beslut låg nära, fick sedan besked samma dag.
Citera
2016-04-27, 09:47
Medlem
Citat:
Kontaktade enbart tillståndsenheten i sthlm/gbg per mail för att få någon respons, dessa informerade i sin tur om vart ärendet låg eller vart det skulle.

När vi fått handläggare så kontaktade jag denne som informerade om att beslut låg nära, fick sedan besked samma dag.

Grattis!

Tog även jag mod till mig och mailade den som växeln påstod var vår handläggare. Jag skrev bara kort och frågade om han var vår handläggare för beslut varpå han svarade att jag fått rätt information och att han skulle höra av sig om han hade några frågor eller funderingar. Han avslutade med att detta skulle ske inom kort.

Hoppas verkligen ett beslut är på gång nu och att det inte ska krånglas med någon intervju, 16 månader är tillräcklig väntetid och bara tanken på att man skulle få vänta flera till får mig att må illa.
Citera
2016-04-27, 10:08
Medlem
Frågar igen då jag ser att flera har hänvisat till facebook-gruppen "I väntan på familjen".

Är det någon som har länken till den facebook-gruppen?

"Någon som har länk till facebook gruppen " I väntan på familjen "?
Får bara upp någon resturang i Stockholm när jag söker på det namnet + facebook."

Är det inte dags att man gör en manifestation/demonstration där man samlar alla som stått eller står i Migrationsverkets kö för anhöriginvandring samt de som vill stödja saken och är för att kötiderna kortas/reglerna förenklas?
Citera
2016-04-27, 17:22
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darlanio
Frågar igen då jag ser att flera har hänvisat till facebook-gruppen "I väntan på familjen".

Är det någon som har länken till den facebook-gruppen?

"Någon som har länk till facebook gruppen " I väntan på familjen "?
Får bara upp någon resturang i Stockholm när jag söker på det namnet + facebook."

Är det inte dags att man gör en manifestation/demonstration där man samlar alla som stått eller står i Migrationsverkets kö för anhöriginvandring samt de som vill stödja saken och är för att kötiderna kortas/reglerna förenklas?
Den gruppen är ett måste för alla i den här situationen. Egen statistik, mycket bra FAQ samt andra i samma situation.

Pröva den här länken
https://www.facebook.com/groups/607552706053504/

Den är låst, men ansök så blir du nog accepterad inom 15 minuter.
Citera
2016-04-27, 17:31
Medlem
Gizurs avatar
Läs och gråt, Migrationsverkets nya prognos:

Trots att man nu tror på väsentligt färre asylsökande jämfört med tidigare prognoser så kommer ankytningsärendena att öka i antal och MV's bedömning är att handläggningstiderna kommer att öka. Som svar på detta ska de anställa mer personal - år 2017..

Citat:
Handläggningstiderna inom vissa ärendeslag riskerar att öka väsentligt redan innevarande år. Det
beror både på ökat antal inkommande ärenden, samt förändringar i lagstiftning och praxis. För att
möta behovet bedömer Migrationsverket att det finns ett behov av fler medarbetare under 2017 för
att minska handläggningstider och balanser.

De tycks också invänta en storm av frågor, vilket gör att deras personal kommer vara så upptagen av att informera om anknytningsärendena att det påverkar beslutsfattandet negativt
Citat:
Migrationsverket bedömer vidare att fler individer med intresse av anknytningsinvandring kommer
att vända sig till myndigheten, och att i dessa kontakter kommer de att ställa ett större antal frågor
på grund av den tillfälliga lagstiftningen. Det förväntas ta mycket resurser i anspråk och få en
negativ inverkan på produktionen.
Citera
2016-04-28, 01:27
Medlem
Någon som har koll på hur vanligt det är att man får problem om den Svenska medborgaren för närvarande bor i annat land och inte är skriven i Sverige medans maka/make ansöker om uppehållstillstånd?
Citera
2016-04-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Den gruppen är ett måste för alla i den här situationen. Egen statistik, mycket bra FAQ samt andra i samma situation.

Pröva den här länken

Den är låst, men ansök så blir du nog accepterad inom 15 minuter.

Tack!

Har lagt in en ansökan nu.
Citera
2016-04-28, 10:39
Medlem
Säkert sent påkommet, men är det någon som vill demonstrera för kortare kötider hos Migrationsverket kring just anhörig invandring och uppehållstillstånd?

Finns redan en sådan demonstration planerad?

Var anmäler man sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in