2016-04-28, 23:20
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darlanio
Säkert sent påkommet, men är det någon som vill demonstrera för kortare kötider hos Migrationsverket kring just anhörig invandring och uppehållstillstånd?

Finns redan en sådan demonstration planerad?

Var anmäler man sig?
Det har varit någon sådan tidigare men ingen på gång vad jag känner till. Någon har däremot dragit igång en namninsamling som ska överlämnas till MV, den kan man ju skriva på.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10809
Citera
2016-04-29, 05:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Säkert sent påkommet, men är det någon som vill demonstrera för kortare kötider hos Migrationsverket kring just anhörig invandring och uppehållstillstånd?

Finns redan en sådan demonstration planerad?

Var anmäler man sig?
Man kan också JO anmäla Migrationsverket. Enskilt kan det inte hända så mycket, men många så är de tvungna göra något. Vilket de har gjort X antal gånger, alltså JO har granskat Mig.
Citera
2016-04-29, 16:10
Medlem
För mig räcker det inte att JO granskar MIG och sedan säger "Fy Fy!"...

Det måste hända något.

Det krävs att det skjuts till mer pengar, sparkas chefer, ändras lagar och processer eller genomförs ett nyval så jag och andra medborgare ser att det händer något... annars händer inget...
Citera
2016-04-29, 16:40
Medlem
Ååååå! Hade ett missat samtal från handläggaren på EM, ringde upp direkt jag såg men då hade han naturligtvis gått för dagen.

Är det vanligt att de ringer? Vad kan de gälla? Nu får man ju gå med magont hela helgen och fundera 😢
Citera
2016-04-29, 17:55
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
För mig räcker det inte att JO granskar MIG och sedan säger "Fy Fy!"...

Det måste hända något.

Det krävs att det skjuts till mer pengar, sparkas chefer, ändras lagar och processer eller genomförs ett nyval så jag och andra medborgare ser att det händer något... annars händer inget...
Den finns ingen opinion för att förändra detta eller politiskt tryck. Även den här typen av invandring är starkt knuten till flyktinginvandringen och du har hamnat i samma kö som de som vill ta hit sin familj från Syrien.

Migrationsverket själva har sina egna verksamhetskostnader att tänka på och prioriterar asylansökningarna. I går uppgav de att ett asylärende i snitt tar 9 månader att handlägga, vilket är sisådär ett halvår kortare än även enkla anknytningsärenden idag. Man kan ju tycka att ett anknytningsärende som bedömts som ”färdigt för beslut”, med komplett dokumention, skulle ta kortare tid att handlägga än en asylansökan – men så är alltså inte fallet. Anknytningsärendet är i detta exempel bara ett formellt beslut och kontroll av dokumentation på någon timme, medan asylärendet kräver betydligt mer omfattande utredning. Ofta saknas dokumentation på flyktingen, vilket behöver utredas, sedan ska det kontrolleras om det är ett Dublinärende, därefter ska skyddsbehovet utredas och sedan på vilken grund ett eventuellt uppehållstillstånd ska ges.

Skillnaden i hantering beror på att Migrationsverket inte har någon press på sig att avgöra ett anknytningsärende. Att ha en partner till en svensk stående i en kö kostar dem 0 kronor och JO-kritik kastar de i papperskorgen. Att ha en flykting boende på Migrationsverkets flyktingboende kostar däremot pengar, och arbete med att fixa upphandlingar och förlängningar av boenden. Därför handläggs ett asylärende på kortare tid än ett anknytningsärende, även om det krävs 10 ggr så stor insats i asylärendet. Ja, det är min teori i alla fall.
Citera
2016-04-29, 17:56
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onedayyousee
Ååååå! Hade ett missat samtal från handläggaren på EM, ringde upp direkt jag såg men då hade han naturligtvis gått för dagen.

Är det vanligt att de ringer? Vad kan de gälla? Nu får man ju gå med magont hela helgen och fundera 😢
Om du får samtal av handläggaren är det väl i princip alltid bra, hen vill väl fråga om någon uppgift bara för att få till det sista. Kan inte tänka mig att de lämnar negativa besked via telefon, det är knappast ett samtal de vill ta. I synnerhet inte på en fredag..

Ligger du inom rimlig tid för beslut så är det läge att köpa hem en flaska champagne för kylning!
Citera
2016-04-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om du får samtal av handläggaren är det väl i princip alltid bra, hen vill väl fråga om någon uppgift bara för att få till det sista. Kan inte tänka mig att de lämnar negativa besked via telefon, det är knappast ett samtal de vill ta. I synnerhet inte på en fredag..

Ligger du inom rimlig tid för beslut så är det läge att köpa hem en flaska champagne för kylning!

Men åh! Tack! Jag hoppas att du har rätt. Ja vi har väntat 16 månader och en vecka nu så tycker vän att det är vår tur nu.

Ska försöka tänka positivt men efter all denna väntan är man ju såklart rädd för att ett avslag komma skall.
Citera
2016-04-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Den finns ingen opinion för att förändra detta eller politiskt tryck. Även den här typen av invandring är starkt knuten till flyktinginvandringen och du har hamnat i samma kö som de som vill ta hit sin familj från Syrien.

Migrationsverket själva har sina egna verksamhetskostnader att tänka på och prioriterar asylansökningarna. I går uppgav de att ett asylärende i snitt tar 9 månader att handlägga, vilket är sisådär ett halvår kortare än även enkla anknytningsärenden idag. Man kan ju tycka att ett anknytningsärende som bedömts som ”färdigt för beslut”, med komplett dokumention, skulle ta kortare tid att handlägga än en asylansökan – men så är alltså inte fallet. Anknytningsärendet är i detta exempel bara ett formellt beslut och kontroll av dokumentation på någon timme, medan asylärendet kräver betydligt mer omfattande utredning. Ofta saknas dokumentation på flyktingen, vilket behöver utredas, sedan ska det kontrolleras om det är ett Dublinärende, därefter ska skyddsbehovet utredas och sedan på vilken grund ett eventuellt uppehållstillstånd ska ges.

Skillnaden i hantering beror på att Migrationsverket inte har någon press på sig att avgöra ett anknytningsärende. Att ha en partner till en svensk stående i en kö kostar dem 0 kronor och JO-kritik kastar de i papperskorgen. Att ha en flykting boende på Migrationsverkets flyktingboende kostar däremot pengar, och arbete med att fixa upphandlingar och förlängningar av boenden. Därför handläggs ett asylärende på kortare tid än ett anknytningsärende, även om det krävs 10 ggr så stor insats i asylärendet. Ja, det är min teori i alla fall.

Följdfråga.
Stod det även vad det är för handläggning de gör under 9 månader i ett asylärende?
Handlar de upp arbete och boende separat för varje asylsökande?
Citera
2016-05-02, 09:27
Medlem
glemmys avatar
Har någon varit med om att man INTE får svar alls från mailsupporten?
Skickade en längre fråga för 2 veckor sedan men inget än så länge.

Kanske ett bra tecken, kanske får något mer tillbaka än ett copy/paste-svar?
Citera
2016-05-02, 10:16
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
Följdfråga.
Stod det även vad det är för handläggning de gör under 9 månader i ett asylärende?
Handlar de upp arbete och boende separat för varje asylsökande?
Der var en i intervju med deras operative chef Mikael Ribbenvik där han uppgav att den genomsnittliga tiden för en asylutredning är 9 månader, vissa tar kortare tid medan andra tar längre tid. Det är ett antal moment de måste göra, med dokumentkontroll och intervju med den sökande.

Motsvarande genomsnittliga tid för kärleksinvandring är 14 månader, några tar kortare tid och några tar längre tid. Normalt sett gör då Migrationsverket ingen intervju (detta utförs av ambassad) och normalt sett har de anknytningssökande betydligt bättre dokumentation än asylsökande.

Att enklare ärenden som anknytning till svenska medborgare tar längre tid än svårare asylärenden måste ju bero på något. Jag gissar att de lägger ner oerhört mycket mer resurser på att avsluta asylärenden just för atr minska sina egna kostnader.

Migrationsverkets upphandlangar är offentliga, så vem som helst kan lämna anbud på att tillhandahålla boenden, mat, med mera.
Senast redigerad av Gizur 2016-05-02 kl. 10:19.
Citera
2016-05-02, 10:18
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Har någon varit med om att man INTE får svar alls från mailsupporten?
Skickade en längre fråga för 2 veckor sedan men inget än så länge.

Kanske ett bra tecken, kanske får något mer tillbaka än ett copy/paste-svar?
Jag har ibland inte fått något svar alls, i synnerhet när man just efterfrågar ett icke copy/paste-svar. Har slutat skicka frågor till dem.
Citera
2016-05-02, 16:18
Medlem
Fick idag äntligen tag på handläggaren som jag hade ett missat samtal från i fredags.

Han ställde ca 10 frågor om vår relation och samtalet varade i ca 25 minuter.

Han kunde inte ge några raka besked om hur lång tid det kunde väntas ta innan vi får beslut men att det är inom en snar framtid. Vad nu det betyder.

Jag frågade om det fanns några frågetecken (försökte fiska efter om det lutar åt beviljat) men han svarade bara att nej inte i nuläget.

Fan också! Orkar inte vänta mer. Är så orolig 😟

Det som oroar mig är att vi inte har setts på ett tag men det svarade jag att de beror på att jag dels bytt jobb och haft mycket där, dels att det vart väldigt oroligt i min killes hemland och att vi inte räknat med att väntetiden skulle bli så lång.

Eftersom de frågar om detta undrar man ju om de anser att det verkar oseriöst? Men jag vill ju inte resa till ett land som är oroligt och han tar sig ingenstans pga krav på visum.

Någon annan som blivit "intervjuad" per telefon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in