Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Utan att uttala mig om halten i Felix52:s uppgifter: OM modern teknik gör det möjligt att mäta avstånd med hygglig precision och OM man antar (viktigt), att LH:s mobil befunnit sig på gångavstånd från fiket, så skulle mätningar från en enda mast ändå indikera en zon i form av ett cirkelbågsformat band, där hennes telefon med viss sannolikhet befunnit sig vid en viss tidpunkt. OM aktuell teknik medger åtminstone 10m-precision och OM man antar att ladkomplexet är brottsscenen, så vore det kanske av visst intresse att finna mobilen vid liv men nerkopplad närmare förrummet än brunnen. Samma kan sägas om NB:s mobil förstås (kanske redan utrett om han haft den med sig, som jag glömt ?) Mycket OM här och en ren teknikvy...... Helt avgörande är naturligtvis trovärdiga uppgifter om vad olika nätaktörer är tillåtna och i stånd till, framförallt vad som verkligen gjorts.
Ja, om det är gynnsamma förhållanden, kan mycket väl en meter-pejling kunna plockas fram. Det är möjligt i storstäder, där det är tätt med master och ständigt sker överlappningar mellan master.
Vidare är det också av relevans hur aktivt telefonen används. Under tex ett samtal sker ping kontinuerligt, men vid inaktivitet sker bara location updates och överlappningar, vilket kan ge upp till 10min-skillnader även i storstäder.
Tiden mellan "registreringar" av någon form av aktivitet, står alltså i direkt relevans mot hur nära man positionera den.
Vidareutvecklar aningens nedanför i svar till Prudent.
(även om jag inte till fullo kan svara på din fråga)
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Jag kanske är naiv och lättlurad...
Ang. fetat. och mobilmasterna som markeras i bilden du länkat.
Enligt FUP sid. 29 verkar uppkoppling skett mot två master på västra sidan om Kinneviken.
Sms 18:22 mast NV om Blomberg
Samtal 18:26 mast SV om Blomberg.
Därav tidig uppgift att mobilen rört sig söderut?
Var framgår det att det är masterna du hänvisar till som gäller?
Nu verkar det ju vara fyra master som teoretiskt kan täcka in caféområdet?
Kartan jag lade ut är en karta som togs fram av skribenten " inmodumanus", som var aktiv i tråden mellan Juni och Juli. H*n hade också tillgång till real fakta om masterna och tekniken, och det är synd att densamme är i dvala just nu, då ett och annat nog hade kunnat nystas ut mot ställd fråga.
Men då detta lades ut innan känd fakta kom fram genom utredningen, ska givetvis mitt inlägg där bara tas som en riktmarkering (
OBS detta gällande tråd-påståenden att Nerijus telefon närvarat)
Det är med andra ord en möjlig kopplingspunkt för NB´s telefon, kanske?
Vilken av masterna NB´s telefoner än kopplat upp mot, framgår det likförbannat av kartan att en såpass tydlig triangulering som påstås, egentligen är omöjlig.
Av kartan du påkallar på sidan 29, framgår det vilket trubbigt verktyg det blivit när master på den distansen försökt pejla. (
Caféet är markerat X på kartan - titta hur pilarna rör sig...)
Vi är inte i storstan..
Jag ämnar återkomma med
korrekt info om hur det ligger till med NB´s telefoner, men tyvärr kommer det dröja ett tag.
Men visst, det finns fyra teoretiska master, kanske fler utanför kartbild. Men dom på andra sidan sjön borde egentligen inte tillmätas. Ser det som ett undantag att dom kopplat mot berörda område.
Så, då leder vi över på masterna på andra sidan sjön då, vilka du påtalar. Masterna som pingat Lisa´s aktivitet. Av vad som framgår, är det inte mer än riktning man fått, då Lisa´s telefon uppenbarligen, utifrån svarsmailet från Telia i FUP - enbart visat sig när den
aktivt använts.
Det är egentligen anmärkningsvärt att Lisa´s telefon inte kopplat sig mot 4G-masten i Medelplana, och varför den kopplat mot andra sidan sjön vågar jag inte gissa om. Teori blev praktik här?
Går tyvärr inte att kopiera texten, men nästa gång Lisa´s telefon visar aktivitet är genom uttalande av Telia (sista stycket) på sid.30-31