2016-05-01, 17:52
Medlem
Rimligen har man väl gjort motsvarande masttömning av NB/IB/AB telefoner också? Eller?
2016-05-01, 18:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rimligen har man väl gjort motsvarande masttömning av NB/IB/AB telefoner också? Eller?
Basstationstömning:
Kartläggning av alla mobiltelefoner som har funnits i ett visst område under en viss tid. Det framgår av att de har varit anslutna till en bas*station i det området. Operatören eller operatörerna åläggs att lämna ut en förteckning av alla som varit anslutna under en viss tid.

http://it-ord.idg.se/ord/basstationstomning/
2016-05-01, 18:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Basstationstömning:
Kartläggning av alla mobiltelefoner som har funnits i ett visst område under en viss tid. Det framgår av att de har varit anslutna till en bas*station i det området. Operatören eller operatörerna åläggs att lämna ut en förteckning av alla som varit anslutna under en viss tid.

http://it-ord.idg.se/ord/basstationstomning/

Och detta gav inget alls, enligt LJ.

Ändå påstås det här i tråden, att man kunnat se via mobilpejling att Lisas telefon skickat sms från mopeden, fickringt på parkeringen och sedan slagits av i slaktrummet - på metern när
Om detta stämmer, skulle det definitivt finnas med i fup.
2016-05-01, 18:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Är det initialerna MW du talar om?
Om så är fallet, måste jag undra hur i hela skogen du får vittnes-signalementet att passa in på densamme?

Nej, jag talar troligen inte om denne. Jag talar om någon som stämmer in på signalementet
Men det var bara något jag läst i tråden, att signalementet på den som klev ut ur ladan 18.26 stämde med någon "jägare" eller liknande i området. Antar att, vem det än var, han blev avförd. Men det mest intressanta i den här diskussionen är hur som helst att personen i fråga antagligen inte var NB varje fall.
2016-05-01, 18:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det enda som framkommer är IMEI-nummret. Vilken operatör eller vem som stär som ägare har jag oftast ingen aning om. Även om jag visste, skulle jag inte våga svara på detta då jag ogärna vill dela cell mad NB.

Haha, ok då!

Något säger mig att det finns mer i " Sagan om ringningen" än vad som kommit ut. Pappas blick på NB betyder något.
2016-05-01, 18:40
Medlem
Citat:
Att det finns ett militärt telenät är ingen hemlighet i sig. Det är ett nät som de flesta hoppas slippa använda. Det är till för att kommunikationerna ska fungera även i ett krigsläge där det vanliga telenätet är utslaget.

Innan kriget kommer är det vanliga nätet som gäller.

Inte riktigt. http://www.svd.se/forsvaret-utsatts-for-cyberattacker-varje-dag

"Men detta berör inte bara Försvarsmakten. Från anläggningen driftleds också Försvarets Telenät, FTN, som används, både kontinuerligt och som nödsystem, av ett 50-tal samhällsviktiga funktioner. Exempelvis riksdag och regering, räddningstjänst, polis, landsting, Luftfartsverket, Strålsäkerhetsmyndigheten och samtliga försvarsmyndigheter."
2016-05-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, jag talar troligen inte om denne. Jag talar om någon som stämmer in på signalementet
Men det var bara något jag läst i tråden, att signalementet på den som klev ut ur ladan 18.26 stämde med någon "jägare" eller liknande i området. Antar att, vem det än var, han blev avförd. Men det mest intressanta i den här diskussionen är hur som helst att personen i fråga antagligen inte var NB varje fall.

Du menar väl Marcus Werjefeldt (jaktledare).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4171&artikel=4579210

Förhör med honom sidan 236-237.
2016-05-01, 18:58
Medlem
Citat:
Att det finns ett militärt telenät är ingen hemlighet i sig. Det är ett nät som de flesta hoppas slippa använda. Det är till för att kommunikationerna ska fungera även i ett krigsläge där det vanliga telenätet är utslaget.

Innan kriget kommer är det vanliga nätet som gäller.

Tack för att du klargör för en del i tråden. För mig är det glasklart varför en del saker inte kan tas med i FUP. Du har ju dessutom försökt på ett snyggt sätt förklara. Men så ska man också komma ihåg att det var inte N nätpossition som fällde honom i två instanser för mordet på Lisa Holm av en enig domstol.

Så skönt att det patetiska baltsvinet sitter bakom lås och bom. Han är en dömd barnamördare. Bara en tidsfråga nu innan domen vinner laga kraft.
2016-05-01, 19:18
Medlem
Hur insatta är justitieråden i fallet? Hovrättsdomen antar jag dom läst?
2016-05-01, 19:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Jag har för mig att en annan namngiven person (inte MW) har förekommit som förslag på mannen med rufsigt hår, antingen här eller i alternativtråden. Även denna person förekommer som vittne i fup. Enligt tidslinjen kunde denna person rent teoretiskt ha befunnit sig vid ladan den aktuella tidpunkten.
2016-05-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har för mig att en annan namngiven person (inte MW) har förekommit som förslag på mannen med rufsigt hår, antingen här eller i alternativtråden. Även denna person förekommer som vittne i fup. Enligt tidslinjen kunde denna person rent teoretiskt ha befunnit sig vid ladan den aktuella tidpunkten.

Givet alla DNA NB lämnat efter sig på BP och Lisas kläder, inget alibi samt all övrig bevisning med ett antal samstämmiga vittnesuppgifter så är det enligt mig inga fantasifulla teorier som kan rubba dom fakta som finns. Fakta "sparkar".
2016-05-01, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ni brottas fortfarande med dessa master.
De som redovisas i FUP är Telias master. Sedan finns Tele2, 3G och Comviq som också har master i området.

När det görs en total masttömning töms samtliga dataenheter från alla master oavsett ägare.
Jag brottas personligen inte med master. Jag brottas med dina två begrepp " total pejling" och "total masttömning" oavsett om du lägger till roaming, handskakning eller engelska ord som handover som inte är särskilt märkliga begrepp och vill gärna kunna följa/förstå processer så de blir begripliga.
Varför använder du både pejling och tömning i samma sammanhang när du ska förklara?

Från signalstyrka byter du däremot till "signaltid" och eftersom detta begrepp aldrig varit varken av intresse eller bärande juridiskt sett i nåt rättsfall (vilket det borde då det ger en avgörande position) så ställer jag mig frågande till vad du menar. Jag har då aldrig sett nåt via nån annan FUP eller rättegång? Eller kan du hänvisa till nåt fall?
Masterna hamnar inte närmre varann på glesbygd oavsett signaltid. Vid andra fall (glest med master) är detta ett problem nämligen.
Enligt dig och en retroaktiv konstruktion så skulle man inte brottas alls med glesa master och positionering. Det är här jag tappar dig helt då jag jämför med IT tekniska bekymmer IRL vid rättsfall.
När skulle denna töming/pejling skett?

Kunde du speca detta mer så man kunde följa förlopp (signaltid från celler mast) vore det tacknämligt. Själva begreppet torde knappast vara ett märkligt inom IT eller forensik oavsett om du säger att all din data är hemlig och inte tänker lämna ut mer än grässtrån så sett.
Det är alltid intressant att förkovra sig - jag fann trippelmordet intressant ur denna aspekt (pejling och masttömning) och därav frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in