2016-05-01, 10:00
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det är uppgiften om att Lisas far hade tjänstetelefon och det råkade vara försvaret som var ägare som har skapat ryktet. Allt för mystikens skull.

Hade han jobbat på Volvo hade det stått Volvo som ägare till abonnemanget men det hade förmodligen inte varit lika spännande.

Att någon går omkring med hemliga ej sökbara telefoner existerar inte. Det är bara i deckarnas värld detta förekommer.
Förutom i deckarnas värld, så verkar det i allra högsta grad förekomma i "Faktaallergikernas" värld.

När man inte kan förstå vilka stenar man bör lyfta på för att uppnå en korrekt juridisk process, utan inbillar sig att alla stenar på planeten absolut måste lyftas på, då kanske man ska ägna åt något annat istället. Standup-comedy kanske..?

Ser fram emot ett snart uttalande av HD avseende PT-rekordhållaren BH:s pappersbunt med det urvattnade innehållet. Fungerar sannolikt fullt ut som nattlektyr, istället för bruk av sömntabletter, för behövande.
2016-05-01, 10:01
Medlem
Vilket yrke har NB:s pappa? Charkuterist?
2016-05-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Har inte hunnit läsa vad som skrivits under dagen men hur har ni lyckats koka ihop en en hemlig telefonlinje. Vem använder den?

Är det influenser från deckarvärlden, eller.

Vissa postare har fått för sig att abonnemangsinehavare FMTM på SHs tjänstemobil betyder att han ringde via försvarsmaktens telenät FTN och därför kan hans mobildata inte analyseras och någon drar sedan det till att då måste SH eller LH varit särskilda skyddsobjekt...

Det framgår dock tydligt av utredningen och PTS webtjänst att tjänstemobilen har ett vanligt telia-abonnemang.
Du kanske kan övertyga om det bättre än jag lyckades med.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 10:32.
2016-05-01, 10:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Masterna/basstation avgör meterantalet (signalstyrkan). Ju fler* som loggar ju bättre. Pejling alltså.
Om jag inte fattat fel (skriver ur minnet) är det sen via operatörernas lista som trafiken ses (samtal, nr) och det är sen mobilens IMSI nr som visar vilket SIM-kort som använts. Sen töms mobildata (forensiker) och via SIM återskapas SMS. Raderade SMS kan återskapas. IMEI berättar vilken telefon det är.

Fritt att rätta om det är inkorrekt.

* Mitt föregående inlägg om Johanssons info i media:
Det är förbjudet enligt lag för mobiloperatören att spara ner textmeddelanden. Enbart tidpunkt och plats för skickat/mottaget sms får sparas. Men det är alltså inte förbjudet, enligt dig, för forensikerna att i efterhand "återskapa" dom här smsen? Hur går det till? Normalt måste polisen ha fysisk tillgång till mobilen för att kunna ta del av själva textmeddelandet. Eller menar du att det är FRA som har "återskapat" text ur masttömningens mobildata? Jag är lite lost över vad du menar. Du får gärna förklara.
2016-05-01, 10:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I bifogad länk till Skyttevärn-bloggen framgår en del kring officiella/icke-officiella uttalanden och konsekvenserna av att dylika uppgifter kommer till allmänhetens kännedom:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Intressant är också att detta skrevs ganska tidigt i LH-fallet. Man kan därför undra hur mycket det - efter den åthutning som GT uppenbarligen fick - även påverkade övriga medias rapportering (samt "källor från polisen") när det visade sig att just faderns yrke var en känslig fråga.
SH tillhör förmodligen inte SOG.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-05-01, 12:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Inte fantisera nu igen .
Du har väl inte kunnat bevisa en enda gång att någon blivit hotad .
Varken vittnen eller försvarsadvokaten .
(...)

nopomil fantiserar inte här.
Det är allmänt känt att Billy Batong blev hotad. Det var nästan så att han avstod att vittna.

Så det är inte alls otänkbart att pizzavittnet, som såg en man med skäggstubb och halvlångt, mörkt och rufsigt hår komma ut ur ladan vid tiden för fickringningen, blivit hotad. Man kan nästan hävda att det är troligt att detta vittne blivit hotat, enligt samma princip som BB: han hade något att säga som kunde tala till NB:s fördel.

Långt tillbaka i tråden talades det om denne mörkhårige man som kom ut ur ladan, att det fanns en särskild person i Blomberg som stämde in på beskrivningen. Det skulle röra sig om en jägare, eller vart fall den i området som oftast hanterade döda djurkroppar i slaktdelen.
Är det någon som minns vad som hände med det spåret?
2016-05-01, 12:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är allmänt känt att Billy Batong blev hotad. Det var nästan så att han avstod att vittna.

Så det är inte alls otänkbart att pizzavittnet, som såg en man med skäggstubb och halvlångt, mörkt och rufsigt hår komma ut ur ladan vid tiden för fickringningen, blivit hotad. Man kan nästan hävda att det är troligt att detta vittne blivit hotat, enligt samma princip som BB: han hade något att säga som kunde tala till NB:s fördel.

Långt tillbaka i tråden talades det om denne mörkhårige man som kom ut ur ladan, att det fanns en särskild person i Blomberg som stämde in på beskrivningen. Det skulle röra sig om en jägare, eller vart fall den i området som oftast hanterade döda djurkroppar i slaktdelen.
Är det någon som minns vad som hände med det spåret?

Är det initialerna MW du talar om?
Om så är fallet, måste jag undra hur i hela skogen du får vittnes-signalementet att passa in på densamme?
2016-05-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jaså?
Inte enligt BB själv i alla fall.
Citat:
Vittnet BB från Lidköping tillbakavisar uppgifterna om att han skulle ha utsatts för hot inför sitt vittnesmål i Lisa Holm-rättegången.

Däremot medger han att han fått en rad telefonsamtal från personer som har synpunkter på att han ska vittna.

Uppmärksamheten gör att han känner sig tveksam till att vittna, men om hovrätten så kräver så kommer han ändå att lämna sina uppgifter.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6347821
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 12:26.
2016-05-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Singnal, nu menar jag romingsingnal ( handskakning mellan mobil och mast, populärt utryckte här är jag vad vill du) om jag gör det enklare och åskådligare och säger att det är ett enkelt pip, pipet tar en viss tid att nå masten från mobilen och tvärt om, hastigheten är samma som ljusets hastighet, 300 000 km/ sec, denna tid kan mätas och man får fram vilket avståndet är. Att inte exakt avstånd på cm kan erhållas beror på att pipet har en förmåga att stutsa mot berg, byggnader mm. Med andra ord man kan få fram avståndet mellan mobil och mast via romingsingnalen, romingsingnal avges i princip så fort mobilen rör på sig, det behöver inte vara någon pågående kommunikation.

Jag hittade den här:

http://emits.sso.esa.int/emits-doc/1-5200-RD24-Mobile-positioning-using-wireless-networks.pdf

Förutom en magnifik lista med referenser för vidare studier av ämnet reder de ut några begrepp som AOA: Om stationens antenn är sektionerad får man antagligen en första grov indikation om riktning.
TOA: Det är detta som ger upphov till cirklar. Två cirklar = två tänkbara skärningspunkter (använd uteslutningsmetoden, troligen inte implementerat i kod) Mer än två korsande cirklar så har man ringat in sändaren. Utan exakt kunskap om när signalen sänts (hur kan man veta det?) blir man hänvisad till
TDOA: Här blir det istället hyperbler som korsar varandra. Sämre noggrannhet än TOA dock.
Hur noggrant man kan bestämma avstånd begränsas av mobilstationens processorhastighet. Med 1 GHz processor borde den teoretiska gränsen gå vid ungefär 1/3 meter.
Håller med om det du skriver om byggnader. Särskilt sådana med plåttak.
2016-05-01, 13:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
OK

(Skrev fel, menade SOG)

Jag har väl misstolkat ?
Men jag kan ju säga att några officiella uttalande kommer aldrig att dyka upp.

Det här uppgraderades snabbt till "Särskild händelse" - det var inte någon slump.
Och vilka tog över ledningen så snabbt ?

Visst kan det vara så att ryktena som florerar kan vara sanna och att de inte inom det närmaste halvseklet kommer att bekräftas officiellt. Problemet med att spekulera kring det är ju att det föreligger ett moment 22. Det är ju ofta så konspirationsteorier skapas. Att man inte kan få en bekräftelse är en bekräftelse på att det är så som man hävdar. Jag ogillar att spekulera på det sättet trots att det finns mycket som pekar på att det mycket väl kan vara sant. Mycket av resonemanget kring NBs skuld har samma spekulativa och konspiratoriska form av argumetatation i min mening.
2016-05-01, 13:37
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Vad Lisas pappa har för yrke spelar lika mycket roll som att fråga en våldtäktsman hur hans kalsonger såg ut när han utförde våldtäkten

Hur kan det vara svårt att förstå att det är skillnad på en pappa som är volvoanställd och en som jobbar inom en hemlig organisation inom försvaret?

Det spekuleras ju dessutom friskt i vad NBs mor har för roll i hans motiv.
2016-05-01, 13:47
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vissa postare har fått för sig att abonnemangsinehavare FMTM på SHs tjänstemobil betyder att han ringde via försvarsmaktens telenät FTN och därför kan hans mobildata inte analyseras och någon drar sedan det till att då måste SH eller LH varit särskilda skyddsobjekt...

Det framgår dock tydligt av utredningen och PTS webtjänst att tjänstemobilen har ett vanligt telia-abonnemang.
Du kanske kan övertyga om det bättre än jag lyckades med.

På samma sätt som Telia och gamla Televerket är/var en del av totalförsvaret ingår Telias digitala och analoga nät som en del av FTN.
Telias uppdrag är att utveckla, underhålla och administrera sin del av FTN och det publika nätet.
Även abonnemang för FMTM's egna användare administreras alltså via Telia och kan disponeras som hemligt eller känt nummer kanske beroende på användarens status inom FMTM.

Intressant och i givande i den här diskussionen tycker jag har varit att en mobil tydligen kan pejlas in inom en meter även från en enskild mast och då får man väl anta att även riktningen kan mätas lika noggrant samt att ingen triangulering behövs.

Beröm till Felix52 som vågar komma med fakta i den här svammeltråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in