Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-25, 19:07
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord.A
Vilken butik då? Blev sugen som f-n!

Lucu Food på Sallerupsvägen säljer skånsk höna.
Citera
2016-04-25, 21:17
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Flygande Jakob försvann mer eller mindre efter 70-talets slut, men säkert finns nostalgiker som lagar det fortfarande.

Kassler med ananasskivor vet jag flera som gör, så nej det har inte försvunnit.

En lunchrestaurang vi brukade käka hos på jobbet fram till 2012 ungefär hade påfallande ofta Flygande Jakob på menyn. Jag och två polare gjorde det en gång hemma också. Det var helt OK faktiskt.

Kassler med ananasskivor känner jag inte igen, men morsan brukar göra "kassler med champinjonkulle" vilket är vad det låter som. Kassler med champinjoner på kört i ugnen alltså. Låter som en variant på det du nämner. Burkchampinjoner givetvis, vilket andas en del 70-tal likt ananasen.

För att komma med något eget, så tjocka revbensspjäll i ugn. Helt illgrå och smakade ingenting eftersom kryddor skyddes med alla medel i vårt hushåll. Med sås och potatis, som 29 dagar av 30. I vuxen ålder gillar jag tunna spjäll om de är grillade, men tjocka är än idag inte min grej.
Citera
2016-04-25, 21:34
Medlem
Något som jag fortfarande försöker återuppleva vad gäller mat är det jag under 1950-talet matades med varje vår/försommar. När de första färskpotatisen kunde skördas i landet och spenat vart lagom stor samt makrillen fanns på fiskbilen en gång i veckan då njöt vi av bara fan. Att få nystekt makrillfilé, kokta färskpotatis samt stuvad spenat var en fröjd för både gom, näsa och ögon. Och nu är det snart på gång, men det är inte egenodlad spenat eller potatis. Får gå ändå!
Citera
2016-04-25, 21:40
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Något som jag fortfarande försöker återuppleva vad gäller mat är det jag under 1950-talet matades med varje vår/försommar. När de första färskpotatisen kunde skördas i landet och spenat vart lagom stor samt makrillen fanns på fiskbilen en gång i veckan då njöt vi av bara fan. Att få nystekt makrillfilé, kokta färskpotatis samt stuvad spenat var en fröjd för både gom, näsa och ögon. Och nu är det snart på gång, men det är inte egenodlad spenat eller potatis. Får gå ändå!

Gott som fanken!
Citera
2016-04-25, 21:50
Medlem
thewellovedones avatar
Färsfyllda gröna paprikor som är kokade i gulaschliknade sås, jag åt alltid färsen och såsen men inte paprikorna. Stora hemmabakade matbröd som mina bröder åt sig mätta på men inte jag. Den stora hjärtformade sockerkakan med de stora äpplebitarna i som jag alltid plockade bort när jag åt kakan.
Ja, jag var kräsen och det är jag fortfarande
Citera
2016-04-25, 22:16
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf

Vafan, det där låter långt ifrån traumatiskt!
Citera
2016-04-25, 22:34
Medlem
bleeders avatar
Stekt fläskkotlett med det underbart exotiska tillbehöret Kina-mix. Findus frysta Kina-mix ser jag fortfarande i frysdisken men känner inget större sug att shoppa loss.
Citera
2016-04-25, 22:40
Medlem
Bertil85s avatar
Jag har svårt att minnas min barndom. Däremot har rätter som fiskpinnar och potatismos; makaronipudding och grillspett varit något som jag minns; tycker är gott och är något jag fortfarande äter.

När jag och de som är/var min familj gick ner till havet så kommer jag i håg att det bjöds på kokt korv som låg i en termos.
Vilket självklart serverades med bröd; ketchup och senap.
Grillad korv och en speciell typ av bröd ute i skogen över öppen eld
är även det jag minns lite om.

Mat som fiskbullar; ravioli och blodpudding åt jag aldrig då jag inte tyckte det var gott.

Skolspisningen var ingen vidare. Trots alla klagomål. Inte gott.

Pannkakor åt jag ofta och till det ibland hemmagjord sylt.

Rökt fisk bjöds det på när det var sommar och man kunde fånga fisk i nät. Otroligt gott !
Citera
2016-04-28, 22:29
Medlem
Morsans oxgryta är förbannat jävla god.
Med nybakt bröd till.
Hon vet än idag vad som gäller om hon behöver min hjälp
Citera
2016-04-29, 20:37
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Morsans oxgryta är förbannat jävla god.
Med nybakt bröd till.
Hon vet än idag vad som gäller om hon behöver min hjälp

Min vän! Morsan lever inte för evigt så se till att plocka av henne receptet innan det är försent! Min mormor dog för en tid sedan och där försvann mycket som vi inte hann plocka av henne som min morsa inte har en aning om hur man lagar men ändå saknar.

Ravioli nämndes tidigare och en burk Felix Ravioli är och har alltid varit nödmaten nummer ett för mig. Är det bråttom eller att jag inte hinner laga mat / har taskig framförhållning av någon anledning (sällsynt) så är detta det som gäller!
Citera
2016-04-30, 23:51
Medlem
Nästan lite obehagligt!
Träffade henne igår och jag sa att jag ville ha massa recept och nu har vi kommit överens om att söndagar e våra matlagningsdagar för att jag ska plocka med mig recpet som jag kan senare.

Om jag känner henne rätt kommer hon dock jävlas och köpa ett fjantigt förkläde, fota och skicka till folk under min "kurs"
Antar att man får bjussa på det för sådant utbyte

Beklagar gällande din mormor

Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Min vän! Morsan lever inte för evigt så se till att plocka av henne receptet innan det är försent! Min mormor dog för en tid sedan och där försvann mycket som vi inte hann plocka av henne som min morsa inte har en aning om hur man lagar men ändå saknar.

Ravioli nämndes tidigare och en burk Felix Ravioli är och har alltid varit nödmaten nummer ett för mig. Är det bråttom eller att jag inte hinner laga mat / har taskig framförhållning av någon anledning (sällsynt) så är detta det som gäller!
Citera
2016-05-02, 23:05
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Nästan lite obehagligt!
Träffade henne igår och jag sa att jag ville ha massa recept och nu har vi kommit överens om att söndagar e våra matlagningsdagar för att jag ska plocka med mig recpet som jag kan senare.

Om jag känner henne rätt kommer hon dock jävlas och köpa ett fjantigt förkläde, fota och skicka till folk under min "kurs"
Antar att man får bjussa på det för sådant utbyte

Beklagar gällande din mormor

Jävligt kul Jag har kommit överens med min son att vi ska laga mat i sommar och att jag ska dela med mig av gamla recept och knep men jag lovar; inget fjantigt förkläde här!

Bra att du tar tag i detta. Finns mycken kunskap att hämta, bara att suga i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in